Star Ocean The Second Story R

Robot
Star Ocean The Second Story R

Stjärnsagans största stund lyser starkare än någonsin.

#gemdrops, #square-enix, #star-ocean, #star-ocean-the-second-story-r


Moderator | Testpilot

Bra recension, Lövfejs!

Har inte spelat First Departure R (som jag inte tror vi gjorde en recension för?) så ska tanka ned det nu när det är billigt och köra denna efteråt!


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Skribent

Kul. Testade demot lite hastigt och fick en bra känsla.


signatur

Din vänliga kvartersrecensent.

Hobbyjapan 🇯🇵
Andreas Eklöv 🌿
Skrivet av uberpwnage2.0:

Bra recension, Lövfejs!

Har inte spelat First Departure R (som jag inte tror vi gjorde en recension för?) så ska tanka ned det nu när det är billigt och köra denna efteråt!

Doeth Uberfejs! Det är ganska enkelt på normal svårighetsgrad (Galaxy), så jag skulle tro att du vill börja på högsta svårighetsgraden med en gång 🤘


signatur

Allmän Japan-konnässör och smått besatt av allt som heter JRPG och Metroid.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Plattformar: PC, PS5, PS4 Pro, Nintendo Switch, N3DS, PS Vita, IOS/Android.

Medlem

oh ett retro look jrpg. lägger in på wishlist


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Redaktör
Ponny

Jag brukar ju spela om, men detta har jag faktiskt inte lirat på 24 år. Blir mys-mys när jag väl kommer dit!


signatur

En Bamseponny av folket

Medlem

Det var ju bra länge sen jag körde PS-versionen nu, kanske får kasta mig in i detta efter The Man Who Erased His Name... Remake av Till The End of Time härnäst? Det är nog det Star Ocean som ligger mig varmast om hjärtat, även om jag håller med om att tvåan är ett bättre spel överlag.


signatur

H-How can she slap, kupo!?

Medlem

Kul. Älskade verkligen Star Ocean 2 när jag var mindre. Blir lätt att man testar detta.

Hobbyjapan 🇯🇵
Andreas Eklöv 🌿
Skrivet av Arzei:

Det var ju bra länge sen jag körde PS-versionen nu, kanske får kasta mig in i detta efter The Man Who Erased His Name... Remake av Till The End of Time härnäst? Det är nog det Star Ocean som ligger mig varmast om hjärtat, även om jag håller med om att tvåan är ett bättre spel överlag.

Jag fastnade aldrig riktigt för Til The End of Time, men det var nog på grund av att jag spelade andra suveräna JRPGs det året som TTEoT inte riktigt kunde hävda sig med (Tales of Symphonia, Skies of Arcadia Legends, mfl). Jag skulle också behöva en remaster eller remake så att jag kan ge spelet en ärlig chans 😅


signatur

Allmän Japan-konnässör och smått besatt av allt som heter JRPG och Metroid.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Plattformar: PC, PS5, PS4 Pro, Nintendo Switch, N3DS, PS Vita, IOS/Android.

Medlem

Demon var fantastisk, roligt att även resten levererar.

Medlem

Detta var det första PS1-spelet jag köpte. Låten som spelas vid eftertexterna är fortfarande en av mina absoluta favoritlåtar, så hoppas den är kvar i denna nyversion. Och jo, det är helt klart det bästa spelet i serien.

Medlem

Har tid avsatt för det här spelet så snart det dimper ned i postlådan Var många år sedan jag körde igenom det sist. Suttit och spelat Xenoblade X under tiden för att inte lockas att börja på något annat "nytt" från backloggen innan det kommer

Tycker liksom föregående talare här att detta har den bästa storyn i serien. Det tycker jag efter att ha kört igenom samtliga titlar som kommit till väst. Men vissa av de modernare titlarna har haft bättre stridssystem tycker jag. (Säger jag utan att ha testat demot av de nya förändringarna de gjort i SO2 till den här releasen). Till exempel Star Ocean: Integrity and Faithlessness som har en av de svagare storylinesen i serien men ett av de bättre stridssystemen med 7 karaktärer i strider samtidigt vilket ger lite av samma känsla som Xenoblade 3 gjorde med många karaktärer aktiva samtidigt.

Medlem

FPS cap på respektive plattform? Försökte googla men var snålt med info förutom 30 på Switch

Medlem
Skrivet av Loevet:

Jag fastnade aldrig riktigt för Til The End of Time, men det var nog på grund av att jag spelade andra suveräna JRPGs det året som TTEoT inte riktigt kunde hävda sig med (Tales of Symphonia, Skies of Arcadia Legends, mfl). Jag skulle också behöva en remaster eller remake så att jag kan ge spelet en ärlig chans 😅

Fair point, och det har nog dessutom åldrats sämre än i alla fall Symphonia. Körde igenom GC-versionen av Symphonia (som fortfarande är den enda med 60 FPS, bra där Namco) för typ femte gången för bara nån månad sen och det håller formen väl fortfarande imo. När jag provade en bit av TTEoT för nåt år sen så märkte jag en hel del jank och pacingproblem där som störde mig betydligt mer idag än för femton-tjugo år sen. 😂 Synd, för annars är det en intressant premiss och kul combat.


signatur

H-How can she slap, kupo!?

Moderator | Testpilot
Skrivet av caelestis:

FPS cap på respektive plattform? Försökte googla men var snålt med info förutom 30 på Switch

Första sökningen jag hittade på Google "Star Ocean: The Second Story R will run at a maximum of 60 FPS on PC and PlayStation 5, and at only 30 on Nintendo Switch".


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Hobbyjapan 🇯🇵
Andreas Eklöv 🌿
Skrivet av Aletheides:

Har tid avsatt för det här spelet så snart det dimper ned i postlådan Var många år sedan jag körde igenom det sist. Suttit och spelat Xenoblade X under tiden för att inte lockas att börja på något annat "nytt" från backloggen innan det kommer

Tycker liksom föregående talare här att detta har den bästa storyn i serien. Det tycker jag efter att ha kört igenom samtliga titlar som kommit till väst. Men vissa av de modernare titlarna har haft bättre stridssystem tycker jag. (Säger jag utan att ha testat demot av de nya förändringarna de gjort i SO2 till den här releasen). Till exempel Star Ocean: Integrity and Faithlessness som har en av de svagare storylinesen i serien men ett av de bättre stridssystemen med 7 karaktärer i strider samtidigt vilket ger lite av samma känsla som Xenoblade 3 gjorde med många karaktärer aktiva samtidigt.

Medhåll på det, jag var så gruvligt besviken på Integrity and Faithlessness (och att teamet verkar fått en veckopeng till budget för spelet) att jag inte haft några positiva tankar runt spelet, men stridssystemet är faktiskt bra. Men tyvärr har ju serien stått i träda ganska länge nu, The Divine Force var ett klart steg framåt men jag hade svårt att ta till mig den upplevelsen med den blanka och livlösa presentationen. Kanske ytligt, men blev aldrig helt frälst av det.


signatur

Allmän Japan-konnässör och smått besatt av allt som heter JRPG och Metroid.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Plattformar: PC, PS5, PS4 Pro, Nintendo Switch, N3DS, PS Vita, IOS/Android.

Hobbyjapan 🇯🇵
Andreas Eklöv 🌿
Skrivet av caelestis:

FPS cap på respektive plattform? Försökte googla men var snålt med info förutom 30 på Switch

Jag är ingen framtime-nestor som Digital Foundry-gänget, och recensionsguiden nämner inga siffror, men mitt intryck var att det rullade på i jämna 60 fps på PS5. Möjligt att det dippade någon gång under de mest effektfyllda striderna, men då hände det så mycket att jag ändå inte lade märke till det. Sett till bilduppdateringen hade jag inga problem med SOSSR.


signatur

Allmän Japan-konnässör och smått besatt av allt som heter JRPG och Metroid.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Plattformar: PC, PS5, PS4 Pro, Nintendo Switch, N3DS, PS Vita, IOS/Android.

Medlem

Nu även kollat lite video recensioner på youtube, alla verkar gilla det.
Har så många av denna typen av spel retro jrpg stilar på min wishlist, önskar man hade mer tid att spela denna typ av spel 😅
Senaste jag körde var chained echoes och Triangle strategy.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

@loevet Kommer du även recensera remaken på Persona 3 (reloaded) som släpps vid årsskiftet? Det ser onekligen ut som att Atlus går betydligt längre med nysläppet av P3 än vad Square Enix gjort med Star ocean 2 R då hela spelet ser ut att vara omgjort till liknande standard som Persona 5.

Hobbyjapan 🇯🇵
Andreas Eklöv 🌿
Skrivet av Aletheides:

@loevet Kommer du även recensera remaken på Persona 3 (reloaded) som släpps vid årsskiftet? Det ser onekligen ut som att Atlus går betydligt längre med nysläppet av P3 än vad Square Enix gjort med Star ocean 2 R då hela spelet ser ut att vara omgjort till liknande standard som Persona 5.

Jag vet inte än om det blir jag som recenserar P3R, men om inte har jag några fysiska utgåvor förbokade som det kan skrivas medlemsrecension på, så någon text från mig kommer det komma oavsett!

Ja jag är väldigt taggad på P3R, jag gillade originalet men det hade inte P4:s och P5:s helt fenomenala audiovisuella paketering, ska bli väldigt intressant att uppleva det spelet stöpt i de yngre syskonens framsteg. Jag håller inte P3 lika högt som P4/P5, men blir det skillnad på det när inramningen kommer ikapp? Spännande!


signatur

Allmän Japan-konnässör och smått besatt av allt som heter JRPG och Metroid.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Plattformar: PC, PS5, PS4 Pro, Nintendo Switch, N3DS, PS Vita, IOS/Android.

Star Ocean 2 är verkligen seriens höjdpunkt! Älskade PSX-originalet, helt ljuvlig grafik och musik. PSX hade galet mycket bra j-rpg men SO2 tillhör definitivt toppskiktet av dem. Detta måste så klart införskaffas!

Medlem

Star Ocean är en serie som seglat förbi mig. Jag har hört namnet ett otal gånger men jag har aldrig suttit mig ner och lirat någon av spelen.

Var börjar man?


signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

Hobbyjapan 🇯🇵
Andreas Eklöv 🌿
Skrivet av Hanzo:

Star Ocean är en serie som seglat förbi mig. Jag har hört namnet ett otal gånger men jag har aldrig suttit mig ner och lirat någon av spelen.

Var börjar man?

Berättelserna är fristående, det finns referenser till ettan i SO2 men det behöver man inte känna till för att uppskatta spelet till fullo. Du kan börja med First Departure R som finns ute till moderna plattformar, men då det inte är en lika genomgående modernisering som Second Story R skulle jag nog rekommendera att du börjar med det sistnämnda och sedan köra First Departure R om du fastnade för upplevelsen.


signatur

Allmän Japan-konnässör och smått besatt av allt som heter JRPG och Metroid.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Plattformar: PC, PS5, PS4 Pro, Nintendo Switch, N3DS, PS Vita, IOS/Android.

1
Skriv svar