Behöver hjälp med ny dator

Medlem
Behöver hjälp med ny dator

En ny dator som jag fick i uppdrag att fixa dvs, alltså inte min, ville bara få fram det.Den är helt ny, och har aldrig körts igång ordentligt då den inte ufnkar. Det är ett hemmabygge. Det är nu så att hela datorn verkar till synes funka helt okej, allting snurrar igång, ala fläktar går, hårddiskarna går, allting som sagt. Grejen är den att grafikkortet (som funkar, då jag testat det på min dator) inte ger ifrån sig någo signal. Skärmen visar "No signal input". Jag har även testat med andra DVI-sladdar, till och med med adapter. No go.

Jag har testat att ta ut minnena och flytta om dom, har tagit bort det mesta och sattit dit igen. Still no go. Allting snurrar igång men fortfarande ingen signal till skärmen, trots att grafikkortet utan tvivel funkar (har även kollat så att moderkortet och grafikkortet ska funka tillsammns, och det ska inte vara några problem... random googlin').

Jag har nu även testat de andra delarna i min dator också, och de funkar som de ska. (Minnen, hårddiskar, och DVD) då sockeln inte passar mitt egna moderkort. Men jag har dubbelkollat så att moderkortet stödjer processorn.

Jag behöver verkligen hjälp, har helt slut på idéer.

Tack på förhand /dani


signatur

"A lie is truth, until you recognize it as a lie. To see the truth behind those lies is probably the right thing to do. However, it may not necessarily bring happiness. Lies are Happiness."

PC-spelare
Dator: TUF Gaming B550 Pro, Ryzen 5600G, 16GB RAM, Sapphire Radeon RX 5600 XT

nj
Medlem

Har du testat montera om processorn?
Om det är en socket 775-processor så kan du vilja kontrollera så ingen av pinnarna i moderkortets sockel blivit böjd så den inte har kontakt med processorn.

Vad är det för delar föresten?

Medlem
Skrivet av nj:

Har du testat montera om processorn?
Om det är en socket 775-processor så kan du vilja kontrollera så ingen av pinnarna i moderkortets sockel blivit böjd så den inte har kontakt med processorn.

Vad är det för delar föresten?

Ett gigabyte moderkort, ett HD3850, en AMDx2 4800+ och en 350gb hårddisk. Och ja, jag monterade processorn utan problem, två gånger.

Edit: Oh, och två stycken 2gb DDR2 PC6300-minnen från corsair.


signatur

"A lie is truth, until you recognize it as a lie. To see the truth behind those lies is probably the right thing to do. However, it may not necessarily bring happiness. Lies are Happiness."

PC-spelare
Dator: TUF Gaming B550 Pro, Ryzen 5600G, 16GB RAM, Sapphire Radeon RX 5600 XT

Medlem

Prova att starta med bara 1 ram stick, du kanske bör höja voltage för att få igång båda.

Annars, är du säker på att du kopplat dit strömkabeln till grafikkortet?

http://img178.imageshack.us/img178/3351/radeonkk7.png

Medlem
Skrivet av Puffin:

Prova att starta med bara 1 ram stick, du kanske bör höja voltage för att få igång båda.

Annars, är du säker på att du kopplat dit strömkabeln till grafikkortet?

Har testat det, har till och med testat att sätta det på olika platser, och med två stickor bytt plats etc. Och ja, helt säker på att strömmen sitter där, testade till och med med två olika PCI-e kablar direkt till nätaggregatet, plus den något skumma kabeln man fick med kortet. No go.


signatur

"A lie is truth, until you recognize it as a lie. To see the truth behind those lies is probably the right thing to do. However, it may not necessarily bring happiness. Lies are Happiness."

PC-spelare
Dator: TUF Gaming B550 Pro, Ryzen 5600G, 16GB RAM, Sapphire Radeon RX 5600 XT

nj
Medlem

Vad är det för nätagg som används?

Medlem
Skrivet av nj:

Vad är det för nätagg som används?

Det är inbyggt i chassit och jag tror det var ett Antec Sonata III, står Earthwatts 500W på det. Ska ju vara mer än tillräckligt för att hålla igång ett sådant system.


signatur

"A lie is truth, until you recognize it as a lie. To see the truth behind those lies is probably the right thing to do. However, it may not necessarily bring happiness. Lies are Happiness."

PC-spelare
Dator: TUF Gaming B550 Pro, Ryzen 5600G, 16GB RAM, Sapphire Radeon RX 5600 XT

nj
Medlem
Skrivet av smuts:
Skrivet av nj:

Vad är det för nätagg som används?

Det är inbyggt i chassit och jag tror det var ett Antec Sonata III, står Earthwatts 500W på det. Ska ju vara mer än tillräckligt för att hålla igång ett sådant system.

Ja, det ska vara mer än tillräckligt.
Men är alla strömkablar inkopplade till moderkortet, dels 24-pins kabeln men även 4-/8-pinskabeln?

Medlem
Skrivet av nj:
Skrivet av smuts:
Skrivet av nj:

Vad är det för nätagg som används?

Det är inbyggt i chassit och jag tror det var ett Antec Sonata III, står Earthwatts 500W på det. Ska ju vara mer än tillräckligt för att hålla igång ett sådant system.

Ja, det ska vara mer än tillräckligt.
Men är alla strömkablar inkopplade till moderkortet, dels 24-pins kabeln men även 4-/8-pinskabeln?

Dubbelkollade det nu, och den satt definitivt i nu. Testade att sätta igång burken igen, men fortfarande samma resultat...

Jag börjar nästan tro att det kan vara något fel med moderkortet? Kanske man ska ge tillbaka burken till polarn och be honom skicka iväg moderkortet för ett nytt?


signatur

"A lie is truth, until you recognize it as a lie. To see the truth behind those lies is probably the right thing to do. However, it may not necessarily bring happiness. Lies are Happiness."

PC-spelare
Dator: TUF Gaming B550 Pro, Ryzen 5600G, 16GB RAM, Sapphire Radeon RX 5600 XT

Medlem

Bumpar tråden för att följa upp med lösningen på problemet, kan vara värt att veta!

Det visade sig att moderkortet inte var helt kompatibelt med 65nm-processorer. Det funkade prima efter ett uppdaterat BIOS.

Remember that, kids, when you're planning to buy a computer! (i delar)


signatur

"A lie is truth, until you recognize it as a lie. To see the truth behind those lies is probably the right thing to do. However, it may not necessarily bring happiness. Lies are Happiness."

PC-spelare
Dator: TUF Gaming B550 Pro, Ryzen 5600G, 16GB RAM, Sapphire Radeon RX 5600 XT

1
Skriv svar