10 mest uppskattade Starfield-moddarna

Robot
10 mest uppskattade Starfield-moddarna

FZ listar mest uppskattade Starfield-moddarna. Vilka är dina favoriter? Tipsa!

#moddar, #starfield


Medlem

Ett år finputs men ingen på Bethesda tyckte att det var tråkigt med laggiga menyer? Haha. Ofärdigt spel.

Medlem

Baka achievement enabler kräver ju SFSE, vilket inte gamepassanvändare kan köra med, så det är ju bra att det finns andra achievement enablers som inte kräver SFSE.

StarUI Hud är toppen också, samt flera av "Compact" moddarna.

SavrenX har dessutom en hel drös med bra texturmoddar.

Skrivet av Sillgam:

Ett år finputs men ingen på Bethesda tyckte att det var tråkigt med laggiga menyer? Haha. Ofärdigt spel.

Jag önskar att det bara var Bethesda, men flertalet utvecklare verkar tycka att det är en bra ide att lägga in delays i menyer.

Medlem

Slöa animerade menyer kan dra åt UX-helvetet. Så en bra mod på listan iaf.


signatur

min stora Nintendo64s mjöliga spelpinne
don't at me
Jag är inte Fejksson, hen blev bannad och heter nåt annat nu.

Medlem

Det är fantastiskt med möjligheten att modda, samtidigt är det sorgligt att det återigen behövs moddar för att få en bra meny i ett Bethesda-spel...

Medlem

Finns inget för field of view? Spelet är anpassat för konsoler

Medlem

Sånt skämt till spel där moddar måste rädda upp så det blir spelbart.

Medlem
Skrivet av Lolflakes:

Finns inget för field of view? Spelet är anpassat för konsoler

Det går att lösa utan modd, men här är exempel och färdig ini:

https://www.nexusmods.com/starfield/mods/207

Medlem
Skrivet av lajklajk:

Sånt skämt till spel där moddar måste rädda upp så det blir spelbart.

Yep! Och jag fattar inte hur folk köper skicket av spelet medan man totalt flippar över andra spelutvecklare för mindre fel. Har absolut haft någorlunda skoj med det men spelet kunde släppts föregående decennium.

Medlem
Skrivet av Samus:

Yep! Och jag fattar inte hur folk köper skicket av spelet medan man totalt flippar över andra spelutvecklare för mindre fel. Har absolut haft någorlunda skoj med det men spelet kunde släppts föregående decennium.

Exakt. Det handlar inte om moddar som ska förhöja spelet utan är moddar som gör spelet dugligt´.. Menar ,, en UI mod 2023 ? kom igen...

Medlem
Skrivet av Sillgam:

Ett år finputs men ingen på Bethesda tyckte att det var tråkigt med laggiga menyer? Haha. Ofärdigt spel.

Det är en del pinsamma amatörmässiga felsteg i Starfield som man normalt inte förväntar sig av en utvecklare i nivå med Bethesda, som faktiskt är lätta att fixa. Det konstiga är hur uppenbara de är, och hur man märker av dem redan från de första minuterna och sedan kontstant helt till de sista. Så det är uppenbart att Bethesda inte sett dem som problem, vilket gör det snäppet värre.

Medlem
Skrivet av Kyraal:

Det är en del pinsamma amatörmässiga felsteg i Starfield som man normalt inte förväntar sig av en utvecklare i nivå med Bethesda, som faktiskt är lätta att fixa. Det konstiga är hur uppenbara de är, och hur man märker av dem redan från de första minuterna och sedan kontstant helt till de sista. Så det är uppenbart att Bethesda inte sett dem som problem, vilket gör det snäppet värre.

Instämmer, har haft väldigt kul med spelet i över 100-timmar men det är väldigt många såna där saker som stör som tusan som känns som att det verkligen inte hör hemma i ett spel i den här kalibern.

Medlem

Tycker detta är den bästa LUT modden och då har jag provat alla.
https://www.nexusmods.com/starfield/mods/1871?tab=description...

Medlem

10/10 spel utan moddar och ännu bättre med! Kör med några moddar från listan.

Medlem
Skrivet av Sillgam:

Ett år finputs men ingen på Bethesda tyckte att det var tråkigt med laggiga menyer? Haha. Ofärdigt spel.

Skulle nog inte kalla dem "laggiga", dem är ju "by design".
Starfield är knappast ensam om att ha onödiga animationer i menyer osv, men det är dock ett av få spel som faktiskt låter oss modda bort beslut som utvecklarna tagit som vi inte gillar.

Alla gillar olika saker i sina spel och utvecklare kan inte göra alla nöjda och en del beslut dem tar är rentav konstiga, men tack vare moddar kan alla spelare forma spelet på det sätt dem vill ha det.

Medlem

Videon är SFW, med en hel del bra moddar som länkas här under

Improved Combat AI

Burden Me Not - Clutter Begone

StarUI HUD

Starfield HD Reworked Project

Clean Reflex Sight Lenses

PLAGUE'S OPTICS REIMAGINED

Flight Controls Autoalign

SlowerThanLight - Fly in a star system

NaturaLUTs - Color Graded Filter Removal and Black Level Restoration LUTs

Galactic Civil War Conversion

VBB (Voluptuous Body for Beauties) (NSFW, kräver inloggning)

Medlem

Utöver några av de nämnda körde jag också med:
Ultra-Anim - Faster Interaction Animations - Airlocks Ladders and More

Tröttnade ju rejält på allt extra segande de lagt in >_>

Medlem
Skrivet av blackidus:

Skulle nog inte kalla dem "laggiga", dem är ju "by design".
Starfield är knappast ensam om att ha onödiga animationer i menyer osv, men det är dock ett av få spel som faktiskt låter oss modda bort beslut som utvecklarna tagit som vi inte gillar.

Att gå från 60 fps till låst 30 fps i menyer gör att det upplevs laggigt. Hur kan du försvara det? Moddare ska inte behöva fixa sånt. Det enda det betyder är att Bethesda 100% väljer att släppa ett spel i ofärdigt skick för att de vet att moddare kommer fixa det, gratis.

Inga inställningar för ljusstyrka och kontrast? Kom igen.

Medlem
Skrivet av Sillgam:

Att gå från 60 fps till låst 30 fps i menyer gör att det upplevs laggigt. Hur kan du försvara det? Moddare ska inte behöva fixa sånt. Det enda det betyder är att Bethesda 100% väljer att släppa ett spel i ofärdigt skick för att de vet att moddare kommer fixa det, gratis.

Inga inställningar för ljusstyrka och kontrast? Kom igen.

Det är troligen gjort för att passa konsolernas 30 fps, som så mycket annat som anpassas för konsoler som vi PC spelare måste dras med. Hatar att man i alla spel måste "Hold to enter", "Hold to exit" osv, LÅT MIG BARA TRYCKA SNABBT EN GÅNG!!!! Eller låt mig ha olika knappar istället för att samma knapp gör olika saker beroende på om man trycker snabbt eller håller in den.

Och nej jag försvarar inte allt, fov, ljusinställningar, DLSS håller jag med om ska vara där och inget som ska behöva moddas in.

Medlem

Kollade på the spiffing brit igår då han spelade starfield. Nu ska jag tillägga att jag inte spelat det själv och har inget större intresse av det heller. Men det verkar ju väldigt buggigt. Plocka saker genom marken, glitcha sig genom väggar osv osv.
För att komma till saken, varför är det generellt så att spelare accepterar den här buggfesten men skrek högt när tex cyberpunk kom? Till skillnad från Bethesda så gick ju iallafall CD Project Red ut och bad om ursäkt och lovade bättring genom patcher. Nu tog jag bara cp2077 som exempel, man kan ju välja valfritt annat spel som släppts nyligen.

Medlem
Skrivet av ecHo!:

Kollade på the spiffing brit igår då han spelade starfield. Nu ska jag tillägga att jag inte spelat det själv och har inget större intresse av det heller. Men det verkar ju väldigt buggigt. Plocka saker genom marken, glitcha sig genom väggar osv osv.
För att komma till saken, varför är det generellt så att spelare accepterar den här buggfesten men skrek högt när tex cyberpunk kom? Till skillnad från Bethesda så gick ju iallafall CD Project Red ut och bad om ursäkt och lovade bättring genom patcher. Nu tog jag bara cp2077 som exempel, man kan ju välja valfritt annat spel som släppts nyligen.

Inget spel kan ju bli helt buggfritt, spelar man Starfield som vanligt så kommer man inte hitta många buggar. SJälv har jag bara haft ett fåtal under mina ca 100+ timmar. Det har aldrig krashat och jag haft bara haft en bugg som hindrade mig från att komma vidare i en quest som snabbt löste sig genom att lämna cellen och gå in igen.

Skillnad är det om man aktivt letar upp dem glitchar som andra snubblar över. Du kan tvinga fram glitchar som andra hittar i dem flesta spel. Att hitta en "Vendor chest" som bara kan nås om du tittar på ett specifikt hörn i en specifik vattenpöl utanför specifika affärer är inget du kommer stöta på om du spelar spelet som det ska spelas. Sådana här glitchar används av speedrunners i alla möjliga spel.

Pölarna har ju dessutom redan patchas bort veckan efter release, du kan inte längre nå kistorna i Akila genom dessa.

Testpilot

Jag är övertygad om att spelet är designat för konsol, och endast konsol.
Har "gett upp" drygt 50 timmar in i spelet och inväntar nu rejäla patcher/moddar, förhoppningsvis kan jag ge spelet ett försök igen nästa år om första expansionen kommit då.

Nedan lista är saker jag som PC-spelare saknar:

  • Inställningar för kontrast, ljusstyrka, HDR m.f.

  • Exclusive (äkta) fullscreen, borderless o.s.v.

  • Upplåst FPS för animationer och HUD

  • Plattformsagnostisk optimering

  • Totalt omgjorda och skalbara menyer (likt hur StarUI sköter det)

  • Sänkta/inga fördröjningar på menyer/interaktioner

  • Unisona hotkeys för interaktioner

  • Ingen Mouse Acceleration

  • Möjlighet att stänga av/slå igång aim-assist (detta lär göras genom Custom.ini-fil)

Nedan följer övriga saker som jag upplever allmänt förlegat, opolerat eller annars inte speciellt genomtänkt kring spelet - Blandat tekniskt med totalt dumfåniga speldesign-beslut:

  • Ingen per-object-motion blur

  • Ingen Ray tracing alls

  • Animationer för gång och ansikten är väldigt "2013"

  • Texturer har ojämn kvalité, på vissa ställen riktigt bra medan på andra riktigt dåliga

  • Väldigt kort LOD (eller så är den bara dåligt implementerad)

  • Förmåga-trädet är sjukt oinspirerat, och låser basala funktioner (t.ex. stealth och ship building)

  • Inga fordon när man kliver ur skeppet för att utforska en planet

Jag kan fortsätta skriva en lång lista, men tror jag framfört min poäng.. Spelet är inte klart, och har inte fått den kärlek som behövs när det kommer till PC-utgåvan av spelet. Starfield i sig är underhållande nog på en grundläggande spelnivå, men i klassisk Bethesda-anda sätter det tekniska sådana polar till käppar i hjulen att jag inte kan förmå mig att spela något mer i närtid - åtminstone inte förrän Bethesda själv (eller i värsta fall moddar) löser de tekniska bitarna.


signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Medlem
Skrivet av ecHo!:

Kollade på the spiffing brit igår då han spelade starfield. Nu ska jag tillägga att jag inte spelat det själv och har inget större intresse av det heller. Men det verkar ju väldigt buggigt. Plocka saker genom marken, glitcha sig genom väggar osv osv.
För att komma till saken, varför är det generellt så att spelare accepterar den här buggfesten men skrek högt när tex cyberpunk kom? Till skillnad från Bethesda så gick ju iallafall CD Project Red ut och bad om ursäkt och lovade bättring genom patcher. Nu tog jag bara cp2077 som exempel, man kan ju välja valfritt annat spel som släppts nyligen.

Skillnaden mellan Cyberpunk och Starfield är väll att många Playstation ägare hatar det vare sig det är bra eller dåligt för att dom inte har tillgång till det. Medans många Xbox ägare älskar det vare sig det är bra eller dåligt för att dom behöver ett stort och lyckat spelsläpp. Cyberpunk släpptes ju på samtliga konsoller och pc så där kunde all enas om att det varr buggigt. Sedan skulle jag inte påstå att Starfield inte fått skit för att det är buggigt.

Medlem
Skrivet av Ibenaben:

Skillnaden mellan Cyberpunk och Starfield är väll att många Playstation ägare hatar det vare sig det är bra eller dåligt för att dom inte har tillgång till det. Medans många Xbox ägare älskar det vare sig det är bra eller dåligt för att dom behöver ett stort och lyckat spelsläpp. Cyberpunk släpptes ju på samtliga konsoller och pc så där kunde all enas om att det varr buggigt. Sedan skulle jag inte påstå att Starfield inte fått skit för att det är buggigt.

Så kan det vara. Känner dock inte att folk skriker lika högt när det gäller Bethesda pga deras status. Men alla deras spel har ju varit bugg fester. Som sagt, är kanske inte rätt person att yttra mig eftersom jag inte är så intresserad av spelet. Det var bara en tanke som slog mig

Medlem
Skrivet av ecHo!:

Så kan det vara. Känner dock inte att folk skriker lika högt när det gäller Bethesda pga deras status. Men alla deras spel har ju varit bugg fester. Som sagt, är kanske inte rätt person att yttra mig eftersom jag inte är så intresserad av spelet. Det var bara en tanke som slog mig

Folk förväntar sig att Starfield ska vara buggigt, inte optimerat, kassa menyer, dåliga inställningar osv osv. Medan när Cyberpunk släpptes så hade alla Witcher 3 som förväntning, när det inte inföll så blev alla som bebisar.

Personligen så provade jag Starfield lite men det är ju helt ospelbart, när jag går in i skeppdesignen så får jag 4 fps, menyn hackar sig fram i 10 fps. Sen ville man ju ha ett rymdäventyr, inte teleportspel med rymdtema.

Medlem
Skrivet av Jinxad:

Folk förväntar sig att Starfield ska vara buggigt, inte optimerat, kassa menyer, dåliga inställningar osv osv. Medan när Cyberpunk släpptes så hade alla Witcher 3 som förväntning, när det inte inföll så blev alla som bebisar.

Personligen så provade jag Starfield lite men det är ju helt ospelbart, när jag går in i skeppdesignen så får jag 4 fps, menyn hackar sig fram i 10 fps. Sen ville man ju ha ett rymdäventyr, inte teleportspel med rymdtema.

... hade folk Witcher 3 i tankarna och förväntningar efter det spelet? Minns vi inte release:n på det spelet. Minns främst de ständiga uppdateringar, i början, där man fick dra ner spelet gång på gång. Witcher 3 var allt annat än perfekt.
Med det sagt var CP2077 en egen kategori när det kom.

Men när det kommer till Bethesda så är det ju förväntat att vara skräp på release och sedan fixar community:t det. Man kan bara hoppas att de inte försöker lägga sig i moddandet för mycket.
Fördelen för Bethesda är att de kan få betalt för ett spel där spelaren kan skräddarsy spelet utan att "social justice", "woke", eller nazister kan kritisera för mycket.

Medlem
Skrivet av Weeks_death:

... hade folk Witcher 3 i tankarna och förväntningar efter det spelet? Minns vi inte release:n på det spelet. Minns främst de ständiga uppdateringar, i början, där man fick dra ner spelet gång på gång. Witcher 3 var allt annat än perfekt.
Med det sagt var CP2077 en egen kategori när det kom.

Men när det kommer till Bethesda så är det ju förväntat att vara skräp på release och sedan fixar community:t det. Man kan bara hoppas att de inte försöker lägga sig i moddandet för mycket.
Fördelen för Bethesda är att de kan få betalt för ett spel där spelaren kan skräddarsy spelet utan att "social justice", "woke", eller nazister kan kritisera för mycket.

Ja det var ju långt från perfekt vid release, men många spelare minns bara hur det var sist de spelade det, och då var Witcher rätt bra efter alla expansioner och patcher.

Medlem
Skrivet av Jinxad:

Ja det var ju långt från perfekt vid release, men många spelare minns bara hur det var sist de spelade det, och då var Witcher rätt bra efter alla expansioner och patcher.

Oh ja. Spelet är ett mästerverk nu. Jag har inte börjat me CP2077 än men hoppas, iom 2.0, att det är ett mästerverk nu också. Får se hur det mår av 5102x1440 skärm dock...

Medlem
Skrivet av Weeks_death:

Oh ja. Spelet är ett mästerverk nu. Jag har inte börjat me CP2077 än men hoppas, iom 2.0, att det är ett mästerverk nu också. Får se hur det mår av 5102x1440 skärm dock...

tja, körde 32:9 redan vid release, hade inga problem. Förvisso hade jag ett 3090 då, Hade i stort sett noll problem med spelet, väntar dock med att köra nu då jag har lite för mycket annat för tillfället.

Medlem
Skrivet av deezel:

tja, körde 32:9 redan vid release, hade inga problem. Förvisso hade jag ett 3090 då, Hade i stort sett noll problem med spelet, väntar dock med att köra nu då jag har lite för mycket annat för tillfället.

Jo, jag är inte orolig att hårdvaran klarar det (4080, vattenkylning), mer att spelet inte blir bra i den upplösningen. Sett många spel som får inzoomningsproblem osv. Sunken city skall man inte ens försöka få igång på sådan skärm. Får du gameplay:t att funka så placeras npc, och karaktären, utanför bild i dialog-"cut scenes", som förstör hela upplevelsen.
Jag älskar 32:9 när det funkat men majoriteten av spelen där ute är inte anpassade för det. Inte för inte det finns hemsida dedikerad att modda spel för Ultra wide.
(OT; Doom är ju verkligen UNDERBART i 32:9)

12
Skriv svar