Hjälp med rattinställningar

Medlem
Hjälp med rattinställningar

Hej på er gott folk, mod får flytta tråden om den inte passar bäst här.

Jag har precis nyligen införskaffat mig en Logitech G923 till min Xbox, för att lira FH5 så klart.

Problemet är att jag upplever att jag inte lyckas helt optimalt med att få till inställningarna så att körkänslan blir bra, när jag exempelvis prövar med handkontroll så har jag mycket, mycket mer kontroll över bilen, den sladdar inte lika lätt även om jag hamnar ute i terrängen.

Med ratten däremot, så blir det katastrof, jag spinner runt hur lätt som helst så fort jag glider av vägen, och jag tänker att det säkerligen rör sig om en invänjningsperiod, att det helt enkelt är lite svårare att bli bra med ratt?

Men i spelets (FH5) inställningar, så lyckas jag inte som sagt... tänkte då höra om jag kunde få lite tips och tricks? Har hittat denna sida också: https://support.forzamotorsport.net/hc/en-us/articles/4409761... - men jag är dessvärre inte den mest tekniskt lagda.

Kan man sänka "rotation" eller vad man ska säga i spelet? Så att jag inte behöver vrida så mkt på ratten för att den ska reagera.

Sen drar ratten även lite till höger, så fort jag står på en flygraka och gasar försiktigt (10-15 km/h), då drar den direkt åt höger, trots att den ska kalibreras varje gång man startar upp den?

Blev mycket text här nu, men jag vill ju känna att jag får ut all glädje i ratten jag köpt så skulle tacksamt ta emot lite hjälp för en som är helt ny på ratt o pedal!


signatur

Xbox Series X | Nintendo Switch | Xbox One X | Xbox 360
Fanatec CSL DD 8nm | McLaren GT3 V2-ratt | CSL Elite V2-pedaler

Medlem

Efter patchen idag så fungerade min g923, men oj vad svårt jämfört med kontroll, och då tycker jag dirt rally 2 är mycket enklare med ratt. Behöver också lit inställningstips.
Och kan man stänga av skaket? Inte alltid jag orkar att det låter som en byggarbetsplats.

Medlem

Haha ja det är sjukt mkt svårare med ratt än handkontrollen! Jag bytte upp mig till en Thrustmaster TX dock, men jag kan länka en sida med inställningar du kan kika på imorrn från jobbdatorn.

Testa att sänka force feedback för att få det lite mjukare!


signatur

Xbox Series X | Nintendo Switch | Xbox One X | Xbox 360
Fanatec CSL DD 8nm | McLaren GT3 V2-ratt | CSL Elite V2-pedaler

Medlem

Ratt är inte till för att det ska vara "enklare" det är för att öka inlevelsen
Har tyvärr inga tips om inställningar i te spelar forza och ratt har man inte haft inkopplad på år och dar.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Börja med att sänka ”wheel rotation” i deras app på datorn. Tror standard kommer på 900 men det är alldeles för högt. Prova på 300.

Sen får man finslipa lite efter eget bruk. Och man får köra betydligt mer annorlunda med ratt än kontroll. Mer känsla i gas och broms än att bara trycka ner pedalerna till max.

Medlem
Skrivet av Molotov:

Ratt är inte till för att det ska vara "enklare" det är för att öka inlevelsen
Har tyvärr inga tips om inställningar i te spelar forza och ratt har man inte haft inkopplad på år och dar.

Tack för svar! Nej jag menade inte att det skulle bli lättare med ratt, mera en iakttagelse att det bara var SÅ mycket svårare inledningsvis tyckte jag, särskilt när man inte fått till inställningarna ännu - men I'm getting there. Det är helt klart mycket roligare att köra med ratt kontra handkontroll.

Skrivet av Lirilesh:

Börja med att sänka ”wheel rotation” i deras app på datorn. Tror standard kommer på 900 men det är alldeles för högt. Prova på 300.

Sen får man finslipa lite efter eget bruk. Och man får köra betydligt mer annorlunda med ratt än kontroll. Mer känsla i gas och broms än att bara trycka ner pedalerna till max.

Yes jag prövade att sänka till 540 först, men ska fortsätta sänka och tänkte pröva 360 men kanske drar till med 300 direkt då. Tack för input!


signatur

Xbox Series X | Nintendo Switch | Xbox One X | Xbox 360
Fanatec CSL DD 8nm | McLaren GT3 V2-ratt | CSL Elite V2-pedaler

Medlem
Skrivet av Skosnore:

Efter patchen idag så fungerade min g923, men oj vad svårt jämfört med kontroll, och då tycker jag dirt rally 2 är mycket enklare med ratt. Behöver också lit inställningstips.
Och kan man stänga av skaket? Inte alltid jag orkar att det låter som en byggarbetsplats.

Här har jag kikat lite: https://www.briankoponen.com/forza-horizon-5-logitech-g29-g92... - förvisso till G920 men kan inte vara sådan drastisk skillnad.


signatur

Xbox Series X | Nintendo Switch | Xbox One X | Xbox 360
Fanatec CSL DD 8nm | McLaren GT3 V2-ratt | CSL Elite V2-pedaler

1
Skriv svar