Call of Duty: Modern Warfare II rosas för rysligt realistisk grafik

Robot
Call of Duty: Modern Warfare II rosas för rysligt realistisk grafik
Medlem

Klarade kampanjen igår och som vanligt är Infinity Wards spel bland de bästa first person shooters genom tiderna. Allt i MW II är top notch. Sinnesjuk grafik (spelade i 4K med allt grafiskt maxat, spelet är alltid mellan 60+ fps och 90+ fps med mitt 3070-grafikkort), intressanta miljöer och bra bandesign, cool story, varierande gameplay med god pacing och inte minst de allra bästa, mest realistiska ljudeffekterna som finns.

Det som får mig att ge spelet 4/5 i betyg eller en väldigt stark 8:a eller svag 9:a av 10 är svårighetsgraden. PCGamesN kallar spelet för "CoD Dark Souls". Man tål väldigt lite och man kommer att dö. Många gånger. Även på Recruit (Easy). De som vägrar köra spel på Easy har en tuff utmaning framför sig. Själv gillar inte att fasta/dö för mycket i spel, jag vill mest se världen och storyn, så efter att ha läst PCGamesNs artikel innan jag hann påbörja spelet startade jag det på Recruit. And boy vad mycket jag dog. Spelet är för övrigt en fullpoängare på alla andra fronter, och det blir att spela om det i framtiden, så som jag gjort med alla andra CoD-spel.

Medlem

Det är såhär utvecklingen ser ut. "Kan nästan inte tro att det är ett spel". Så talande. Trodde vitsen med spel är att det ska kännas som att man spelar ett spel.

Medlem
Skrivet av Jim128:

Klarade kampanjen igår och som vanligt är Infinity Wards spel bland de bästa first person shooters genom tiderna. Allt i MW II är top notch. Sinnesjuk grafik (spelade i 4K med allt grafiskt maxat, spelet är alltid mellan 60+ fps och 90+ fps med mitt 3070-grafikkort), intressanta miljöer och bra bandesign, cool story, varierande gameplay med god pacing och inte minst de allra bästa, mest realistiska ljudeffekterna som finns.

Det som får mig att ge spelet 4/5 i betyg eller en väldigt stark 8:a eller svag 9:a av 10 är svårighetsgraden. PCGamesN kallar spelet för "CoD Dark Souls". Man tål väldigt lite och man kommer att dö. Många gånger. Även på Recruit (Easy). De som vägrar köra spel på Easy har en tuff utmaning framför sig. Själv gillar inte att fasta/dö för mycket i spel, jag vill mest se världen och storyn, så efter att ha läst PCGamesNs artikel innan jag hann påbörja spelet startade jag det på Recruit. And boy vad mycket jag dog. Spelet är för övrigt en fullpoängare på alla andra fronter, och det blir att spela om det i framtiden, så som jag gjort med alla andra CoD-spel.

Själv tycker jag kampanjen var det sämsta jag spelat på länge


signatur

Spela spel är kul ibland.

Medlem
Skrivet av miffot:

Själv tycker jag kampanjen var det sämsta jag spelat på länge

Jag håller med, fattar inte vem som har skrivit storyn, helt makaber skrivet, kan tro det är ett barn som skrivit den.

Medlem

Har varit i Amsterdam. Alldeles för lite vägarbeten i det där klippet för att vara realistiskt.


signatur

(batsman) Det enda som är större än njutningen av ett avklarat arbete, är att skjuta upp det till morgondagen.

Medlem
Skrivet av Rakoon:

Jag håller med, fattar inte vem som har skrivit storyn, helt makaber skrivet, kan tro det är ett barn som skrivit den.

Tror det var ett uppdrag som vara kul och bra resten.... Var typ wtf känsla överallt, så håller med dig något gick snett.


signatur

Spela spel är kul ibland.

Medlem

Skulle vilja påstå att efter många års "slagfält" mellan Battlefield serien och Call of Duty serien var Battlefield väldigt nära på att dominera grafiken totalt, men efter 2042 floppen och hur CoD har utvecklats rejält senaste så vill jag påstå att CoD har nog vunnit min röst en lång tid framöver

Medlem

1440p60fps på Xbox Series S. DAAAMN. Den skulle ju inte kunna göra det. Skills.

Medlem
Skrivet av totte1015:

var Battlefield väldigt nära på att dominera grafiken totalt, men efter 2042 floppen

Har bara kört 20 minuter av BF2042 (en match) men grafiken var väl bra i det?

Medlem

Sjuk grafik och tight lir. Första gången jag spelar om missions efter jag varvat single player och fortfarande tycker det är svinbra. Lirade på hardened och min känsla är att ai:n är lite lite mer mänsklig mot vad det varit förut.

Medlem

Känns som man promenerat just där i Amsterdam! Häftigt.

Medlem
Skrivet av Jim128:

Det som får mig att ge spelet 4/5 i betyg eller en väldigt stark 8:a eller svag 9:a av 10 är svårighetsgraden. PCGamesN kallar spelet för "CoD Dark Souls". Man tål väldigt lite och man kommer att dö. Många gånger. Även på Recruit (Easy). De som vägrar köra spel på Easy har en tuff utmaning framför sig. Själv gillar inte att fasta/dö för mycket i spel, jag vill mest se världen och storyn, så efter att ha läst PCGamesNs artikel innan jag hann påbörja spelet startade jag det på Recruit. And boy vad mycket jag dog. Spelet är för övrigt en fullpoängare på alla andra fronter, och det blir att spela om det i framtiden, så som jag gjort med alla andra CoD-spel.

Just denna bit har det inte hänt avsevärt mycket med sedan cod1. Dina lagkamrater (story-mates) är odödliga men de är framförallt helt värdelösa och du kan aldrig räkna med att de håller en flank. Fienden har dessutom pixel-perfekt aimbot och reaktion och är du lite observant ser du enkelt hur de "snap" 360-grader på 0.1 sec. Med andra ord de spelar inte efter några som helst rimliga regler om man nu är intresserad av en ärligt upphöjd svårhetsgrad, och så har det varit sedan första cod som baserades på Q3-motorn.

Jag älskar svåra spel, ge mig spel där jag ska klara dem utan att dö eller på tid eller med osynliga fiender i exempelvis Resident Evil 1, men det är också rimliga svårhetsgrader för vad spelen är. I cod är det i princip en höjning av värden i en konfigurationfil, och med tanke på hur otroligt dåligt spelet fungerar på de högsta svårhetsgraderna undrar man om utvecklarna själva någonsin testat det. Det värsta jag var med om var när jag tog platinum i Cod4 remastern då man var tvungen att klara allt på Veteran, parisehjulet-sektionen var helt bisarr i slutet. Man får även lägga till att fienderna kommer i drivor helt orealistisk och helt utan självbevarelsedrift som även är fallet för MW2 2022.

En annan sak i just detta spel är två banor, låt oss kalla dem Konvojen och Arena-fighten (Doom 3 Zeboath Dejavu), oerhört "gamiga" och dåliga sektioner. Utdragna och total inlevelseupplösande, som om de skrevs av en 10-åring och tillkom endast som fillers. I ett spel som är väldigt arkadigt men samtidigt anspelar på en hel del autentisk uppbyggnad tycker jag man kunde förvänta sig mer. Kampanjen i 19 är enligt mig bättre även om det inte är något mästerverk.

Utöver det ett fantastiskt spel på många sätt och inte minst med den grymma tekniken bakom. Allt från grafik, animation, mellansekvenser, ljud och känslan till detaljnivå är riktigt bra. Men som sedan 2003 är det multi-player som dessa spel skiner mest i för mig även om det ligger hästjobb bakom kampanjerna.

Och nej jag tycker inte det är i närheten av Souls-spelen som har en mer ärlig och genomtänkt svårhetsgrad. Att ta platinum i Sekiro, Bloodborne och Elden Ring var utmanande men betydligt mer rättvist än hur veteran i cod fungerar. Med det sagt är de inte perfekta på något sätt men milsvis mer rimliga i sin svårighet än cod.

Medlem

För 10 år sedan hade nog innan trott en om man berättade om detta.


signatur

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

MSI X99A GODLIKE Gaming | i7 6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Min SweClockers Profil

Medlem

Nu har jag inte spelat något CoD sedan tvåan, men det går absolut att skriva en fantastisk story i sådana här spel. Se bara på Spec Ops: The Line


signatur

Processor: Intel Core i7 13700kf
Grafikkort: Palit GeForce RTX 4080 GameRock 16GB
RAM: 32 GB DDR5 6000mhz CL36
Högtalare: Sonos Arc, Sub Mini + 2 Sonos Era 300
VR: Meta Quest Pro + Link-kabel + bHaptics Tactsuit x16

Irriterar mig på den fruktansvärda suddigheten som visades i klippet. Det ser exakt ut som när jag glömmer glasögonen hemma och får gå runt och kolla rakt ner i marken för att inte dö av huvudvärk.

Kan inte ens avgöra om det är för att spara resurser eller om det är för att någon tycker det ser "cinematiskt" ut. Verkligheten är inte suddig bara för att man vill kolla någon annan stans en exakt här utvecklarna tänkte sig den sekunden. Det där hade varit helt ospelbart för min del.

T.ex. vid 1:13 så är enbart hennes rygg i fokus. Givetvis hade jag i verkligheten inte stirrat på hennes rygg utan kollat på andra personer eller miljön, som de aktivt väljer att sätta "ur fokus". Effekten att inte kunna lägga fokus på det jag kollar på är extremt obekväm.

Fattar verkligen inte varför alla utvecklare insisterar på onödig, onaturlig blur. Jag fick lägga ner Titanfall 2 direkt efter de började sudda bakgrunden när man sköt och jag fick ge upp allt hopp om att spela Link's Awakening.

Jämför

med

Vem fan föredrar den suddiga världen? Det är inte naturligt och jag hatar det.

Medlem
Skrivet av johanAndersson:

Irriterar mig på den fruktansvärda suddigheten som visades i klippet. Det ser exakt ut som när jag glömmer glasögonen hemma och får gå runt och kolla rakt ner i marken för att inte dö av huvudvärk.

Kan inte ens avgöra om det är för att spara resurser eller om det är för att någon tycker det ser "cinematiskt" ut. Verkligheten är inte suddig bara för att man vill kolla någon annan stans en exakt här utvecklarna tänkte sig den sekunden. Det där hade varit helt ospelbart för min del.

T.ex. vid 1:13 så är enbart hennes rygg i fokus. Givetvis hade jag i verkligheten inte stirrat på hennes rygg utan kollat på andra personer eller miljön, som de aktivt väljer att sätta "ur fokus". Effekten att inte kunna lägga fokus på det jag kollar på är extremt obekväm.

Fattar verkligen inte varför alla utvecklare insisterar på onödig, onaturlig blur. Jag fick lägga ner Titanfall 2 direkt efter de började sudda bakgrunden när man sköt och jag fick ge upp allt hopp om att spela Link's Awakening.

Jämför https://i.imgur.com/cbX8SYn.png

med https://i.imgur.com/GJh1KKo.png

Vem fan föredrar den suddiga världen? Det är inte naturligt och jag hatar det.

Började spela Mafia 3 för ett tag sedan. Helt otroligt vad suddigt spelet är trots att jag kör på max grafik och ganska hög upplösning (3440x1440) Fick ladda ner bättre texturer samt köra FSR för att lura spelet att bli skarpt. (rendrerar i 3024x1296 och skalar upp)
Skulle vara intressant att få reda på varför sådana beslut tas, visst kanske någon flummis tycker det är snyggt. Men låt det vara valbart i inställningar åt oss vanliga människor.
Finns ju lite utvecklare på forumet så vi kanske kan få svar?

Nog kanske byggnader är modellerade från originalen, men inte ser spelet realistiskt ut, allt är för platt och det syns tydligt (sparat in på geometri, displacement, normalmaps), belysningen är rent av dålig på flera sätt (speciellt på karaktärer), karaktärerna bröt ju också den lilla illusion som ev fanns kvar, de passar inte in med omgivningen, samt att ansiktsanimationerna var off.

Och DOFen är rent av bedrövlig.

Medlem
Skrivet av Jim128:

Klarade kampanjen igår och som vanligt är Infinity Wards spel bland de bästa first person shooters genom tiderna. Allt i MW II är top notch. Sinnesjuk grafik (spelade i 4K med allt grafiskt maxat, spelet är alltid mellan 60+ fps och 90+ fps med mitt 3070-grafikkort), intressanta miljöer och bra bandesign, cool story, varierande gameplay med god pacing och inte minst de allra bästa, mest realistiska ljudeffekterna som finns.

Det som får mig att ge spelet 4/5 i betyg eller en väldigt stark 8:a eller svag 9:a av 10 är svårighetsgraden. PCGamesN kallar spelet för "CoD Dark Souls". Man tål väldigt lite och man kommer att dö. Många gånger. Även på Recruit (Easy). De som vägrar köra spel på Easy har en tuff utmaning framför sig. Själv gillar inte att fasta/dö för mycket i spel, jag vill mest se världen och storyn, så efter att ha läst PCGamesNs artikel innan jag hann påbörja spelet startade jag det på Recruit. And boy vad mycket jag dog. Spelet är för övrigt en fullpoängare på alla andra fronter, och det blir att spela om det i framtiden, så som jag gjort med alla andra CoD-spel.

Hade du inga crasher till desktop? Steam eller BN? Jag körde via Steam och hade 12 crasher totalt med de där 18 saknade filerna som massa på Steams diiskussionsforum rapporterade om. :/ Undrar när de patchar.


signatur

🖥️[ i7 12700K ] - [ RTX 3070 ] - [ 64 GB DDR4 ]
🍑 Quest 2 64GB
🎮 PS3 Slim 120 GB
Nu: PUBG | MSFS 2020
Sen: STALKER 2 | Project 007 | MSFS 2024 | DayZ 2 | GTA VI

Medlem

Grafiken är väl okej men det som får det att se bra ut är att de lagt så mycket detaljer på miljön och lyckats återskapa känslan i Amsterdam.

Inaktiv
Skrivet av johanAndersson:

Vem fan föredrar den suddiga världen? Det är inte naturligt och jag hatar det.

Jag har varit i Amsterdam. Allt är lite suddigt efter några timmar på en coffee shop.

Skrivet av anon_332944:

Jag har varit i Amsterdam. Allt är lite suddigt efter några timmar på en coffee shop.

Fair enough. Jag dra tillbaka alla mina motsättningar.

Medlem
Skrivet av Freeman79a:

1440p60fps på Xbox Series S. DAAAMN. Den skulle ju inte kunna göra det. Skills.

Varför skulle den inte klara av ett relativt simpelt linjärt spel, som även släpps till PS4 och Xbox One?

Problemet är väl krävande nextgen titlar, ex UE5 Matrix Demot, där Series S kämpade i 720p 20-30fps.

Där kan jag tänka mig rätt många utvecklare skulle vara glada om de slapp optimera för en sådan version.

Medlem

Blev faktiskt inte impad av videon i artikeln. Är det bara jag? Tycker dessutom att gameplay ser ut som en riktigt dålig B-film. Är hela spelen så här?

Medlem
Skrivet av johanAndersson:

Fair enough. Jag dra tillbaka alla mina motsättningar.

man kan också bara stänga av depth of field som effekten heter, vilket jag gör i alla spel då det inte är realistiskt att saker är suddiga 5 meter bort redan gammalt knep jag kört i 20 år.


signatur

//monster

Medlem
Skrivet av monsterbenke:

man kan också bara stänga av depth of field som effekten heter, vilket jag gör i alla spel då det inte är realistiskt att saker är suddiga 5 meter bort redan gammalt knep jag kört i 20 år.

Alla dessa sk "effekter", är det till för att stilla konsolfolket som bara kör på TV för den "äkta filmiska känslan" ? Tur man frångått det på senaste iaf med att skippa låst 30 FPS
jag gör som du alla dessa depth of field, motions blur osv stängs av omedelbart. Det bara förstör och drar ju även onödig prestanda, kan inte förstå att sånt är igång som standard.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

1080p120fps på Xbox Series S. DAAAMN. Den skulle ju inte kunna göra det. Skills.

Medlem
Skrivet av Freeman79a:

1080p120fps på Xbox Series S. DAAAMN. Den skulle ju inte kunna göra det. Skills.

1080p 120fps känns som man går tillbaka till 2009! Nej tack

Skrivet av monsterbenke:

man kan också bara stänga av depth of field som effekten heter, vilket jag gör i alla spel då det inte är realistiskt att saker är suddiga 5 meter bort redan gammalt knep jag kört i 20 år.

Jag skulle säga att det är vanligt att sånt skräp inte går att stänga av, till exempel Link's Awakening.

Sen är det nästan omöjligt att veta om det kommer gå att stänga av innan man köper spelet och testar själva då nästan inga spelrecensenter bryr sig om sånt som faktiskt spelar roll.

Saknar Total Biscuit. Han var den enda recensenten som faktiskt visade om det gick att dra upp FoV, stänga av Blur och annat skräp. Andra recensenter spenderar bara en massa tid på vad de tycker om spelet och utelämnar huruvida det finns pay-to-win element eller liknande. Det finns utrymme att prata om "spelets känsla" och annat subjektivt, och ändå hinna nämna att det har påtvingat motion blur. Orkar knappt ens pröva nya spel nu för tiden.

Medlem
Skrivet av johanAndersson:

Irriterar mig på den fruktansvärda suddigheten som visades i klippet. Det ser exakt ut som när jag glömmer glasögonen hemma och får gå runt och kolla rakt ner i marken för att inte dö av huvudvärk.

Kan inte ens avgöra om det är för att spara resurser eller om det är för att någon tycker det ser "cinematiskt" ut. Verkligheten är inte suddig bara för att man vill kolla någon annan stans en exakt här utvecklarna tänkte sig den sekunden. Det där hade varit helt ospelbart för min del.

T.ex. vid 1:13 så är enbart hennes rygg i fokus. Givetvis hade jag i verkligheten inte stirrat på hennes rygg utan kollat på andra personer eller miljön, som de aktivt väljer att sätta "ur fokus". Effekten att inte kunna lägga fokus på det jag kollar på är extremt obekväm.

Fattar verkligen inte varför alla utvecklare insisterar på onödig, onaturlig blur. Jag fick lägga ner Titanfall 2 direkt efter de började sudda bakgrunden när man sköt och jag fick ge upp allt hopp om att spela Link's Awakening.

Jämför https://i.imgur.com/cbX8SYn.png

med https://i.imgur.com/GJh1KKo.png

Vem fan föredrar den suddiga världen? Det är inte naturligt och jag hatar det.

Håller helt och hållet med. Men vissa kanske gillar det, eller att det just ser mer cinematic ut. Skärpedjup (Depth of Field) går dock att stänga av i alla titlar så det är inte ett problem.

Problemet är väl att någon tror att det är gynnsamt att blurra ner allt runt sitt sikte i en tävlingsinriktad shooter.

12
Skriv svar