Valheim´s succé

Valheim´s succé

Har inte lirat mycket av detta spel själv men har följt hypen och succén som detta spelet har burit med sig. Det får mig att tänka på hur viktigt och bortglömt det ibland är med spelmekanik och spelglädje. Många är vi som vill ha högre fps och bättre upplösning, allt mindre än 60 fps och 4K är skit. Vi vill ha kortare laddningstider, snyggare grafik, ray-tracing och VR. Tekniken skall ta oss till nästa episka spelupplevelse.

Så när ett team på ett fåtal personer utvecklar ett sånt grymt spel som Valheim som säljer så bra trots avsaknaden av grafisk överlägsenhet, motion-capture animationer eller marknadsföringsbudget, så påminns man om hur viktigt det är med fokus på spelglädje. Att skapa bra spelmekanik och spel-idé som ger spelglädje är inte lätt, det krävs både nytänkande och kreativt tänkande. För tänk vilka kreationer det skulle kunna bli om någon spelstudio kombinerade den tekniska grafikdelen med lite kreativt nytänkande!

Eller vad tycker ni? Säger Valheims succé er något om spelande och spel idag?

Medlem

Valheim må se primitivt ut men det har något som sticker ut. En magisk ljus/skugg shader, växlande väderomslag, underbar mekanik för omväxlande sjö/hav. Vet inte om de infört ebb och flod, men ibland känns det som det.

Jag gillar också att de tagit inspiration ifrån Zelda när det kommer till trädavverkningen. Där har de lånat ett riktigt bra koncept. Till skillnad ifrån Genshin Impact som kopierat 340 koncept och blivit alldeles för likt Zelda.


signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

Medlem

Spelglädje har alltid varit viktigast för egen del.
Man kan lätt glömma och bara titta på det tekniska och så sitter man sen och spelar copy-paste spel med lite bättre grafik kanske.

Brukar alltid tipsa folk som ledsnat på spel men inte kan sätta fingret på varför då dom alltid varit "gamers" enligt dom själva.
Brukar säga, hitta spelglädjen i nya genrer och marknaden.
Sluta köpa cod 111 eller Battlefield 18. Inget nytt händer där förutom grafiken.
Det är på indiescenen spelglädjen som man minns från förr finns.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Skrivet av Hanzo:

Valheim må se primitivt ut men det har något som sticker ut. En magisk ljus/skugg shader, växlande väderomslag, underbar mekanik för omväxlande sjö/hav. Vet inte om de infört ebb och flod, men ibland känns det som det.

Jag gillar också att de tagit inspiration ifrån Zelda när det kommer till trädavverkningen. Där har de lånat ett riktigt bra koncept. Till skillnad ifrån Genshin Impact som kopierat 340 koncept och blivit alldeles för likt Zelda.

Det är också en bra poäng, bra grafik behöver inte vara högupplöst 4K och avancerade grafikmotorer, det går att skapa tilltalande grafik ändå!

Skrivet av Molotov:

Spelglädje har alltid varit viktigast för egen del.
Man kan lätt glömma och bara titta på det tekniska och så sitter man sen och spelar copy-paste spel med lite bättre grafik kanske.

Brukar alltid tipsa folk som ledsnat på spel men inte kan sätta fingret på varför då dom alltid varit "gamers" enligt dom själva.
Brukar säga, hitta spelglädjen i nya genrer och marknaden.
Sluta köpa cod 111 eller Battlefield 18. Inget nytt händer där förutom grafiken.
Det är på indiescenen spelglädjen som man minns från förr finns.

Precis, att titta i indiespels-korgen skulle nog gynna många, hitta enklare men roligare spel som sätter fingret på det som får gamers att ticka ordentligt.

Medlem
Skrivet av Espresso_Bengt:

Det är också en bra poäng, bra grafik behöver inte vara högupplöst 4K och avancerade grafikmotorer, det går att skapa tilltalande grafik ändå!

Precis, att titta i indiespels-korgen skulle nog gynna många, hitta enklare men roligare spel som sätter fingret på det som får gamers att ticka ordentligt.

Japp, indiespelen finns alla kategorier.
Små enkla spel men även större avancerade spel där man nästan kan säga att enda skillnaden mot ett AAA spel är storleken på studion och budgeten på spelet och dess marknadsföring.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Det vanliga för sin genre + tror det sålt så bra för att det ser jävligt mysigt ut, väldigt bra atmosfär. Det finns ingen annan faktor.

Man kan sitta i efterhand och komma på massa smarta saker men det var inget som marknadsfördes eller på något sätt fått spelet att sälja så bra. Spelet marknadsfördes ju knappt så. Hur många visste ens om det liksom?


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Skrivet av Molotov:

Japp, indiespelen finns alla kategorier.
Små enkla spel men även större avancerade spel där man nästan kan säga att enda skillnaden mot ett AAA spel är storleken på studion och budgeten på spelet och dess marknadsföring.

Ja, problemet är att varje gång jag tittar i PS Store på indie spel så är det så jävla många och jag har ingen aning om vart jag ska börja eller vad som är bra. Får kolla på någon youtube guide/lista. Nu ska jag dock köpa Switch så får kolla där.

Medlem
Skrivet av Espresso_Bengt:

Ja, problemet är att varje gång jag tittar i PS Store på indie spel så är det så jävla många och jag har ingen aning om vart jag ska börja eller vad som är bra. Får kolla på någon youtube guide/lista. Nu ska jag dock köpa Switch så får kolla där.

Sant, där är problemet med obefintlig marknadsföring. Man vet inte vad som finns, man bläddrar och ser bara massa namn och bilder på spel. Allt blandat mellan spel som går på några kronor till några 100.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Espresso_Bengt:

Det är också en bra poäng, bra grafik behöver inte vara högupplöst 4K och avancerade grafikmotorer, det går att skapa tilltalande grafik ändå!

Precis, att titta i indiespels-korgen skulle nog gynna många, hitta enklare men roligare spel som sätter fingret på det som får gamers att ticka ordentligt.

Jag tycker att det är intressant att se hur besatta spelare är vid "mainstream".

Folk som identifierar sig som film, litteratur eller musikintresserade brukar konsumera väldigt liten mainstreamkultur.

Skrivet av N0S4A2:

Jag tycker att det är intressant att se hur besatta spelare är vid "mainstream".

Folk som identifierar sig som film, litteratur eller musikintresserade brukar konsumera väldigt liten mainstreamkultur.

Agreed. Vet inte vad det beror på faktiskt, samtidigt finns det nog väldigt många indiespels gamers här inne.

1
Skriv svar