Det "Blizzard-inspirerade" RTS-spelet Stormgate har nått sitt Kickstarter-mål

Robot
Det "Blizzard-inspirerade" RTS-spelet Stormgate har nått sitt Kickstarter-mål

Med utvecklare som jobbat på bland annat Starcraft 2, Warcraft 3 och Red Alert 2.

#Frost-giant-studios, #Stormgate


Medlem

Hoppas single player blir kul även för en RTS-noob som mig men ser riktigt intressant ut.

Medlem

Jag hoppas verkligen det här kan få RTS tiillbaka in i spotlight i e-sporten igen. När SC2 hade sin prime så fanns det nästan ingen roligare e-sport att titta på och då spelar jag inte ens RTS spel

Medlem

RTS är i stort behov av en knuff in i rampljuset igen. En av de genres man kan få ut mest speltid ur utan att tröttna, som passar både casuals och hardcores, passar både solo och multiplayer, och som är roligast och lättast att titta på som åskådare.

Det här och Homeworld 3 är nog de spelen jag ser mest fram emot just nu. Hoppas att Stormgate och Homeworld 3 kan få andra spelutvecklare (Blizzard och EA) att få lite inspiration och eld i baken och släppa mer RTS-spel.


signatur

🖥️ RTX 4090 | i9-13900KF | 64GB

Medlem

Var sugen tills jag läste free-to-play.

Medlem
Skrivet av fudge:

Var sugen tills jag läste free-to-play.

Ja fy vad hemskt att bli tvingad till att köpa cosmetics och dylikt

Medlem
Skrivet av fudge:

Var sugen tills jag läste free-to-play.

Det funkade ju för Starcraft II, så varför inte? Tror det är det säkra alternativet om man är en ny studio och vill få till en stor spelarbas och ha att spel som håller under en lägre tid framöver.


signatur

🖥️ RTX 4090 | i9-13900KF | 64GB

Medlem

Nog spelet jag ser mest fram emot att lyckas de närmaste åren

Medlem
Skrivet av Broshimitsu:

Det funkade ju för Starcraft II, så varför inte? Tror det är det säkra alternativet om man är en ny studio och vill få till en stor spelarbas och ha att spel som håller under en lägre tid framöver.

Starcraft II var inte free-to-play från början eller minns jag fel?

Medlem
Skrivet av DieZe:

Ja fy vad hemskt att bli tvingad till att köpa cosmetics och dylikt

Av erfarenhet så brukar det vara sämre optimering på den typen av spel.

Medlem
Skrivet av fudge:

Av erfarenhet så brukar det vara sämre optimering på den typen av spel.

Meh det där vet jag inte om jag tror på. Men du vill alltså inte prova spelet då för att det är f2p och kan då KANSKE vara sämre optimerat? Jag ser inte riktigt logiken i det. Sen är ju inte det här precis några finniga tonåringar i en källare som knackar lite kod, vi snackar ju en studio full av veteraner.

Medlem

Så löjligt tema med ett potpurri av aliens, sci-fi, mechas, människohjältar, spöken och demoner.

Med tecknad stil dessutom. 🥴

Och Free to play. 🤮


signatur

Memento Mori

Medlem
Skrivet av fudge:

Starcraft II var inte free-to-play från början eller minns jag fel?

Du har rätt, det var från början B2P, och när de gick över till F2P dubblades deras spelarbas.


signatur

🖥️ RTX 4090 | i9-13900KF | 64GB

Medlem
Skrivet av Slimebeast:

Så löjligt tema med ett potpurri av aliens, sci-fi, mechas, människohjältar, spöken och demoner.

Med tecknad stil dessutom. 🥴

Och Free to play. 🤮

Positiv snubbe! Antar du avsky WC 1,2 och 3 samt aldrig skulle spela starcraft?

Medlem
Skrivet av DieZe:

Positiv snubbe! Antar du avsky WC 1,2 och 3 samt aldrig skulle spela starcraft?

Haha. ☺️

Warcraft 1 var bra för det var ett trovärdigt tema och rimligt avgränsat med människor mot monster i medeltidssetting och på den tiden funkade det med cartoongrafik. Samma med Starcraft.

Men att blanda ihop allt häftigt man råkar komma på är nåt som dagisbarn gör.


signatur

Memento Mori

Medlem

Ser oerhört tråkigt ut... slött och trött spel som inte alls höjer suget.... :/

Medlem

Det tog inte många dagar innan ett meta etablerades i detta. Det går att spela detta väldigt competitive, men deras extra modes bjuder in för mycket mer casual också. T ex att man kan spela 3p coop vs AI (förmodligen ranked sedan också?) där man har tillgång till heroes.

Ett problem StarCraft II hade var att spelet alltid balanserades kring 1v1, vilket gjorde 2v2, 3v3, och 4v4, helt värdelösa att spela. Metat i framförallt 3v3 och 4v4 har länge varit cheese, eller turtle mass air. Värdelöst att spela.

I Stormgate ser man till att modes har lite egna nischer, och egna balanseringar. Jag tror det är en rätt bra väg att gå, de som gillar en mer casual approach borde gilla det bättre. Sedan tycker jag personligen att man alltid kan spela 1v1 casual också, det balanseras ju alltid kring din egen skillnivå.

Jag har inte spelat jättemycket Stormgate än, men en har ändå fått in en sådär 20-30 games 1v1, och det finns definitivt en fin potential här

Edit: Jag har för övrigt också lite svårt att acceptera stilen. Har inte mycket till övers för den tecknade stilen, samma gäller Dota2 tyvärr. Men å andra sidan ställde man ner grafiken till low i SC2 för att se invis units, och creep spread, bättre - så det kanske inte spelar så stor roll.

Medlem

Ge mig roliga och feta custom maps.

Kan dom ta över facklan från WC3/TFTs glansdagar så kan jag nog tänka mig att köra lite.


signatur

The more I practice, the luckier I get.

Medlem
Skrivet av DieZe:

Meh det där vet jag inte om jag tror på. Men du vill alltså inte prova spelet då för att det är f2p och kan då KANSKE vara sämre optimerat? Jag ser inte riktigt logiken i det. Sen är ju inte det här precis några finniga tonåringar i en källare som knackar lite kod, vi snackar ju en studio full av veteraner.

Samma veteraner som gjorde Warcraft III Reforged? Jag hoppas det det blir bra för jag saknar ett bra rts spel. Ett nytt då för finns många bra gamla.

Medlem
Skrivet av fudge:

Samma veteraner som gjorde Warcraft III Reforged? Jag hoppas det det blir bra för jag saknar ett bra rts spel. Ett nytt då för finns många bra gamla.

Främst folk från StarCraft II faktiskt, men även Gameplay Engineer för Reforged. Lead Campaign designer för WC3 och TFT, Lead Engineer SC2, Production Director för C&C Generals 2 och SC2, Lead Artist SC2, Lead Co-op designer SC2, Server Engineer SC2, osv

1
Skriv svar