Bayonetta-regissören tycker Japan ska vara stolta över jrpg-termen

Robot
Bayonetta-regissören tycker Japan ska vara stolta över jrpg-termen

Tvärtemot Final Fantasy XVI-producenten.

#jrpg


Medlem

Aldrig ens tänkt på det i negativ bemärkelse, tycker verkligen att jrpg särskiljer sig.

Tycker dom ska vara stolta över genren dom byggt fram. Tyvärr har jag svårt för extremt stora vapen, stor byst med extremt korta kjolar och skuttande tonåringar men förstår att folk uppskattar det.

Medlem
Skrivet av Jönsen:

Aldrig ens tänkt på det i negativ bemärkelse, tycker verkligen att jrpg särskiljer sig.

Tycker dom ska vara stolta över genren dom byggt fram. Tyvärr har jag svårt för extremt stora vapen, stor byst med extremt korta kjolar och skuttande tonåringar men förstår att folk uppskattar det.

Om du kan acceptera extremt stora knytnävar, stora draktatueringar under kavajer som är extremt lätta att få av sig och skuttande medelålders män så har jag JRPG-serien för dig.


signatur

H-How can she slap, kupo!?

Medlem
Skrivet av Arzei:

Om du kan acceptera extremt stora knytnävar, stora draktatueringar under kavajer som är extremt lätta att få av sig och skuttande medelålders män så har jag JRPG-serien för dig.

Nej tyvärr är det just att allt ska vara så extremt som inte riktigt faller mig i smaken.

Jäkligt synd dock då jag älskade FF i min ungdom.

Medlem
Skrivet av Jönsen:

Nej tyvärr är det just att allt ska vara så extremt som inte riktigt faller mig i smaken.

Jäkligt synd dock då jag älskade FF i min ungdom.

Fair enough, jag kan känna igen mig i det till viss del själv, även om just FF och Yakuza/Like Dragon fortfarande går hem hos mig. Mer och mer längtar jag dock efter traditionella 2D JRPGs, såsom Sea of Stars som ju kommer snart.


signatur

H-How can she slap, kupo!?

Medlem

JRPG är den spelgenre som jag spelar och gillar mest så för mig är termen bara positiv!

Och förstår inte vad skillnaden skulle bli om man slutade använda termen, folk som inte gillar och/eller respekterar JRPG skulle väl inte ändra åsikt för det?

Medlem

Ett problem under en lång tid är ju att bara för att man var utvecklare från Japan som skapade ett RPG skulle det direkt ställas mot andra RPG i Japan och inte allmänt mot RPG. Och diskussionen här inne nu visar ju tydligt att spelare i väst har en förväntning på vad ett rollspel från Japan ska innehålla och låser ju verkligen utvecklaren till en kategori dom inte valt själva och kanske inte vill ligga under. Variationen bland japanska rollspel är ju lika stor som hos västerländska utvecklare, men inte kallar vi det VRPG för det?

Sedan är det lite spännande att detta får en artikel men när första artikeln som polygon publicerade om hur många andra utvecklare såg negativt på det hela inte fick en artikel på fz (jag kanske missat den helt?) Vilket indirekt gör att Fz väljer att lura diskussionen åt ett håll, även om det är helt oavsiktligt och att båda sidor tas upp i artikeln.

Medlem
Skrivet av gundemannen:

Ett problem under en lång tid är ju att bara för att man var utvecklare från Japan som skapade ett RPG skulle det direkt ställas mot andra RPG i Japan och inte allmänt mot RPG. Och diskussionen här inne nu visar ju tydligt att spelare i väst har en förväntning på vad ett rollspel från Japan ska innehålla och låser ju verkligen utvecklaren till en kategori dom inte valt själva och kanske inte vill ligga under. Variationen bland japanska rollspel är ju lika stor som hos västerländska utvecklare, men inte kallar vi det VRPG för det?

Jag håller inte med. De flesta har inte förväntningar över att RPG från Japan ska ställas mot andra RPGs. Ta en titt på Dark Souls eller Monster Hunter. De flesta kallar inte de spelen för JRPG, men båda är RPG. Jag skulle våga påstå att de flesta kallar Japanska RPG som har en viss specifik stil för JRPG, medan RPGn från Japan som har mer generell stil kallas bara för RPG.
Väst har ju också försökt sig på JRPG-stil utav spel. Lost Odyssey och Blue Dragon är exempel på det. De flesta RPG från Väst är mer utav Elders Scrolls stil, som skiljer sig markant med hur Japaner ser på RPG-genre.

Jag, och säkert många andra, ser JRPG som ett eget genre, som har ett unikt stil som vi antingen gillar eller inte gillar. Exempel är FF1-9, Breath of Fire, Golden Sun, Blue Lagoon, Secret of Mana etc.

Citat:

Sedan är det lite spännande att detta får en artikel men när första artikeln som polygon publicerade om hur många andra utvecklare såg negativt på det hela inte fick en artikel på fz (jag kanske missat den helt?) Vilket indirekt gör att Fz väljer att lura diskussionen åt ett håll, även om det är helt oavsiktligt och att båda sidor tas upp i artikeln.

Kan tänka mig att det finns massvis med artiklar som andra sidor har skrivit som flyger under radarn. Kan ju inte förvänta sig att FZ kan täcka alla gaming-nyheter 24/7. Tvivlar extremt starkt på att det skulle ligga något hemligt motiv med att skriva om detta.

Medlem

Minns att mellan 2007 fram till nu, blev flera JRPG extrem dålig behandlat i västerländsk spel media och av folk inom spelbranshen.
De blev hånade för att de inte "hängde med i tiden" som västerländska RPG.
Det var för det mest, ett stort hög av BS.


signatur

Nostalgia is a hell of a drug Benny.

Medlem
Skrivet av MacNille:

Minns att mellan 2007 fram till nu, blev flera JRPG extrem dålig behandlat i västerländsk spel media och av folk inom spelbranshen.
De blev hånade för att de inte "hängde med i tiden" som västerländska RPG.
Det var för det mest, ett stort hög av BS.

Lite hur folk inom spelbranchen klagar att Larian var överambitiösa med BG3 och att konsumenter får inte använda BG3 som en standard "going forward".

Av någon anledning så har många människor svårt att bara gratta andra för deras framgångar, utan de måste klaga på något oavsett om det är en bra händelse eller ej.

Det är t.ex. en anledning varför jag undviker Twitter till 100%, då det känns att alla pessimister har samlats där och klankar ner på varandra så mycket det går.

1
Skriv svar