Budgetpropositionen 2017: spelkonsoler 320 kr dyrare nästa år

Robot
Budgetpropositionen 2017: spelkonsoler 320 kr dyrare nästa år

Regeringen backar inte gällande den omdebatterade kemikalieskatten.


Medlem
Budgetpropositionen 2017: spelkonsoler 320 kr dyrare nästa år

Logiskt. Ser fram emot säkerhetsbältsskatten och cykelhjälmsskatten.

Löfven, glöm inte brandvarnarskatten. Det är radiaktivt jox i dom!

Medlem
Medlem

Och vad kommer dessa pengar gå till? Saker man inte får diskutera eller ens nämna.

Inaktiv

Vad finns det för miljövänliga alternativ till Playstation 4?

Avstängd

2,4 miljarder per år. Jo, vi vet alla vad desperata beskattningar som dessa beror på. Öppna era hjärtan betyder egentligen öppna era plånböcker.

Medlem
Skrivet av penne:

Och vad kommer dessa pengar gå till? Saker man inte får diskutera eller ens nämna.

Edit: Malplacerat trams.

Medlem

Det är rena gangsterfasoner. Men ännu kan man kalla dem för bajskorvar. "Bajskorvar!" Där fick dom! Hursomhelst är åtgärder som denna och privatkopieringsavgiften inget annat än fällben för svensk handel.


signatur

Speldjävulen angrep mitt kranium...

Medlem

Trist och smått tragiskt att folk börjar insinuera att detta har med invandring att göra.

Skägg.
10 Chambers

Jag skulle uppskatta om vi skippar hela "vi vet var pengarna ska gå till men det får man inte säga i det här landet"-jargongen.


signatur
Inaktiv

Åh nej 340kr, ni som var så flitiga på berätta om hur ni gärna betalar för spel över steam/origin. Nu kommer ju både Sony och Microsoft gå under, helt säker! haha

Och Johanna vet inte vad hon pratar om. Utanför EU = skatt + moms/tull på hela beloppet ink. frakt. Innanför EU = inget. Det skulle alltså inte förvåna mig om hennes siffror är bara gissade.

Det är alltså nu bara sälja allt separat och man kommer undan. Bra jobbat regeringen. Genomtänkt och så.

Medlem

Otroligt dålig skatt! Eftersom skatten tas ut efter produkternas vikt och inte kemikaliemängden är producenternas incitament att minska dessa obefintlig. Slår endast mot svensk handel och konsumenter.

Medlem
Skrivet av anon_306295:

Vad finns det för miljövänliga alternativ till Playstation 4?

Skatten är en "hittepå-skatt" eftersom kapitalet är slut/räcker inte till för att de ska kunna driva igenom deras egna politiska projekt. Detta har inget med spelkonsoler att göra, eller att man vill förbättra miljön.

De behöver mer pengar helt enkelt, de skiter fullständigt om det är rimligt eller inte - inte det som är poängen.

Avstängd
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Jag skulle uppskatta om vi skippar hela "vi vet var pengarna ska gå till men det får man inte säga i det här landet"-jargongen.

Jag håller med dig. Vi borde vara rakryggade och bara säga rakt ut vad alla tänker. Du har så rätt så.

De är desperata efter pengar för de har en hjärndöd invandringspolitik som suger deras budget snustorr.

Ååh...det kändes bättre. Tack Calle! Man ska bara säga vad man menar.

Medlem

Blir att börja med import då.


signatur

-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-

Inaktiv
Skrivet av schamp0:

Trist och smått tragiskt att folk börjar insinuera att detta har med invandring att göra.

Ja, det bör ju sägas rakt ut.

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av Pungvred:
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Jag skulle uppskatta om vi skippar hela "vi vet var pengarna ska gå till men det får man inte säga i det här landet"-jargongen.

Jag håller med dig. Vi borde vara rakryggade och bara säga rakt ut vad alla tänker. Du har så rätt så.

De är desperata efter pengar för de har en hjärndöd invandringspolitik som suger deras budget snustorr.

Ååh...det kändes bättre. Tack Calle! Man ska bara säga vad man menar.

Och där fick vi ett exempel på hur vi inte vill att diskussionen utvecklar sig.


signatur
Medlem

FZ kanske borde skriva om Bredbandssatsningen på 850 miljoner också.

Medlem

Snart får du betala skatt när du skiter.


signatur

"på slutet brinner vi som vackrast"

Medlem
Skrivet av ANZIKTE:
Skrivet av Pecman:

Vad finns det för miljövänliga alternativ till Playstation 4?

Skatten är en "hittepå-skatt" eftersom kapitalet är slut/räcker inte till för att de ska kunna driva igenom deras egna politiska projekt. Detta har inget med spelkonsoler att göra, eller att man vill förbättra miljön.

De behöver mer pengar helt enkelt, de skiter fullständigt om det är rimligt eller inte - inte det som är poängen.

Bevis ?

Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Jag skulle uppskatta om vi skippar hela "vi vet var pengarna ska gå till men det får man inte säga i det här landet"-jargongen.

Paradoxalt nog...


signatur

Har jag drabbats av PMA? Positiv Mental Attityd.

Medlem

Sidor som har sina lager utanför sverige t.ex spelbutiken lär ju bli glada, då dom får ännu lättare att ha lägre priser än konkurrenter som har sina lager i sverige.

Inaktiv

Höjd skatt på inkomst, och allt som går att knyta till miljön. Pensionsåldern höjs till 69. Jäklar vilka överskott staten kommer att göra nästa år. Idag lånar regereging 'bara' 1-2 miljarder om dagen så det behövs ju helt klart.

Medlem
Skrivet av penne:

Och vad kommer dessa pengar gå till? Saker man inte får diskutera eller ens nämna.

Med tanke på att det är en riktig Kalle Anka-skatt så är det inte så svårt att lista ut vart pengarna kommer gå. Man har sett att det ha plockats lite här och var och tillkommit diverse avgifter och skatter sedan 2013. Många bäckar små gör en stor å, som man brukar säga Jag hoppas i alla fall att det kommer att löna sig i längden. Sverige är i behov utav tillväxt.

Medlem

Jo, vi behöver städa upp efter ännu en högerregering.

Medlem

Produkter som köps av en privatperson direkt från en utländsk handlare beskattas inte med denna skatt.

Innebär detta att man beställer från tyskland istället o konkurrerar ut svenska återförsäljare? Mycket möjligt tror jag

Medlem

Hur tänkte de nu? Känns som att det kommer gå väldigt bra för komplett.no nästa år.

Skrivet av Davisx3m:

Jo, vi behöver städa upp efter ännu en högerregering.

Underskotten har alltså ingenting att göra med att det under dessa perioder har varit lågkonjunktur?

Medlem
Skrivet av penne:

Och vad kommer dessa pengar gå till? Saker man inte får diskutera eller ens nämna.

Nu hänger jag inte med, får man inte nämna vad dom ska använda pengarna till? Det tror jag nog.

Stör mig lite på Johannas uttalande. Framförallt att det miljövänliga att göra vore att köpa en ny konsol? Finns ju redan digital distribution till konsoller, dessutom att köpa nya konsoller ofta innebär ju höga energikostnader för produktion. Att påstå att det skulle vara "miljövänligt" att uppgradera konsoll är ju nästan skrattretande.

Sen är det ju inte oväntat att en talesman för en konsument-inriktad branch, vars jobb det är att främja den branchen och att göra den mer lukrativ, säger att det skulle vara en bra sak att lägga pengar i den branchen. Det gör ju dock också att allt hon säger blir helt ointressant, eftersom som hon får betalt för att, med olika formuleringar, säga: Köp fler spel och spelrelaterade produkter.


signatur

subterranean homesick alien

Medlem

Om jag inte missminner mig så brukar vi historiskt sätt rösta in en blå regering vid högkonjunktur och en röd vid lågkonjuktur. Titta vad som hänt med flera andra europeiska länder senaste 10-15åra perioden med avseende p världsekonomin.

Skriv svar