Nämen!? Sony tvingas avslöja tredjepartsexklusiva Playstation-deals

Robot
Nämen!? Sony tvingas avslöja tredjepartsexklusiva Playstation-deals

Som ett led i cirkus Activision Blizzard.

#playstation, #sony


Medlem

Inte för att jag bryr mig om hur mycket X har betalat Y för Z exklusivitet, men kan tycka lite att informationen av att det skulle finnas ett avtal för att förhindra att titel Z inte kommer till någon annan än X även om det bara är tidsbegränsat borde vara tillgänglig information.

Medlem

Ska bli spännande att följa och se hur avtalen ser ut.

Tor
Medlem

Och vidare rullar cirkus-konsolkrig.

Skämt åsido, det är väll bra att det sätts i perspektiv oavsett vad man tycker om affären i sig. Dessutom gynnar det konsumenten att få svar på hur länge spel är tänkta som exklusiva etc.

Avstängd

Nu har jag inte läst så noga, men dessa dokument går väl till MS advokater och inte till MS, och även om det gick till MS, skulle dom verkligen läcka informationen?

Jag kanske missar något men varför antar ni att dessa dokument kommer bli offentliga?

Skrivet av fejksson:

Nu har jag inte läst så noga, men dessa dokument går väl till MS advokater och inte till MS, och även om det gick till MS, skulle dom verkligen läcka informationen?

Jag kanske missar något men varför antar ni att dessa dokument kommer bli offentliga?

Antagligen så kommer dom visa upp det i alla sina utfrågningar om köpet av Activision för att visa nån poäng och där kommer det att läckas ut som allt annat har gjort i denna affär.


signatur

Är intelligent nog att förstå att göra en konsol till den objektiva vinnaren gör inte spelen bättre efter det.

1+1=2.. 8-3+2= 7.. 3-3x6+2= -13.
If two wrongs don't make a right, try three.

NuZ
Testpilot

Jag skiter i vilket gällande pengar. Så länge jag får någon smaskigt att höra om framtida spel. En redig för tidig läcka skulle få mig att smälta


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

Ambassadör
Xbox

Hoppsan.


signatur

Jump in.

Medlem

Sweet, mer transparens

Medlem

Microsoft vet nog hur avtalen ser ut i och med att de äger ZeniMax och kan se precis allt kring Deathloop-avtalet.

Ambassadör
Xbox
Skrivet av kebbe:

Microsoft vet nog hur avtalen ser ut i och med att de äger ZeniMax och kan se precis allt kring Deathloop-avtalet.

Ja, och det finns nog en hel del intressant att gräva i bland Activisions papper när affären är klar också hehe.


signatur

Jump in.

Medlem
Skrivet av kebbe:

Microsoft vet nog hur avtalen ser ut i och med att de äger ZeniMax och kan se precis allt kring Deathloop-avtalet.betydligt

De gör ju även massor av denna typ av avtal själva.

Det är möjligt att MS gör fler sådana avtal än Sony men då Sony har en större marknadsandel - speciellt kring japanska spel - så har Sony fler avtal kring "stora" spel som märks mer.

Medlem

Känner lite så här. Kriget mellan xbox och sony får kriget mellan Amiga & Atari att blekna.

I grund och botten tror jag inte någon bryr sig alls, Man är gamer vem som släpper vilka spel är iaf hos mej inte så viktigt man vill ha bra spel sen vad studion osv heter är less relavant.

Ambassadör
Xbox
Skrivet av Margy:

De gör ju även massor av denna typ av avtal själva.

Det är möjligt att MS gör fler sådana avtal än Sony men då Sony har en större marknadsandel - speciellt kring japanska spel - så har Sony fler avtal kring "stora" spel som märks mer.

Nej det tror jag inte. Båda gör den "bra" formen av tidsexklusivitet när man går in och stöttar och finansierar mindre spel som kanske inte alls hade blivit lika bra, eller ens av alls, utan stöd. Det är det ju få som har problem med. Låsa in större spel som kan stå på egna ben är ju mer töntigt dock.

Sony gör ju en hel del trista saker dock knutet till marknadsföring som jag inte ser hos Xbox. Låser modes och annat i Call of Duty tidsexklusivt i åratal, exklusiva quests i Hogwarts etc. Det är ju något som Phil Spencer kommenterade i intervjun med XboxON häromdagen till och med, att sådant är det slut med i CoD när Microsoft köper Activision.

Finns nog en hel del intressant som kan dyka upp bland det här.


signatur

Jump in.

Medlem
Skrivet av Mortaigne:

Det är ju något som Phil Spencer kommenterade i intervjun med XboxON häromdagen till och med, att sådant är det slut med i CoD när Microsoft köper Activision.

Skräll😅

Medlem

Ett öppnare samhälle är alltid bra iaf när det handlar om sånt här. Mer information till folket.

Ambassadör
Xbox
Skrivet av Deekar:

Skräll😅

Är väl ganska bra att de inte tänker ägna sig åt motsvarande trams när Xbox äger det och kan göra som de vill?


signatur

Jump in.

Dex
Medlem

Ännu mer trams från denna affären..... Microsoft köper ju också tidsexklusivitet på massa spel så dom är ju knappast bättre....

Det enda jag kan tänka mig som Sony är värre med är typ som Spiderman var exklusivt till Playstation i Marvel spelet och att där var ett exklusivt quest till Hogwarts Legacy, men det är väldigt få spel i det stora hela och blir bara tramsigt när fanboys hela tiden ska få den ena att verka värre en den andra. Det är gigantiska företag, men av någon anledning så beter sig vissa människor som om företagen vore en familjemedlem eller något.

Dex
Medlem
Skrivet av Mortaigne:

Är väl ganska bra att de inte tänker ägna sig åt motsvarande trams när Xbox äger det och kan göra som de vill?

Ja det lär nog bli mindre sånt.
Istället blir det ännu mer exklusivitet från Activision Blizzard. Kommer säkert komma en del spel som CoD till multiplattform, men kommer också garanterat bli framtida andra exklusiva spel precis som det blev med Bethesda affären så detta lär ju inte bli bättre jämfört med om Activision Blizzard hade fortsatt vara 3:e parts utvecklare.

Ambassadör
Xbox
Skrivet av Dex:

Ja det lär nog bli mindre sånt.
Istället blir det ännu mer exklusivitet från Activision Blizzard. Kommer säkert komma en del spel som CoD till multiplattform, men kommer också garanterat bli framtida andra exklusiva spel precis som det blev med Bethesda affären så detta lär ju inte bli bättre jämfört med om Activision Blizzard hade fortsatt vara 3:e parts utvecklare.

Tror inte att det blir så särskilt många exklusiva spel från den här affären. Definitivt inte inom närtid. Däremot så blir det bättre för Call of Duty-spelare överallt utom på PS, alla anställda på ABK, och för alla som gillar Game Pass.


signatur

Jump in.

Medlem

Lirade Ff7-remaken på ps4 och vill gärna spela uppföljaren. Jag har dock gått över till Xbox Series x så detta ska bli intressant

Medlem

Kan bara hoppas det ger något gott åt sig med allt. Hoppas att 3e parts exklusivitet slutar och släpps fritt till alla konsoler och PC.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Sony is fuuuucked! Längtar tills dealen går igenom!

Medlem
Skrivet av Mortaigne:

Nej det tror jag inte. Båda gör den "bra" formen av tidsexklusivitet när man går in och stöttar och finansierar mindre spel som kanske inte alls hade blivit lika bra, eller ens av alls, utan stöd. Det är det ju få som har problem med. Låsa in större spel som kan stå på egna ben är ju mer töntigt dock.

Sony gör ju en hel del trista saker dock knutet till marknadsföring som jag inte ser hos Xbox. Låser modes och annat i Call of Duty tidsexklusivt i åratal, exklusiva quests i Hogwarts etc. Det är ju något som Phil Spencer kommenterade i intervjun med XboxON häromdagen till och med, att sådant är det slut med i CoD när Microsoft köper Activision.

Finns nog en hel del intressant som kan dyka upp bland det här.

Nu va det ju Microsoft som började med exklusiva saker i CoD under Xbox360.
Sen att Xbox sköt sig själva i foten och Activision-Blizzard gick över till Sony är ju deras egna fel.

Men visst ja Microsoft skulle aldrig göra något dumt enligt dig bara Sony.

Medlem
Skrivet av Dex:

Ännu mer trams från denna affären..... Microsoft köper ju också tidsexklusivitet på massa spel så dom är ju knappast bättre....

Det enda jag kan tänka mig som Sony är värre med är typ som Spiderman var exklusivt till Playstation i Marvel spelet och att där var ett exklusivt quest till Hogwarts Legacy, men det är väldigt få spel i det stora hela och blir bara tramsigt när fanboys hela tiden ska få den ena att verka värre en den andra. Det är gigantiska företag, men av någon anledning så beter sig vissa människor som om företagen vore en familjemedlem eller något.

Nu äger väl Sony rättigheterna till just spiderman har jag för mig även på film. När det gäller Marvel så måste Disney förhandla med Sony för att få in spiderman.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem
Skrivet av lonian:

Nu äger väl Sony rättigheterna till just spiderman har jag för mig även på film. När det gäller Marvel så måste Disney förhandla med Sony för att få in spiderman.

Filmrättigheterna åtminstone, men inte spel
https://screenrant.com/spider-man-playstation-exclusive-right...

Medlem

För all del gör spelen exklusiva en tid.
Sen kan väll alla bara släppa allt på alla plattformar.
Utopi!


signatur

Konsolgamer från Helsingborg
NES, SNES, N64, 3Ds, Switch
PSP, Ps3, Ps4, Ps5
Google Stadia
MSI Katana

Medlem
Skrivet av dahlbäckkrome:

Sony is fuuuucked! Längtar tills dealen går igenom!

Jag kan inte minnas att något i mitt liv någonsin blev bättre av att gigantiska företag blev större och fick ännu mer makt. Betalar bara mer och mer för allt och har mindre och mindre att säga till om. Denna affär kommer inte vara något undantag om 5 år+

Ambassadör
Xbox
Skrivet av Neverwild:

Nu va det ju Microsoft som började med exklusiva saker i CoD under Xbox360.
Sen att Xbox sköt sig själva i foten och Activision-Blizzard gick över till Sony är ju deras egna fel.

Men visst ja Microsoft skulle aldrig göra något dumt enligt dig bara Sony.

Två fel gör ju inte ett rätt eller hur? Huvudsaken är ju hur man agerar nu och inte två konsolgenerationer bakåt i tiden, och där är Spencer tydlig.

Jag kritiserar gärna Microsoft när de gör "dumheter" så där är du ju ute och cyklar som vanligt. Du ska få några exempel: Det tondöva försöket att höja priset på Xbox Live Gold för ett par år sedan, det uppenbart misskötta 343i och tramset med kontraktsanställda, Halo Infinite's live service-del, de väldigt dyra och väldigt begränsade uppgraderingsmöjligheterna av lagringsutrymmet på Series X|S, bristen på uppdateringar och förbättringar av Achievementssystemet etc. etc.

Och, håll i dig nu, jag är inte ens särskilt exalterad över ABK-affären. Tycker att det slängde lite grus i maskineriet för det momentum Xbox har. Personligen hade jag sett en hel del andra uppköp av enskilda studios och mindre publishers som betydligt intressantare ur de flesta perspektiv.


signatur

Jump in.

Inaktiv

Allt är tramsigt på den här sidan om det gäller Sony. MS är änglar.

/s

12
Skriv svar