God of War: Ragnarok skjuts upp till 2022 & verkar även komma till PS4

Robot
God of War: Ragnarok skjuts upp till 2022 & verkar även komma till PS4

Detsamma gäller Horizon: Forbidden West och Gran Turismo 7.

#God-of-war-ragnarok, #Sony, #nyhetstips


It's not a lake, it's an ocean

Inget oväntat i detta. Lite av en tröst också för alla som ser fram emot de kommande PlayStation-exklusiva spelen men inte fått tag i en PS5 än. Det går att begripa varför de inte vill ignorera över 100 miljoner spelare där ute.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem

Gött ingen större brådska att skaffa PS5 i dagsläget

Medlem

Bayonetta 3 skulle komma ut för flera år sedan trodde jag till switchen. Nu har nog folk nästan glömt bort det spelet.

It's not a lake, it's an ocean
Skrivet av Alienshade:

Bayonetta 3 skulle komma ut för flera år sedan trodde jag till switchen. Nu har nog folk nästan glömt bort det spelet.

För att inte tala om Pikmin 4.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem

Var det inte Sony som gick ut rätt tydligt med att deras spel bara skulle komma till PS5 för att det inte skulle påverka kvaliteten på spelen något? Sommen tydlig kommentar mot Microsoft med att alla deras spel skulle fungera inom Xbox familjen.

Medlem

Hade dom fått ut fler ps5 så hade dom nog bara släppt det till ps5. Helt förståligt att som släpper det till ps4.

Medlem

Hepp då får man ingen next gen god of war inte

Otroligt tråkigt att de säkert behövt hålla tillbaka massor i skapandet.

Medlem

Hade det inte varit för Covid Pandemin och den extremt stora komponentbristen (ej tillräckligt många sålda PS5) så hade troligen spelen fortsatt vara PS5 exklusiva istället för cross-gen. För övrigt gjordes Uttalandet, om att de tror på generationer, våren 2020, precis i början av pandemin när ingen hade en aning över hur jobbigt kommande år skulle bli. Det var väl därmed ändå rätt väntat att de skulle bli tvingade att ändra sig från den initiala ståndpunkten, vilket jag tycker är förlåtligt med tanke på rådande unika och extrema situation.


signatur

AMD Ryzen 9 5900x| Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero X570 | G-Skill 32GB DDR4 3600Mhz CL16 Trident | MSI Geforce RTX 3080 10GB Gaming X Trio | Phantek P600S | Creative Sound BlasterX AE-5 Plus | Corsair RM850X 850W | Samsung 980 Pro 1TB M.2 NVME | Kingston A2000 1TB M2. NVME | Corsair H150i Pro XT
LG 38GN950 | LG Oled 65C7, 65C1 och 55C9
Xbox Series X | Playstation 5 | PSVR 2 | Oculus Quest 2

Medlem

Jag förstår både förseningen och cross-gen, men jag gillar det inte. Tycker att de gott och väl skulle kunna släppa det exklusivt till PS5 och kavla upp ärmarna och jobba lite övertid. Spelbranschen är långt ifrån den enda där man jobbar över i mer regel än undantag. Vi andra gnäller dock inte över det.

Inaktiv
Skrivet av gundemannen:

Var det inte Sony som gick ut rätt tydligt med att deras spel bara skulle komma till PS5 för att det inte skulle påverka kvaliteten på spelen något? Sommen tydlig kommentar mot Microsoft med att alla deras spel skulle fungera inom Xbox familjen.

Exakt, "we believe in generations" tror jag orden var. Gav mycket fin PR. För stunden.

Medlem
Skrivet av Das Davve:

...och kavla upp ärmarna och jobba lite övertid. Spelbranschen är långt ifrån den enda där man jobbar över i mer regel än undantag. Vi andra gnäller dock inte över det.

Amen snälla? Ska de jobba övertid och stressa fram ett spel bara för att du inte vill vänta ett år extra?

Bättre att de INTE stressar så vi kan få ett spel med samma kvalité som förut. Annars kanske blir det som Cyberbug 2077. Framstressat och sämst. Vi har sett MÅNGA spel under årens gång som släppts alldeles för tidigt. Den listan kan göras lång. Det blir aldrig bra.

Medlem

Skönt att de inte släpper några måsten enbart på PS5 när många ändå inte fått tag på en. Kul att Jim Ryan säger exakt vad han känner för i stunden som sen inte stämmer

Medlem

Spelar ingen större roll. Horizon 2 visade att man inte behöver vara orolig.
Plötsligt blev det solklart varför de valde att visa den gameplay-demon innan de gick ut med den här informationen.

Tror dock de överskattar hur många som faktiskt kommer köpa det på PS4. De flesta kommer troligen vänta tills de får tag på en PS5:a innan de köper dessa cross-gen spel. Hade varit intressant att veta hur stor andel av miles morales som de sålt till PS4 t.ex.

Positiva saker från den här intervjun:

* Sony Bend jobbar på ett nytt IP i samma stil som Days Gone
* Herman väljer att peka ut "From Software" och "Kojima productions" som framgångsrika samarbeten med Japanska studios. Jag väljer att tolka det som en "tease" om vad som komma skall tills motsatsen är bevisad.

Medlem
Skrivet av Laddemannen:

Hade dom fått ut fler ps5 så hade dom nog bara släppt det till ps5. Helt förståligt att som släpper det till ps4.

Skrivet av matt76:

Hade det inte varit för Covid Pandemin och den extremt stora komponentbristen (ej tillräckligt många sålda PS5) så hade troligen spelen fortsatt vara PS5 exklusiva istället för cross-gen. För övrigt gjordes Uttalandet, om att de tror på generationer, våren 2020, precis i början av pandemin när ingen hade en aning över hur jobbigt kommande år skulle bli. Det var väl därmed ändå rätt väntat att de skulle bli tvingade att ändra sig från den initiala ståndpunkten, vilket jag tycker är förlåtligt med tanke på rådande unika och extrema situation.

Det är inte så det fungerar, det är alldeles för stora skillnader i speldesign för att man under slutskedet skulle kunna göra så stora skillnader. Beslutet gjordes helt klart i början av utvecklingen, inte ett år(det var tänkt att släppas i år) innan spelets release.

Jag är rätt besviken faktiskt, det kommer alltså dröja till tidigast 2023 innan vi får se något imponerande next-gen, förutom RC.
RC är inte heller min typ av spel, så för mig så är det här helt klart en förlust.
GoW PS5 hade kunnat bli riktigt imponerande, nu så blir det ett uppskalat PS4 spel istället.

Microsoft var helt klart tydligare i sin kommunikation här.
Sen tycker jag att det är konstigt att vissa skriver att det är kul för PS4 spelarna, de missar väl inget ifall de ändå kommer köpa PS5 senare?
De missar istället att få spela ett mer imponerande spel framöver när de väl byter till nästa system.
Aja, andrahandsvärdet på PS4 blir väl säkert bättre nu så det är väl dags att få tummen ur och sälja min PS4 Pro.

Dex
Medlem
Skrivet av gundemannen:

Var det inte Sony som gick ut rätt tydligt med att deras spel bara skulle komma till PS5 för att det inte skulle påverka kvaliteten på spelen något? Sommen tydlig kommentar mot Microsoft med att alla deras spel skulle fungera inom Xbox familjen.

Skrivet av anon_118566:

Exakt, "we believe in generations" tror jag orden var. Gav mycket fin PR. För stunden.

Skrivet av Fearnox:

Det är inte så det fungerar, det är alldeles för stora skillnader i speldesign för att man under slutskedet skulle kunna göra så stora skillnader. Beslutet gjordes helt klart i början av utvecklingen, inte ett år(det var tänkt att släppas i år) innan spelets release.

Jag är rätt besviken faktiskt, det kommer alltså dröja till tidigast 2023 innan vi får se något imponerande next-gen, förutom RC.
RC är inte heller min typ av spel, så för mig så är det här helt klart en förlust.
GoW PS5 hade kunnat bli riktigt imponerande, nu så blir det ett uppskalat PS4 spel istället.

Microsoft var helt klart tydligare i sin kommunikation här.
Sen tycker jag att det är konstigt att vissa skriver att det är kul för PS4 spelarna, de missar väl inget ifall de ändå kommer köpa PS5 senare?
De missar istället att få spela ett mer imponerande spel framöver när de väl byter till nästa system.
Aja, andrahandsvärdet på PS4 blir väl säkert bättre nu så det är väl dags att få tummen ur och sälja min PS4 Pro.

Dom sa väl aldrig att ALLA deras spel bara skulle komma till PS5 så förstår inte riktigt vad ni menar här? Det är ju inget konstigt att nya stora titlar som kommer i början av en generation kommer till båda konsolerna då dom ju naturligtvis vill sälja så många som möjligt?

Dom har ju fortfarande större spel som Ratchet & Clank och Returnal som endast kommer till PS5? Skillnaden mellan Sony och Microsoft i detta fallet är ju att Sony har en del stora titlar som bara är till PS5, medans Microsoft alla första parts titlar ska komma till båda generationerna. Och detta skriver jag inte som kritik till Microsoft då ut ett företagsperspektiv är det helt klart bättre att köra så.

Tvivlar på att Jim Ryan gick ut och sa att inga nya spel skulle komma till PS4. Det hade ju varit jäkligt dumt.

eld
Medlem
Skrivet av Fearnox:

GoW PS5 hade kunnat bli riktigt imponerande, nu så blir det ett uppskalat PS4 spel istället.

Tar vi forbidden west som ett exempel så lär inte detta vara ett jättestort problem.

Medlem

Sjukt att man ser "försenings nyheter" och tänker f/* yeah ?
Det är vad dagens spelindustri har gjort

Nu tänker man "oj en officiell försening, då siktar dom på att göra ett färdigt bra spel kanske ?"

Medlem

Money,money, skälet till att det kommer till ps4 inte fan service , enligt min mening.


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Medlem
Skrivet av Dex:

Dom sa väl aldrig att ALLA deras spel bara skulle komma till PS5 så förstår inte riktigt vad ni menar här? Det är ju inget konstigt att nya stora titlar som kommer i början av en generation kommer till båda konsolerna då dom ju naturligtvis vill sälja så många som möjligt?

Dom har ju fortfarande större spel som Ratchet & Clank och Returnal som endast kommer till PS5? Skillnaden mellan Sony och Microsoft i detta fallet är ju att Sony har en del stora titlar som bara är till PS5, medans Microsoft alla första parts titlar ska komma till båda generationerna. Och detta skriver jag inte som kritik till Microsoft då ut ett företagsperspektiv är det helt klart bättre att köra så.

Tvivlar på att Jim Ryan gick ut och sa att inga nya spel skulle komma till PS4. Det hade ju varit jäkligt dumt.

Sony har signalerat att de ska ha exklusiva spel och "We believe in generations" är ju ett känt citat från dem.
Gamasutra citerar IGN video

Tre spel än så länge och inget mer utannonserat är inte sådär jätteimponerande.
Tror inte heller att Returnal och Demon Souls drar så värst stora fördelar av hårdvaran förutom laddningstiderna emellan olika delar heller.

We believe in generations var ju helt klart vilseledande, det handlade mer om marketing emot Microsoft.

Skrivet av eld:

Tar vi forbidden west som ett exempel så lär inte detta vara ett jättestort problem.

Det är ett väldigt starkt exempel på vart det skapar problem, open world spel kommer bli mycket mer imponerande när man inte behöver ta hänsyn till hårdvara som är 8-9 år gammal, och då var inte ens hårdvaran särskilt imponerande när den släpptes.

Horizon på PS5 hade varit riktigt häftigt faktiskt, men nu så får vi väl vänta 5 år till på det.
Kommer GTA6 till One/PS4 så blir jag deprimerad.

Dex
Medlem
Skrivet av Fearnox:

Sony har signalerat att att det ska exklusiva spel "We believe in generations" är ju ett känt citat från dem.
Gamasutra citerar IGN video

Tre spel än så länge och inget mer utannonserat är inte sådär jätte imponerande.
Tror inte heller att Returnal och Demon Souls drar så värst stora fördelar av hårdvaran förutom laddningstiderna emellan olika delar heller.

We believe in generations var ju helt klart vilseledande, det handlade mer om marketing emot Microsoft.

Det är ett väldigt stort exempel på vart det skapar problem, open world spel kommer bli mycket mer imponerande när man inte behöver ta hänsyn till hårdvara som är 8-9 år gammal, och då var inte ens hårdvaran ens särskilt imponerande när den släpptes.

Horizon på PS5 hade varit riktigt häftigt faktiskt, men nu så får vi väl vänta 5 år till på det.
Kommer GTA6 till One/PS4 så blir jag deprimerad.

Förhoppningsvis så är både Santa Monica Studios (God of War) och Guerilla Games (Horizon) tillräckligt stora utvecklare med så mycket personal att dom kan utveckla spelen ordentligt för båda generationerna. Hade det varit mindre utvecklare med mindre resurser så hade jag hållt med dig i oron till 100%, men tror nog att dom två studiona har resurser för att göra spelen "ordentligt" till både PS4 och PS5.

Det man har fått se än så länge från Horizon talar ju verkligen för det, men man lär förhoppningsvis få se mer snart.

Medlem
Skrivet av Das Davve:

Jag förstår både förseningen och cross-gen, men jag gillar det inte. Tycker att de gott och väl skulle kunna släppa det exklusivt till PS5 och kavla upp ärmarna och jobba lite övertid. Spelbranschen är långt ifrån den enda där man jobbar över i mer regel än undantag. Vi andra gnäller dock inte över det.

När du säger kavla upp ärmarna och jobba lite övertid, innebär det kvällsjobb och 6 dagars arbetsvecka i över ett år?
https://www.polygon.com/2020/12/4/21575914/cyberpunk-2077-rel...

Hur många hundratals övertidstimmar brukar du i snitt få ihop varje år?

Medlem
Skrivet av Dex:

Förhoppningsvis så är både Santa Monica Studios (God of War) och Guerilla Games (Horizon) tillräckligt stora utvecklare med så mycket personal att dom kan utveckla spelen ordentligt för båda generationerna. Hade det varit mindre utvecklare med mindre resurser så hade jag hållt med dig i oron till 100%, men tror nog att dom två studiona har resurser för att göra spelen "ordentligt" till både PS4 och PS5.

Det man har fått se än så länge från Horizon talar ju verkligen för det, men man lär förhoppningsvis få se mer snart.

Det handlar inte om budget, det handlar om förutsättningar.
En PS4 har inte samma kapacitet att till exempel driva en AI eller spelmotor som PS5 har.
Förutom att det tar 50 gånger så lång tid att ladda in saker i spelet på PS4 så påverkas flödet i stort väldigt mycket av prestandan.
Hur mycket kan hända och när behöver spelet vila för att buffra upp nästa scen.
Ett exempel är när du kollar på film på TV4 och det olämpligt slår över till reklam, man kan inte bygga samma tryck med förutsättningarna helt enkelt, i spel så är det nödvändigt för buffert, både före och efter något stort händer.

Medlem
Skrivet av Sapiens:

När du säger kavla upp ärmarna och jobba lite övertid, innebär det kvällsjobb och 6 dagars arbetsvecka i över ett år?
https://www.polygon.com/2020/12/4/21575914/cyberpunk-2077-rel...

Hur många hundratals övertidstimmar brukar du i snitt få ihop varje år?

Är det på samma sett i svenska spelbolag säger inte facket ifrån? I Polen har jag ingen koll på hur de jobbar en normal arbetsvecka.

Medlem
Skrivet av Fearnox:

Det handlar inte om budget, det handlar om förutsättningar.
En PS4 har inte samma kapacitet att till exempel driva en AI eller spelmotor som PS5 har.
Förutom att det tar 50 gånger så lång tid att ladda in saker i spelet på PS4 så påverkas flödet i stort väldigt mycket av prestandan.
Hur mycket kan hända och när behöver spelet vila för att buffra upp nästa scen.
Ett exempel är när du kollar på film på TV4 och det olämpligt slår över till reklam, man kan inte bygga samma tryck med förutsättningarna helt enkelt, i spel så är det nödvändigt för buffert, både före och efter något stort händer.

Håller med, självklart påverkar det och jag tycker det är synd. Men samtidigt förstår jag beslutet, och Horizon 2 demon såg så pass imponerande ut att jag inte tappar speciellt mycket hype ändå.
PS4 och PS5 är väl dock det generationshopp som är MEST lika varandra hittils arkitekturmässigt så förhoppningsvis påverkar det så lite som möjligt.

Medlem

Bara det blir bra så! (inte för att förseningar är någon garant för det)

Dex
Medlem
Skrivet av Fearnox:

Det handlar inte om budget, det handlar om förutsättningar.
En PS4 har inte samma kapacitet att till exempel driva en AI eller spelmotor som PS5 har.
Förutom att det tar 50 gånger så lång tid att ladda in saker i spelet på PS4 så påverkas flödet i stort väldigt mycket av prestandan.
Hur mycket kan hända och när behöver spelet vila för att buffra upp nästa scen.
Ett exempel är när du kollar på film på TV4 och det olämpligt slår över till reklam, man kan inte bygga samma tryck med förutsättningarna helt enkelt, i spel så är det nödvändigt för buffert, både före och efter något stort händer.

Håller inte med dig där.

Det är klart att har du ett utvecklingsteam på 500 personer jämfört med 20 personer och mer pengar så är det klart att du kan utveckla spelen på ett helt annat sätt.

Precis som PC utvecklare får göra alla sina spel som funkar på flera år gamla datorer och även till nya moderna datorer samtidigt som utvecklingen går framåt, så varför skulle man inte kunna göra samma till konsoler? T.ex så är kanske inte AI lika avancerad på PS4 som den är på PS5 eller på PS5 har du inga laddningsskärmar, men dom är tillagda på PS4.
Nu tror jag inte det blir just så kanske, men har du stora resurser så kan du ju klart utveckla spelen på ett helt annat sätt och i vissa fall kan man ju till och med utveckla dom som två separata spel med samma motor osv.

Av vad man har sett än så länge av Horizon som sagt så är jag inte ett dugg orolig och med tanke på att PC marknaden hela tiden utvecklas och gar framåt fast dom måste utveckla spel som ska fungera på gamla datorer så uppenbarligen går det att göra.

Visst hade det varit roligare för mig som har ett PS5 om alla utvecklare bara hade fokuserat på den, men tror som sagt det är stor skillnad från utvecklare till utvecklare hur dom kan hantera det.

Tycker ändå vi har fått 3 riktigt bra titlar som bara är till PS5 (Demon's Souls, Returnal och Ratchet & Clank) så tycker fortfarande att det stämmer att dom även satsar på generationer också.

Gnällkuk

Finns ingen anledning att fokusera på exklusiva titlar för ps5 så länge man säljer fler enheter än vad man kan producera, utöver att man tappar enormt mycket försäljning på förra generationen. Lär få se en hel del GTA V-varianter framöver


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem

Gött. Då kommer även en annan kunna njuta av dessa spel.

Medlem

Ja då börjas det. Nu kommer Horizon: Forbidden West skjutas fram också. Det har blivit en vacker vana...

Det positiva är iaf att de inte har gått ut med exakta datum på spelen som t.ex. CD Project Red gjorde då CyberPunk 2077 hade flera stycken exakta datum som sköts fram. När man sätter ett exakt datum då ska fan e mig spelet vara så gott som klart kan man ju tycka..


signatur

((( ....You Can Try and Live in Darkness, But You Will Never Shake the Light.... )))

==> NES,, Mega Drive,, N64,, PS2,, Xbox,, GameCube,, PS3,, PS4,, Wii U,, Xbox 0NE,, Steam,, Switch,, PS5 ==>
_____________________________________________________________________________________________________
|| Windows™ 10 Home || Cool Master® || Intel® Core i7 6700K @4.00Ghz || ASUS™ GeForce® GTX 1070 || Kingston© Hyper X Fury --32GB DDR4 @2133Mhz || GigaByte™ Z170 Gaming k3 || EVGA™ 600W || KiOXiA® Exceria 420Gb SSD || Seagate™ Barracuda 2TB HDD || ROCCAT™ Tyon --Laser || Logitec™ G710 || ASUS™ VG248 LCD 24" 1080p @144Hz || Bahnhof™ 250 Mbit --Fiber || OpenVPN™ + WireGuard™ || Paranoid Bastard ||

12
Skriv svar