Kontroversiellt kopieringsskydd i Mass Effect

Medlem

Ja SecuRom är inget vidare kopieringsskydd det, har man en dvd från plextor så får man se upp och när vista var nytt så kom det spel med SecuRom som inte fungerade på vista (HoMM Dark messiah..). Neverwinter Nights 2 har också SecuRom som gärna strular, vilket leder till att man måste cracka för att spela sitt lagligt köpta spel. Synd på Mass Effect hade verkligen tänkt köpa det, men då får man kanske ta till någon annan mindre laglig metod istället.

Medlem

Enligt StarForce och SecuROM är idén med denna typ av kopieringsskydd är inte att förhindra kopiering, vilket de vet är omöjligt, utan att försena kopiering, och på så sätt öka intäkterna. Både StarForce och SecuROM rekommenderar att speltillverkaren släpper en patch några månader efter release som tar bort kopieringsskyddet för att lagliga användare inte ska drabbas negativt. I och med detta uttalande bekräftar båda företagen att lagliga användare drabbas negativt av kopieringsskyddet.

Medlem

Hahaha. Det roliga i allt detta är att piratversionen av detta spelet kommer således vara bättre (inget skydd som tjatar på dig). Bevis: BioShock

Medlem

Som någon sa tidigare, en vnalig cd-key check har fungerat för alla onlinespel hitils och lär göra det för alla singelplayerspel också. vad ska vi med securerom till?


signatur

P.L.U.R

Medlem

Har inte haft några problem med frugans sims 2 tillägg.
men jag förstår inte varför dem inte gör det mer attraktivt att köpa spelen med nerladdningsbart innehåll och liknande istället för hårda kopieringsskydd som ändå blir knäckta innan spelen kommer ut i butikerna.

Medlem

Synd, Jag hade verkligen tänkt köpa Mass effect men med SecuROM så kan de glömma det. Har haft bekymmer med Neverwinter nights2, HoMM Dark Messiah, Star Wars Knights of the Old Republic mfl... Alla vilka på laglig väg inte gått att spela p.g.a. SecuROM inkompabilitet med hårdvara och OS. SekuROM är dock snäppet bättre än starforce vilket har saboterat mitt OS ett par ggr och hindrat mig från att spela bla. Stalker och Heroes of Annihilated Empires. Skall det fortsätta så här med spellanseringar så gräver de sin egen grav med minskande försäljning, näe usch nu blev jag återigen arg p.g.a. detta ämne.

Medlem
Skrivet av dalle:

Enligt StarForce och SecuROM är idén med denna typ av kopieringsskydd är inte att förhindra kopiering, vilket de vet är omöjligt, utan att försena kopiering, och på så sätt öka intäkterna. Både StarForce och SecuROM rekommenderar att speltillverkaren släpper en patch några månader efter release som tar bort kopieringsskyddet för att lagliga användare inte ska drabbas negativt. I och med detta uttalande bekräftar båda företagen att lagliga användare drabbas negativt av kopieringsskyddet.

Tänk om EU hade kunnat gjort något för sina invånare och sagt till utgivarna att dem inte ska försvåra för konsumenterna med sina kopieringsskydd.
Och det är bara att inse, utgivarna vill inte att vi ska fortsätta spela på PC utan gå över till konsolerna istället.

Medlem

Är det bara jag som bra mycket hellre tar ett kopieringsskydd som kollar "äktheten" via internet än att det kräver att DVD/CD-skivan sitter i spelaren?

Förutom att det gör spelandet smidigare för mig, så tror jag dessutom att det är betydligt mer effektivt även mot pirater. CD/DVD-skydd har ju i praktiken ingen effekt alls, då de crackas med rutin nu för tiden. Och det även finns standardprogram som tex Game Jackal, som gör så att de frångås per automatik.


signatur

www.spelkult.se - Spelkult

Medlem

Fast det borde gå och göra upp i spelbutik i förväg om Mass Effect nu inte blir spelbart på min maskin, skall nog ta och kolla upp det så man kan lämna tillbaka spelet om så blir fallet, eller att man då efter köpet laddar ned en kopia utan kopieringsskydd men så skall man inte behöva göra.

Medlem

har mass effect på 360 så nån PC version är ej aktuell än mindre med sådant "skydd" vad händer om jag inte klara andra 10 dagars periden för att nån har snott min nyckel? lär bli många skrik på företaget för detta

Medlem

Jag måste säga at jag tycker nog att detta är helt ok, det är ju klart att bioware ska få lön för mödan efter alla år de ha meckat med spelet.
Så detta förändrar inte mitt inköp av MEPC,,,


signatur

"The reality is not limited to the perception that we have traditional used." //Paul Stamets

What you don't learn with wisdom, you learn with pain.

Medlem
Skrivet av ScrotzaN:

Sålänge piratkopieringen är såpass utbredd på PCn så tycker jag faktiskt att alla PC-spelare förtjänar sån här behandling. ....... skaffar sig en konsoll.

Om du tror att priatkopieringen är mindre på konsoll lurar du bara dig själv. Både Wii och xbox 360 spel går att köra pirat versioner av spel på.

Medlem

Yay mera anlednigar till att bojkota EA ...

Hade endå inte tänkt att köpa det nu fick man enu en anledning.

URK
Medlem

det är en sak jag inte fattar varför hurrar folk över detta. som tex nu ska allt piraterna få osv men detta rör piraterna inte ett skit de som köper det. det är de som åker på smällen och får ta hand om skiten och det tycker folk är. hur går det ihop.


signatur

Intel Core i7-920 Processor ATI Radeon HD 5770 Gigabyte Technology Co., Ltd. X58A-UD7 64-bit Windows 7 6gb ram

Medlem

Mm. Så kan det gå, jag som hade tänkt köpa spelet men nu när dom ska hålla på så så tänker jag fan inte göra det.

Och dom säger att piratkopiering dödar PC-platformen. Jag skulle säga att de dödar den själva pga pris...

Medlem
Skrivet av Heavy:
Skrivet av ScrotzaN:

Sålänge piratkopieringen är såpass utbredd på PCn så tycker jag faktiskt att alla PC-spelare förtjänar sån här behandling. ....... skaffar sig en konsoll.

Om du tror att priatkopieringen är mindre på konsoll lurar du bara dig själv. Både Wii och xbox 360 spel går att köra pirat versioner av spel på.

Jag skulle kunna sätta pengar på att minst 90% av de som går in på sin närmaste elektronikkedja och handlar en av dessa konsoller inte har en susning om att det går att chippa konsoller och använda piratkopior.

Inaktiv

EA: SALE!
Sane consumer: DENIED!!

URK
Medlem
Skrivet av Margy:
Skrivet av Heavy:
Skrivet av ScrotzaN:

Sålänge piratkopieringen är såpass utbredd på PCn så tycker jag faktiskt att alla PC-spelare förtjänar sån här behandling. ....... skaffar sig en konsoll.

Om du tror att priatkopieringen är mindre på konsoll lurar du bara dig själv. Både Wii och xbox 360 spel går att köra pirat versioner av spel på.

Jag skulle kunna sätta pengar på att minst 90% av de som går in på sin närmaste elektronikkedja och handlar en av dessa konsoller inte har en susning om att det går att chippa konsoller och använda piratkopior.

sedan när de kommer ut ur affären så är siffran nere på 70%. efter som en del butik personal upplyser om att det går.


signatur

Intel Core i7-920 Processor ATI Radeon HD 5770 Gigabyte Technology Co., Ltd. X58A-UD7 64-bit Windows 7 6gb ram

Vad får folk att tro att detta inte kommer att knäckas på ett par veckor?

Det är väl f.ö. ~ som att ha en skiva i för verifiering. Fast betydligt jobbigare ifall man bussar eller så och råkar ut för det då.

Medlem
Skrivet av moondragon:
Skrivet av Ravenknight:

Tycker den här formen av skydd låter utmärkt, jag. Upp till kamp mot piraterna.

Men är du rolig eller?

Om du tror att detta ska bekämpa piraterna så har du misstagit dig, detta är exakt vaför piraterna växer, jag köpte bioshock och hade enorma problem med skiten, alltså, jag som var en ärlig kund behandlades som en skurk.

Man ska bekämpa piraterna genom att ta bort all sorts skydd från spel och sälja dem som ex: sins of a solar empire eller galactic civilizations 2.

När utvecklare säger att pc:n är död, nä men vad konstigt, dem själva tar ju död på den genom deras skydd som är dömda att misslyckas.

WORD!


signatur

Jag gillar att spela spel och snacka skit samtidigt: http://www.youtube.com/user/ManChildKart

Medlem
Skrivet av redmac:

.. Jag bockar och tackar för att de försöker stoppa snyltare som inte vill BETALA för sig!

Kunde inte ha uttryckt det bättre själv.

Tror inte ens det sätter en buckla i piratkopierandet dock.

Medlem
Skrivet av HYBRiS:

Är det bara jag som bra mycket hellre tar ett kopieringsskydd som kollar "äktheten" via internet än att det kräver att DVD/CD-skivan sitter i spelaren?

Jag är inget fan av detta då det inte finns någon garanti att man ska kunna spela sitt spel om 5+ år när äkthets-servern är borta.

Har ingen lust att lägga ut fullt pris på en produkt som jag kanske inte kan spela om ett antal år. Det är viktigt då jag fortfarande, relativt ofta, spelar spel jag köpte för 15 år sedan.

Samtidigt så vill jag ju spela Mass Effect. Så jag har kommit fram till att jag ska köpa spelet när det kostar under 150kr, vilket borde ta 12-18 månader. Då jag väntade 2 år på PC versionen av Jade Empire så känns det inte som något problem.

Medlem

Jaha då får man spela igenom det på 10 dagar då

URK
Medlem
Skrivet av Grimhild:
Skrivet av redmac:

Men seriöst folk, vad ni är löjliga! Virus? snälla lägg av. Detta skydd påverkar inte kunden negativt. Jag köpte bioshock, har inte haft ett jäkla problem. Känns som att ni som reagerar så oerhört omoget är samma personer som enbart vill tanka ned det. Detta är en lösning som jag tror kan stoppa piratkopiering För ett crack som ska kunna knäcka detta känns svårt att se. Jag bockar och tackar för att de försöker stoppa snyltare som inte vill BETALA för sig!

Kunde inte ha uttryckt det bättre själv.

verkligheten kommer i kapp er snart ska ni se då är det andra toner som kommer ifrån er båda. som det ser ut så har grimhild haft tur och inte råkat ut för det eller så vet du inte om vad du kan ha i datorn. medan redmac har jag för mej jobbar i en butik på så sätt har han ett vinst intresse. det vi menar är att man ska kunna köpa ett spel och inte få med sig en massa skit som segar ner datorn och man ska inte behöva byta skiva så fort man vill byta spel osv. då kommer ni med att ett litet program skadar inte. jo det gör det i det långa loppet sedan blir det ett till sådan program i dator sedan ett till osv snart så hänger sig hela datorn eller laggar eller hackar på grund av alla skit.

det jag i såfall vill se är ett bättre steam som har en pris nivå som hör till. då har men ett program som sköter det istället för 10 eller mera som går imot varandra med olika konflikter.

jag vill se alla fördelar som pirat nerladningen har med att kunna betala för sig på en nivå som hör till. det ger för delar till alla förutom till butikerna (redmac)

1 mindre transporter = bättre miljö
2 mindre skräp i datorn
3 billigare på grund av mindre mellhänder
4 större vint för de som gör spelet
5 enkel snabbt effektivt
6 slipper repiga skivor som går sönder och slipper byta dem.
7 en standard som gör att inte spel försvinner om ett spel bolag skiter i sin kunder.
8 listan kan bli mycket längre om jag vill

man är inte skyldig för än motsatsen är bevisad den synen har inte företagen de ser sina konsumenter som kriminella som ska straffas.


signatur

Intel Core i7-920 Processor ATI Radeon HD 5770 Gigabyte Technology Co., Ltd. X58A-UD7 64-bit Windows 7 6gb ram

Medlem
Skrivet av URK:
Skrivet av Grimhild:
Skrivet av redmac:

Men seriöst folk, vad ni är löjliga! Virus? snälla lägg av. Detta skydd påverkar inte kunden negativt. Jag köpte bioshock, har inte haft ett jäkla problem. Känns som att ni som reagerar så oerhört omoget är samma personer som enbart vill tanka ned det. Detta är en lösning som jag tror kan stoppa piratkopiering För ett crack som ska kunna knäcka detta känns svårt att se. Jag bockar och tackar för att de försöker stoppa snyltare som inte vill BETALA för sig!

Kunde inte ha uttryckt det bättre själv.

verkligheten kommer i kapp er snart ska ni se då är det andra toner som kommer ifrån er båda. som det ser ut så har grimhild haft tur och inte råkat ut för det eller så vet du inte om vad du kan ha i datorn. medan redmac har jag för mej jobbar i en butik på så sätt har han ett vinst intresse. det vi menar är att man ska kunna köpa ett spel och inte få med sig en massa skit som segar ner datorn och man ska inte behöva byta skiva så fort man vill byta spel osv. då kommer ni med att ett litet program skadar inte. jo det gör det i det långa loppet sedan blir det ett till sådan program i dator sedan ett till osv snart så hänger sig hela datorn eller laggar eller hackar på grund av alla skit.

det jag i såfall vill se är ett bättre steam som har en pris nivå som hör till. då har men ett program som sköter det istället för 10 eller mera som går imot varandra med olika konflikter.

jag vill se alla fördelar som pirat nerladningen har med att kunna betala för sig på en nivå som hör till. det ger för delar till alla förutom till butikerna (redmac)

1 mindre transporter = bättre miljö
2 mindre skräp i datorn
3 billigare på grund av mindre mellhänder
4 större vint för de som gör spelet
5 enkel snabbt effektivt
6 slipper repiga skivor som går sönder och slipper byta dem.
7 listan kan bli mycket längre om jag vill

Höll med om snyltarna, har redigerat mitt inlägg så det ska bli mer klart.

Hurvida kopieringsskyddet är bra eller inte kan jag inte svara på. Köper sällan/aldrig spel till PC då jag inte använder min dator som spelplattform allt för ofta. Spelar jag så spelar jag framför TVn. Senast jag köpte ett PC-spel var det via Steam och det var otroligt smidigt enligt mig.

Var en hel del som jag inte höll med om i ditt inlägg däremot, men nu är min lunch slut.

URK
Medlem

grimhild: företagen börjar inse fördelarna med pirat nerladning efter som du inte köper så många spel så har du inte sett effekten av alla kopierings skydd i din dator. det är inte roligt att formatera datorn efter ha spelat några spel.

steam som du säger börjar bli bra men det har lång väg att gå. tex priset som ibland är dyrare än i butik på grund av att butikerna ser detta oxå som något som inte bör finnas för de ser till sin egen vinst intresse istället för vad som är bra. sedan kör steam med att vecka xx så kan man ladda ner grattis ett spel och prova om man gillar det så kan man köpa det sedan efter som företagen inte ger ut några demos knappt längre. så minskar det kopieringen på mera omoralisk sätt. det ända nackdelen med steam är om det får för sig att lägga ner det så man inte kan få del av sina köpta spel.


signatur

Intel Core i7-920 Processor ATI Radeon HD 5770 Gigabyte Technology Co., Ltd. X58A-UD7 64-bit Windows 7 6gb ram

Medlem

vilka bortskämda snorungar det finns


signatur

"på slutet brinner vi som vackrast"

Medlem

GRRRR!!! Fan heller att jag tänker lägga nån större summa pengar på ett spel som har ett sånt kopieringsskydd. Tråkigt då det är ett spel man längtat efter.


signatur

1: Intel Xeon W3680 @ 3.3Ghz - 48Gb DDR3 - GTX970 4Gb

Inaktiv

Jag kan inte låta bli att flina åt alla som gråter över att skyddet kräver en nätuppkoppling för att man ska kunna spela, för att i nästa andetag hota med att ladda ner och cracka det istället. Låter inte som ett av de tyngre argumenten för piratkopiering

Medlem

Såna här skydd är vansinniga. o.O

Skriv svar