Framtida Bethesda-spel blir exklusiva för Game Pass-plattformar

Medlem
Skrivet av SunShine:

jag oroar mig lite över att det här kommer sätta en snöboll i rullning där Sony o MS kommer börja kriga om att köpa upp multiplattforms utvecklare tills vi en dag inte har några kvar. Hade hellre sett att båda satsar på att bilda nya studios osv o utveckla sina egna nya IPn som är exklusiva til sina plattformar (ex halo, gears of war, god of war, ratchet and clank osv.) än att ta över de här själarna som gör spel till alla plattformar. De behövs.
jag vill inte vakna upp en dag o se att Sony ex gjort ngn deal med Ubisoft så helt plötsligt kommer alla framtida ass creed o watchdogs spel bara släpas på playstation osv. (eller tvärtom att MS gör en sådan deal).

Jag kom och tänka på det också, tänk om Microsoft lagt dessa miljarder på egna studios, spelmotorer och utveckling istället.
Bara de inte gör som Google och ger upp efter 2 år, det tar ju tid att bygga nya studios och varumärken, som man kommer kunna tjäna mycket pengar på i längden.

Många verkar glömma Embracer group också, det kan ju bli en riktigt stor spelare framöver.

Inaktiv
Skrivet av ELF:

Så, inget släpp på GoG, Steam, Epic, etc som inte har gamepass?

Skrivet av SunShine:

Verkar inte så. Har du inte game pass så fuck off verkar spencer tycka.

Microsoft säljer även sina spel på Steam utöver sin egen butik.

Inaktiv
Skrivet av Lindhenberg:

Om Bethesda hade Fallout New Vegas 2 på gång hade jag kanske brytt mig.

Sonys köp av Insomniac var mera ninja.

Berätta gärna varför Insomniac-affären var mer Ninja. De var ju i princip redan Sonyexklusiva innan köpet

Medlem
Skrivet av Fearnox:

Jag kom och tänka på det också, tänk om Microsoft lagt dessa miljarder på egna studios, spelmotorer och utveckling istället.
Bara de inte gör som Google och ger upp efter 2 år, det tar ju tid att bygga nya studios och varumärken, som man kommer kunna tjäna mycket pengar på i längden.

Många verkar glömma Embracer group också, det kan ju bli en riktigt stor spelare framöver.

Jag har känslan av att MS en gång tiden höll på med just detta. Xbox360 eran var grym. Fy sjuttsingen vilken konsol med så mkt bra spel. Trodde verkligen de skulle bygga vidare på det där men sedan verkar de helt tappat intresset och nu är de tillbaka för o pusha game pass. De pratar knappt om Xbox konsolerna längre, bara game pass som gäller.

Ah ja Embracer group ja. Helt glömt av dem.


signatur

Det finns bara tre grupper av människor i världen.
De som kan matte och de som inte kan det.

Skrivet av anon_118566:

Nja det stämmer inte. Microsoft är för tillfället värderat till 1788 miljarder dollar vs Sonys 125 miljarder. Sonys vinst ligger på ca 5 miljarder USD mot Microsofts 46 miljarder USD.

Men man får tänka på att de sysslar med olika saker bortsett från spel.

Omsättning är lika viktigt som vinst när det kommer till att bedöma storleken på företag.

Man gör inte investeringar baserat på befintlig verksamhets vinst, de enda relevanta faktorerna är hur mycket investeringen kan inbringa och tillgängligt kapital. I denna storleksklassen har både aktörerna tillräckligt tillgängligt kapital.

Skrivet av NuZ:

Du inser att det nästan är dubbelt så mycket miljader dollar va?

Vilket är relativt nära. Microsofts har till exempel dubblat sin omsättning på 8 år och låg på 85 miljarder för bara 4 år sedan.
Företag växer exponentiellt, (bokstavligen, jag menar inte snabbt utan baserat på befintlig storlek), de har samma möjligheter.

NuZ
Testpilot
Skrivet av johanAndersson:

Omsättning är lika viktigt som vinst när det kommer till att bedöma storleken på företag.

Man gör inte investeringar baserat på befintlig verksamhets vinst, de enda relevanta faktorerna är hur mycket investeringen kan inbringa och tillgängligt kapital. I denna storleksklassen har både aktörerna tillräckligt tillgängligt kapital.

Vilket är relativt nära. Microsofts har till exempel dubblat sin omsättning på 8 år och låg på 85 miljarder för bara 4 år sedan.
Företag växer exponentiellt, (bokstavligen, jag menar inte snabbt utan baserat på befintlig storlek), de har samma möjligheter.

Du jämför Sony med Alphapet, Apple och Microsoft alltså? Nej inte lika, är dubbelt så mycket miljarder dollar. Stort ja men inte i närheten av jättarna


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

Medlem
Skrivet av Fearnox:

Ja, eller tvärt om.
Mycket gnäll om att Sony har exklusiva spel, men när Xbox också får exklusiva spel så är det tydligen inte ett problem längre?

Är det verkligen så? Sony har ju hyllats unisont för sina exklusiva titlar, med all rätt. MS var/är en underdog medans Sony har varit de coola killarna. Konsensus och narrativet har ju varit att "Xbox har inga spel", "det finns ingen anledning att köpa Xbox", "det är spelen som räknas" osv. Är beredd att skriva under på det i någon mening.

Sen har det säkert funnits en marginaliserad grupp Xbox-fanboys som grämt sig över exklusiva Sony-spel, men de flesta tror jag ändå gått och köpt PS4 till slut, jag själv inräknad. Det gick inte längre att motstå Bloodborne, men jag var helt okej med det. Alltid kul med nya prylar, liksom.

I Sony-lägret verkar det vara en mer hätsk stämning överlag, med mycket rent hat mot MS/Xbox, folk som inte ens vill ta i en Xbox-konsol med tång, "Bethesda har ändå inga intressanta spel" osv, men det kanske blir så när man står på "vinnarnas" sida.

Antar att det är polariserat, som allt annat i samhället idag.

NuZ
Testpilot
Skrivet av Fearnox:

Jag kom och tänka på det också, tänk om Microsoft lagt dessa miljarder på egna studios, spelmotorer och utveckling istället.
Bara de inte gör som Google och ger upp efter 2 år, det tar ju tid att bygga nya studios och varumärken, som man kommer kunna tjäna mycket pengar på i längden.

Många verkar glömma Embracer group också, det kan ju bli en riktigt stor spelare framöver.

Då måste de ändå scouta tallanger, utveckla osv. så kostnaden blir nog nästan detsamma. Nu har ju Bethesda och Xbox ett förflutet så var väl nästan väntat om man tänker efter. Morrowind på Xbox var ju helmysigt. Sony har väl bara ”skapat” själva Japan studio och GoW studion Santa Monica med Alan i spetsen? Resten är väl också merchade och köpta studios?


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

Medlem

Blir att köpa en Xbox series S för framtida elder scroll och fallout.

Har letat på nätet, men hittar ingen information om att det är otillåtet äga två konsoler från två olika tillverkare.

NuZ
Testpilot
Skrivet av mh76:

Blir att köpa en Xbox series S för framtida elder scroll och fallout.

Har letat på nätet, men hittar ingen information om att det är otillåtet äga två konsoler från två olika tillverkare.

Så sant!


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

Inaktiv
Skrivet av johanAndersson:

Omsättning är lika viktigt som vinst när det kommer till att bedöma storleken på företag.

Man gör inte investeringar baserat på befintlig verksamhets vinst, de enda relevanta faktorerna är hur mycket investeringen kan inbringa och tillgängligt kapital. I denna storleksklassen har både aktörerna tillräckligt tillgängligt kapital.

Vilket är relativt nära. Microsofts har till exempel dubblat sin omsättning på 8 år och låg på 85 miljarder för bara 4 år sedan.
Företag växer exponentiellt, (bokstavligen, jag menar inte snabbt utan baserat på befintlig storlek), de har samma möjligheter.

Omsättning är absolut viktig för att bedöma ett företag. Men för att bedöma storlek på företag måste man räkna in flera faktorer som omsättning, tillgångar, börsvärde, personal och övriga tillgångar.

Hur mycket respektive företag har att bränna på uppköp har inte vi på utsidan så stor koll på.

Medlem
Skrivet av mh76:

Blir att köpa en Xbox series S för framtida elder scroll och fallout.

Har letat på nätet, men hittar ingen information om att det är otillåtet äga två konsoler från två olika tillverkare.

Det är inte otillåtet men har du en Xbox Series S ståendes i samma rum som en Playstation 5 är det hög risk att Playstation 5 drabbas av coil whine och Series S kör samtliga spel i 720p/30 fps. Det är olika rum som gäller för att vara på den säkra sidan.

Läste detta i en Youtube-kommentar.

Medlem
Skrivet av johanAndersson:

Omsättning är lika viktigt som vinst när det kommer till att bedöma storleken på företag.

Man gör inte investeringar baserat på befintlig verksamhets vinst, de enda relevanta faktorerna är hur mycket investeringen kan inbringa och tillgängligt kapital. I denna storleksklassen har både aktörerna tillräckligt tillgängligt kapital.

Vilket är relativt nära. Microsofts har till exempel dubblat sin omsättning på 8 år och låg på 85 miljarder för bara 4 år sedan.
Företag växer exponentiellt, (bokstavligen, jag menar inte snabbt utan baserat på befintlig storlek), de har samma möjligheter.

För det första så är som tidigare nämnt. Har Microsoft nästan dubbelt större omsättning än Sony.

Men det som ger större fingervisning hur stor skillnad det är på deras ekonomiska muskler är det faktum att
Microsofts Nettovinstmarginal ligger på drygt 30% i snitt.
Sonys nettovinstmarginal är runt 14%.

Medlem

Bara MicroSofts och nu Bethesdas spel kommer till Steam så är jag nöjd. Personligen är jag inte ett dugg intresserad av att börja med streaming tjänster eller cloud tjänster. Jag vill fortsätta som jag alltid gjort med att köpa spelet för en engångssumma och då ha det samlat i mitt bibliotek för att kunna lira det när jag vill. Undviker alla års/månadstjänster med film, spel, musik.

Skrivet av Iceman88:

Om ni sku börja lite längre nu.
Sony är inte Microsofts huvudkonkurrent på sikt, Amazon och möjligen Google.

Microsoft köpte Bethesda för att de var till salu, skulle inte Microsoft ha köpt dem, så skulle någon annan ha gjort det t.ex. Amazon eller Google. Sony är inte med när de stora pojkarna öppnar plånboken.

Skulle Amazon eller Google ha köpt dem, kan ni vara säkra på att spelen inte skulle ha kommit på Xbox eller Playstation. Men nog till en streaming tjänst nära er.

Jo nog är det tur att MicroSoft shoppade på sig Bethesda istället för några av de tråkiga streamingtjänsterna som jag inte kommer ta i tång med. Jag vill äga mina spel så gott det går. Köpa för en engångssumma och ha det samlat i ett bibliotek.


signatur

((( ....You Can Try and Live in Darkness, But You Will Never Shake the Light.... )))

==> NES,, Mega Drive,, N64,, PS2,, Xbox,, GameCube,, PS3,, PS4,, Wii U,, Xbox 0NE,, Steam,, Switch,, PS5 ==>
_____________________________________________________________________________________________________
|| Windows™ 10 Home || Cool Master® || Intel® Core i7 6700K @4.00Ghz || ASUS™ GeForce® GTX 1070 || Kingston© Hyper X Fury --32GB DDR4 @2133Mhz || GigaByte™ Z170 Gaming k3 || EVGA™ 600W || KiOXiA® Exceria 420Gb SSD || Seagate™ Barracuda 2TB HDD || ROCCAT™ Tyon --Laser || Logitec™ G710 || ASUS™ VG248 LCD 24" 1080p @144Hz || Bahnhof™ 250 Mbit --Fiber || OpenVPN™ + WireGuard™ || Paranoid Bastard ||

NuZ
Testpilot
Skrivet av CARTMAN:

Bara MicroSofts och nu Bethesdas spel kommer till Steam så är jag nöjd. Personligen är jag inte ett dugg intresserad av att börja med streaming tjänster eller cloud tjänster. Jag vill fortsätta som jag alltid gjort med att köpa spelet för en engångssumma och då ha det samlat i mitt bibliotek för att kunna lira det när jag vill. Undviker alla års/månadstjänster med film, spel, musik.

Jo nog är det tur att MicroSoft shoppade på sig Bethesda istället för några av de tråkiga streamingtjänsterna som jag inte kommer ta i tång med. Jag vill äga mina spel så gott det går. Köpa för en engångssumma och ha det samlat i ett bibliotek.

Gammal är äldst!

Du äger ju inte spelen defacto i handen heller på Steam?! Om Valve skulle vilja så stänger de ner Steam över natten Har själv över 550spel på Steam men har tänkt tanken att jag betalat faktiskt bara för att spela spelet, inte äga det


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

Medlem
Skrivet av NuZ:

Gammal är äldst!

Du äger ju inte spelen defacto i handen heller på Steam?! Om Valve skulle vilja så stänger de ner Steam över natten Har själv över 550spel på Steam men har tänkt tanken att jag betalat faktiskt bara för att spela spelet, inte äga det

Jo jag vet. Som jag skrev att jag vill "äga mina spel så gott det går".
Är i 30 årsåldern men beter mig som 70 när jag vägrar dessa "nya" tjänster. Hehe.

Angående om Valve skulle stänga ner Steam så har jag läst att de har nån slags end game plan så att vi ska kunna komma åt våra spel ändå. Nån här på FZ har skrivit det också men minns inte vem det var. Det var några år sedan jag läste det. Man får hoppas att de har en sådan plan om nu det nästan omöjliga skulle slå till...


signatur

((( ....You Can Try and Live in Darkness, But You Will Never Shake the Light.... )))

==> NES,, Mega Drive,, N64,, PS2,, Xbox,, GameCube,, PS3,, PS4,, Wii U,, Xbox 0NE,, Steam,, Switch,, PS5 ==>
_____________________________________________________________________________________________________
|| Windows™ 10 Home || Cool Master® || Intel® Core i7 6700K @4.00Ghz || ASUS™ GeForce® GTX 1070 || Kingston© Hyper X Fury --32GB DDR4 @2133Mhz || GigaByte™ Z170 Gaming k3 || EVGA™ 600W || KiOXiA® Exceria 420Gb SSD || Seagate™ Barracuda 2TB HDD || ROCCAT™ Tyon --Laser || Logitec™ G710 || ASUS™ VG248 LCD 24" 1080p @144Hz || Bahnhof™ 250 Mbit --Fiber || OpenVPN™ + WireGuard™ || Paranoid Bastard ||

Medlem
Skrivet av CARTMAN:

Jo jag vet. Som jag skrev att jag vill "äga mina spel så gott det går".
Är i 30 årsåldern men beter mig som 70 när jag vägrar dessa "nya" tjänster. Hehe.

Angående om Valve skulle stänga ner Steam så har jag läst att de har nån slags end game plan så att vi ska kunna komma åt våra spel ändå. Nån här på FZ har skrivit det också men minns inte vem det var. Det var några år sedan jag läste det. Man får hoppas att de har en sådan plan om nu det nästan omöjliga skulle slå till...

Min plan är att jag köper vissa spel på GOG när/om dom släpps där som en backup plan om STEAM/INTERNET skulle dö över natten. När man vill spela dom om 20 år... och har nån gammal retro burk (nuvarande gaming rigg).

Oftast har man inte tid att spela gamla spel i alla fall men man sover lite tryggare!


signatur

Through the cables and the underground now

Medlem
Skrivet av ratdeath:

Min plan är att jag köper vissa spel på GOG när/om dom släpps där som en backup plan om STEAM/INTERNET skulle dö över natten. När man vill spela dom om 20 år... och har nån gammal retro burk (nuvarande gaming rigg).

Oftast har man inte tid att spela gamla spel i alla fall men man sover lite tryggare!

Jo det är ju bra med GoG. Fast om det omöjliga skulle inträffa, om Internet nu dör, skull man ju inte ens kunna plocka ner spelen.


signatur

((( ....You Can Try and Live in Darkness, But You Will Never Shake the Light.... )))

==> NES,, Mega Drive,, N64,, PS2,, Xbox,, GameCube,, PS3,, PS4,, Wii U,, Xbox 0NE,, Steam,, Switch,, PS5 ==>
_____________________________________________________________________________________________________
|| Windows™ 10 Home || Cool Master® || Intel® Core i7 6700K @4.00Ghz || ASUS™ GeForce® GTX 1070 || Kingston© Hyper X Fury --32GB DDR4 @2133Mhz || GigaByte™ Z170 Gaming k3 || EVGA™ 600W || KiOXiA® Exceria 420Gb SSD || Seagate™ Barracuda 2TB HDD || ROCCAT™ Tyon --Laser || Logitec™ G710 || ASUS™ VG248 LCD 24" 1080p @144Hz || Bahnhof™ 250 Mbit --Fiber || OpenVPN™ + WireGuard™ || Paranoid Bastard ||

Medlem

Jag förstår inte hur någon här på FZ kan påstå att detta är bra. Det enda Microsoft har gjort med detta köp är att stänga ute de som inte vill spela på deras plattformar. Folk som redan spelar på Microsofts plattformar har heller inte vunnit något, eftersom spelen hade kommit dit ändå.

Verkligen bissart hur detta köp har spunnits till något positivt.

Medlem
Skrivet av Sillgam:

Jag förstår inte hur någon här på FZ kan påstå att detta är bra. Det enda Microsoft har gjort med detta köp är att stänga ute de som inte vill spela på deras plattformar. Folk som redan spelar på Microsofts plattformar har heller inte vunnit något, eftersom spelen hade kommit dit ändå.

Verkligen bissart hur detta köp har spunnits till något positivt.

Vi som spelar Xbox/PC och har gamepass får ännu mer spel utan någon extra kostnad?
Är inte det postitivt?

Medlem
Skrivet av blackidus:

Vi som spelar Xbox/PC och har gamepass får ännu mer spel utan någon extra kostnad?
Är inte det postitivt?

Det får du gärna tycka men jag är av åsikten att tjänster som gamepass förstör spelvärlden därav ser jag snarar det som negativt att ännu fler utvecklare ska anpassa sig utifrån den modellen.

Medlem
Skrivet av Sillgam:

Jag förstår inte hur någon här på FZ kan påstå att detta är bra. Det enda Microsoft har gjort med detta köp är att stänga ute de som inte vill spela på deras plattformar. Folk som redan spelar på Microsofts plattformar har heller inte vunnit något, eftersom spelen hade kommit dit ändå.

Verkligen bissart hur detta köp har spunnits till något positivt.

Större anledning att ha Xbox då mer exklusiva spel kommer till Gamepass.

Medlem

Ska bli skönt när konsoler försvinner, då slipper vi bråket om vem som är bäst.

Medlem
Skrivet av r4v3nl0rd:

Det är inte otillåtet men har du en Xbox Series S ståendes i samma rum som en Playstation 5 är det hög risk att Playstation 5 drabbas av coil whine och Series S kör samtliga spel i 720p/30 fps. Det är olika rum som gäller för att vara på den säkra sidan.

Läste detta i en Youtube-kommentar.

haha fy sjuttsingen! Bra du varnar oss andra så vi inte riskerar o råka ut för trubbel genom att blanda konsoler i tv bänken!


signatur

Det finns bara tre grupper av människor i världen.
De som kan matte och de som inte kan det.

Medlem

Det bråket lär aldrig sluta, se bara på hur folk historiskt sett reagerat på exklusivitet mellan olika spelklienter såsom Steam och Epic store


signatur

AMD Ryzen 9 5900x| Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero X570 | G-Skill 32GB DDR4 3600Mhz CL16 Trident | MSI Geforce RTX 3080 10GB Gaming X Trio | Phantek P600S | Creative Sound BlasterX AE-5 Plus | Corsair RM850X 850W | Samsung 980 Pro 1TB M.2 NVME | Kingston A2000 1TB M2. NVME | Corsair H150i Pro XT
LG 38GN950 | LG Oled 65C7, 65C1 och 55C9
Xbox Series X | Playstation 5 | PSVR 2 | Oculus Quest 2

Medlem
Skrivet av ELF:

Så, inget släpp på GoG, Steam, Epic, etc som inte har gamepass?

Skrivet av SunShine:

Verkar inte så. Har du inte game pass så fuck off verkar spencer tycka.

Bethesdas spel ska släppas "till plattformar där Game Pass finns". Gog, Steam och Epic är på PC som är en plattform där Game Pass finns. Tvivlar att de kommer till Epic och Gog, dock.

Medlem

Vad många verkar ha missat (som vanligt) är att MS tvingar ingen att skaffa game pass.
Alla spelen säljs separat.
Det enda som kräver GP ultimate är xcloud spelandet.
Men det är nog bara för att det fortfarande är i beta stadiet. Kommer nog gå att köpa dem senare.

Och sen som sagts tidigare så kommer nog (i alla fall) de flesta spelen till Steam. Windows är en game pass plattform så det hindrar inte Steam.
De verkar inte gilla Epic vilket är lite kul. Gog hade de nog släppt på om de fick ha DRM som de vill.

Medlem

Trist för alla som saknar Xbox. Ja eller PC, eller Android för den delen. Kul för övriga, samt att spelen kommer till Game Pass. Mer till de flesta!

Medlem
Skrivet av CARTMAN:

Jo det är ju bra med GoG. Fast om det omöjliga skulle inträffa, om Internet nu dör, skull man ju inte ens kunna plocka ner spelen.

Vilket påminner mig om att jag borde ladda ned och spara alla installationsfiler lokalt.

Fast försvinner internet har vi nog ingen civilisation kvar ändå, så det är då man får nytta av alla timmar man lagt ned i Fallout och liknande apokalyptiska spel (troligen gick civilisation under på grund av internet!)


signatur

Through the cables and the underground now

Medlem
Skrivet av Sillgam:

Det får du gärna tycka men jag är av åsikten att tjänster som gamepass förstör spelvärlden därav ser jag snarar det som negativt att ännu fler utvecklare ska anpassa sig utifrån den modellen.

Ser inget negativt med detta, Xbox själva har sagt att avtalen för utvecklarna som väljer att ha spelen där ser lite olika ut. Vissa har ju så att Microsoft står för utvecklingskostnaderna om dem får lägga spelet på gamepass, hur kan det vara negativt ur en utvecklar syn?

Sen är det inget tvingande, spel från microsoft kommer ju fortfarande till Steam osv.

I övrigt sätter ju detta lite press på Sony, i mina ögon ser alla deras exclusives lika ut. Tredjepersons äventyrs spel i open world.
Nu måste dem vidga sina vyer med mer FPS och rollspel, mer konkurens är alltid bra.

Skriv svar