Medlem
Xbox serie s?

Är det den nya ”one” fast lite mindre och bara digital?
Så förvirrad nu när jag skall köpa en ny xbox av alla namn. Vart trogen Playstation användare hela livet nästan. Men nu blir det boxen istället, pga dåliga affärs val och uppköpta favorit bolag till xbox. Kan någon hjälpa mig vad jag ska leta efter då jag vill ha en ny xbox fast en digital bara.
-tack

Ambassadör
Xbox
Skrivet av UggleMannen:

Är det den nya ”one” fast lite mindre och bara digital?
Så förvirrad nu när jag skall köpa en ny xbox av alla namn. Vart trogen Playstation användare hela livet nästan. Men nu blir det boxen istället, pga dåliga affärs val och uppköpta favorit bolag till xbox. Kan någon hjälpa mig vad jag ska leta efter då jag vill ha en ny xbox fast en digital bara.
-tack

Det finns två konsoler i den nya generationen av Xbox: Series S och Series X.
Series S är den mindre kraftfulla och Series X är flaggskeppet. Det är alltså inte samma krut i dem.

S är en billigare variant med lite mindre kraft under skalet, och digital enbart.

X är den store, med bäst prestanda av alla konsoler. Tar fysisk media också.


signatur

Jump in.

Medlem
Skrivet av Mortaigne:

Det finns två konsoler i den nya generationen av Xbox: Series S och Series X.
Series S är den mindre kraftfulla och Series X är flaggskeppet. Det är alltså inte samma krut i dem.

S är en billigare variant med lite mindre kraft under skalet, och digital enbart.

X är den store, med bäst prestanda av alla konsoler. Tar fysisk media också.

Tackar.

Ambassadör
Xbox
Skrivet av UggleMannen:

Hojta till om det är något mer du undrar över!


signatur

Jump in.

NuZ
Testpilot
Skrivet av UggleMannen:

Är det den nya ”one” fast lite mindre och bara digital?
Så förvirrad nu när jag skall köpa en ny xbox av alla namn. Vart trogen Playstation användare hela livet nästan. Men nu blir det boxen istället, pga dåliga affärs val och uppköpta favorit bolag till xbox. Kan någon hjälpa mig vad jag ska leta efter då jag vill ha en ny xbox fast en digital bara.
-tack

Som ”Mort” säger men jag kan tillägga att satsa på X istället och något som heter All access. Då ingår Game pass i månadskostnaden.

Du kan läsa mer här och Elgiganten är svenska återförsäljaren. Lycka till och välkommen till Xbox

https://www.xbox.com/sv-SE/xbox-all-access

Jump in!


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

Ambassadör
Xbox
Skrivet av NuZ:

Som ”Mort” säger men jag kan tillägga att satsa på X istället och något som heter All access. Då ingår Game pass i månadskostnaden.

Du kan läsa mer här och Elgiganten är svenska återförsäljaren. Lycka till och välkommen till Xbox

https://www.xbox.com/sv-SE/xbox-all-access

Jump in!

Indeed!


signatur

Jump in.

Medlem

Tänkvärt med Series S är att den bara har en 512gb SSD och utav det går enbart 360gb att nyttja. Det går att köpa till 1TB lagring men det kostar runt 2500kr. På konsol är dessutom spel på skiva oftast avsevärt billigare. Dvs Series S är mest bara prisvärd för de som aldrig har mer än 1-2 spel installerade och inte tänker köpa speciellt många spel, utan primärt använder game-pass.

Annars skulle jag säga Series X är mer prisvärd. Eftersom man får en betydligt kraftfullare konsol. 1TB SSD (ca 802gb går att nyttja). Samt skivläsare, vilket man kan man tjäna på i längden, om man även tänker köpa en del spel och inte bara nyttja game-pass.

Måste du inte ha en konsol nu är det kanske bättre att vänta till Series X finns i lager. Alternativt om du kan, uppgradera eller köp en PC, då typ samtliga Xbox-spel och game-pass även finns där.

Medlem

Jag har en Series S och som ovanstående skriver så är det en perfekt maskin om du bara använder Game Pass. Dessvärre är det inte jättemånga spel som utnyttjar kraften i den ännu. Till exempel så är de flesta av föregående generations spel samma version som One S (med snabba laddtider). Detta fungerar bra i 1080p, men har du en 4K-tv är nog Series X att föredra, då den kör One X-versioner av spelen. Detta kommer självklart förändras i framtiden i och med att fler nya spel släpps.

Jag är dock väldigt nöjd med min SS, då jag missat hela förra generationens spel och inte har jättebråttom med att få nya och optimerade att spela. Minnet räcker för mig, men har man inte snabbt internet kan man koppla in en extern hdd eller ssd och rotera runt spelen med.

Medlem

Xbox One S, Xbox One X, Xbox Series S, Xbox Series X...
Måste ju vara spelhistoriens sämsta namnval.
Snacka om förvirring, även hos trogna spelare!

.....(edit) Glömde Wii-U

Medlem

Tack alla, fan ville ha en digital enbart men vill inte offra prestanda då. Samt tycker jag det verkar skumt att S digital inte har större hdisk än den med skiv läsare.

Medlem

Köp med disc. Om ett år kan du köpa disc-spelen på rea överallt för 99:-/st.
Medans dom fortfarande kostar 500:-/st digitalt.
Ska du sälja konsollen nångång får du inget alls för dina digitala spel.
Men med disc får du bättre betalt med spelen, eller så säljer du dom löst, o får ännu bättre pröjs.
Digitalt = sämst.

Medlem
Skrivet av ohGr:

Köp med disc. Om ett år kan du köpa disc-spelen på rea överallt för 99:-/st.
Medans dom fortfarande kostar 500:-/st digitalt.
Ska du sälja konsollen nångång får du inget alls för dina digitala spel.
Men med disc får du bättre betalt med spelen, eller så säljer du dom löst, o får ännu bättre pröjs.
Digitalt = sämst.

Vill ha en med disk,men dom finns ju inte till salu.

Ambassadör
Xbox
Skrivet av UggleMannen:

Tack alla, fan ville ha en digital enbart men vill inte offra prestanda då. Samt tycker jag det verkar skumt att S digital inte har större hdisk än den med skiv läsare.

Det är för att pressa priset. Tanken är att S ska vara en billigare instegsmodell så det har sparats på allt, utrymmet är mindre men det är samma supersnabba SSD som i X. Det går ju köpa till ett extra SSD-kort på 1TB (men det är dyrt, 2500kr) som också fungerar på Series X om du skulle uppgradera till en sådan framöver.

Men som andra har sagt, häng på låset på olika återförsäljare för att hitta en Series X. De kommer då och då, men går fort åt. Kolla i tråden här på forumet. https://www.fz.se/forum/trad/441458


signatur

Jump in.

Medlem

Serie X finns i lager i 50 Elgiganten-varuhus. Har du tur finns det någon nära dig. https://www.elgiganten.se/product/gaming/spelkonsol/xbox-kons...

Inaktiv

Vare sig du väljer S eller X vill jag tipsa om hur du kan få game pass ultimate billigt i upp till 3 år. Blir många kommande storspel för en spottstyver Har du även en PC och en mobil ja då känns det lite som att man rånar Microsoft.

https://www.sweclockers.com/forum/trad/1559776-tre-ar-game-pa...

Edit: kan tillägga att jag skaffade en X. Tycker prispåslaget mot s är så litet att valet är enkelt då prestandaklivet är rejält. Men jag har 4k 120Hz TV. Sitter man på 1080p är S ett bra val.

1
Skriv svar