Simcity får offlineläge
Okej, Grattis EA ni har gjort det igen!
Efter alla uttalanden om att det är omöjligt att få spelet att gå i offline mode så kanske det hade varit bäst att skippa att släppa just offline mode?
Iallafall ur en "PR"-synvinkel?
"Do Protons have mass?
I didn't even know they're catholic.." - Andy, Fallout 3
Kommer med nästa DLC för 14.99euro...
kommer räddningen i form av ett Offline-läge. Det är dessutom gratis. ehm du kanske ska läsa igenom innan du snackar. x)
"Ehm" du kanske ska krypa fram från under stenen lite oftare. Maxis är kända för att pumpa ut dlc efter dlc. Om du hade vetat det så hade du förstått att mitt inlägg. Det var ett skämt alltså.
MEN DET HÄR VAR JU TEKNISKT OMÖJLIGT
Så de har alltså bytt ut glasbox engine mot en helt ny motor? Wow, snacka isåfall om en passionerad patch till ett redan gammalt spel!
Ska bli spännande att få höra en full teknisk redogörelse på hur de överfört samtliga advancerade moln-beräkningar till klientsidan! Varning för att CPU'n fattar eld
Skämt åsidå, låt mig citera mig själv ur en tidigare tråd på samma ämne;
Värt att notera är det att sen dag 1 så har crack legat ute som fungerar via en s.k. dummy server, som skickar och tar emot data från spelet men utan att faktiskt göra några beräkningar. Den trafiken som själva spelet skickar är med avsikt inlagd av utvecklarna för att likt med tentakler binda spelet till en relativt onödig online-komponent.
Detta vet vi bland annat eftersom att reverse engineering av servermjukvaran gick så ofantligt fort (till skillnad från äkta piratservermjukvara som utvecklas i åratal) - allt crackarna behövde göra var att få sin dummy server att ge samma paket tillbaka som svar för att få igenom det - obehandlat. Som ett plank som returnerar tennisbollar.
Så servrarnas enda funktion är under själva spelandet att utan hjärna nicka ja till (på klientsidan) redan färdigprocessad information.
Med andra ord, detta tröskverk i laggighet och ohälsosam dataövevikt lades på för att försvara "alltid online"-läget, "alltid online"-läget var alltså inte inkluderat för att försvara något faktiskt behov av servertrafik (utöver DRM, mikrotransaktionsförsäljning och dylikt).
Vilket såklart bidrar till att förklara sammanbrottet av servrarna vid launch. De hade inte investerat i ordentliga servrar eftersom majoriteten av trafiken (utöver logins, achivement tracking m.m.) var ren junk data som bara ska speglas eller möjligen stämplas med några bytes först. Varför hyra/köpa dyra serverparker till skräpdata? Så vad som hände var att de föll i sin egen grävda grop, de blev DDoSade av sin egen helt onödiga UDP-trafik.
Gratulerar, EA. Gratulerar.
http://replygif.net/i/1404.gif
MEN DET HÄR VAR JU TEKNISKT OMÖJLIGT
Så de har alltså bytt ut glasbox engine mot en helt ny motor? Wow, snacka isåfall om en passionerad patch till ett redan gammalt spel!
Ska bli spännande att få höra en full teknisk redogörelse på hur de överfört samtliga advancerade moln-beräkningar till klientsidan! Varning för att CPU'n fattar eld
Skämt åsidå, låt mig citera mig själv ur en tidigare tråd på samma ämne;
Värt att notera är det att sen dag 1 så har crack legat ute som fungerar via en s.k. dummy server, som skickar och tar emot data från spelet men utan att faktiskt göra några beräkningar. Den trafiken som själva spelet skickar är med avsikt inlagd av utvecklarna för att likt med tentakler binda spelet till en relativt onödig online-komponent.
Detta vet vi bland annat eftersom att reverse engineering av servermjukvaran gick så ofantligt fort (till skillnad från äkta piratservermjukvara som utvecklas i åratal) - allt crackarna behövde göra var att få sin dummy server att ge samma paket tillbaka som svar för att få igenom det - obehandlat. Som ett plank som returnerar tennisbollar.
Så servrarnas enda funktion är under själva spelandet att utan hjärna nicka ja till (på klientsidan) redan färdigprocessad information.
Med andra ord, detta tröskverk i laggighet och ohälsosam dataövevikt lades på för att försvara "alltid online"-läget, "alltid online"-läget var alltså inte inkluderat för att försvara något faktiskt behov av servertrafik (utöver DRM, mikrotransaktionsförsäljning och dylikt).
Vilket såklart bidrar till att förklara sammanbrottet av servrarna vid launch. De hade inte investerat i ordentliga servrar eftersom majoriteten av trafiken (utöver logins, achivement tracking m.m.) var ren junk data som bara ska speglas eller möjligen stämplas med några bytes först. Varför hyra/köpa dyra serverparker till skräpdata? Så vad som hände var att de föll i sin egen grävda grop, de blev DDoSade av sin egen helt onödiga UDP-trafik.
Gratulerar, EA. Gratulerar.
Haha najs, tack för det
dom ögonen .. ser ut som han har rökt crack
Det är så man ser ut efter att man en hel dag har räddat alla sina mudokon kompisar.
Var det inte så att spelets struktur inte tillät offline play... EA förnekar sig aldrig. Känns som rätt beslut men fel anledning.
"It is by caffeine alone I set my mind in motion. It is by the beans of Java that thoughts acquire speed, the hands acquire shakes, the shakes become a warning. It is by caffeine alone I set my mind in motion."
Spelar gärna SimCity online. Att fixa så att de går att spela offline känns överflödigt när resten av spelet har så mycket problem. Fixa större kartor(vilket också är "omöjligt" tydligen) samt funktioner i städerna som buggar ur utan anledning.
Is life not a thousand times too short for us to bore ourselves? ~ Friedrich Nietzsche
Allt som Sim City borde ha varit. Too little too late EA.
Ännu en anledning till att bojkotta EA
Haha, gör du så. Passa på att hoppa Activision och Ubisofts spel också så kan du ha kul med dina halvtaskiga indielir medan vi andra avnjuter AAA-titlar.
Det är väl där vi skiljer oss du och jag, jag tänker inte bara sitta och ta emot när någon ljuger mig rakt upp i ansiktet gång på gång för att sedan förvänta sig att jag ska vara lojal emot dem efteråt, enough is enough.
Ja, eller så kan man vända på steken, du kan avnjuta dina halvtaskiga (ofärdiga) s.k. AAA-titlar och jag kan lira mina indelir. De senaste åren så tycker jag indieliren har hållit högre kvalitet än vad många AAA-titlar kommit i närheten av. Det är inte alltid den bästa lösningen att kasta mera pengar på problemet.
Väl mött.
Nämen!
Allt som Sim City borde ha varit. Too little too late EA.
Va? Cities XL har en fullständigt värdelös simulering som får SimCitys att framstå som helt genial. Med det sagt har Cities XL skön, realistisk grafik med möjlighet att skapa jävligt stora och "snygga" (dvs realistiska till utseendet) städer, så visst är det ett alternativ.
Antar jag är den enda som tycker det är bra att dom gjort så det funkar offline? Inte för jag kommer köpa det, men varför klaga när det va ett stort hinder för många att inte köpa det. Undra hur ni ska klaga ifall det kommer större kartor
Du kanske skulle ta och läsa vad folk faktiskt skriver. Att påpeka att det, ena stunden är omöjligt med offline för att sedan göra det möjligt, är inte att klaga.
Allt som Sim City borde ha varit. Too little too late EA.
*host* memoryleaks *host*
Ännu en anledning till att bojkotta EA
Haha, gör du så. Passa på att hoppa Activision och Ubisofts spel också så kan du ha kul med dina halvtaskiga indielir medan vi andra avnjuter AAA-titlar.
AAA? spel som släpps 50% färdiga osv.. är väll knappast en AAA titel? Finns EXTREMT många EA spel som är så.
R.I.P The_maxx
Ännu en anledning till att bojkotta EA
Haha, gör du så. Passa på att hoppa Activision och Ubisofts spel också så kan du ha kul med dina halvtaskiga indielir medan vi andra avnjuter AAA-titlar.
AAA? spel som släpps 50% färdiga osv.. är väll knappast en AAA titel? Finns EXTREMT många EA spel som är så.
Det mest ofärdiga av AAA-spel (räknar högbudgetspel som AAA) innehåller fortfarande grafik, miljöer, uppdragsstruktur och ofta även narrativ på en nivå inget av alla generiska, "quirky", 2D-indiespel når upp till. Indie är till 90% folk som försöker göra någonting de inte har resurser till, det är vad man har kvar om man skall bojkotta alla "stora" utgivare och ärligt talat så handlar det i bästa fall om spel som bara är bra "för att vara indie".
Kommer med nästa DLC för 14.99euro...
kommer räddningen i form av ett Offline-läge. Det är dessutom gratis. ehm du kanske ska läsa igenom innan du snackar. x)
"Ehm" du kanske ska krypa fram från under stenen lite oftare. Maxis är kända för att pumpa ut dlc efter dlc. Om du hade vetat det så hade du förstått att mitt inlägg. Det var ett skämt alltså.
"Ehm", det här med stenen... det har vart massa skriverier om att EA ställer sådana krav på sina spelstudios, så jag skulle nog faktiskt snarare anklaga EA och inte Maxis
Ännu en anledning till att bojkotta EA
Haha, gör du så. Passa på att hoppa Activision och Ubisofts spel också så kan du ha kul med dina halvtaskiga indielir medan vi andra avnjuter AAA-titlar.
AAA? spel som släpps 50% färdiga osv.. är väll knappast en AAA titel? Finns EXTREMT många EA spel som är så.
Det mest ofärdiga av AAA-spel (räknar högbudgetspel som AAA) innehåller fortfarande grafik, miljöer, uppdragsstruktur och ofta även narrativ på en nivå inget av alla generiska, "quirky", 2D-indiespel når upp till. Indie är till 90% folk som försöker göra någonting de inte har resurser till, det är vad man har kvar om man skall bojkotta alla "stora" utgivare och ärligt talat så handlar det i bästa fall om spel som bara är bra "för att vara indie".
Your Argument is Invalid.
Nämen!