Medlem
Barnvakt

Hej!

Jag och frun har turen att bo ganska nära hennes föräldrar, som är i tillägg fantastiska morföräldrar. Dom passar på barnen när vi frågar (händer ju man får ett nej ibland). Problemet blir när dom säger ja och låt oss säga vi ska på fest. Då säger dom ja och planerar sedan in att göra nått tidigt dagen efter så vi måste hämta ungarna i 9-10 snåret, när man som oftast efter en fest just har vaknat.

Nu låter detta kanske bortskämt från vår sida, då jag vet om många som inte alls har möjlighet att få barnvakt, men är det inte lite konstigt att dom planerar in något dagen efter?

Moderator | Testpilot

YTA.

Tycker jag inte alls. Ska ni festa och vill få ta det lugnt på morgonen kan man ju vara smart och påpeka detta och se om de går med på att fortfarande vara barnvakt. Låter som ni inte kommit överens om någon specifik tid, och då kan de göra lite vad de vill.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem
Skrivet av uberpwnage2.0:

YTA.

Tycker jag inte alls. Ska ni festa och vill få ta det lugnt på morgonen kan man ju vara smart och påpeka detta och se om de går med på att fortfarande vara barnvakt. Låter som ni inte kommit överens om någon specifik tid, och då kan de göra lite vad de vill.

Instämmer, det är väl bara att vara tydlig när man ber om att få barnvakt vad och vilka tider man önskar?

Sen vet jag inte om det kan vara en generationsgrej också, många äldre i min erfarenhet (de omkring 50-60) verkar kunna festa/supa till rätt sena nätter och ändå vara upp o igång tidigt dagen efter när man själv önskat bara dö i sömnen!


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Skribent
Skrivet av Laddemannen:

Hej!

Jag och frun har turen att bo ganska nära hennes föräldrar, som är i tillägg fantastiska morföräldrar. Dom passar på barnen när vi frågar (händer ju man får ett nej ibland). Problemet blir när dom säger ja och låt oss säga vi ska på fest. Då säger dom ja och planerar sedan in att göra nått tidigt dagen efter så vi måste hämta ungarna i 9-10 snåret, när man som oftast efter en fest just har vaknat.

Nu låter detta kanske bortskämt från vår sida, då jag vet om många som inte alls har möjlighet att få barnvakt, men är det inte lite konstigt att dom planerar in något dagen efter?

Jag tänker kör bara med öppna kort. Fråga om barnen kan vara där till lunch dagen efter. Det låter som ni inte bara har barnvakt när ni ska festa, så att de stannar där lite längre någon gång borde väl inte vara något problem?


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem

Jag vet inte riktigt hur kommunikationen är men ta reda på så mycket som möjligt. Här menar jag helt enkelt att ställa frågan: "Hej! Vad ska ni göra på fredag och lördag?" Beroende svar så kan ni styra väldigt mycket kring det och slippa komplikationer, hjärnspöken och få en struktur på det hela. På så sätt kan man ödmjukt ställa frågan om de kan tänka sig ha barnen från kväll på fredag till en önskad sen tid på lördag och dylikt.

Att pensionärer är morgon aktiva människor är absolut ingen hemlighet. Det går hand i hand med små barn. The perfect match.

Ställer de upp ofta så skicka med en blomma och lite choklad Det uppskattas


signatur

Vi Veri Veriversum Vivus Vici!

Medlem

Är det så att det bara är när ni ska på fest eller liknande dom vill att barnen hämtas tidigt eller är det alltid eller random?
Så fall är det väll bara säga som det är att ni ska på fest och hämtar efter lunch.
Skulle jag själv ha barnbarn skulle dom få vara Så länge dom vill


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Jag det kan nog hända vi inte är så tydliga med tidpunkterna, tyckte mest det var konstigt dom planerar in saker när dom vet dom ska ha barnen och vi kommer vara bakfulla 😅

Skribent
Skrivet av Laddemannen:

Jag det kan nog hända vi inte är så tydliga med tidpunkterna, tyckte mest det var konstigt dom planerar in saker när dom vet dom ska ha barnen och vi kommer vara bakfulla 😅

Pensionärer vill utnyttja hela dagen vet du väl!


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem
Skrivet av Laddemannen:

Jag det kan nog hända vi inte är så tydliga med tidpunkterna, tyckte mest det var konstigt dom planerar in saker när dom vet dom ska ha barnen och vi kommer vara bakfulla 😅

Kanske tycker ni borde hålla tillbaka lite och inte vara så bakfulla med barnen att ni inte orkar?


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Moderator | Testpilot
Skrivet av Hipshot:

Kanske tycker ni borde hålla tillbaka lite och inte vara så bakfulla med barnen att ni inte orkar?

Äsch. Klart man ska få festa fast man har barn. Bara det planerast upp bättre än vad det gjort tidigare här och man inte är full runt barnen så något dumt händer där är det givetvis lugnt


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem

Man kan väll hålla sig från att bli så full att man blir bakis


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

De har väl saker de vill göra också på sin lediga tid. Var glad att ni ens får barnvakt så lätt av folk man litar fullt ut på och kan gå ut och supa. Det är ni som får anpassa er efter dem kan jag tycka.

Men om ni verkligen stör er på det, prata med dem istället för att fråga ett gäng gamers om tips hur ni ska hantera dina svärföräldrar.

Medlem
Skrivet av Hipshot:

Kanske tycker ni borde hålla tillbaka lite och inte vara så bakfulla med barnen att ni inte orkar?

Personligen blir jag bakis av 3-4 öl så vet inte hur mkt jag ska hålla tillbaka.

Edit: det handlar kanske heller inte mest om att kunna vara bakfull, men att få ligga en längre stund i sängen och ta det lite lugnt innan det är dags att ta på föräldrakläderna.

Medlem
Skrivet av uberpwnage2.0:

Äsch. Klart man ska få festa fast man har barn. Bara det planerast upp bättre än vad det gjort tidigare här och man inte är full runt barnen så något dumt händer där är det givetvis lugnt

Visst, klart man skall få. det var mera menat som en möjlig förklaring eftersom trådförfattaren skapade en tråd om just detta problem som uppkommit följande dag.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem
Skrivet av Fr0gg0.:

De har väl saker de vill göra också på sin lediga tid. Var glad att ni ens får barnvakt så lätt av folk man litar fullt ut på och kan gå ut och supa. Det är ni som får anpassa er efter dem kan jag tycka.

Men om ni verkligen stör er på det, prata med dem istället för att fråga ett gäng gamers om tips hur ni ska hantera dina svärföräldrar.

Men nu är ju detta postat i allmänt snack, där man kan snacka om allt så

Moderator | Testpilot
Skrivet av Laddemannen:

Personligen blir jag bakis av 3-4 öl så vet inte hur mkt jag ska hålla tillbaka.

Edit: det handlar kanske heller inte mest om att kunna vara bakfull, men att få ligga en längre stund i sängen och ta det lite lugnt innan det är dags att ta på föräldrakläderna.

Drick vatten


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem

Ni är skapligt bortskämda om det är som du säger.

Jag och sambon har haft barnvakt en gång. {tro det eller ej}

Det var när man dottern föddes, då kom mormor förbi och tog hand om sonen.

Vill tillägga att vi bor 3 mil från våra mor och farföräldrar

Medlem
Skrivet av Belphegor:

Ni är skapligt bortskämda om det är som du säger.

Jag och sambon har haft barnvakt en gång. {tro det eller ej}

Det var när man dottern föddes, då kom mormor förbi och tog hand om sonen.

Vill tillägga att vi bor 3 mil från våra mor och farföräldrar

Närheten till morföräldrarna och möjligheten till barnvakt var en av huvudanledningarna till varför vi flytta. Tidigare bodde vi 6 mil undan, så vet hur det kan vara.

Medlem

Mor och farföräldrar... när jag var ung hade man en snygg tjej som passade en.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Skrivet av lerb:

Gäller samma om man vill röka på en helkväll och man på så vis inte är helt med i matchen kommande dag? Eller är det bara alkoholen som har frikort.

Då är det en orosanmälan som gäller.


signatur

Viam inveniam aut faciam

Medlem

Jag passar min systerson en dag/natt per 1-2 månader. Jag och min syster stämmer alltid av i förväg vilka tider som gäller, och skulle det vara något finns vi en chatt/ett samtal iväg när som 😄 kommunikation är viktigt.


signatur

Processor: Intel Core i7 13700kf
Grafikkort: Palit GeForce RTX 4080 GameRock 16GB
RAM: 32 GB DDR5 6000mhz CL36
Högtalare: Sonos Arc, Sub Mini + 2 Sonos Era 300
VR: Meta Quest Pro + Link-kabel + bHaptics Tactsuit x16

Moderator | Testpilot
Skrivet av lerb:

Gäller samma om man vill röka på en helkväll och man på så vis inte är helt med i matchen kommande dag? Eller är det bara alkoholen som har frikort.

Min kommentar handlade om att man är helt med i matchen kommande dag. Man kan festa utan att vara körd dagen efter


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Skrivet av lerb:

Men inte om man är bakis av alkohol?

Upprepat problematiskt förhållande till alkohol, jovisst.


signatur

Viam inveniam aut faciam

Medlem

Mina föräldrar och min frus föräldrar brukar alltid ha våra barn till 17-18 tiden dagen efter de haft några av dom under natten så de hinner umgås mycket.

1
Skriv svar