Dragon Age: Origins

Medlem

Det här måste jag skaffa Trevlig recension oxå


signatur

I love the smell of napalm in the morning.

Medlem

Hade länge sett fram emot recension av Dragon Age från FZ, men blev oerhört besviken när det var Kraftling som fick göra denna recension. Som trogen prenumerant av PCGamer läste jag hans recension för flera dagar sedan, och var sugen på ytterligare en åsikt om spelet från FZ'as sida innan jag förhandsbokar. Nu får jag läsa samma åsikter i både PCGamer och FZ.

Jag var rädd för att detta skulle hända när PCGamer och FZ hamnade under samma "tak". Det känns som att PCGamer och FZ kommer växa samman och bli ett, vilket inte alls känns bra. PCGamer har alltid varit min källa i pappersformat, och FZ min källa på nätet. Om de börjar ta in varandras artiklar och recensenter finns det ingen anledning att läsa båda.

Jag hoppas verkligen att det var en engångsföreteelse.

Medlem

Som Biowarefantast måste jag säga att det ser löjligt spännande ut! Dessutom har vissa förbokat till på torsdag via Gamestops "enkronas - kamanj"!

Medlem
Skrivet av Zedrix:

Hade länge sett fram emot recension av Dragon Age från FZ, men blev oerhört besviken när det var Kraftling som fick göra denna recension. Som trogen prenumerant av PCGamer läste jag hans recension för flera dagar sedan, och var sugen på ytterligare en åsikt om spelet från FZ'as sida innan jag förhandsbokar. Nu får jag läsa samma åsikter i både PCGamer och FZ.

Jag var rädd för att detta skulle hända när PCGamer och FZ hamnade under samma "tak". Det känns som att PCGamer och FZ kommer växa samman och bli ett, vilket inte alls känns bra. PCGamer har alltid varit min källa i pappersformat, och FZ min källa på nätet. Om de börjar ta in varandras artiklar och recensenter finns det ingen anledning att läsa båda.

Jag hoppas verkligen att det var en engångsföreteelse.

Så brukar jag med göra. ifall båda recenserar samma spel kan det va ett bra sätt o se olika sidor på det. "En andra åsikt" eller vad ni brukar kalla det är ju inte samma sak.
att bara kopiera över samma recension (om det nu är det som är gjort i detta fallet, har inte läst pcgamer recensionen) är fan lathet.

Skribent

Någon som vet hur Webbhallen brukar göra med förhandsbokade spel? Skickar de ut spelen till kund samma dag som de officiellt släpps på marknaden?

Medlem

Är det bara jag som inte tycker om att man -inte- bara är 1 karaktär samt att man kan pausa vilket är mycket lamt?

Kommer nog inte skaffa detta.

Medlem
Skrivet av bastard:

Någon som vet hur Webbhallen brukar göra med förhandsbokade spel? Skickar de ut spelen till kund samma dag som de officiellt släpps på marknaden?

Man brukar få spelen samma dag som det släpps till mig har dom iaf sagt att jag bör ha det på fredag


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Medlem
Skrivet av Chemical:

Är det bara jag som inte tycker om att man -inte- bara är 1 karaktär samt att man kan pausa vilket är mycket lamt?

Kommer nog inte skaffa detta.

Inte besviken du har missat hela poängen tyvärr läs på mera om spelet så kommer du förstå förhoppningsvis.

Har man spelat baldurs gate så känner man igen sig.


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Medlem

Nu rev du upp några väl gömd barndomsminnen, Emil.
Jag som inte trodde att någon skulle få reda på att jag snattade den där Lakrisalen på Coop vid 5 års ålder.

I övrigt: jättebra recension och förhoppningsvis ännu bättre spel!


signatur

<Raven> I tried setting my hotmail password to penis.
<Raven> It said my password wasn't long enough. :(

Medlem
Skrivet av bastard:

Någon som vet hur Webbhallen brukar göra med förhandsbokade spel? Skickar de ut spelen till kund samma dag som de officiellt släpps på marknaden?

De gånger jag beställt från dem har de skickat spelet en-två dag/ar innan release för att vara säker på att kunden får det på släppdatumet, du kan med andra ord få det redan imorgon.

De har dock inte skickat min kopia än. Hmm...


signatur

<Raven> I tried setting my hotmail password to penis.
<Raven> It said my password wasn't long enough. :(

Medlem

Går i skolan såpass nära Webhallen att jag lika gärna kan hämta ut det hos dem, istället för att behöva punga ut lite extra för frakt Fattig student=billiga lösningar

Medlem

Hmm.. Att Kraftling ger spelet 95% i PCG, men 5/5 här på FZ visar ju tydligt bristerna med så få betygssteg. Allt som inte är 100% borde ju få 4/5, eller hur?

Medlem

Brukar normalt sett skita i recensioner och vänta på att provspela liret själv, men allt lät SÅ JÄKLA BRA! Välskrivet och rätt saftigt:D DA: O ska nog inhandlas inom en snar framtid:)
Blir att skaffa till PS3 dock. Mods i all ära men det har även snackats om eventuell mod-support för PS3;)(eftersom Unreal Championship 3 hade mod-support så låter detta ganska troligt) + att jag som sagt inte klarar av att spela story-drivna spel på PC:p


signatur

Where are we runnin'?

Medlem
Skrivet av Notumforce:
Skrivet av Chemical:

Är det bara jag som inte tycker om att man -inte- bara är 1 karaktär samt att man kan pausa vilket är mycket lamt?

Kommer nog inte skaffa detta.

Inte besviken du har missat hela poängen tyvärr läs på mera om spelet så kommer du förstå förhoppningsvis.

Har man spelat baldurs gate så känner man igen sig.

vad är det som jag inte förstår? jag tycker faktiskt det är trist att man inte bara är 1 karaktär som i t.ex oblivion. Det känns mer personligt då. Och att man kan pausa känns nästan som ett fusk, att man ska få tid att tänka medans tiden står still. Men det är ju bara vad jag tycker som sagt, spelet är nog kanske inte för mig helt enkelt.

Medlem
Skrivet av kebbe:

Hmm.. Att Kraftling ger spelet 95% i PCG, men 5/5 här på FZ visar ju tydligt bristerna med så få betygssteg. Allt som inte är 100% borde ju få 4/5, eller hur?

Jag tycker inte att det visar på någonting; 90+ skulle mycket väl kunna vara motsvarigheten till 5/5. Ser hellre en femgradig skala där alla stegen används, än en 100 gradig skala där titlar nästan aldrig går under 45-50 och på så vis gör hela den lägre delen av skalan onödig. Betygsskalan är ett komplement till den skrivna recensionen, måste det alltid vara sånt fokus på det satta betyget och måste den här diskussionen verligen komma upp varje gång någonting testas här på FZ?


signatur

Good. Bad. I'm the guy with the gun

Inaktiv

Nån som vet varför Ps3 utgåvan dröjer?

Medlem

Starkt betyg, 5/5. Dessutom verkar det som att de flesta som recenserat dragon age gett högt betyg:

http://www.metacritic.com/search/process?sort=relevance&termt...

Men det spekuleras även om att det finns skillnader mellan releaserna till de olika plattformarna xbox360, ps3 och pc.

Bland annat att xbox360-versionen har lägre framerates än ps3-versionen. Har inte bioware släppt nåt spel till konsol tidigare eller varför skulle just xbox360 versionen vara "sämre"?

Eller är det recensenternas åsikter som skiljer sig åt markant?

källa:

http://www.gamespot.com/pages/forums/show_msgs.php?topic_id=2...


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Medlem

Beställde mitt ex av dragon age från komplett hoppas det anländer denna vecka.


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Medlem
Skrivet av Chemical:

Är det bara jag som inte tycker om att man -inte- bara är 1 karaktär samt att man kan pausa vilket är mycket lamt?

Kommer nog inte skaffa detta.

Nej det är inte bara du :). Vi kanske är de enda två dock... Jag är precis som du, osäker på om jag ska skaffa detta eller inte. Jag föredrar helt klart en hjälte/karaktär/whatever framför en grupp. Precis som du säger - det blir mer personligt! Känn dig varken dum eller ensam för det finns fler!

Medlem
Skrivet av liath:
Skrivet av Chemical:

Är det bara jag som inte tycker om att man -inte- bara är 1 karaktär samt att man kan pausa vilket är mycket lamt?

Kommer nog inte skaffa detta.

Nej det är inte bara du :). Vi kanske är de enda två dock... Jag är precis som du, osäker på om jag ska skaffa detta eller inte. Jag föredrar helt klart en hjälte/karaktär/whatever framför en grupp. Precis som du säger - det blir mer personligt! Känn dig varken dum eller ensam för det finns fler!

Jag är också lite av en "ensamvarg" vad gäller rpg.

Föredrar också att ha bara en karaktär som man fokuserar på. Kanske för att jag jämt kört spel där man fokuserar på bara en karaktär.

Dock gillar jag också att kontrollera fler karaktärer, bara stridssystemet är bra genomfört.


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Medlem
Skrivet av magma:

Starkt betyg, 5/5. Dessutom verkar det som att de flesta som recenserat dragon age gett högt betyg:

http://www.metacritic.com/search/process?sort=relevance&termt...

Men det spekuleras även om att det finns skillnader mellan releaserna till de olika plattformarna xbox360, ps3 och pc.

Bland annat att xbox360-versionen har lägre framerates än ps3-versionen. Har inte bioware släppt nåt spel till konsol tidigare eller varför skulle just xbox360 versionen vara "sämre"?

Eller är det recensenternas åsikter som skiljer sig åt markant?

källa:

http://www.gamespot.com/pages/forums/show_msgs.php?topic_id=2...

i din källa säger han att ps3 är snyggare men har lägre framrate än 360.

Medlem

Sry, glömde posta en till källa här:

http://www.gamespot.com/pages/forums/show_msgs.php?topic_id=2...

Detta orsakar givetvis förvirring.


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Medlem

"Pc-versionen har det klassiska isometriska perspektivet (spelplanen sedd snett uppifrån) som är ovärderlig för rollspelsstrateger"

- Jag fattar inte. Nu råkar jag hata isometriskt perspektiv, men finns inte detta i PS360 versionen?


signatur

Memento Mori

Kontot avslutas
Skrivet av liath:
Skrivet av Chemical:

Är det bara jag som inte tycker om att man -inte- bara är 1 karaktär samt att man kan pausa vilket är mycket lamt?

Kommer nog inte skaffa detta.

Nej det är inte bara du :). Vi kanske är de enda två dock... Jag är precis som du, osäker på om jag ska skaffa detta eller inte. Jag föredrar helt klart en hjälte/karaktär/whatever framför en grupp. Precis som du säger - det blir mer personligt! Känn dig varken dum eller ensam för det finns fler!

Att ni använder er av ordet "besviken" känns bara fel. Det vore som att säga att ni räknat med att få FIFA när ni köper NHL. Båda är sportspel, men helt olika sporter. Precis som med Dragon Age och Oblivion. Båda är rollspel, men helt olika genrer.

Hade ni bara läst på en liten gnutt av informationen om Dragon Age hade ni vetat att spelet är mer av ett taktiskt RPG än ett action-RPG i stil med Oblivion.


signatur

"There are many aspects of human existence that I will never understand..."

Medlem
Skrivet av magma:

Sry, glömde posta en till källa här:

http://www.gamespot.com/pages/forums/show_msgs.php?topic_id=2...

Detta orsakar givetvis förvirring.

ja det är citat från filmen. han säger fortfarande att det ser bättre ut på ps3 men tyvärr lider det av sämre framerate än 360. du säger tvärt om

Medlem
Skrivet av Runken:
Skrivet av magma:

Sry, glömde posta en till källa här:

http://www.gamespot.com/pages/forums/show_msgs.php?topic_id=2...

Detta orsakar givetvis förvirring.

ja det är citat från filmen. han säger fortfarande att det ser bättre ut på ps3 men tyvärr lider det av sämre framerate än 360. du säger tvärt om

Precis, det säger han.

Men i länken jag skickade står det:

"The PlayStation 3 version features higher-quality textures than those on the Xbox 360, better color saturation, smoother facial animations, and shorter load times."

Jag tolkar det som att det är bättre framerates på ps3 pga laddningstiderna. Jag kanske blandar ihop saker å ting?

Det ena motsäger det andra.


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Inaktiv

Mmmm, trevlig recension. Riktigt sugen på att skaffa detta. Fyller snart år också.

Medlem

Kan knappt vänta till torsdag... Låter ju som att det faktiskt skulle vara så bra som man hoppas

Medlem
Skrivet av beersgarden:
Skrivet av kebbe:

Hmm.. Att Kraftling ger spelet 95% i PCG, men 5/5 här på FZ visar ju tydligt bristerna med så få betygssteg. Allt som inte är 100% borde ju få 4/5, eller hur?

Jag tycker inte att det visar på någonting; 90+ skulle mycket väl kunna vara motsvarigheten till 5/5. Ser hellre en femgradig skala där alla stegen används, än en 100 gradig skala där titlar nästan aldrig går under 45-50 och på så vis gör hela den lägre delen av skalan onödig. Betygsskalan är ett komplement till den skrivna recensionen, måste det alltid vara sånt fokus på det satta betyget och måste den här diskussionen verligen komma upp varje gång någonting testas här på FZ?

Kan bara hålla med.
Personligen anser jag att betyget i sig är den minst intressanta delen av en recension. Det ger ju dock tillsammans med recensionen ytterligare lite perspektiv vad gäller hur bra de positiva respektive negativa sidorna väger enligt recensenten.

Medlem
Skrivet av magma:
Skrivet av Runken:
Skrivet av magma:

Sry, glömde posta en till källa här:

http://www.gamespot.com/pages/forums/show_msgs.php?topic_id=2...

Detta orsakar givetvis förvirring.

ja det är citat från filmen. han säger fortfarande att det ser bättre ut på ps3 men tyvärr lider det av sämre framerate än 360. du säger tvärt om

Precis, det säger han.

Men i länken jag skickade står det:

"The PlayStation 3 version features higher-quality textures than those on the Xbox 360, better color saturation, smoother facial animations, and shorter load times."

Jag tolkar det som att det är bättre framerates på ps3 pga laddningstiderna. Jag kanske blandar ihop saker å ting?

Det ena motsäger det andra.

jaa du blandar ihop det!
han säger kortfattat att det e bättre grafik, jämnare ansikts-animationer och kortare laddningstider (när man laddar nya områden då alltså, och du får sitta o titta på en laddningsskärm) på ps3. Tradeoffen är sämre framrate vilket asså är fpsen. det hackar så smått med andra ord. overall så tycker han att ps3 är bättre. antar att det e lite olika beroende på vad man föredrar. grafik eller frames per second.

Skriv svar