Steam automatisk uppdatering

Medlem
Steam automatisk uppdatering

Startar en fredags-kvälls-"rant": alltså, vad i hel***e är grejen med automatiska uppdateringar av spel i Steam? Jag har lagt en hel del tid i Baldurs Gate 3 och närmar mig slutet. Nu på kvällen när jag satte mig vid datorn så uppdaterades spelet per automatik till till patch #6, och för mig mig som spelar det med moddar och script-extender så innebär det att spelet inte längre går att starta. Kommer det lösa sig om några veckor när scriptextendern och moddarna uppdaterats? Kanske (förhoppningsvis).
Hjälper det mig just nu när jag vill spela? Nej, inte det minsta.

Jag vill få välja sådant här själv, sluta tvinga på mig uppdateringar. Samma sak med mobiltelefoner som ska uppdateras i tid och otid och så har man glömt bort den jäkla pinkoden och står där som ett fån.

Jag är en vuxen man i 40-års-åldern. Låt mig spela mina spel och få lite vardags-eskapism en fredagskväll, nu får jag "umgås med familjen" istället. Och På Spåret är slut och ersatt med någon jäkla "Muren", så det kan vi inte heller se.

Är det för tidigt att redan börja se fram mot och hålla tummarna för att 2025 blir ett bättre år?

End rant.


signatur

Good. Bad. I'm the guy with the gun

Medlem

Går ju att välja om det ska installeras automatiskt eller om man själv ska göra. Kolla inställningar.

Medlem
Skrivet av kalaspuffar:

Går ju att välja om det ska installeras automatiskt eller om man själv ska göra. Kolla inställningar.

Jag vet inte riktigt, det enda som jag hittade då när jag letade och googlade efter lösning var typ uppdatera automatiskt, uppdatera när du startar spelet eller uppdatera med prio.


signatur

Good. Bad. I'm the guy with the gun

Moderator | Testpilot
Skrivet av kalaspuffar:

Går ju att välja om det ska installeras automatiskt eller om man själv ska göra. Kolla inställningar.

Som nämn ovan så går det inte att stänga av. Det här är alternativen man har:


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Skribent

Dåligt att det inte går att stänga av. Du får köra Steam i offline-läge istället.

Medlem

Instämmer helt i att det är idiotiskt när uppdateringarna är påtvingade på det där sättet. För onlinespel kan jag förstå att det behövs, för att matchmaking ska fungera, men i singleplayerspel kan det finnas åtskilliga skäl att stanna på en äldre version. Moddar, speltekniska preferenser och att slippa vänta på en nedladdning.


signatur

När jag växte upp lyssnade jag mycket på Blümchen och Rollergirl. Jag tror att det har format mig som människa.

Medlem
Skrivet av beersgarden:

Jag vet inte riktigt, det enda som jag hittade då när jag letade och googlade efter lösning var typ uppdatera automatiskt, uppdatera när du startar spelet eller uppdatera med prio.

Japp, måste ha förväxlat eller förträngt att det inte går. Dåligt.

Jepp, Steams eminenta "auto-update"-service såg till att knäcka mitt Skyrim i höstas. Tack Steam!

Förövrigt en rätt bra fredags-rant. Lagom, fokuserad och rå diskbänksrealism.

Beersgarden fredags-rantar
4
Mycket bra
+
Lagom lång rant
+
Lagom bitsk & syrlig
+
Familjeångest som pricken över i
-
Kunde innehållit lite mer svordomar alternativt utropstecken
Det här betyder betygen på FZ
Medlem

"Is there a way to choose what version of a game I play on Steam?: In this question, we were asked if there was a way to roll a game update back, in order to play an earlier version of the game. The short answer was that some developers do allow it, via the properties panel. The feature was designed to allow users to 'opt in' to beta patches for various games, and it is suggested that you won't have this feature for the likes of a single-player game. It is certainly worth double checking.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Inaktiv

Håller med. Helt sjukt. Det bör vara en integritetsfråga också att man ska ha kontroll över sin data.

Kan finna en tillfällig fix som funkar i vissa spel: Gå in under "Betaversioner" och sedan trycka uppe till höger kan det finnas att du kan välja tidigare versioner.

Medlem

För att undvika att Skyrim uppdaterades automatisk back in the day så letade jag upp Skyrim i ?:\steam\steamapps\common och satte read-only på mappen så steam inte kan uppdatera några filer

Medlem
Skrivet av Sebastian Lind:

Jepp, Steams eminenta "auto-update"-service såg till att knäcka mitt Skyrim i höstas. Tack Steam!

Förövrigt en rätt bra fredags-rant. Lagom, fokuserad och rå diskbänksrealism.

Beersgarden fredags-rantar
4
Mycket bra
+
Lagom lång rant
+
Lagom bitsk & syrlig
+
Familjeångest som pricken över i
-
Kunde innehållit lite mer svordomar alternativt utropstecken
Det här betyder betygen på FZ

Haha, tack😂


signatur

Good. Bad. I'm the guy with the gun

1
Skriv svar