Nu blir det inga fler Xbox One-spel från Microsoft

Robot
Nu blir det inga fler Xbox One-spel från Microsoft

Framöver är alla titlar som utvecklas endast för Series X/S.

#Xbox-one


It's not a lake, it's an ocean

Hög tid.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem
Skrivet av Ruffles:

Hög tid.

Visst, samtidigt med allt som skett angående corona, halvledarebrist osv, så har ju Xbox One kanske haft en kundbas på 50 miljoner konsoler, medans Series X bara haft 5 miljoner. Då måste man såklart fortsätta stödja den konsolen med flest spelare.
Samma gäller ju även såklart Sony.

Medlem

Är det "för sent" nu att köpa en Xbox Series X? Min far blir pensionär nu nästa år och han spelar väldigt mycket spel på sin Xbox One. Han har lagt ner otroligt många timmar i AssCreed-serien, Hogwarts Legacy, Far Cry-serien. Jag tänkte köpa ett Xbox Series X till honom här nu när Microsoft kom ut och sade att de inte har några planer på en pro-version. Men nu har jag börjat fundera på hur nära Microsoft är på att släppa nästa generation? Nu ångrar man sig ju att man inte bara köpte den tidigare åt gubben.

Medlem
Skrivet av Foxmulder:

Är det "för sent" nu att köpa en Xbox Series X? Min far blir pensionär nu nästa år och han spelar väldigt mycket spel på sin Xbox One. Han har lagt ner otroligt många timmar i AssCreed-serien, Hogwarts Legacy, Far Cry-serien. Jag tänkte köpa ett Xbox Series X till honom här nu när Microsoft kom ut och sade att de inte har några planer på en pro-version. Men nu har jag börjat fundera på hur nära Microsoft är på att släppa nästa generation? Nu ångrar man sig ju att man inte bara köpte den tidigare åt gubben.

Det där är osund pre-emptive buyers remorse. Köp bara eller gå vidare, inga livsomvälvande summor och taktiken är ju ogynnsam med tanke på hur mycket av ditt liv det här ältandet verkar ha upptagit.

Medlem
Skrivet av Foxmulder:

Är det "för sent" nu att köpa en Xbox Series X?

Absolut inte. Vi är väl inte ens halvvägs in i konsolgenerationen. Så jag tycker du lugnt kan köpa en Series X till din far. Det är en mycket fin konsol och kommer innebära ett stort lyft för honom i sitt spelande.

Skrivet av kingzla:

Det där är osund pre-emptive buyers remorse. Köp bara eller gå vidare, inga livsomvälvande summor och taktiken är ju ogynnsam med tanke på hur mycket av ditt liv det här ältandet verkar ha upptagit.

Otroligt oskön ton.

Medlem
Skrivet av kingzla:

Det där är osund pre-emptive buyers remorse. Köp bara eller gå vidare, inga livsomvälvande summor och taktiken är ju ogynnsam med tanke på hur mycket av ditt liv det här ältandet verkar ha upptagit.

Haha, jag tycker att du kanske överreagerar lite. Bara för att jag har börjat fundera över en sak betyder det inte att jag har ägnat en oproportionerligt stor del av mitt liv åt det. Jag håller med om att det inte handlar om enorma summor som skulle påverka mig alltför mycket. Men det handlar inte bara om pengar, det handlar också om att undvika onödiga köp (lite miljötänk och annat). Det känns inte helt optimalt att köpa något som potentiellt kommer att ersättas inom ett år.

Medlem
Skrivet av bluebird:

Absolut inte. Vi är väl inte ens halvvägs in i konsolgenerationen. Så jag tycker du lugnt kan köpa en Series X till din far. Det är en mycket fin konsol och kommer innebära ett stort lyft för honom i sitt spelande.

Inte ens halvvägs? Jaha, har bara antagit att det gått längre än så. Tack för ett bra svar! Uppskattas.

Medlem
Skrivet av Foxmulder:

Haha, jag tycker att du kanske överreagerar lite. Bara för att jag har börjat fundera över en sak betyder det inte att jag har ägnat en oproportionerligt stor del av mitt liv åt det. Jag håller med om att det inte handlar om enorma summor som skulle påverka mig alltför mycket. Men det handlar inte bara om pengar, det handlar också om att undvika onödiga köp (lite miljötänk och annat). Det känns inte helt optimalt att köpa något som potentiellt kommer att ersättas inom ett år.

Samtidigt är människor helt inkapabla att välja det perfekta tillfället att göra X, men ägnar stor möda åt att försöka hitta det. Börja gymma, se över kosten, köpa/sälja hus eller tv- och datorspel. Så man får nog bara köra tänker jag.

Skippa miljötänker tänker jag eftersom det inte har varit gynnsamt hittills och leder till oproduktivt ältande.

Medlem
Skrivet av Foxmulder:

Inte ens halvvägs? Jaha, har bara antagit att det gått längre än så. Tack för ett bra svar! Uppskattas.

Vi vet egentligen inte men ska vi gissa är det troligtvis så. Xbox 360 kom 2005 ersattes 2013. Xbox one släpptes 2013 och ersattes 2020. Håller sig även series i 7 år så är det 4 år kvar.

För miljöns skull kan ni ju sälja den gamla så den nyttjas och kanske även köpa series x beg?

Medlem
Skrivet av Lilagröt:

För miljöns skull kan ni ju sälja den gamla så den nyttjas och kanske även köpa series x beg?

Ja men precis! Rätt tänk. Dock så brukar jag ge bort mina gamla enheter till mina syskons barn. Far min kommer säkert göra samma lika.

Skrivet av kingzla:

Samtidigt är människor helt inkapabla att välja det perfekta tillfället att göra X, men ägnar stor möda åt att försöka hitta det. Börja gymma, se över kosten, köpa/sälja hus eller tv- och datorspel. Så man får nog bara köra tänker jag.

Skippa miljötänker tänker jag eftersom det inte har varit gynnsamt hittills och leder till oproduktivt ältande.

Finns helt klart någon sanning i det där! Men varje fråga eller reflektion behöver ju inte vara oproduktivt ältande, det kan också vara noggrant övervägande. Sen finns det väl en tid och plats för allt. Kan till viss del hålla med om att jag är på gränslandet där någonstans.

Redaktör
Ponny
Skrivet av Foxmulder:

Är det "för sent" nu att köpa en Xbox Series X? Min far blir pensionär nu nästa år och han spelar väldigt mycket spel på sin Xbox One. Han har lagt ner otroligt många timmar i AssCreed-serien, Hogwarts Legacy, Far Cry-serien. Jag tänkte köpa ett Xbox Series X till honom här nu när Microsoft kom ut och sade att de inte har några planer på en pro-version. Men nu har jag börjat fundera på hur nära Microsoft är på att släppa nästa generation? Nu ångrar man sig ju att man inte bara köpte den tidigare åt gubben.

Kör! Bara kör! Ett fint tillfälle, tycker jag. Bakåtkompatibiliteten är lysande, och framtiden känns hoppfull. Nästa Xbox lär inte släppas förrän bortåt 2027.


signatur

En Bamseponny av folket

Medlem
Skrivet av Foxmulder:

Är det "för sent" nu att köpa en Xbox Series X? Min far blir pensionär nu nästa år och han spelar väldigt mycket spel på sin Xbox One. Han har lagt ner otroligt många timmar i AssCreed-serien, Hogwarts Legacy, Far Cry-serien. Jag tänkte köpa ett Xbox Series X till honom här nu när Microsoft kom ut och sade att de inte har några planer på en pro-version. Men nu har jag börjat fundera på hur nära Microsoft är på att släppa nästa generation? Nu ångrar man sig ju att man inte bara köpte den tidigare åt gubben.

Köp inte en konsol, series x och ps5 är ju typ redan döda... Jag skippade denna generation direkt pga gamepass och streaming. Finns ingen anledning att äga en konsol länge.

Medlem

Bra.

Så att vi slipper split-gen grafik så att nuvarande konsoler får utvecklas i sina kapaciteter.


signatur

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

MSI X99A GODLIKE Gaming | i7 6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Min SweClockers Profil

Medlem
Skrivet av robbis:

Köp inte en konsol, series x och ps5 är ju typ redan döda... Jag skippade denna generation direkt pga gamepass och streaming. Finns ingen anledning att äga en konsol länge.

Streaming det duger vissa men inte alla. Jag får märkbart sämre bildkvalitet när jag strömmar spelen till xboxet jämfört mot när jag spelar direkt på den. Sen tillför det latens vilket blir jobbigt i vissa spel.

Medlem
Skrivet av Foxmulder:

Är det "för sent" nu att köpa en Xbox Series X? Min far blir pensionär nu nästa år och han spelar väldigt mycket spel på sin Xbox One. Han har lagt ner otroligt många timmar i AssCreed-serien, Hogwarts Legacy, Far Cry-serien. Jag tänkte köpa ett Xbox Series X till honom här nu när Microsoft kom ut och sade att de inte har några planer på en pro-version. Men nu har jag börjat fundera på hur nära Microsoft är på att släppa nästa generation? Nu ångrar man sig ju att man inte bara köpte den tidigare åt gubben.

Perfekt tillfälle skulle jag säga, det är ju först nu spelen börjar komma som nyttjar kraften. 2023 känns som den ordentliga starten även om vi så klart fått en del spel redan (men de flesta tidigare var ju cross-gen). Det kommer bli ett jättelyft för honom, även äldre spel får ju extremt mycket snabbare laddning och i många fall fps-boosts osv.

Medlem
Skrivet av robbis:

Köp inte en konsol, series x och ps5 är ju typ redan döda... Jag skippade denna generation direkt pga gamepass och streaming. Finns ingen anledning att äga en konsol länge.

Så vad tycker du är smidigast för en äldre herre (pensionär kanske till och med) då? Ibland får man nog tänka lite längre och se till användarvänligheten och vad man är van vid.

Medlem

Då är det officiellt! Nuvarande-gen börjat, med lite förseningar..


signatur

Jag skiter i vad du känner, jag vill veta vad du tycker/tänker!

Medlem
Skrivet av robbis:

Köp inte en konsol, series x och ps5 är ju typ redan döda... Jag skippade denna generation direkt pga gamepass och streaming. Finns ingen anledning att äga en konsol länge.

Njaa, håller inte med. Alla sitter ju inte på en vettig dator med tillräckligt snabb uppkoppling för att det ska fungera smärtfritt/lika bra som på konsol. Som flera andra skriver så är det ju först nu det börjar rulla med storspel enbart för den nya generationen också. Skulle snarare säga att det är en perfekt tid att köpa någon av de nya konsolerna.

Medlem

Det är ändå en stark upphämtning. Konsolen dömdes ut efter den katastrofala lanseringen men jag tycker den har landat på fötterna. Även om Xbox borde ge mig 1000 spänn för att de tvingade på min en Kinect som ingen ville ha samt ett spel eller två för att vi i Sverige fick vänta ett halvår längre än många andra länder i Europa.

Sönerna har länge kunnat spela på sina One med mig på min Series X. Tycker att det har funkat bra att ”mjukväxla” mellan generationer.

It's not a lake, it's an ocean
Skrivet av Håkan:

Visst, samtidigt med allt som skett angående corona, halvledarebrist osv, så har ju Xbox One kanske haft en kundbas på 50 miljoner konsoler, medans Series X bara haft 5 miljoner. Då måste man såklart fortsätta stödja den konsolen med flest spelare.
Samma gäller ju även såklart Sony.

Visst är det så. Men Microsoft har rimligtvis stenkoll på hur många Xbox One-konsoler som är aktiva och har väl helt enkelt dragit slutsatsen att det är dags att avsluta. Konsolen produceras ju inte sedan tre år tillbaka ungefär.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem
Skrivet av Ruffles:

Visst är det så. Men Microsoft har rimligtvis stenkoll på hur många Xbox One-konsoler som är aktiva och har väl helt enkelt dragit slutsatsen att det är dags att avsluta. Konsolen produceras ju inte sedan tre år tillbaka ungefär.

Det är ju också ett sätt att få de som inte uppgraderat än att se mer värde i att uppgradera

Moderator | Testpilot

Visst kan vi sluta kalla varandra för fjant och säga att folk ska hålla käften?

FZ är en sajt där vi ska ha kul och trevligt tillsammans genom att snacka om spel, och inte massa otrevligheter. Ha det som utgångspunkt när ni skriver.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem

Tänkte på det under sändningen, att det bara stod "for Series S|X" och aldrig (eller väldigt sällan) för One. Så nu är current gen standard! Och det är ju knappast för sent att hoppa på den, inte ens inne på år tre av sex-sju så.

Medlem
Skrivet av uberpwnage2.0:

Visst kan vi sluta kalla varandra för fjant och säga att folk ska hålla käften?

FZ är en sajt där vi ska ha kul och trevligt tillsammans genom att snacka om spel, och inte massa otrevligheter. Ha det som utgångspunkt när ni skriver.

Jag ber om ursäkt från min sida.

1
Skriv svar