Respec-kostnaden i Diablo IV är satt inför release, lovar Blizzard

Medlem
Skrivet av Bulletblues:

Varför inte kunna respecca som man känner?
Nu är ju inte Dibbe direkt varierat när det kommer till encounters tyvärr, men att kunna byta mellan olika typer av specs beroende på vad man ska göra är ju bara en go frihet att ha. Funkade skitbra och gött i Lost Ark som exempel.
Det enda det gör är att skapa en rädsla för ett testa saker, så man går in på icyveins och kollar den bästa builden och går efter den istället.

...

För det är ett jävligt onödigt system som mest skapar "problem". Istället för att man experimenterar med sina builds, så går man efter den som är den bästa, så man inte gör nå kostsamma misstag. Rätt limiterande

Det är ett designval för att få deras spel att fungera som de vill. Vissa kommer gilla det (typ jag) och andra inte (typ du). De har förklarat anledningen flera gånger (de vill att det ska finnas en vikt i att tänka till om sin build när man närmar sig end game). Det är ju billigt nog att man kan respeca när det behövs, så "kostsamma misstag" är inte ett problem.

Medlem
Skrivet av Red_warning:

Poängen är att folka inte ska respeca inför varje dungeon. Tycker det är rimligt, ens specialisering bör spela roll och inte vara något man ändrar på flera ggr per dag.

Jag undrar genuint om folk spelar på det sättet, vem tusan orkar?!

Jag och de jag spelar med (sen D1) har aldrig hört om detta eller ens tänkt tanken.

Om det nu trots allt används så känns det som att det är en försvinnande liten del som nu ska påverka spelets mekanik vilket känns väldigt fel.

Tror tyvärr Blizzard har andra tankar bakom kostnaden...

Medlem
Skrivet av Kalliban:

Då gör du ju en respec bara, inga konstigheter. Som de sagt många gånger så kommer respec vara tillräckligt billigt för att man ska kunna ändra sin build, men inte så billigt att builden kan ändras hela tiden inför olika moment.

Det var verkligen inte billigt i stängda betan vid högre paragons. Visst kunde vi i stängda betan få in guld genom att sälja ascpets till vendor för ganska mycket guld, men svårt att tro de är så generösa med det vid släpp.

Det är ju inte bara respec som kostar guld.

Medlem
Skrivet av Kalliban:

Det är ett designval för att få deras spel att fungera som de vill. Vissa kommer gilla det (typ jag) och andra inte (typ du). De har förklarat anledningen flera gånger (de vill att det ska finnas en vikt i att tänka till om sin build när man närmar sig end game). Det är ju billigt nog att man kan respeca när det behövs, så "kostsamma misstag" är inte ett problem.

Det är en bullshit anledning. Det är för att hålla kvar folk genom grind och alts.
Vad baserar du på att det är billigt nog? Dom har ju själva sagt att det är tunga kostnader. Att göra en ny karaktär går snabbare än att grinda guldet (även om dom gick tillbaks litegrann på det efter skriket som blev, så verkar dom vilja ha det på den nivån)
Det enda det gör, som jag sagt, är att göra folk rädda att testa grejer. Så istället för det, kollar dom upp builds på maxroll, icyveins eller vad google rekommenderar.

Medlem
Skrivet av Bulletblues:

Det är en bullshit anledning. Det är för att hålla kvar folk genom grind och alts.
Vad baserar du på att det är billigt nog? Dom har ju själva sagt att det är tunga kostnader. Att göra en ny karaktär går snabbare än att grinda guldet (även om dom gick tillbaks litegrann på det efter skriket som blev, så verkar dom vilja ha det på den nivån)
Det enda det gör, som jag sagt, är att göra folk rädda att testa grejer. Så istället för det, kollar dom upp builds på maxroll, icyveins eller vad google rekommenderar.

Du har rätt till din åsikt såklart, men jag håller inte med dig 🙂 testa grejer lär jag iaf göra vid lägre levels, gillar att valen blir viktigare och viktigare. Föredrog helt klart d2 över d3, respecsdelen var en av mina stora negativa saker med d3 som tog bort känslan av att man bygger sin egen karaktär.

Medlem
Skrivet av Kalliban:

Du har rätt till din åsikt såklart, men jag håller inte med dig 🙂 testa grejer lär jag iaf göra vid lägre levels, gillar att valen blir viktigare och viktigare. Föredrog helt klart d2 över d3, respecsdelen var en av mina stora negativa saker med d3 som tog bort känslan av att man bygger sin egen karaktär.

På vilket sätt tar det bort känslan av att du bygger din egen karaktär?
Att leta fram det man tycker är roligast att spela om nått, är väl att bygga sin egen karaktär. Inte chansa på vad man tror kommer vara bra.
Nu är spel och liv inte samma sak, men det är ju inte som att du valde dina åsikter för du tyckte det lät bra 2015, så nu är dom fast vid dom resten av livet

Och du har som du säger, helt klart rätt till din åsikt, men jag har aldrig stött på nån som kan beskriva den för mig.

Medlem
Skrivet av Bulletblues:

På vilket sätt tar det bort känslan av att du bygger din egen karaktär?
Att leta fram det man tycker är roligast att spela om nått, är väl att bygga sin egen karaktär. Inte chansa på vad man tror kommer vara bra.
Nu är spel och liv inte samma sak, men det är ju inte som att du valde dina åsikter för du tyckte det lät bra 2015, så nu är dom fast vid dom resten av livet

Och du har som du säger, helt klart rätt till din åsikt, men jag har aldrig stött på nån som kan beskriva den för mig.

Det är ju precis så det är. För att jag valde min utbildning inom it kan jag inte plötsligt byta jobb till psykolog utan att göra en investering. Men det går.

Jag kan försöka förklara hur jag tänker: I d4 gillar jag att mina val att exempelvis bygga en lightningsorc gör att jag får spela med en lightnignsorc. Att olika builds faktiskt ger olika speöstilar osv. Jag ser olika builds i endgame på samma sätt som olika klasser i endgame, dvs har jag ex en lightnignsorc och vill ha en firesorc så är det för mig rimligt och roligt att ha två karaktärer med olika builds, precis som att ha en sorc och en barbar som två olika karaktärer. Att respecca helt och alltid kunna välja alla skills beroende på vad jag känner tar bort delar av spänningen att bygga min build. Det förtar också känslan av att mina val spelar roll under spelets gång, då blir expandet mer av en transportsträcka för att bli maxlevel istället för en väg där jag utvecklar karaktären till den karaktär jag vill ha i endgame. Jag gillar rollspelsdelen av spelet. Att helt byta från ex lightning till fire i endgame vore lite som att kunna respeca en sorc till en barbar. Under spelets gång när jag levlar kommer jag naturligtvis prova på olika skills (då är ju respec billigt) och sakta röra mig mot den build jag känner är rolig och som jag vill ha i end game, väl där (när respec är dyrt) ser jag inte att jag kommer respecca mer än några poäng, exempelvis byta en skill mot en annan eller byta några passiva för att slipa på min build, men jag kommer nog aldrig byta build helt på samma char.

Medlem
Skrivet av Kalliban:

Det är ju precis så det är. För att jag valde min utbildning inom it kan jag inte plötsligt byta jobb till psykolog utan att göra en investering. Men det går.

Jag kan försöka förklara hur jag tänker: I d4 gillar jag att mina val att exempelvis bygga en lightningsorc gör att jag får spela med en lightnignsorc. Att olika builds faktiskt ger olika speöstilar osv. Jag ser olika builds i endgame på samma sätt som olika klasser i endgame, dvs har jag ex en lightnignsorc och vill ha en firesorc så är det för mig rimligt och roligt att ha två karaktärer med olika builds, precis som att ha en sorc och en barbar som två olika karaktärer. Att respecca helt och alltid kunna välja alla skills beroende på vad jag känner tar bort delar av spänningen att bygga min build. Det förtar också känslan av att mina val spelar roll under spelets gång, då blir expandet mer av en transportsträcka för att bli maxlevel istället för en väg där jag utvecklar karaktären till den karaktär jag vill ha i endgame. Jag gillar rollspelsdelen av spelet. Att helt byta från ex lightning till fire i endgame vore lite som att kunna respeca en sorc till en barbar. Under spelets gång när jag levlar kommer jag naturligtvis prova på olika skills (då är ju respec billigt) och sakta röra mig mot den build jag känner är rolig och som jag vill ha i end game, väl där (när respec är dyrt) ser jag inte att jag kommer respecca mer än några poäng, exempelvis byta en skill mot en annan eller byta några passiva för att slipa på min build, men jag kommer nog aldrig byta build helt på samma char.

Bra counter
Men ser mer IT vs Psyk som Barbar vs Sorc, inte en liten förändring i ens tankesätt som att dra en respec

Ok, förstår mer hur du tänker iaf. Är nog mer av ett Dibbe tänk. Aldrig varit en större fan av Dibbe då det är för "simplistiskt", och jag ogillar skarpt artificiell svårighetsgrad. Hoppas på att D4 har nått mer, men det tror jag tyvärr inte. Blir för "storyn" jag drar det.
Om man tar typ Lost Ark som ett exempel (som har extremt mycket andra problem) där gameplay är mer involverat och sakerna man kan göra är mer varierande, funkar inte en diablo respec alls.
Där byter man spec beroende på content. Så ska man köra AoE farmande för resurser, eller nöta en boss, så kan man byta till den spec som passar för det.
Karaktären känns fortfarande som ens egna bygge, för det är precis vad det fortfarande är, men din karaktär är mer utvecklad och mer tränad för sin syften.
Det är väl mindre av en respec, och mer av: vad behöver jag använda av det jag lärt mig för att på bäst sätt lösa situationen.
Det bygger karaktären till att vara nått mycket mer och djupare.

Ogillar skarpt en respec kostnad och speciellt en som ökar på ju mer du använder den. Inget funkar som: jag har börjat lära mig det här, men jag inser att det inte funkar så nu måste jag investera för att glömma det jag redan lärt mig, för att sedan testa nått nytt.
Det är bara att straff. Och att straffa spelaren på det sättet är bara billigt, och bara gjort som ett sätt att försöka hålla fast en spelarbas; för siffror är bra

Medlem
Skrivet av Kalliban:

Det är ju precis så det är. För att jag valde min utbildning inom it kan jag inte plötsligt byta jobb till psykolog utan att göra en investering. Men det går.

Jag kan försöka förklara hur jag tänker: I d4 gillar jag att mina val att exempelvis bygga en lightningsorc gör att jag får spela med en lightnignsorc. Att olika builds faktiskt ger olika speöstilar osv. Jag ser olika builds i endgame på samma sätt som olika klasser i endgame, dvs har jag ex en lightnignsorc och vill ha en firesorc så är det för mig rimligt och roligt att ha två karaktärer med olika builds, precis som att ha en sorc och en barbar som två olika karaktärer. Att respecca helt och alltid kunna välja alla skills beroende på vad jag känner tar bort delar av spänningen att bygga min build. Det förtar också känslan av att mina val spelar roll under spelets gång, då blir expandet mer av en transportsträcka för att bli maxlevel istället för en väg där jag utvecklar karaktären till den karaktär jag vill ha i endgame. Jag gillar rollspelsdelen av spelet. Att helt byta från ex lightning till fire i endgame vore lite som att kunna respeca en sorc till en barbar. Under spelets gång när jag levlar kommer jag naturligtvis prova på olika skills (då är ju respec billigt) och sakta röra mig mot den build jag känner är rolig och som jag vill ha i end game, väl där (när respec är dyrt) ser jag inte att jag kommer respecca mer än några poäng, exempelvis byta en skill mot en annan eller byta några passiva för att slipa på min build, men jag kommer nog aldrig byta build helt på samma char.

Om du max får behålla ett yrke i 3 månader, hade du verkligen orkat "investera" i ditt yrke avsevärt då?

Jag tror starkt på en nerf efter första säsongen på kostnaden respec. Folk orkar liksom inte hålla på att farma varje säsong för att få till en build utifrån loot. Speciellt inte Diablo som ska vara mer casual och inte så hårt driven som Poe samt har inte samma möjlighet till trading för att snabbare få till en respec.

Medlem
Skrivet av stiivn:

Om du max får behålla ett yrke i 3 månader, hade du verkligen orkat "investera" i ditt yrke avsevärt då?

Jag tror starkt på en nerf efter första säsongen på kostnaden respec. Folk orkar liksom inte hålla på att farma varje säsong för att få till en build utifrån loot. Speciellt inte Diablo som ska vara mer casual och inte så hårt driven som Poe samt har inte samma möjlighet till trading för att snabbare få till en respec.

Hmm. Varför vill man spela i en säsong om man inte är ute efter just den grinden osv? Om man vill casualspela lite bara så är det väl lämpligare att bara köra en vanlig char utanför säsongerna?

Medlem
Skrivet av Bulletblues:

Bra counter
Men ser mer IT vs Psyk som Barbar vs Sorc, inte en liten förändring i ens tankesätt som att dra en respec

Ok, förstår mer hur du tänker iaf. Är nog mer av ett Dibbe tänk. Aldrig varit en större fan av Dibbe då det är för "simplistiskt", och jag ogillar skarpt artificiell svårighetsgrad. Hoppas på att D4 har nått mer, men det tror jag tyvärr inte. Blir för "storyn" jag drar det.
Om man tar typ Lost Ark som ett exempel (som har extremt mycket andra problem) där gameplay är mer involverat och sakerna man kan göra är mer varierande, funkar inte en diablo respec alls.
Där byter man spec beroende på content. Så ska man köra AoE farmande för resurser, eller nöta en boss, så kan man byta till den spec som passar för det.
Karaktären känns fortfarande som ens egna bygge, för det är precis vad det fortfarande är, men din karaktär är mer utvecklad och mer tränad för sin syften.
Det är väl mindre av en respec, och mer av: vad behöver jag använda av det jag lärt mig för att på bäst sätt lösa situationen.
Det bygger karaktären till att vara nått mycket mer och djupare.

Ogillar skarpt en respec kostnad och speciellt en som ökar på ju mer du använder den. Inget funkar som: jag har börjat lära mig det här, men jag inser att det inte funkar så nu måste jag investera för att glömma det jag redan lärt mig, för att sedan testa nått nytt.
Det är bara att straff. Och att straffa spelaren på det sättet är bara billigt, och bara gjort som ett sätt att försöka hålla fast en spelarbas; för siffror är bra

Förstår din syn också, tror vi helt enkelt kommer från olika håll med olika bilder av vad vi vill ha ut från ett Diablo-spel jag tackar iaf för en bra diskussion och önskar en trevlig helg!

Medlem
Skrivet av Kalliban:

Gör så, hoppas jag har rätt och att de är ärliga 😅

And so it begins

https://diablo4.blizzard.com/en-us/season

”Scroll of Amnesia which provides a free Skill Tree and Paragon Board reset”

Medlem
Skrivet av Karmak:

And so it begins

https://diablo4.blizzard.com/en-us/season

”Scroll of Amnesia which provides a free Skill Tree and Paragon Board reset”

Den står ju att den är en del av season journey? Dvs gratis och ingår om man spelar säsong? Eller misstolkar jag vad du menar? 🙂

Medlem
Skrivet av Kalliban:

Den står ju att den är en del av season journey? Dvs gratis och ingår om man spelar säsong? Eller misstolkar jag vad du menar? 🙂

Ja denna är gratis.

Meningen är att de skapar en lösning på ett problem de själv skapat. Istället för att det bara ska vara gratis och enkeltatt respeca

Medlem
Skrivet av Karmak:

Ja denna är gratis.

Meningen är att de skapar en lösning på ett problem de själv skapat. Istället för att det bara ska vara gratis och enkeltatt respeca

Tycker du det varit svårt eller dyrt att respecca? Jag byter skills då och då, är ju svinbilligt när man har miljoner på banken.. Tycker det här är positivt, men det har vi redan avhandlat för nån månad sen. 😅

Medlem
Skrivet av Kalliban:

Tycker du det varit svårt eller dyrt att respecca? Jag byter skills då och då, är ju svinbilligt när man har miljoner på banken.. Tycker det här är positivt, men det har vi redan avhandlat för nån månad sen. 😅

Jag tycker det är jobbigt och dyrt ja. Gjort en gång och aldrig igen (elle rja två gånger för fick respeca tillbaka). Om det inte var jobbigt eller dyrt varför gör de då en respec scroll? Då är den meninglös eftersom det är enkelt endå?

Medlem
Skrivet av Karmak:

Jag tycker det är jobbigt och dyrt ja. Gjort en gång och aldrig igen (elle rja två gånger för fick respeca tillbaka). Om det inte var jobbigt eller dyrt varför gör de då en respec scroll? Då är den meninglös eftersom det är enkelt endå?

Blir ju dyrare och dyrare, så om man vill byta alla skills och alla paragons osv blir det ju dyrt. Antar jag, har inte försökt, bara bytt någon enstaka Skill här och där när jag utvecklat min build. Jag gillar att det inte går att göra fritt som sagt. Men det har vi också avhandlat redan 😁 ha det fint så ses vi kanske i säsong 1, den lät mer spännande än jag trodde!

12
Skriv svar