Finns det någon som är grym på trådlösa hörlurar och problem med störningar i ljudet?

Medlem
Finns det någon som är grym på trådlösa hörlurar och problem med störningar i ljudet?

Halloj allihopa.

Jag är lite nyfiken på om det finns någon som är grym på trådlös överföring av ljud och eventuella problem som kan uppstå.

Det är så här att jag kör trådlösa hörlurar och spelar mestadels på ps5 nu förtiden men problemet har även funnits av o till på andra konsoller jag kört.

Saken är den att spelar på ps5an så är det inte helt ovanligt att efter en 20-30 minuter så kan ljudet börja låta mufflat och skrapligt av i till. som om de är en störning i signalen *men* ser jag ex på en 4k blu-ray så händer det aldrig.

Av vad jag fattat så är det med största sannoliket trådlöst nätverk eller dyligt som kan komma in i störa signalen *men* varför sker det bara när man spelar och aldrig om man tittar på film? Gäller även om man streamar ex via HBO eller netflix. Då är det också lugnt.
Jag blir inte riktigt klok på varför spel kan drabbas men nästan aldrig film (har hänt någon enstaka gång)


signatur

Det finns bara tre grupper av människor i världen.
De som kan matte och de som inte kan det.

Medlem

Nu vet jag ju inte vad du har för lurar då du inte nämner det men om lurarna synkas via handkontrollen så fundera på vart du har kontrollen när du spelar jämfört med när du kollar på film.

Det kan vara så enkelt som att nåt stör när du har kontrollen i knät och när kontrollen läggs undan så är det inga störningar.

Testa o se om det finns nåt samband.

Medlem
Skrivet av brewitz:

Nu vet jag ju inte vad du har för lurar då du inte nämner det men om lurarna synkas via handkontrollen så fundera på vart du har kontrollen när du spelar jämfört med när du kollar på film.

Det kan vara så enkelt som att nåt stör när du har kontrollen i knät och när kontrollen läggs undan så är det inga störningar.

Testa o se om det finns nåt samband.

Tjo

Äger ett par steelseries 7p+ men har även haft detta problem med ett par andra lurar. Kör dongeln rätt in i ps5an så synkar med den.


signatur

Det finns bara tre grupper av människor i världen.
De som kan matte och de som inte kan det.

Inaktiv

CGPT

Varför det sker när du spelar:

Att ljudstörningar bara uppstår när du spelar och inte när du tittar på en Blu-ray eller streamar innehåll kan bero på flera faktorer:

Dataöverföringshastighet: Spel kräver ofta snabbare och mer konstant dataöverföring än film eller tv-serier. Om din trådlösa signal är något svag eller störd, kan detta påverka ljudkvaliteten under snabba, interaktiva spelsessioner.

Prioritering av ljud i konsolen: Konsoler som PS5 kan prioritera ljudkvaliteten för spel över andra aktiviteter som att titta på film. Detta innebär att om det finns någon störning i trådlös signalen, kan det vara mer märkbart när du spelar eftersom konsolen fokuserar mer på att leverera snabb och högkvalitativ ljudåtergivning under spel.

Kodning och kompression: Ljudet i spel och filmer kan vara kodat och komprimerat på olika sätt. Om dina hörlurar och din konsol använder olika ljudkodningar för spel och film, kan detta påverka hur störningar upplevs. Det är möjligt att ljudkodningen för spel är mer känslig för störningar än den för film.

Nätverksanvändning: Under spel är din konsol mer aktiv när det gäller nätverksanvändning, särskilt om du spelar online eller laddar ner uppdateringar. Detta kan påverka bandbredden som är tillgänglig för ljudöverföring och öka risken för störningar.

----------------
Lösningar:

Interferens från andra trådlösa enheter: Det är möjligt att andra trådlösa enheter i ditt hem, som Wi-Fi-router, Bluetooth-enheter eller andra trådlösa kontrollers, kan orsaka interferens med ljudsignalen till dina hörlurar. Se till att hålla hörlurarna närmare konsolen och försök att minska användningen av andra trådlösa enheter när du spelar.

Firmwareuppdateringar: Kontrollera om det finns firmwareuppdateringar till dina trådlösa hörlurar och uppdatera dem om det behövs. Ibland kan tillverkare släppa uppdateringar som förbättrar anslutningen och prestandan.

Plats för trådlös basstation: Om dina hörlurar använder en separat basstation för att ansluta till konsolen, se till att den är nära konsolen och har en klar linje av syn till hörlurarna. Placeringen av basstationen kan påverka anslutningen.

Trådlöst nätverk: Som du nämnde kan trådlösa nätverk störa ljudsignalen. Försök att placera din trådlösa router så långt bort som möjligt från din PS5 och hörlurar. Du kan också försöka använda en mindre använd frekvensband för ditt trådlösa nätverk (till exempel 5 GHz istället för 2.4 GHz) om det är möjligt.

Signalstyrka: Kontrollera om det finns en indikator på dina hörlurar som visar signalstyrkan. Om signalen blir svag kan det leda till ljudstörningar. Försök att hålla dig närmare basstationen om möjligt.

Konsolinställningar: Kontrollera inställningarna på din PS5 för ljudutgång och trådlös anslutning. Det kan finnas alternativ som kan förbättra ljudupplevelsen och minska störningar.

Medlem

@anon_332538 tack för ditt enormt utförliga inlägg Nu fick jag mkt svar på mina tankar o funderingar kring varför det kan störa när man spelar men inte när man ser på film.
Angående wi-fi. Jag har i dagsläget en sådan där funktion igång som ska välja 2.4ghz eller 5ghz automatiskt beroende på vad för enhet som kopplar upp sig. Det går o stänga av den funktionen o köra ex enbart 5ghz. Kanske ska prova o stänga av den funktionen för jag tror ärligt jag inte har någon enhet hemma som ens bryr sig om att köra på 2.4 ändå.

Tack än en gång för all din information. Ditt inlägg har ju fyllt på med allt man kan tänka sig.
Borde vara en faq


signatur

Det finns bara tre grupper av människor i världen.
De som kan matte och de som inte kan det.

Inaktiv
Skrivet av SunShine:

@derivat tack för ditt enormt utförliga inlägg Nu fick jag mkt svar på mina tankar o funderingar kring varför det kan störa när man spelar men inte när man ser på film.
Angående wi-fi. Jag har i dagsläget en sådan där funktion igång som ska välja 2.4ghz eller 5ghz automatiskt beroende på vad för enhet som kopplar upp sig. Det går o stänga av den funktionen o köra ex enbart 5ghz. Kanske ska prova o stänga av den funktionen för jag tror ärligt jag inte har någon enhet hemma som ens bryr sig om att köra på 2.4 ändå.

Tack än en gång för all din information. Ditt inlägg har ju fyllt på med allt man kan tänka sig.
Borde vara en faq

Haha tack men jag kan inte ta åt mig äran. Borde skrivit tydligare att det var ChatGPT som svarade.
Glad att det möjligen hjälpte dig och det är troligen frekvensbandet som är problemet och att just spel kräver mer.

CGPT kommer ersätta många enkla och medium avancerade support jobb! Kan verkligen rekommendera CPGT nu med senaste uppdateringarna som går att läsa i Allt om AI tråden.

1
Skriv svar