PS5/XSX-S förboknings bekräftelse tråd

Medlem
Skrivet av HenkoHell:

Yes, samma här. Bokade också Oktober 2019 och fick samma svar.

Fan!

Haha, ja man undrar ju hur tilldelning ser ut. Att det inte räcker att vara ute ett år innan release känns ju riktigt knasigt.

Medlem
Skrivet av P2daO:

I mitt stod det "enligt den information vi fått av Sony kommer du inte få tilldelning innan jul."
Bokade i oktober 2019........

Exakt samma för mig, bokade också oktober 2019.

Känns lite skumt, man undrar ju hur många konsoler dom faktiskt kommer få in då

Medlem
Skrivet av insilence:

Exakt samma för mig, bokade också oktober 2019.

Känns lite skumt, man undrar ju hur många konsoler dom faktiskt kommer få in då

Med risk att låta lite bitter, jag undrar om det där kan stämma alltså, eller vadå får dom 50 enheter typ ? Oktober 2019 lixom, 1 år förhandsbokning räckte inte ??? helt sinnes

Medlem

Samtidigt blir jag lite skeptisk emot Elgiganten.
Jag förbokade där typ 30sek efter att dom tillfälligt öppnade förbokningen, och enligt dom så får jag en på release. (ordern står som "reserverad" vilket enligt dom betyder att en av de enheter de blivit tilldelade går till mig)
Kan det verkligen stämma att det var så "lätt" att förboka där men på Webhallen osv är man tvungen att ha 2år gamla förbokningar för att lyckas ?

Medlem
Skrivet av EYEtriforce:

Med risk att låta lite bitter, jag undrar om det där kan stämma alltså, eller vadå får dom 50 enheter typ ? Oktober 2019 lixom, 1 år förhandsbokning räckte inte ??? helt sinnes

Om jag förstått det rätt så har webhallen varit väldigt tidiga med att öppna upp förbokningar så väldigt många har förbokat där tidigt. Frågan är hur många av er även förbokat på andra platser? Min förhoppning är att ni får konsolen någon annan stans och väljer att avbryta på webhallen så man kommer upp lite i kön


signatur

*Io Sono Interista*

Har två bokade från Webhallen, en med skiva som jag bokade 22 Januari. Sen en Digital som jag bokade 12 Juni.
Fick ett mail där det stod trolig leverans mellan release och jul. De andra stod det efter jul.
Med tanke på när man ser vissa av er bokat redan i Oktober 2019 så känns de här som ett lotteri.

Medlem

Verkar omöjligt att få tag på en PS5 ....

Hur blir det med Xbox? Inte många ord där. En månad till release...

Medlem
Skrivet av EYEtriforce:

Samtidigt blir jag lite skeptisk emot Elgiganten.
Jag förbokade där typ 30sek efter att dom tillfälligt öppnade förbokningen, och enligt dom så får jag en på release. (ordern står som "reserverad" vilket enligt dom betyder att en av de enheter de blivit tilldelade går till mig)
Kan det verkligen stämma att det var så "lätt" att förboka där men på Webhallen osv är man tvungen att ha 2år gamla förbokningar för att lyckas ?

Jag tror Elgiganten har färre förbokningar då de stängde förbokningen väldigt snabbt så de har inte haft det öppet så länge.


signatur

*Io Sono Interista*

Medlem
Skrivet av daniel.johansson.73997:

Har två bokade från Webhallen, en med skiva som jag bokade 22 Januari. Sen en Digital som jag bokade 12 Juni.
Fick ett mail där det stod trolig leverans mellan release och jul. De andra stod det efter jul.
Med tanke på när man ser vissa av er bokat redan i Oktober 2019 så känns de här som ett lotteri.

22 januari 2020 ???

Medlem
Skrivet av crowbar82:

Jag tror Elgiganten har färre förbokningar då de stängde förbokningen väldigt snabbt så de har inte haft det öppet så länge.

hoppas det

Medlem

Nån som fått ett tredje mejl om lev ?
Alltså inte : leverans innan jul eller leverans efter jul

Medlem

Bokade 20:e April 2019

Skrivet av Webhallen:

Bäste Webhallenkund,

Du har säkert, som många andra förväntansfulla, frågor om hur det ser ut med tilldelning inför den största produktreleasen i år. Vi kommer skicka ut mer exakt information om hur det ser ut med tilldelning en vecka innan release, men preliminärt kommer du få tilldelning mellan release och jul.

Tillgängligheten påverkas av hur många enheter som kommer till den nordiska regionen, och vi nordbor är nördigare än Sony planerat för. Därför får Norden en relativt liten tilldelning mot hur många som vill ha PS5:an här. I takt med att den globala efterfrågan mättas kommer tilldelningen jämna ut sig, men hur snabbt det går vet man inte idag.

Medlem

Förhandsbokat SX via Elgiganten för någon vecka sedan. Frågade direkt om det är oroblwm med leveranserna men lovades en konsoll på release.

Medlem

Nån som har koll på när Webhallen öppnade sin förbokning? Räcker ju med att ett par hundra förbokade tidigt hösten 2019, sen liten tilldelning på det så får man ändå ingen konsol trots bokning oktober 2019.

Medlem

"nördigare än Sony planerat för" haha
Oprioriterad marknad kallar vi det som jobbar med distribution

Fick också svar mellan release och jul. Bokade i Juni 2019. Känns som ett icke-svar men antar det är bättre än ett negativt svar.

Skrivet av P2daO:

Nån som har koll på när Webhallen öppnade sin förbokning? Räcker ju med att ett par hundra förbokade tidigt hösten 2019, sen liten tilldelning på det så får man ändå ingen konsol trots bokning oktober 2019.

April 2019 (16-17e tror jag?)

Skrivet av EYEtriforce:

22 januari 2020 ???

Precis.

Medlem
Skrivet av Foppa82:

April 2019 (16-17e tror jag?)

Aha tack för svar!

Medlem
Skrivet av P2daO:

Aha tack för svar!

https://kundo.se/org/webhallen-sverige-kmjc/d/nar-lades-den-f...

Medlem
Skrivet av daniel.johansson.73997:

Då är det alltså bekräftat att Webhallens förbokning är ett lotteri system.

Personer som bokade långt innan 2020 fick svar att de inte får en konsoll i år, medans folk som bokade i Januari 2020 fått mail att de kommer få en enhet mellan release och jul...intressant. Köper aldrig något mer från Webhallen nu thats for sure

Medlem

Skulle vara intressant med en poll.

Var bokade du din PS5a? Det ger kanske en liten bild av vilka som är fullsmetade med ordrar.

(Pollskills är begränsade hos undertecknad)

Själv bokade jag på Dustin. Har inte hört något mer än att de inte visste tilldelningen för någon vecka sen. Men Webhallen, Mediamarkt och Elgiganten verkar vara vanligast.

Dex
Medlem
Skrivet av EYEtriforce:

Då är det alltså bekräftat att Webhallens förbokning är ett lotteri system.

Personer som bokade långt innan 2020 fick svar att de inte får en konsoll i år, medans folk som bokade i Januari 2020 fått mail att de kommer få en enhet mellan release och jul...intressant. Köper aldrig något mer från Webhallen nu thats for sure

Är rätt tveksam till att det skulle stämma. Av vad det står i tråden så verkar det vara ett rent kö system och det är precis vad Webhallen skriver i sitt mail också.

Medlem

Bokade 25 juni hos Webbis. Får inte min innan Jul enligt det mail som skickats ut. Tur man inte sålt av sin Ps4 ännu.


signatur

Det blir bara mer och mer data...

Medlem
Skrivet av EYEtriforce:

Då är det alltså bekräftat att Webhallens förbokning är ett lotteri system.

Personer som bokade långt innan 2020 fick svar att de inte får en konsoll i år, medans folk som bokade i Januari 2020 fått mail att de kommer få en enhet mellan release och jul...intressant. Köper aldrig något mer från Webhallen nu thats for sure

Det lär ju vara den digitala som har fått lev innan jul

Det är olika köer en för disk och en annan för digital

Medlem

Nej, inget ps5 detta år enligt webbis Mail trots bokning i april detta år.


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Medlem
Skrivet av dex20:

Är rätt tveksam till att det skulle stämma. Av vad det står i tråden så verkar det vara ett rent kö system och det är precis vad Webhallen skriver i sitt mail också.

Grabben ovan säger att han förbokade 22 januari 2020 och fick mail att han får leverans mellan release och jul.
Många andra här förbokade under 2019 och fick besked att vi INTE får leverans.

Så antingen ljuger forumet eller så ljuger Webhallen.

Medlem
Skrivet av Strut:

Det lär ju vara den digitala som har fått lev innan jul

Det är olika köer en för disk och en annan för digital

Den digitala står för typ 20% av totala enheter så det känns osannorlikt

Medlem
Skrivet av EYEtriforce:

Den digitala står för typ 20% av totala enheter så det känns osannorlikt

Han bokade ju den digitala på dag 1 så (12 juni)
https://kundo.se/org/webhallen-sverige-kmjc/d/nar-lades-den-f...

Medlem
Skrivet av Strut:

12 juni 2020. Är ju helt omöjligt att få en digital version när man förbokade så sent.

EDIT: Nu ser jag vad du menar, hur fan kan det stämma ? iofs då släpptes info om att det fanns en digital version, vi andra förbokade en placeholder och då räknade dom med att vi alla andra ville ha disc version ?

Skrivet av EYEtriforce:

Grabben ovan säger att han förbokade 22 januari 2020 och fick mail att han får leverans mellan release och jul.
Många andra här förbokade under 2019 och fick besked att vi INTE får leverans.

Så antingen ljuger forumet eller så ljuger Webhallen.

Vet ju dock inte vilken av konsolerna de gäller då detta inte framgår i mailet. Kan ju vara den digitala.
Mig kvittar de, tar den jag får först, den andra avbokas och hoppas då någon annan får en lite tidigare istället.

Medlem
Skrivet av P2daO:

I mitt stod det "enligt den information vi fått av Sony kommer du inte få tilldelning innan jul."
Bokade i oktober 2019........

Samma här. Bokade tidigt september 2020. Från mejlet:

"Vi kommer skicka ut mer exakt information om hur det ser ut med tilldelning en vecka innan release..."

Besked så nära release visar att osäkerheten är mycket hög. Kan vara så att Webhallen är extra försiktiga med att lova konsoler till folk då då det är enklare att lova för lite än för mycket.

"Tillgängligheten påverkas av hur många enheter som kommer till den nordiska regionen, och vi nordbor är nördigare än Sony planerat för. Därför får Norden en relativt liten tilldelning mot hur många som vill ha PS5:an här..."

Vi kommer få väldigt få enheter, räkna med det. Kan det vara så att Sony prioriterat det lilla urvalet konsoler till större återförsäljare? (MM, Elgiganten).

Nu räknar jag i alla fall helt och hållet med att inte få en maskin på release. Det är helt okej egentligen, har en stor Switch/ PC backlogg och behöver verkligen inte PS5 tidigt. (Men visst, det hade varit trevligt... )

Skriv svar