Hur mycket gör upplösningen??

Medlem
Hur mycket gör upplösningen??

Tjena.

Jag undrar hur mycket sämre en skärm med upplösningen 1200x800 är än en med 1600x1050?

Går det inte att spela nya spel på den med 1200x800?

Tacksam för svar


signatur

Ducati Streetfighter 848

Medlem

Det går oftast att spela alla spel på båda de där upplösningarna och nej, det kommer inte bli att du inte kan spela spel pga. att upplösningen är på 1200x800.


signatur

Wune - "jo jag klarar crysis på high på allt för jag har 4 gig i ram minne. och dom är på 800 Mhz." - I lol'ed

Medlem

okej. men hur är det att titta på film? kommer använda datorn till det också, istället för en tv. Är bilden bättre på 1600x1050?


signatur

Ducati Streetfighter 848

Medlem

Bilden blir bättre ju högre upplösning du använder 1200x800 duger. Om du inte har ett ganska bra grafik kort kommer du ändå inte kunna spela de nyare spelen på högre upplösningar.


signatur
Medlem

Jaha okej. Men datorn har ett Geforce 9600 GT 512 mb, och en core 2 duo p84000 2,4 Ghz typ..hur är det värt att betala 1000 kr extra för att få 1600x1050 i upplösning? Eller det är skit samma för datorn pallar det inte ändå? Hade tänkt spela spel som Bioshock, CoD4 och BF2 den.


signatur

Ducati Streetfighter 848

Medlem

9600GT borde klara av att köra alla de där spelen i 1600x1050, men om du inte känner att 1200x800 räcker så kör på 1600x1050 det.


signatur

Wune - "jo jag klarar crysis på high på allt för jag har 4 gig i ram minne. och dom är på 800 Mhz." - I lol'ed

nj
Medlem
Skrivet av tysonayt:

9600GT borde klara av att köra alla de där spelen i 1600x1050, men om du inte känner att 1200x800 räcker så kör på 1600x1050 det.

Nu är det förvisso inte ett "vanligt" Geforce 9600GT utan versionen för laptops som är en uppgraderad version av den äldre 8600M-kretsen om jag inte missminner mig fullständigt.
Går att läsa lite om dess prestanda hos Notebookcheck.

Hur som helst, 1680x1050 ger ju bla mer arbetsyta i Windows och så, beroende på spel så kan det bli tungt för grafikkortet, men du kan ju alltid sänka upplösningen i spelen.

Medlem

Är det en laptop? Ja, det uppfattade jag inte, men då blir det ju svårare att köra spelen men de ska nog starta i allafall.


signatur

Wune - "jo jag klarar crysis på high på allt för jag har 4 gig i ram minne. och dom är på 800 Mhz." - I lol'ed

Medlem

Så om jag har förstått saken rätt är det bättre att köpa datorn med 1200x800 pga av att den upplösningen är "snällare" mot grafikkortet, vilket gör att spel osv flyter bättre? Jag kan inte mycket om sånt här..Och för det "otränade ögat" spelar det kanske ingen roll om man har 1200x800 eller 1600x1050?


signatur

Ducati Streetfighter 848

Medlem

Nej sjävla Windows kan du köra i 1600x1050 om du känner att du behöver mer arbetsyta, men sedan kan du enkelt sänka upplösningen när du ska spela ett spel för att göra det "snällare" som du sa.


signatur

Wune - "jo jag klarar crysis på high på allt för jag har 4 gig i ram minne. och dom är på 800 Mhz." - I lol'ed

Medlem

jag förstår inte riktigt...vad menar du med "arbetsyta"? så du rekomenderar att jag tar den med högre upplösning? Men är det verkligen så stor skillnad på bilden? efter att ha spelat bf2 på medel i 2 år är inte jag nåt proffs på att se om det är bra grafik..tror du verkligen det gör någon skillnad för mig? Grejjen är att den datorn jag vill ha går att få med 1600x1050, men det kostar 1000 spänn extra..bara för upplösningen. Är det verkligen värt det? som sagt, jag har inte öga för sådant här. Tack så mycket för hjälpen


signatur

Ducati Streetfighter 848

Medlem
Skrivet av tysonayt:

Nej sjävla Windows kan du köra i 1600x1050 om du känner att du behöver mer arbetsyta, men sedan kan du enkelt sänka upplösningen när du ska spela ett spel för att göra det "snällare" som du sa.

Om man inte kör native upplösningen blir bilden sämre.

Medlem

Okej, jag antar att du har XP på din dator om du ska köpa ny dator nu, gör då såhär: Skrivbord --> Högerklicka --> Egenskaper --> Skärminställningar --> Dra ner upplösningen...

Nu kommer alla ikoner och rutor se större ut, detta för att de är ett visst antal pixlar, men om skärmen sänker max antalet pixlar så blir alla rutor och ikoner större, om du däremot höjer upplösningen så blir max antal pixlar högre och alla rutor och ikoner blir mindre vilket resulterar i mer plats att "arbeta" på.

Hoppas du förstår

Och ja, spelen blir "fulare" om man inte kör i den upplösningen som skärmen är gjord för, men då är det bara att välja efter vad man vill ha.


signatur

Wune - "jo jag klarar crysis på high på allt för jag har 4 gig i ram minne. och dom är på 800 Mhz." - I lol'ed

Medlem

jahaaaa! nu fattar jag! bra förklarat
men tycker du att jag borde köpa den med högre upplösning? kan ju skriva ner vad datorn innehåller, och så kan du ju se om den klarar det? typ bioshock och liknande spel

här är datorn:

Intel Core 2 Duo P8600 / 2.4 GHz ( med dubbelkärna )
Cacheminne 3 MB - L2-cache
Minne 4 GB (installerad) / 4 GB (max) - DDR II SDRAM - 800MHz ( 2 x 2 GB )
Hårddisk 200 GB - Serial ATA-150 - 7200 rpm
Grafikkort NVIDIA GeForce 9600M GT - 512 MB
Skärm 15.4" TFT 1280 x 800 ( WXGA+ )
Optisk enhet DVD±RW (+R dubbla lager)
Nätverk Nätverkskort - Ethernet, Fast Ethernet, Gigabit Ethernet, IEEE 802.11b, IEEE 802.11a, IEEE 802.11g, IEEE 802.11n (draft)
Telecom Fax / modem
Operativsystem Microsoft Windows Vista Home Premium (32/64-bitars)

Detta är den för 12000. Den har 1200x800. Omjag ska ha med 1600x1050 kostar den 13000, med exakt samma komponenter...

så vad tycker du/ni? ska jag ta den för 12000 eller den för 130000?

Asschysst att ni tar er tid :D:D

Glömde skriva att det är BÄRBARA datorer båda två! :S


signatur

Ducati Streetfighter 848

Medlem

Ja, själv tycker jag att 1024 pixlar på höjden som min skärm har behövs när man browsar internet och håller på i Windows, men i spel och när man kollar på film brukar jag inte tycka att jag behöver störra, men skulle nog köra på den högre upplösningen själv, mycket "skönare" att använda Windows då enligt mig.

Förvänta dig inte för mycket av datorn i spel dock, visst kommer det gå att spela utan några problem alls, men några AA effekter och annat lull lull får du nog klara dig utan.


signatur

Wune - "jo jag klarar crysis på high på allt för jag har 4 gig i ram minne. och dom är på 800 Mhz." - I lol'ed

Medlem

Okej. jag får se hur jag gör..men blir nog den med högre upplösning..tror jag. Men tack så mycket för hjälpen
Uppskattas.


signatur

Ducati Streetfighter 848

Inaktiv

Det är rätt skönt att köra 1600 i Windows, man slipper scrolla så mycket.
I spel är det subjektivt. Beror lite på också vad det är för spel. RPG brukar jag blåsa på upplösning i och aktionspel håller jag den mellan 800 och 1280.


signatur

Bra kylning IsTheShit

Medlem

okej. men säg att jag ska spela bioshock, cod4 och bf2?


signatur

Ducati Streetfighter 848

Medlem
Skrivet av Xphome:
Skrivet av tysonayt:

Nej sjävla Windows kan du köra i 1600x1050 om du känner att du behöver mer arbetsyta, men sedan kan du enkelt sänka upplösningen när du ska spela ett spel för att göra det "snällare" som du sa.

Om man inte kör native upplösningen blir bilden sämre.

Dock kan du få en slags gratis Anti Aliasing genom att sänka upplösningen på TFT skärmar, blir bara lite jobbigt att läsa massor av text på non-native annars funkar det fint.

1
Skriv svar