Medlem

Varken något av de bägge KotOR spelerna eller Oblivion hade multiplayer men jag kan inte påmina mig om att det drog ner på deras betyg nämnvärt.

Medlem
Skrivet av KingeN:

Wow så mycket hat!
Känns som om alla måste ta ett djupt andetag och andas ut...

Upprördhet är nog ordet du letar efter. Här känner vi bara kärlek. Samlarkort, någon?

Medlem
Skrivet av Perequin:

Jag tycker du motsäger dig själv i bloggen.
"Uppenbarligen så finns det vissa uttryck som inte går att bedöma efter annat än subjektiva intryck. Musik är ett typexempel."

Men ändå så säger du att den subjektiviteten är en dålig sak.

Läs igen. Det jag skriver är att åsikter skall användas med måtta, och när det gäller subjektiva intryck så kan de beskrivas med mindre vinklade ord som lämnar lite mer tolkningsfrihet åt läsaren.

[quoet]
Jag har enbart sett recensioner som delvis bygger på recensentens egna intryck, i alla fall när det är kultur det handlar om.[/quote]

Då är du antingen naiv, eller så har du läst väldigt få och onyanserade recensioner. Många recensenter kan ta fram det extra i recensionen - och de gör det oftast utan att smälla sin illaluktande åsikt i ansiktet på läsarna.

Citat:

Jag tycker recensenten skriver sin recension väldigt bra i det här fallet. Hela första sidan är ju fakta som förbereder spelaren på vad han kan vänta sig.

Fakta? Den drypande subjektivism som återfinns igenom hela recensionen är ett typexempel på vad som är vad jag kallar för mediokritet. De "komiska" undertoner han använder för att dölja sin sarkasm är lite väl mycket.

Citat:

Hur ska annars recensionen se ut? En ändlös upplistning av vilka spel det liknar? Nånstans måste man ju ändå bli mer eller mindre subjektiv.

Dåliga recensioner tillhör undantaget här trots allt, Tomas Andersson är en jävel på att recensera bilspel t.ex. - det är något som han kan. Han har ett starkt etablerat ethos när det gäller den biten.

Citat:

Jag kanske fullkomligt ÄLSKAR undermåliga combat-system, men det måste ju ändå hamna på minuslistan i betyget.

Combat-systemet är för mig ett välkommet brott emot det dödstrista "hamra på vänster-musknapp"-fenomenet som introducerades med Diablo. Däremot håller jag med dig om att det kunde ha varit lite roligare. Men de är konsekventa åtminstone - alla Geralts trick kommer från hans egenskaper (stats). Valet är vanligtvis att antingen låta spelarens talang i att klicka frenetiskt vinna, eller att klicka och vänta tills tärningarna rullat klart.

Detta sätt är en slags symbios av dem båda och JAG tycker det fungerar förvånansvärt väl. Även om jag gärna kunnat välja "moves" på ett tydligare sätt.


signatur

Rollspelsguru
Community Developer på Sharkmob
fd. Sr. Community Manager på Battlestate Games

Medlem
Skrivet av Jkkb:

Varken något av de bägge KotOR spelerna eller Oblivion hade multiplayer men jag kan inte påmina mig om att det drog ner på deras betyg nämnvärt.

I KotOR så hade man ju en moraliskt korrekt relation med Bastila. Hennes kroppsdelar var väl övertäckta, och relationen mellan henne och huvudkaraktären presenterades på ett typgodkänt kristet och feministiskt sätt.

Oblivion var bra, man kämpade emot den onde. Det får av Kristen FeministDemokrati fem av fem herrejesushallelujasolar. Amen!

8)

edit: Borde man inte från FZ sida i sann PK-anda ta bort reklamen från det vederstyggeliga "The Witcher"? Eller är pengarna viktigare än predikan?


signatur

Rollspelsguru
Community Developer på Sharkmob
fd. Sr. Community Manager på Battlestate Games

Inaktiv

Töntig recension.


signatur

War never changes.

Medlem

http://www.fz.se/bloggar/bastard/p=2662
så här skulle recensionen ha skrivits enligt min mening


signatur

Intel I6800K, Geforce 1080gtx, 16GB RAM, Vattenkylning processor + grafik-kort, 65 Tums 4k TV

Medlem

Tänkte först knipa käft, men ……………….

Skrivet av MKultra:

Recencenten är kanske en korkad feminist, dvs är av uppfattningen att tjejer ska vara osexiga/fula (vägra ta hand om kroppsbehåring/vikt/hälsa, samt gärna klä sig fult), hata allt vad sex heter, vara pryda osv. Eller så är han bara löjligt jävla PK vilket är precis lika illa, om inte värre.

Sedan när handlade feminism om att kvinnor ska vara osexiga/fula (vägra ta hand om kroppsbehåring/vikt/hälsa, samt gärna klä sig fult), hata allt vad sex heter, vara pryda osv.???

Feminism handlar snarare om att ifrågasätta normer och förföreställningar om hur samhället ser på vad som är manligt och kvinligt, tex. hur man bör klä sig och uppträda. Det du beskriver som feminism är, enligt min mening, inget annat än en bekräftelse på dessa förföreställningar.

Tycker att det är bra att en recensent för en gångs skull ifrågasätter inslag av den här karaktären. Det får förhoppningsvis någon grabb att stanna upp och tänka till lite extra, dvs. vad det egentligen är för normer som vi killar matas med. Hur ska vi annars bli av med dessa patetiska mansideal som allt för ofta gör sig uttryck i form av våld och sexuella övergrepp.

Hur realistiskt är det egentligen att man bara träffar tjejer som vill ligga med en och som dessutom delar ut halvporriga bilder på sig själv? Om detta inte är resultatet av en taskig kvinnosyn vad är det annars???

Vem är jag?
En helt vanlig heterokille som är sambo med en tjej som bryr sig om kroppsbehåring/vikt/hälsa etc. Tycker dessutom att feminister behövs, även om det kan bli lite mycket ibland.

Medlem

oj oj, vilken intressant diskussion... av alla speltester jag läst hittils på fz så har nog denna blivit klart hådast debatterad.

Dock måste jag, som en som inte testat spelet, tycka att betyget känns lite konstigt ställt mot det betyg fz-medlemmar gett på 4. inte ofta det diffar så mkt

Medlem
Skrivet av fisk:
Skrivet av Jkkb:

Varken något av de bägge KotOR spelerna eller Oblivion hade multiplayer men jag kan inte påmina mig om att det drog ner på deras betyg nämnvärt.

I KotOR så hade man ju en moraliskt korrekt relation med Bastila. Hennes kroppsdelar var väl övertäckta, och relationen mellan henne och huvudkaraktären presenterades på ett typgodkänt kristet och feministiskt sätt.

Oblivion var bra, man kämpade emot den onde. Det får av Kristen FeministDemokrati fem av fem herrejesushallelujasolar. Amen!

8)

edit: Borde man inte från FZ sida i sann PK-anda ta bort reklamen från det vederstyggeliga "The Witcher"? Eller är pengarna viktigare än predikan?

Sant antar jag

Fast man har om man spelar kvinna ett val där man kan kalla Carth för Sexy Worm

Borde fått 1/5 på grund av dålig att det är rasistiskt mot män! (Varning för ironi).

Medlem
Skrivet av fikabulle:

Sedan när handlade feminism om att kvinnor ska vara osexiga/fula (vägra ta hand om kroppsbehåring/vikt/hälsa, samt gärna klä sig fult), hata allt vad sex heter, vara pryda osv.???

Min uppfattning är att det ofta handlar om fula, trångsynta, menskossor som har problem med att det finns tjejer som råkar se bättre ut / (alt. tar bättre hand om sig) än dom själva. "Your mileage may vary", som alltid.


signatur
Medlem
Skrivet av fikabulle:

Tänkte först knipa käft, men ??????.

Skrivet av MKultra:

Recencenten är kanske en korkad feminist, dvs är av uppfattningen att tjejer ska vara osexiga/fula (vägra ta hand om kroppsbehåring/vikt/hälsa, samt gärna klä sig fult), hata allt vad sex heter, vara pryda osv. Eller så är han bara löjligt jävla PK vilket är precis lika illa, om inte värre.

Sedan när handlade feminism om att kvinnor ska vara osexiga/fula (vägra ta hand om kroppsbehåring/vikt/hälsa, samt gärna klä sig fult), hata allt vad sex heter, vara pryda osv.???

Feminism handlar snarare om att ifrågasätta normer och förföreställningar om hur samhället ser på vad som är manligt och kvinligt, tex. hur man bör klä sig och uppträda. Det du beskriver som feminism är, enligt min mening, inget annat än en bekräftelse på dessa förföreställningar.

Tycker att det är bra att en recensent för en gångs skull ifrågasätter inslag av den här karaktären. Det får förhoppningsvis någon grabb att stanna upp och tänka till lite extra, dvs. vad det egentligen är för normer som vi killar matas med. Hur ska vi annars bli av med dessa patetiska mansideal som allt för ofta gör sig uttryck i form av våld och sexuella övergrepp.

Hur realistiskt är det egentligen att man bara träffar tjejer som vill ligga med en och som dessutom delar ut halvporriga bilder på sig själv? Om detta inte är resultatet av en taskig kvinnosyn vad är det annars???

Vem är jag?
En helt vanlig heterokille som är sambo med en tjej som bryr sig om kroppsbehåring/vikt/hälsa etc. Tycker dessutom att feminister behövs, även om det kan bli lite mycket ibland.

Dags att bli lite arg här då. Du träffar inte "bara kvinnor som vill ligga med en". Och de som är intresserade är man fullt fri att strunta i. Möjligtvis att det inte går att undvika intimitet med Triss men så har ju hon och Geralt ett lite halvkomplicerat förhållande som inte heller underlättas av att han lider av minnesförlust.

Låt mig vara lite extra tydlig här. I verkliga livet har du som person en valmöjlighet; om en kvinna är intresserad av dig så kan du välja att ligga med henne eller inte. Är det något fel med att välja att ligga med henne? Kan du snälla svara på den frågan? Om ditt svar är nej, varför är det i så fall fel att kunna göra det i ett spel? Om ditt svar är ja bör du seriöst överväga terapi som tar upp din rädsla för det motsatta könet. Förlåt om jag tar i lite.

Och ni som tar i från fotknölarna att recensenten är en töntfeminist, snälla sluta. Ni gör det oerhört mycket för oss som försöker föra en hyfsat givande diskussion kring detta kontroversiella ämne. Jag tror inte att recensenten är en militant feminist. Jag tror att han fiskar PK-poäng vilket jag anser vara mycket värre. Alltså, det är inget fel med att vara feminist, menade bara att man ska försöka hålla så mycket som möjligt av sin politiska agenda hemma när man recenserar populärkultur.

Jag anser inte att recensenten rör om i grytan och belyser ett problem när han tar upp sexet i spelet. Snarare attackerar han fel måltavla då The Witcher är ett förhållandevis jämställt spel om man jämför med populärkultur i övrigt. Och han tar inte "för en gångs skull" upp problemet. Han rider på en våg och plockar som sagt billiga gratispoäng. Vi snackar inte Marie Curie och Karin Boije här. Vi snackar fjäsk.

Medlem
Skrivet av redmac:
Skrivet av Grimhild:

Angående buggarna.

Om jag köper en produkt så vill jag att det ska fungera felfritt, i värsta fall störningsfritt. Att ett spel krashar 6 ggr på 10 timmar skulle jag se som helt oförlåtligt. Men det är ju min åsikt.

ja då kan du ta och sluta använda teknik överhuvudtaget, all MJUKVARA har buggar i sig och är aldrig 100% felfria, inte ens pong är felfritt. Tänk om tänk rätt.

Han tänkte ju rätt från början. Alla vill nog ha en fungerande produkt när de köper något, sedan att det aldrig är så med spel - ja det är ju en helt annan sak...

Om pong crashar så beror det nog mera på att spelaren slickat på fingrarna än buggar i mjukvaran...


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Inaktiv

Ni skriver att recensionen är dålig, men vad ni inte gillar är åsikterna som framförs.

Jag tyckte att recensionen är bra. På första sidan står det hur spelet fungerar. I andra delen framförs recensentens åsikt och en väl uppbyggd motivering till denna.

Meningen med en recension är ju inte att alla ska hålla med, utan att man ska kunna läsa den och se själv skaffa sig en uppfattning om spelet.

Om man t.ex. är ute efter ett spel med mycket sex-inslag och läser denna recension hoppas jag att man är smart nog att själv bortse från de åsikter som motsätter sig sina egna åsikter, speciellt när åsikterna är så väl motiverade som i detta fall.

Medlem
Skrivet av fikabulle:

Sedan när handlade feminism om att kvinnor ska vara osexiga/fula (vägra ta hand om kroppsbehåring/vikt/hälsa, samt gärna klä sig fult), hata allt vad sex heter, vara pryda osv.???

Jag tror han använde sig av en Skl. hyperbol.

Citat:

Feminism handlar snarare om att [...]

Eftersom vi skedmatats med feminism de senaste 3-5åren i media så är vi fullt medvetna om det. Vad det sedan har att göra i en recension om spelfantasivärldar - och om den (recensionen) ens är en korrekt tolkning och applicering av feministiska ideal är en annan femma. Förmod och moralkakor har aldrig riktigt fungerat. Om recensenten vill få läsarna att tänka, kanske han borde göra det mindre ÅT dem, och ge dem chansen att själva bedöma?

Citat:

Tycker att det är bra att en recensent för en gångs skull [...]

Läs recensionen på Conan häromveckan...

Citat:

Hur ska vi annars bli av med dessa patetiska mansideal som allt för ofta gör sig uttryck i form av våld och sexuella övergrepp.

Ditt argument är slagkraftigt retoriskt. Men argumentativt är det skitprat. Det är samma idiotdebatt som moraltanterna kört om videovåld sedan 80-talet.

Du likställer sexualitet i spel med sexbrott i verkligheten. Goddag yxskaft.

Citat:

Hur realistiskt är det egentligen att man bara träffar tjejer som vill ligga med en och som dessutom delar ut halvporriga bilder på sig själv? Om detta inte är resultatet av en taskig kvinnosyn vad är det annars???

Vänta här nu, vad är spel om inte uttryck för fantasier? Vem har sagt att spelet gör anspråk på att vara realistiskt? Hur realistiskt är det att Geralt är omänsklig och kan hugga ihjäl 20 motståndare samtidigt? Att det är ett fantasispel är väl fullkomligt självklart.

Sedan är livet funtat lite olika bland olika människor. Nu är Geralt en fantasikaraktär, men försöker du säga att det inte finns män som kvinnor avgudar och handlar irrationellt kring (rock/popstjärnor t.ex.?!) - samma gäller för kvinnor ... groupies för kvinnliga artister är lika vanligt som hos manliga.

Vad är det för fel med kvinnor som kastar sig hals över huvud över män? Är det något som bara män får göra menar du? Det verkar som att du har en skev syn på kvinnlighet.


signatur

Rollspelsguru
Community Developer på Sharkmob
fd. Sr. Community Manager på Battlestate Games

Medlem
Skrivet av GrassEater:

Meningen med en recension är ju inte att alla ska hålla med, utan att man ska kunna läsa den och se själv skaffa sig en uppfattning om spelet.

Det där var väl ändå lite konstigt sagt. Om du läser en recension där ett spel får uselt betyg, kommer du då ens fundera på att skaffa spelet och testa det själv för att se om du tycker samma sak eller inte?


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem
Skrivet av MKultra:

Feminism handlar snarare om att ifrågasätta normer och förföreställningar om hur samhället ser på vad som är manligt och kvinligt, tex. hur man bör klä sig och uppträda. Det du beskriver som feminism är, enligt min mening, inget annat än en bekräftelse på dessa förföreställningar.

En representant för FI, vars namn jag ej tyvärr känner, blev inför valet intervjuad i radio. De kom givetvis in på att FI var så mycket mer än bara ett parti som handlade om Feminism varpå reportern frågar FIs (*prutt*) representant om hur en feministik motorväg skulle se ut varpå representaten svarar:

"Den skulle väl vara rosa och mjuk"

(bara en avstickare på ämnet feminism)

Inaktiv
Skrivet av Hipshot:
Skrivet av GrassEater:

Meningen med en recension är ju inte att alla ska hålla med, utan att man ska kunna läsa den och se själv skaffa sig en uppfattning om spelet.

Det där var väl ändå lite konstigt sagt. Om du läser en recension där ett spel får uselt betyg, kommer du då ens fundera på att skaffa spelet och testa det själv för att se om du tycker samma sak eller inte?

Det är därför betyget inte har en så stor betydelse för mig.

Ur denna recension framgår att recensenten tyckte det var dåligt mest p.g.a. att det var så sexistiskt. Man själv kanske gillar spel som är sexistiskta, alltså kan man borste från den kritiken och se till övriga delarna av recensionen.

Medlem
Skrivet av GrassEater:
Skrivet av Hipshot:
Skrivet av GrassEater:

Meningen med en recension är ju inte att alla ska hålla med, utan att man ska kunna läsa den och se själv skaffa sig en uppfattning om spelet.

Det där var väl ändå lite konstigt sagt. Om du läser en recension där ett spel får uselt betyg, kommer du då ens fundera på att skaffa spelet och testa det själv för att se om du tycker samma sak eller inte?

Det är därför betyget inte har en så stor betydelse för mig.

Ur denna recension framgår att recensenten tyckte det var dåligt mest p.g.a. att det var så sexistiskt. Man själv kanske gillar spel som är sexistiskta, alltså kan man borste från den kritiken och se till övriga delarna av recensionen.

Och så var vi där igen. Argumentera för att spelet är sexistiskt om vi ska ta er på allvar. Att det förekommer sex, bröst och kåta kvinnor är för mig inte sexism. Möjligtvis sexigt.

Medlem

Recensionen tyckte jag var mycket bra strukturerad, recensenten har bra layout på det hela - men jag får inte själva betyget att gå ihop egentligen..

Har inte spelat men är väldigt sugen att prova.

Inaktiv
Skrivet av Schtraider:
Skrivet av GrassEater:
Skrivet av Hipshot:
Skrivet av GrassEater:

Meningen med en recension är ju inte att alla ska hålla med, utan att man ska kunna läsa den och se själv skaffa sig en uppfattning om spelet.

Det där var väl ändå lite konstigt sagt. Om du läser en recension där ett spel får uselt betyg, kommer du då ens fundera på att skaffa spelet och testa det själv för att se om du tycker samma sak eller inte?

Det är därför betyget inte har en så stor betydelse för mig.

Ur denna recension framgår att recensenten tyckte det var dåligt mest p.g.a. att det var så sexistiskt. Man själv kanske gillar spel som är sexistiskta, alltså kan man borste från den kritiken och se till övriga delarna av recensionen.

Och så var vi där igen. Argumentera för att spelet är sexistiskt om vi ska ta er på allvar. Att det förekommer sex, bröst och kåta kvinnor är för mig inte sexism. Möjligtvis sexigt.

Om du läser vad jag har skrivit så har jag inte ens uttryckt någon åsikt om sexism.

Medlem

FZ moral kärringar? omg bröst på dator-skärmen!!!! mamma!!


signatur

"på slutet brinner vi som vackrast"

Medlem

Över 200 kommentarer om detta är bevis nog om vilken kass recension det här är.


signatur

Jag gillar att spela spel och snacka skit samtidigt: http://www.youtube.com/user/ManChildKart

Medlem
Skrivet av GrassEater:
Skrivet av Schtraider:
Skrivet av GrassEater:
Skrivet av Hipshot:
Skrivet av GrassEater:

Meningen med en recension är ju inte att alla ska hålla med, utan att man ska kunna läsa den och se själv skaffa sig en uppfattning om spelet.

Det där var väl ändå lite konstigt sagt. Om du läser en recension där ett spel får uselt betyg, kommer du då ens fundera på att skaffa spelet och testa det själv för att se om du tycker samma sak eller inte?

Det är därför betyget inte har en så stor betydelse för mig.

Ur denna recension framgår att recensenten tyckte det var dåligt mest p.g.a. att det var så sexistiskt. Man själv kanske gillar spel som är sexistiskta, alltså kan man borste från den kritiken och se till övriga delarna av recensionen.

Och så var vi där igen. Argumentera för att spelet är sexistiskt om vi ska ta er på allvar. Att det förekommer sex, bröst och kåta kvinnor är för mig inte sexism. Möjligtvis sexigt.

Om du läser vad jag har skrivit så har jag inte ens uttryckt någon åsikt om sexism.

Du försvarade implicit recensenten för att han sågade spelet på grund av att det "är" sexistiskt. Min poäng är att det inte är sexistiskt och att han borde ha nyanserat sin ståndpunkt i det avseendet.

Medlem

Tycker nästan synd om recensenten, typ 10 sidor med klagomål ^^

Håller iof med de som klagar, gillade inte alls recensionen. Men som sagt, det är vad han tycker.

Medlem
Skrivet av WarpGuN:

FZ moral kärringar? omg bröst på dator-skärmen!!!! mamma!!

Jag har mer respekt för "moralkärringar" än de tillrättalägger sin ståndpunkt av för att tillfredsställa PK-maffian, vilket jag anser att recensenten gör.

Inaktiv

Fz.se bör nog hålla sig till nyheter, många recensioner faller ganska platt tyvär.

Medlem
Skrivet av Schtraider:
Skrivet av WarpGuN:

FZ moral kärringar? omg bröst på dator-skärmen!!!! mamma!!

Jag har mer respekt för "moralkärringar" än de tillrättalägger sin ståndpunkt av för att tillfredsställa PK-maffian, vilket jag anser att recensenten gör.

Nja... jag tror faktiskt att han tycker så.


signatur

Rollspelsguru
Community Developer på Sharkmob
fd. Sr. Community Manager på Battlestate Games

Medlem
Skrivet av fisk:
Skrivet av Schtraider:
Skrivet av WarpGuN:

FZ moral kärringar? omg bröst på dator-skärmen!!!! mamma!!

Jag har mer respekt för "moralkärringar" än de tillrättalägger sin ståndpunkt av för att tillfredsställa PK-maffian, vilket jag anser att recensenten gör.

Nja... jag tror faktiskt att han tycker så.

Förlåt mig men my ass att han inte gillar att titta på bröst. Jag köper det aldrig.

Medlem

jag tycker vi alla skriker tills betyget höjs,


signatur

Gamertag = PiGGe88swe
beroende av supreme commander

Medlem
Skrivet av Schtraider:
Skrivet av fisk:
Skrivet av Schtraider:
Skrivet av WarpGuN:

FZ moral kärringar? omg bröst på dator-skärmen!!!! mamma!!

Jag har mer respekt för "moralkärringar" än de tillrättalägger sin ståndpunkt av för att tillfredsställa PK-maffian, vilket jag anser att recensenten gör.

Nja... jag tror faktiskt att han tycker så.

Förlåt mig men my ass att han inte gillar att titta på bröst. Jag köper det aldrig.

Jag tror att du missat poängen med hans uttalande. Han tycker säkerligen om det - hans argument är att det inte passar in i sammanhanget.

Tillåt mig förenkla (så som jag tolkar hans argumentation):

"Ville jag se bröst, hade jag tittat på en porrfilm".


signatur

Rollspelsguru
Community Developer på Sharkmob
fd. Sr. Community Manager på Battlestate Games

Skriv svar