Hunden, människans bästa vän

Jag har växt upp i villa i Stockholm med en Tollare (Nova Scotia Duck Tolling Retriever), och älskade den hunden. Men sen har jag bott i lägenhet i innerstan och strax utanför, så det har liksom inte känts rätt att ha hund för min del, även om jag varit sugen. För två år sedan flyttade vi ner till Småland, mitt i sjön Åsnen i princip, och då passade vi på att skaffa en liten jycke.

Valet föll på cocker spaniel, och jäklar va gosig och kärleksfull den lilla tjejen är. Om det inte var för den ganska omfattande pälsvården som krävs, så skulle jag påstå att det måste vara den perfekta rasen för nybörjare. Så otroligt enkel, kärleksfull och gosig hund, Lugn, men inte tråkigt lugn. Även våra, i normala fall, hundrädda vänner älskar henne och erkänner att hund kanske är ganska härligt ändå.

Nu kan jag inte ens tänka mig ett liv utan hund om jag ska vara ärlig….
Jag har en del stressrelaterade problem(en av anledningarna till att vi flyttade ner hit), men så fort dessa tankar kommer smygande, så kommer hon också smygande och gosar in sig jättenära, hon känner liksom av det….underbar helt enkelt.

Detta var Indra, syskon till mina hundar. Supergosig och snäll hund, som en nallebjörn.
Hela kullen var helt fantastisk, både psykiskt och fysiskt.

Skribent
Skrivet av Sphere of No Form:

Detta var Indra, syskon till mina hundar. Supergosig och snäll hund, som en nallebjörn.
Hela kullen var helt fantastisk, både psykiskt och fysiskt.

https://cdn.discordapp.com/attachments/954255296639959050/118...

https://cdn.discordapp.com/attachments/954255296639959050/118...

Jäklar vad fin 👍

Skrivet av Spelentusiast:

Hundar som lämnats i skogen utav hänsynslösa personer, många av dom hundarna har blivit vilda och jagat djur. Hunden kan få mat av andra människor när husse eller matte dör och det är inte maten som är viktigast när husse eller matte dör om hunden älskar dom, då kan den vägra att äta och lider av sorg.

De blir "vilda" till den grad att de blir skyggare. Men de håller sig väldigt nära människor och äter främst av sopor än utvecklar nya jaktstrategier mot den lokala faunan. De kan möjligtvis ge sig på får i sina hagar, men det är ju i princip öppet mål när de bara står där och inte har någonstans att ta vägen.

Jämfört med katter, som ganska snabbt får upp livskraftiga populationer av vilda individer.


signatur

Viam inveniam aut faciam

Avstängd
Skrivet av hannes.theorell:

De blir "vilda" till den grad att de blir skyggare. Men de håller sig väldigt nära människor och äter främst av sopor än utvecklar nya jaktstrategier mot den lokala faunan. De kan möjligtvis ge sig på får i sina hagar, men det är ju i princip öppet mål när de bara står där och inte har någonstans att ta vägen.

Jämfört med katter, som ganska snabbt får upp livskraftiga populationer av vilda individer.

I länder där dom lämnas på gatan och folket i dom länderna inte bryr sig att ge dom mat, många av dom hundarna blir helvilda, som galna, attackerar allt levande, hungern och otryggheten gör dom helvilda i många fall. Att hunden skulle bara vara intresserade av mat är struntprat, är bevisat att kärleken till sin döda husse/matte så stor att dom vägrar äta, inte alltid men många vägrar äta länge, en del vägrar äta igen och svälter ihjäl .


signatur

“If you have an apple and I have an apple and we exchange these apples then you and I will still each have one apple. But if you have an idea and I have an idea and we exchange these ideas, then each of us will have two ideas.”
George Bernard Shaw

Medlem
Skrivet av Andreas Klingberg:

Jag har växt upp i villa i Stockholm med en Tollare (Nova Scotia Duck Tolling Retriever), och älskade den hunden.

Vi har en Tollare-valp hemma, 5 månader och en stor påverkan på spelandet just nu :), men så härligt att det är värt varje missad spelminut.

8 veckor

3 månader

5 månader

Medlem
Skrivet av greb1989:

Det finns inget egentligt svar på den frågan, allt handlar ju om vad du vill ha hunden till, hur du lever, dina intressen osv. Bor man mitt i stan så bör man kanske tänka till ett extra varv innan man skaffar en Husky kanske...Olika hundraser har olika behov och det bästa man nog kan göra om man går i tankarna på att skaffa en hund är att kanske låna någon form av "rasbok" på bibblan och läsa på lite om olika raser.

Man bör också tänka till både en och fyra gånger innan man skaffar hund. Hundar tar tid, är dyra och man blir väldigt låst. På många sätt är det svårare att få ihop livet med en hund än exempelvis barn.

Jag kommer definitivt avakta då.
Tack för tipset 😊


signatur

Allätare

Avstängd

signatur

“If you have an apple and I have an apple and we exchange these apples then you and I will still each have one apple. But if you have an idea and I have an idea and we exchange these ideas, then each of us will have two ideas.”
George Bernard Shaw

123
Skriv svar