Recension – The Outer Worlds

Sida 5 av 5
2019-10-30 22:00
Skrivet av SorbP:

Har liknande rigg, skulle rekommendera att du kör spelet på very high förutom skuggor som du ställer ner till high.

tack för svar. Allt blev very high av sig själv, jag ställde dock ner det till high och stängde av motion blur. Det rullar väl runt 90 bilder per sekund. Duger åt mig! Kul spel som fan. kommer inte ens ihåg nästa main objective. haha

2019-10-31 14:40

@Jonny Myrén:

Spelade klart det igår och jag håller med dig till 100% efter sista uppdraget och därmed slutet av spelet. Pang bom sa det plötsligt och själv sa jag - kom igen nu, detta kan väl inte vara allt? Jodå, det kunde det och därför blir betyget även från mig en stark 3:a istället för en svag 4:a som spelet låg på fram tills dess. Som spelare kändes det som man fick en häftig värld, som Obsidian kunde ha fyllt med väldigt, väldigt mycket mer än vad de faktiskt gjorde. Min kritik blir därför snarlik din. Spelet är givetvis bra inget snack om den saken... Men för att göra en liknelse med mat nu när jag sitter här och käkar framför datorn;

Trots en stor mängd bra ingredienser lyckas kockarna på obsidian inte riktigt att få det att smaka genomgående utmärkt och maten (spelet) når därför aldrig de riktigt de stora höjderna. Så därför blir spelet inte bättre än just bra!

Fast som spelare ska givetvis inte klaga över bra C-RPG's, men personligen hade jag nog lite för höga förhoppningar om ett längre spel med maffigare rpg-mekaniker än vad Obsidian faktiskt levererade och givetvis både får och kan man kritisera de delar man tyckte var tillräckligt bra. Kul att du nämner just Pillars, vi får hoppas att de kan fylla ut världen med ett par riktigt stora och feta DLC's/expansioner, inte helt olikt de som kom till det första Pillars of Eternity.

2019-10-31 19:38

Alltför stort fokus på loot,så länge du letar överallt och alltså hittar bästa vapnen/armor så spelar det mindre roll vad för skills & perks du har. efter ett tag så insåg jag att jag knappt visste hur spelet såg ut, visuellt,för jag sprang runt med näsan i backen letandes efter loot som fanns i mängder och öööverallt! godkänt men inte mer än så..tyvärr

2019-11-03 11:15

Efter att min backlog tagit paus i väntan på att mitt PS4 ska tillbaka från service så tänkte jag använda helgen till The Outer Worlds. Mitt intryck efter alla speltimmar är att medan utseendet kan liknas vid de senare Fallout-spelen så är innehållet mer likt Mass Effect. Inget fel i sig men The Outer Worlds lyckas inte riktigt ro det i hamn.

Nu körde jag på 'Normal' så spelet var hyfsat enkelt. Maxa 'Sneak' och 'Long Guns' och det blir ännu enklare. Lägg poäng på 'Dialog skills' så kan du vara säker på att aldrig hamna i några kluriga situationer eller tvingas till dåliga val – vilket gör sektionerna där du är maskerad till en barnlek.

Varför det är likt Mass Effect är för att det är i princip samma upplägg. Åk till tre planeter, samla en liten grupp individer till ditt team (Inga som riktigt stod ut heller), hjälp ditt team med personliga uppdrag för ett bättre slut och sedan väntar slutuppgörelsen – 15 timmar, sedan har du nått maxnivå och ser eftertexterna rulla. Men där Mass Effect lyckades med att förena tempo och handling, så faller The Outer Worlds platt. Inga större fel på handlingen i sig, utöver (av mig upplevda) stora hål i den, utan det är något fel på tempot. När jag säger att The Outer Worlds faller platt är för att det är platt. Inga plötsliga vändningar, inga crescendon och det mynnar ut i ett klassiskt antiklimax – Jaha, var det här allt?

Så efter lite besvikelse så skulle jag nog ändå säga att spelet kan vara värt en 3/5 men det var inte den upplevelse jag hoppats på.

2019-11-04 18:07

@hannes.theorell:

Japp håller med dig helt! Du, jag och recensenten har precis samma uppfattning om spelet känns det som.

2019-11-05 16:38

Spelat det i ungefär 18h hittills och gillar det men det har några konstiga problem som RPG veteranerna hos Obsidian borde förutsett (typ som att inte kunna ha flera quest markers uppe samtidigt, interfacet kring butiker/workbench etc är osmidigt, många småsaker) och på Supernova svårighetsgrad tar dom bort fast travel/quicksaves och dina companions är helt värdelösa i strid och dör på 2 sec (tror 95% av mina omladddningar har varit pga mina companions) vilket skapar en del frustration/uttråkning.

Striderna känns bättre än vad jag väntade mig dock och gillar att dom är fast-paced och taktiska istället för bulletsponging. Dialogerna och valen känns bra och balanseringen av RPG elementen fungerar bra och är väluttänkta.

Så i överlag känns det som en stark 3/svag 4 hittills.

2019-11-09 20:45

Har precis lirat klart. 23-24h med de flesta(?) sido-quests, på normal.
Det var kul upplevelse, visst, men inget.... spännande? Plus vissa praktiska problem som tex Juel91 övanför gjorde.

Det som var mest trokigt och varför jag inte kommer att spela om är att jag kände ingenting för min karaktär. Kände mig varken som space-cowboy eller en räddara av Halycon. Det var lite som att gå på räls.

3 / 5 för min del.

2019-11-10 13:14
Skrivet av Rh3nium:

Har precis lirat klart. 23-24h med de flesta(?) sido-quests, på normal.
Det var kul upplevelse, visst, men inget.... spännande? Plus vissa praktiska problem som tex Juel91 övanför gjorde.

Det som var mest trokigt och varför jag inte kommer att spela om är att jag kände ingenting för min karaktär. Kände mig varken som space-cowboy eller en räddara av Halycon. Det var lite som att gå på räls.

3 / 5 för min del.

Måste bara fråga hur många sidequests du verkligen gjort då jag är ca 35-36 timmar in i spelet och det är knappast klart än. Jag rör mig framåt i hyfsat snabb takt men har visserligen aktivt letat igenom varenda vrå av kartorna jag varit på och tagit varenda sidequest jag kunnat hitta. Har också gått igenom sidekick-karaktärernas egna quests osv.

Rent allmänt:
Har inte känt av några som helst tekniska problem. Det flyter på som rinnande vatten med 8700k (@5Ghz) och en åldrande gtx 1070 och dedikerad spel-ssd.

Det enda som är lite irriterande är det av flera nämnda, att det inte går att markera flera quest samtidigt. Det gör att man får klicka fram och tillbaka om man inte vill missa något och behöva komma tillbaka till samma plats för att slutföra en annan quest.
Jo just ja, att det blir en stjärna i "codex" varenda j*vla gång man tagit lite skada är ganska irriterande, men det går ju att helt enkelt strunta i det.

Överlag skulle jag nog ge en 4 i betyg. Bra spel, bättre än mycket annat de senaste åren men inte überfelfritt på allt.

2019-11-11 14:34
Skrivet av henkka:

Måste bara fråga hur många sidequests du verkligen gjort då jag är ca 35-36 timmar in i spelet och det är knappast klart än. Jag rör mig framåt i hyfsat snabb takt men har visserligen aktivt letat igenom varenda vrå av kartorna jag varit på och tagit varenda sidequest jag kunnat hitta. Har också gått igenom sidekick-karaktärernas egna quests osv.

Ja kan visserligan har missat en hel del, tex Byzantium gjorde jag inga. Men jag snakcade med de flesta och hade höga skills så det var lätt att låsa upp nya dialoger och därmed en del nya quests.
Gjorde alla kompanions förutom prästen, honom hade jag inte.
så visst, ja borde vara försiktig med mitt uttalande. Men det känns som jag gjorde mycket? Så mycket att det blev tröttsamt snarare om man inte är en achievement hunter eller ngt i den stilen.

2019-11-12 15:33

Efter att ha slutfört spelet med ca 30h speltid och alla sidequest/companionquest jag kunde hitta så växte det lite till en 4/5 på slutet,. När alla beslut började spela roll och jag hade mycket valmöjligheter i att välja dom stora besluten i storyn blev det mer intressant och efter jag var klar så kände jag lite att jag ville spela igenom en gång till (om typ ett år) med andra val.

Märkte att det var typ inga strider i Byzantium och det blev en välkommen skillnad mot hur mycket det var i Monarch och jag tror bästa sättet att spela det är att variera mellan dessa planeter istället för en i taget (som jag gjorde). Gillade också skarpt hur stora valmöjligheter man hade i hur man tog sig an uppdrag och liknande, speciellt när dialogskillsen var användbara.

Spelet leder definivt av en låg svårighetsgrad dock och förutom att ta mig an Sulfur Springs underlevlad så fanns det nästan inga utmanande sektioner. Det är tur att jag gjorde den sista delen nästan helt utan strider så att det inte spelade nån roll. Iaf det känns som andra Obsidian spel på det sättet att det vanligtvis finns en tråkigare bit i mitten där man bara gör saker tills storyn börjar plocka upp igen.

Men en svag 4/5 i slutändan tack vare RPG elementen och valen. Är nöjd och ser fram emot Obsidians nästa alster.

Sida 5 av 5