Half-Life 2 Episode Two recension

Medlem
Half-Life 2 Episode Two recension

Jag kommer ihåg som om det var igår. Dagen då jag provade på #Half-Life Uplink, min första träff med Gordon Freeman, en upplevelse som fick mig att känna många känslor som aldrig kommit fram innan när jag spelat. Nu, nästan exakt nio år senare sitter jag här igen och har gått igenom ännu en bit av Gordons liv.

[ia=1018]
#Valve har lovat guld och gröna skogar i #Episode Two, kanske inte guld men öppna områden för vår favorit MIT professor att uttnyttja till fullo för att slå tillbaka mot antlions, combine och hjärndöda zombies. Spelet fortsätter där första episoden slutade, med dig i en trasig tågvagn och snabbt upptäcker du att The Citadel gått en destruktiv väg tillmötes. Combine är snabba att reagera och försöker öppna en massportal för att hämta fler av sina polare. Med hjälp av Alyx ger ni er iväg genom grottor, skogar och industriområden.

If it ain't broke, don't fix it.
Half-Life serien har alltid haft en rysligt bra berättelse och framfört den perfekt. Även här sviker de inte utan mycket intressant händer i storyn mellan alla stridssekvenser. Något som förvånade mig var introduceringen av en gammal karaktär från första #Half-Life spelet, Dr Arne Magnusson och du behandlas som att han varit med hela tiden sen dess vilket var lite förrvirrande. Jag vill inte avslöja allt för mycket om storyn utan att det är ett väldigt intressant slut.

[ia=1017]
Har du spelat de tidigare delarna (vilket du bör ha gjort innan episod två) så kommer du känna igen det mesta, #Valve har inte gjort många ändringar i spelkonceptet och tyvärr inte heller särskilt mycket bland vapen och fiender. Tre nya fiender varav två tillhör antlion släktet, vilket betyder att det finns en hel del antlions i denna del som är lite synd då de är den tråkigaste fienden. Den tredje är däremot mer intressant och har nämnts en hel del, Hunters. Tänk dig en Strider som råkat hamna under en förminskningsstråle, fast är snabb fasligt mycket snabbare och kan röra sig inomhus. Farlig är dess efternamn då den kan ta enormt mycket stryk. Synd att den intelligenta AIn, som #Valve talade för när det gällde Hunters, inte syns till hur mycket jag än försöker provocera fram den.

Nu med extra öppna miljöer!
Vem gillar inte en fin arsenal med vapen? Denna gång består den av exakt samma saker förutom en ny pryl du kan plocka upp med din gravity gun, kallad 'The Magnusson Device' som förenklar dödandet av Striders. Att den bara används mot slutet är tråkigt och det börjar bli lite segt att inte ha fått något nytt vapen sen #Half-Life 2, ett större minus för mig. Bara att hoppas på nästa del för oss som älskar nya bössor att använda.

[ia=1016]
Miljöerna som finns denna gång är en blandning av de öppna områdena som lovades men det finns en hel del korridorskjutande i vanlig Half-Life anda, vilket inte är negativt då det alltid är bra att blanda lite, men jag hade gärna sett lite mer av den stora utomhus världen (jag behöver nog gå ut mer). Men när du väl är där så känns det underbart och till min förvåning blev jag imponerad av grafiken på ett par ställen. Inte illa för en äldre grafikmotor även om det ibland är mindre imponerande på andra ställen, speciellt spelets lågpunkt som är när man springer runt i antlion grottor.

Vrooooom! säger Gordons muskelbil.
För att göra det enklare att röra sig över större miljöer så behövs fordon och där har ett nytt tillägg dykt upp, en kraftfull bil som får mig att le när jag hör motorn dra på för fullt. Klart, det är inte bara motorljuden som låter bra utan som vanligt har hela spelet underbart ljud.

[ia=1014]
#Valve bra återigen, vilket inte är särskilt förvånande då det följer det vanliga receptet på en mycket god Half-Life kaka. Även om jag hade önskat något nytt vapen eller mindre användande av antlions så är jag nöjd efter att spelat igenom denna del på 6 timmar. Gordon, vi ses i nästa episod.

Bra:
+ Half-Life berättelsen är underbar!
+ Vroom Vroom!
+ Samma recept, men fortfarande roligt
+ Öppna områden

Dåligt:
- Inget nytt vapen

[ia=1015]

Kostnad: ca 240kr inkl moms

Testsystem:
Intel Core 2 Duo E6600, 2.4GHz
Corsair 2GB XMS2
BFG 8800GTS OC 320MB
MSI P6N-SLI Platinum

#blogg

1
Skriv svar