Skrämmande systemkrav för Alan Wake 2

Robot
Skrämmande systemkrav för Alan Wake 2

Systemkraven på PC för Alan Wake 2 är avslöjade.

#Alan-Wake-2, #Remedy


Medlem

Når tack och lov precis upp till de "rekommenderade" systemkraven. Intressant att CPU-kravet är i princip samma oavsett inställningar, antar att det är ganska GPU-fokuserat då.

Medlem

hela listan är bullshit finns trådar på reddit om hur antingen ooptimerat detta spel är eller att dom inte kan göra matten

Medlem

Borde funka bra på min burk, hoppas jag. Ska bli intressant och se om dom lyckas med Alan Wake 2. Dels att dom kör på survival-horror stuket den här gången samt att det är två spelbara karaktärer.

Här finns en recap på första spelet av självaste Sam Lake(om ni nu inte hellre hoppar in i Fortnite ehm ;P).


signatur

The more I practice, the luckier I get.

Medlem
Skrivet av pippen1001:

hela listan är bullshit finns trådar på reddit om hur antingen ooptimerat detta spel är eller att dom inte kan göra matten

Vi får väl hoppas att det är lika bra optimerat som Control, som jag minns flöt på fint.


signatur

The more I practice, the luckier I get.

Medlem

Ju mer krävande grafik, desto bättre spel är det.

Medlem

Är mer skrämmande att folk inte började se rödflag efter dom nämnde att spelet är primärt en "30fps upplevelse.

Bara visste att det skulle bli en ooptimerad sörja.

rösta med eran plånbok
fast egs och digital only är redan bra preventivmedel för plånkan.


signatur

"Wonderful! Time for a celebration... Cheese for everyone!"
"Epic is shit, change my mind"

Medlem

Äntligen ett spel som utnyttjar dagens hårdvara på PC !!!

...eller så kan man simma lungt o spela på konsol

Medlem

Blir att maxa och njuta


signatur

Processor: Intel Core i7 13700kf
Grafikkort: Palit GeForce RTX 4080 GameRock 16GB
RAM: 32 GB DDR5 6000mhz CL36
Högtalare: Sonos Arc, Sub Mini + 2 Sonos Era 300
VR: Meta Quest Pro + Link-kabel + bHaptics Tactsuit x16

Medlem

Jäklar det var saftiga krav, min gpu gtx 2060 helt galet ju för 30fps i 1080.. lär då knappast funka på steam deck så bra

Medlem

Skriker om dålig optimering med tanke på att grafiken ser ut att höra hemma på PS4.

Inaktiv

Inte ens mitt 5090 Ti klarar detta

Medlem

Kan hoppas det är optimerat lagom till Steam-släpp(om det ens kommer). Sedan skulle jag inte ge så mycket för cpu kraven; erfarenheten säger att det brukar funka med äldre CPUer ändå. Det som kan ge större påverkan är deras förbannade DRM som gör det mer intressant att hitta alternativa vägar till PC-spelade.

Medlem
Skrivet av kebbe:

Skriker om dålig optimering med tanke på att grafiken ser ut att höra hemma på PS4.

Av alla förhandstittar jag jag läst så påpekar alla dock att det är snyggaste spelet denna generationen. Sedan brukar Remedy vara väldigt bra på att optimera sina titlar. Så tror bara det är ett krävande spel.

Medlem

Skulle inte kalla det ooptimerat alls. Att spel får högre hårdvarukrav vid en ny konsolgeneration har varit normalt i decennier, och denna höst så börjar vi äntligen få spel som inte hålls tillbaka av förra konsolgeneration. Nu är äntligen flera års cross-generation över. Härligt.

Medlem

Inga problem för min del men värre för andra som sitter på äldre system.


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Medlem
Skrivet av Kazutoyo:

Skulle inte kalla det ooptimerat alls. Att spel får högre hårdvarukrav vid en ny konsolgeneration har varit normalt i decennier, och denna höst så börjar vi äntligen få spel som inte hålls tillbaka av förra konsolgeneration. Nu är äntligen flera års cross-generation över. Härligt.

Jag håller med om att det är spännande att vi kanske börjar se slutet på förra generationen, men tyvärr verkar det Som vi har en liten Stoppkloss även denna generation(kanske inte fullt lika illa).


signatur

The more I practice, the luckier I get.

Inaktiv

Mkt bra att de är tydliga med systemkraven.

Skribent
Skrivet av gundemannen:

Av alla förhandstittar jag jag läst så påpekar alla dock att det är snyggaste spelet denna generationen. Sedan brukar Remedy vara väldigt bra på att optimera sina titlar. Så tror bara det är ett krävande spel.

Första Alan Wake var väl också rätt krävande på PC minnas jag?


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem
Skrivet av kebbe:

Skriker om dålig optimering med tanke på att grafiken ser ut att höra hemma på PS4.

Haha va?? Vad har du rökt? Snyggare än Control, som i sin tur fortfarande är riktigt snyggt maxat. Alan Wake 2 lär vara bland det snyggaste man spela just nu. Garanterat.

På rätt dator, förstås! Flådig grafik kräver sitt.
Sedan är jag övertygad om att det kommer se riktigt bra ut på konsol också såklart. Men maxat i 60+ fps på rätt dator trumfar såklart.

Medlem
Skrivet av Vintersorg:

Haha va?? Vad har du rökt? Snyggare än Control, som i sin tur fortfarande är riktigt snyggt maxat. Alan Wake 2 lär vara bland det snyggaste man spela just nu. Garanterat.

På rätt dator, förstås! Flådig grafik kräver sitt.
Sedan är jag övertygad om att det kommer se riktigt bra ut på konsol också såklart. Men maxat i 60+ fps på rätt dator trumfar såklart.

Där GeforceNow kommer in i bilden.
Fullständigt klockren service, så det blir att avsätta fantasimängder av tid till det när det släpps nästa Fredag 😁

Medlem
Skrivet av BillyJoeBob:

Där GeforceNow kommer in i bilden.
Fullständigt klockren service, så det blir att avsätta fantasimängder av tid till det när det släpps nästa Fredag 😁

Ska också köra det där. Blir att förlänga en till månad. Körde igenom hela cyberpunk och expansion via GFN och var väldigt nöjd!

Medlem

Jag förstår inte riktigt vad det PC-spelare vill ha. Om ett spel ser riktigt bra ut och har höga systemkrav är det dåligt optimerat, vilket är dåligt. Om ett spel flyter bra på konsoler håller konsolerna tillbaka utvecklingen av grafiken på PC pga sin begränsade hårdvara, vilket är dåligt. Det går inte vinna.


signatur

PSN: OAKTHYR

Medlem
Skrivet av Weeks_death:

Kan hoppas det är optimerat lagom till Steam-släpp(om det ens kommer). Sedan skulle jag inte ge så mycket för cpu kraven; erfarenheten säger att det brukar funka med äldre CPUer ändå. Det som kan ge större påverkan är deras förbannade DRM som gör det mer intressant att hitta alternativa vägar till PC-spelade.

Aldrig att Alan Wake 2 släpps på Steam då EPiC agerar pissig utgivare.

FucQ. Mitt gamla lik kommer inte kunna driva detta. Perkele.. Får bli ett PlayStation 5 köp då..


signatur

((( ....You Can Try and Live in Darkness, But You Will Never Shake the Light.... )))

==> NES,, Mega Drive,, N64,, PS2,, Xbox,, GameCube,, PS3,, PS4,, Wii U,, Xbox 0NE,, Steam,, Switch,, PS5 ==>
_____________________________________________________________________________________________________
|| Windows™ 10 Home || Cool Master® || Intel® Core i7 6700K @4.00Ghz || ASUS™ GeForce® GTX 1070 || Kingston© Hyper X Fury --32GB DDR4 @2133Mhz || GigaByte™ Z170 Gaming k3 || EVGA™ 600W || KiOXiA® Exceria 420Gb SSD || Seagate™ Barracuda 2TB HDD || ROCCAT™ Tyon --Laser || Logitec™ G710 || ASUS™ VG248 LCD 24" 1080p @144Hz || Bahnhof™ 250 Mbit --Fiber || OpenVPN™ + WireGuard™ || Paranoid Bastard ||

Medlem
Skrivet av OAKTHYR:

Jag förstår inte riktigt vad det PC-spelare vill ha. Om ett spel ser riktigt bra ut och har höga systemkrav är det dåligt optimerat, vilket är dåligt. Om ett spel flyter bra på konsoler håller konsolerna tillbaka utvecklingen av grafiken på PC pga sin begränsade hårdvara, vilket är dåligt. Det går inte vinna.

PC-spelare vill nog ha exklusiva spel som bara finns där. Så att de känner sig exklusiva.

Medlem
Skrivet av Karmak:

Ska också köra det där. Blir att förlänga en till månad. Körde igenom hela cyberpunk och expansion via GFN och var väldigt nöjd!

Jag triumfar det med detta: jag sålde min high end gaming rig och gick all in på GFN. Så jävla nöjd är jag 😁
Det är framtiden, utan tvekan.

Medlem

Det mest skrämmande är att det kräver DLSS Performance för att spela 1080/60fps på ett 3070 kort. Performance på 1080 är typ 540p upplösning. och allt under Quality på 1080 börjar bli sörja i rörelse.

När DLSS kom så var förhoppningen för mig att man kan få mer kräm ur sitt kort en längre tid, men nu antar jag att utvecklarna använder sig av DLSS som ett nytt baseline istället, och därmed försvann den stora säljpunkten för mig som konsument med DLSS.

Medlem

Ni som diskuterar snygghet på spel, hur länge håller sig spel färska och när upphör de att vara lämpliga att glufsa i sig?

Medlem
Skrivet av magma:

Inga problem för min del men värre för andra som sitter på äldre system.

Ja alltså jag tycker inte köra på lägsta ska kräva ett gtx 2060 men det är kanske naivt att anta alla gamers sitter på ett sånt kort och inte sämre?

Ett bra optimerat spel ska kunna skala ner på även äldre grafikkort men verkar inte som alan wake 2 vill vara ett sånt spel, räcker man tittar på steam hardware survey hur det ser ut

Medlem

Tycker det är lite tidigt att haka upp sig på kraven nu, betyder olika för olika utvecklare. Control var väloptimerat och såg bra ut även på low, det kanske är samma här. Utifrån det lilla jag har sett så är grafiken oerhört imponerande också så man får helt enkelt vänta och se.

12
Skriv svar