Inlägg av Narve

Inlägg som Narve har skrivit i forumet

1
Skrivet av Aletheides:

Chris Roberts var redan snuskigt rik före han drog igång detta projekt. Han har varit ekonomiskt oberoende sedan han sålde Digital Anvil till Microsoft. Efter det har han spenderat sitt liv att göra saker han brinner för, istället för att göra saker som kan ge honom mest avkastning. En möjlighet oftast endast ekonomiskt oberoende människor har. I Chris fall har det varit att hoppa in i Hollywood och producera flertalet filmer av varierande kvalitet och nu när tekniken är mogen för spel med samma/liknande inlevelser som filmer, så är han tillbaka i spelbranchen med sitt drömprojekt som han haft sedan han skapade Wing Commander och Privateer på 90talet. Det här har absolut inget att göra med pengar för Chris del. Ändå så vinklar artikeln det som om att Chris med familj förskingrar pengar trots att det inte finns några belägg för detta över huvud taget. Det görs så flagrant att det mest troligt kommer bli rättsfall för förtal av detta. Något som hänt tidigare runt CIG med faktavidriga artiklar där det sedan gjorts upp genom förlikning. Samt då senast crytek stämningen som går åt skogen för Crytek.

Hela den här Forbes artikeln är en typisk clickbait artikel med samma journalistiska kvalitet som de sämsta Tabloid blaskorna. Något som kännetecknar en artikel enligt god journalistisk sed är att den är objektiv, håller sig till fakta och låter alla sidor komma till tals. Sedan skall journalisten inte dra några slutsatser utan låta läsaren dra egna slutsatser. Detta saknar Forbes artikeln helt. Det är helt och hållet en spekulativ berättelse utan fakta som läsaren kan verifiera, byggt bakom en halmdocka bestående av en gnutta sanning som skall ge resten illusionen av att det också är sant. Ingenstans får CIG svara eller ge sin version.

Det som man kan verifiera stämmer i artikeln är Chris Roberts agerande i sin Director roll. Han har kört samma stuk som när han directat filmer osv tidigare. Dvs att han vill ha koll på den grafiska profilen samt framförandet (hur Squadron 42 storyn presenteras för spelaren/tittaren när den skall realiseras från manuset). Det gör att han har haft väldigt höga krav på level builders samt artists när det gäller deras alster. I början av projektet så ville han verifiera varje nytt skepp osv själv innan de fick plats i spelet. Det gjordes via mjukvaran Shotgun som används av alla i företaget att dela art assets som alla kommer åt. Chris gav då mycket hands on direktiv när det gäller art direction till sina artists via shotgun där de tex gjorde 4 till 5 versioner av en profil på ett skepp så väljer chris vilken han gillar mest så de sedan går vidare och arbetar med denna. Denna process finns väl dokumenterad i CIGs egen tidsskrift "JumpPoint" som kommer ut varje månad till Subscribers som PDF online. När företaget växte så blev dock detta en bromskloss vilket gjorde att de blev tvungna att göra om organisationen. Chris Roberts bror Erin Roberts lyftes då in som globalt ansvarig för alla studios och dess produktion där Chris fick en roll mer som VD och director för just Squadron 42. Efter detta så tog utvecklingen ny fart då Erin Roberts har jobbat med styrning av det här slaget tidigare när han gjort Lego spel på sin tidigare arbetsplats samt att han på 90talet skapade spel tillsammans med Chris och då hade de samma fördelning. Den pragmatiske Erin fungerar lite som en motpol till den visionäre Chris så det blir balans. De klagomål som artikeln hänvisar till kommer från FD anställda som av olika anledningar slutat före den här förändringen för många år sedan så de har ingen aning om hur det fungerar idag. Följande video beskriver hur schemaläggningen av arbetet sker globalt på CIG efter Erin tog över.

https://youtu.be/qOjXfNnhxf0

Så resten av artikeln då? Ja ska vi ta deras källor till att börja med så är det 20 icke namngivna före detta anställda. Eller det är vad som påstås. Läser man tidigare kontroverser runt Star Citizen och FD anställda så känner man genast igen i princip allt som skrivs här. Det är således nästan en direkt kopia av samma texter som kom fram under Derek Smart och "The Escapist" kontroversen tidigare. Där 99% har bevistats vara falskt. Bland annat mycket detta som låg bakom den länkade The Escapist stämningen i första stycken. En stort företag med över 500 anställda kommer ha personalomsättning. Det är normalt. Det kommer även vara folk som inte trivs av olika anledningar och slutar. Det kommer även vara folk som tvingas sluta eftersom de misskött sig på jobbet. En av de största gaphalsarna bland de FD anställda som identifierades via The Escapist artikeln till exempel var en graphicartist som sparkats efter han kommit drogpåverkad till jobbet. Han har sedan varit bitter och spritt rena lögner om arbetsplatsen. En annan identifierad är en FD Austin anställd som inte klarade av det höga tempot räknat mot hans familjesituation just då och var bitter. Så med tanke på allt vi redan vet från tidigare artiklar samt The Escapist samt Kotaku, där CIG fått bemöta kritiken och fakta kommit fram efteråt, så är forbes artikel innehållsmässigt en kopia när det gäller vad "Icke namngivna FD anställda som var anställda för fem år sedan" säger. Dvs det är inte trovärdigt den här gången heller.

Ta sedan "experten" på spelutveckling som kläcker påståendet att inga spel tar 7 år att utveckla. (SC har inte varit i fullskalig utveckling i 7 år skall man ha klart för sig till att börja med). Han ligger bakom stora välkända titlar så som Mo The monster, Water Bears, Peg + Cat, Save the park osv. (https://www.schellgames.com/games). Således inte någon vars uttalande om hur länge riktiga spel tar att utveckla man bör ta på allvar.

Mark Day är ett namn de använder sig av. Detta för att använda honom för att beskriva utvecklingsklimatet inom CIG. Han har dock aldrig jobbat åt CIG. Han jobbar på Void Alpha. En contractor som CIG hyrde in att göra vissa grafiska assets för att snabba på utvecklingen. De är inte ens verksamma på samma ort. Även detta är en gammal och överspelad historia. Mark Day fixade en version av planeten Terra som de var skitnöjda med. Chris Roberts var dock inte alls nöjd med den utan ville att det skulle ändras. Mark Day tog det som en personlig förolämpning och det blev dålig stämning vilket slutade med att CIG helt avslutade avtalet med Void Alpha och lyfte in jobbet med Terra internt istället. Mark Day har sedan gått ut i media och spytt galla över detta långt före Forbes grävde upp den redan begravda döda hästen för att slå på den lite mer. Det skall nämnas att Mark Day tidigare jobbade åt EA så Chris har haft med honom att göra tidigare när Wing Commander 4 utvecklades så det var via den kontakten Void Alpha fick jobbet till att börja med.

Sedan har vi den där onödiga smear piecen som försöker karaktärsmörda Chris och hans fru . Det har för det första inget med spelet att göra så totalt irrelevant. Sedan är även det fullt av faktafel. Vilket inte är svårt att se då "journalisten" direkt kopierat det från Derek Smarts och The Escapists tidigare artiklar samt Doxande eftersom exakt samma faktafel hänger med. Till exempel en så enkel sak att kontrollera som om Chris roberts har haft en fru via "Common law marriage" så som påstås. Common Law Marriage är något som är fullt av myter och används ofta av kvinnor för att försöka kräva pengar av rika män de haft någon form av relation till. Men relevant i den här historien är att i Californien där Chris bor så finns det ingen laglig rätt till Common Law Marriage, det existerar inte. https://www.cadivorce.com/news/common-law-marriage-myths/. Så det är ännu ett exempel på en lat "journalists" kopierande av rena lögner och spekulationer som skrivits förr utan att bry sig om att fakta kolla det.

Slutligen, Det finansiella är fullt av spekulationer. Den data CIG släppt har FZ rapporterat om förr och finns att hitta här: https://cloudimperiumgames.com/blog/corporate/cfo-comment-201.... Inget där ger stöd åt de spekulationer som Forbes ängnar sig åt där de insinuerar att projektet är i kris och att Chris med familj håller på smita med pengarna. Samtidigt som de motsägelsefullt påstår att pengarna är slut. Det finns mycket mer att anmärka på men jag tror det räcker så här.

Projektet är det första som sker fullständigt i det öppna. Således så får vi se allt. Även de svårare utmaningar som de möter på vägen. CIG är långt ifrån perfekta och de har inte gjort allt rätt. Chris är långt ifrån perfekt och hade det inte varit för Erin Roberts så hade vi drunknat i hans visioner. Men att påstå att spelet inte kommer att komma ut eller att det för närvarande är misskött är oerhört långsökt och utan faktiskt stöd. Det första vi kommer få se är Squadron 42 och det är det som är företagets fokus just nu för att möta deadlinen om Beta nästa år, inte Star Citizen. SQ42 utvecklas dock mycket under wraps för att inte spoila storyn. Det vi får till oss i Star Citizen just nu (multiplayer spelet) är skepp, art och mekanik som på något sätt även är relevant till Squadron 42.

Jag är inte orolig. Det är även oerhört fascinerande att följa dessa utvecklare i deras många videos osv som de släpper varje vecka, där vi får se både glädjen av att lyckas men även frustrationen när deadlines missas eller teknik inte fungerar som det är tänkt. Det är även givande att köra alpha versionen av Star Citizen, även om det ännu inte är nära ett fullt spel så är det ändå oerhört imponerande. Rekommenderas för alla!

Fanboy score: 100/100

Skrivet av Brona:

Om det var dåliga säten, stökigt osv. så har jag ju inte kunnat njuta av filmen och då hade jag möjligen gett ett dåligt omdöme. Det är relevant information om någon annan funderar på att se film på samma biograf.

Ja visst men inte ger du filmen dåligt betyg på imdb för det?

Skrivet av Brona:

Hur tänker du nu? Hela köpupplevelsen är väl högst relevant?

Så om du ser en film du tycker är väldigt bra men biografen du ser den på har dåliga säten och otrevlig personal, ger du då filmen ett dåligt betyg?

@Brona: Det är väl ändå själva spelet som ska recenseras inte var/hur man köper det?

Borde vara: Empire, Dwarves, Skaven, Orcs n Goblins, Undead (Nagash), Chaos (Archon) och kanske Elves (Enade under Malekith).

Det är klart värt pengarna sen kanske du inte kommer spela det mer än i några månader, men ett riktigt roligt spel faktiskt

Ja tack snälla!

1