Medlem

Jag har Vista för tillfället så det blir nog till att skaffa Win 8
Får se vad frugan säger bara. Hon kommer nog att få frispel
ner det blir helt annat utseende

Medlem
Skrivet av 73mpl4R:

Trevlig recension, tack för den! Blir nog en uppgradering, gillar det nya såpass mycket.

Seriöst? Du är nog den första jag hört tycka (eller läst) det...men det är upp till var och en


signatur

Hidden Call of Dangerous Duty in Enemy Territory: 1942

Hobbyjapan 🇯🇵
Andreas Eklöv 🌿
Skrivet av Propy:
Skrivet av 73mpl4R:

Trevlig recension, tack för den! Blir nog en uppgradering, gillar det nya såpass mycket.

Seriöst? Du är nog den första jag hört tycka (eller läst) det...men det är upp till var och en

Ja precis, det är upp till var och en. Om var och en också kunde testköra Windows 8 under en längre period för att få fog för sin kritik är jag ganska övertygad om att en stor portion av dem faktiskt inte skulle vilja återgå till Windows 7.


signatur

Allmän Japan-konnässör och smått besatt av allt som heter JRPG och Metroid.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Plattformar: PC, PS5, PS4 Pro, Nintendo Switch, N3DS, PS Vita, IOS/Android.

Medlem

Eller så tycker människor faktiskt olika och har olika behov.

-----------------------------------------------------------------------------------------

Rätt roligt att höra alla er som har blivit "frälsta" av Windows 8, låter som en sekt
För vi som inte gillar det är infedells och MÅSTE älska det, annars kan vi inget och är bakåtsträvare osv... Skrämmande att se

Hobbyjapan 🇯🇵
Andreas Eklöv 🌿
Skrivet av Qvisten:

Eller så tycker människor faktiskt olika och har olika behov.

-----------------------------------------------------------------------------------------

Rätt roligt att höra alla er som har blivit "frälsta" av Windows 8, låter som en sekt
För vi som inte gillar det är infedells och MÅSTE älska det, annars kan vi inget och är bakåtsträvare osv... Skrämmande att se

Absolut, och runt den nya startmenyn är det absolut så. Men när det gäller många av de stora förbättringar som skett tror jag inte att det finns olika behov, såvida förbättringar inte är tilltalande


signatur

Allmän Japan-konnässör och smått besatt av allt som heter JRPG och Metroid.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Plattformar: PC, PS5, PS4 Pro, Nintendo Switch, N3DS, PS Vita, IOS/Android.

Medlem
Skrivet av Loevet:
Skrivet av Qvisten:

Eller så tycker människor faktiskt olika och har olika behov.

-----------------------------------------------------------------------------------------

Rätt roligt att höra alla er som har blivit "frälsta" av Windows 8, låter som en sekt
För vi som inte gillar det är infedells och MÅSTE älska det, annars kan vi inget och är bakåtsträvare osv... Skrämmande att se

Absolut, och runt den nya startmenyn är det absolut så. Men när det gäller många av de stora förbättringar som skett tror jag inte att det finns olika behov, såvida förbättringar inte är tilltalande

Nä där håller jag med dig, överlag är windows 8 en bra produkt, både snabbare, säkrare och ska vara stabilare än win 7 det är jag övertygad om men Metro ui i desktop miljö är ett steg bakåt för mig i alla fall. Det jag får spel på är att så fort man säger att man inte gillar windows 8 så kan man inget enligt alla win8 "experter"

Jag tror inte det är många som klagar på att win 8 är dåligt i prestanda osv utan det många sätter sig emot är den nya användarupplevelsen med metro ui.

Hobbyjapan 🇯🇵
Andreas Eklöv 🌿
Skrivet av Qvisten:
Skrivet av Loevet:
Skrivet av Qvisten:

Eller så tycker människor faktiskt olika och har olika behov.

-----------------------------------------------------------------------------------------

Rätt roligt att höra alla er som har blivit "frälsta" av Windows 8, låter som en sekt
För vi som inte gillar det är infedells och MÅSTE älska det, annars kan vi inget och är bakåtsträvare osv... Skrämmande att se

Absolut, och runt den nya startmenyn är det absolut så. Men när det gäller många av de stora förbättringar som skett tror jag inte att det finns olika behov, såvida förbättringar inte är tilltalande

Nä där håller jag med dig, överlag är windows 8 en bra produkt, både snabbare, säkrare och ska vara stabilare än win 7 det är jag övertygad om men Metro ui i desktop miljö är ett steg bakåt för mig i alla fall. Det jag får spel på är att så fort man säger att man inte gillar windows 8 så kan man inget enligt alla win8 "experter"

Jag tror inte det är många som klagar på att win 8 är dåligt i prestanda osv utan det många sätter sig emot är den nya användarupplevelsen med metro ui.

Nej man har så klart rätt att ogilla det nya utseendet i Windows 8, klart att det inte passar alla. Jag är rätt övertygad om att många ogillar det för att det är nytt, annorlunda och för "tablet-liknande" för att de ska acceptera det som ett skrivbordssystem, men om det verkligen inte faller en i smaken så är det så.


signatur

Allmän Japan-konnässör och smått besatt av allt som heter JRPG och Metroid.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Plattformar: PC, PS5, PS4 Pro, Nintendo Switch, N3DS, PS Vita, IOS/Android.

Medlem
Skrivet av Propy:
Skrivet av 73mpl4R:

Trevlig recension, tack för den! Blir nog en uppgradering, gillar det nya såpass mycket.

Seriöst? Du är nog den första jag hört tycka (eller läst) det...men det är upp till var och en

Då har du inte läst så mycket.

Jag har kört det sedan i vintras och känner mig bekväm med det. Men det är på serversidan som det riktigt intressanta händer, så jag kommer att ha W8 på klientsidan för att ta del av de fördelarna. Hade jag bara spelat, så hade jag nog inte uppgraderat.

Det är absolut upp till var och en, och för den generelle gamern finns det nog inte mycket mer att hämta än bättre boottider och en liten DX-uppgradering. Som vanligt är det de som skriker mest som syns, vanligtvis de som inte har testat operativet men "hatar" det likväl. På den administrativa sidan är det grymma förändringar.

Medlem

haha AOL 1996 vs Win8. ser ju typ ut som ett ui för en konsol.. är det next-gen xbox kanske?

Medlem
Skrivet av 73mpl4R:
Skrivet av Propy:
Skrivet av 73mpl4R:

Trevlig recension, tack för den! Blir nog en uppgradering, gillar det nya såpass mycket.

Seriöst? Du är nog den första jag hört tycka (eller läst) det...men det är upp till var och en

Då har du inte läst så mycket.

Jag har kört det sedan i vintras och känner mig bekväm med det. Men det är på serversidan som det riktigt intressanta händer, så jag kommer att ha W8 på klientsidan för att ta del av de fördelarna. Hade jag bara spelat, så hade jag nog inte uppgraderat.

Det är absolut upp till var och en, och för den generelle gamern finns det nog inte mycket mer att hämta än bättre boottider och en liten DX-uppgradering. Som vanligt är det de som skriker mest som syns, vanligtvis de som inte har testat operativet men "hatar" det likväl. På den administrativa sidan är det grymma förändringar.

jo, det är klart ett det beror på vad man ska ha det till. Jag har kört betan (eller betorna) och jag känner inte att det positiva uppväger det negativa...

känns inte som att företag kommer uppgradera till win8 när 7an funkar utmärkt. Speciellt inte när det ser ut som det gör. Jag hade t.ex. inte velat gå till en bank som kör något som ser ut att höra hemma på en mobil.

och att de gör allting mer låst är inte heller något positivt, det är ett steg bakåt. De är inte Apple folk kommer inte acceptera att bli inlåsta i en dyr produkt om det inte har ett äpple som logga!


signatur

Hidden Call of Dangerous Duty in Enemy Territory: 1942

Medlem

jag tror jag fick upp spy

Hobbyjapan 🇯🇵
Andreas Eklöv 🌿
Skrivet av zavvy:

haha AOL 1996 vs Win8. ser ju typ ut som ett ui för en konsol.. är det next-gen xbox kanske?

Det är inte alls osannolikt att Microsoft kommer använda kärnan och gränssnittsmodellen från Windows 8 i nästa Xbox.


signatur

Allmän Japan-konnässör och smått besatt av allt som heter JRPG och Metroid.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Plattformar: PC, PS5, PS4 Pro, Nintendo Switch, N3DS, PS Vita, IOS/Android.

Inaktiv
Skrivet av Loevet:
Skrivet av zavvy:

haha AOL 1996 vs Win8. ser ju typ ut som ett ui för en konsol.. är det next-gen xbox kanske?

Det är inte alls osannolikt att Microsoft kommer använda kärnan och gränssnittsmodellen från Windows 8 i nästa Xbox.

Jag är ingen XBOX-fanatiker, men det skulle verkligen va kul att äntligen få se ett fulländat operativsystem i en framtida konsol, eller vad tror du (ni)?

Hobbyjapan 🇯🇵
Andreas Eklöv 🌿
Skrivet av RzrTrek:
Skrivet av Loevet:
Skrivet av zavvy:

haha AOL 1996 vs Win8. ser ju typ ut som ett ui för en konsol.. är det next-gen xbox kanske?

Det är inte alls osannolikt att Microsoft kommer använda kärnan och gränssnittsmodellen från Windows 8 i nästa Xbox.

Jag är ingen XBOX-fanatiker, men det skulle verkligen va kul att äntligen få se ett fulländat operativsystem i en framtida konsol, eller vad tror du (ni)?

Ja det skulle inte vara alls tokigt, oavsett vilken konsol vi pratar om. Om nästa generations konsoler har en större mängd processorkärnor kan vissa kärnor dedikeras till att hantera OS-funktioner så att dessa alltid är tillgängliga. Skulle vara skönt att kunna göra saker utan att behöva hoppa ut ur spelet som det är i dagsläget.

Med den senaste Xbox 360-uppdateringen har MS för övrigt redan lagt till Windows 8/Windows Phone-inspirerade funktioner i gränssnittet så det är nog tämligen oundvikligt tror jag.


signatur

Allmän Japan-konnässör och smått besatt av allt som heter JRPG och Metroid.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Plattformar: PC, PS5, PS4 Pro, Nintendo Switch, N3DS, PS Vita, IOS/Android.

Medlem
Skrivet av Propy:

Jag hade t.ex. inte velat gå till en bank som kör något som ser ut att höra hemma på en mobil.

Inte ens när säkerheten har blivit bättre?

Skrivet av Propy:

och att de gör allting mer låst är inte heller något positivt, det är ett steg bakåt. De är inte Apple folk kommer inte acceptera att bli inlåsta i en dyr produkt om det inte har ett äpple som logga!

Hur menar du att allting blir mer låst? Är det bara Windows Store du syftar på?

Medlem
Skrivet av 73mpl4R:
Skrivet av Propy:

Jag hade t.ex. inte velat gå till en bank som kör något som ser ut att höra hemma på en mobil.

Inte ens när säkerheten har blivit bättre?

Skrivet av Propy:

och att de gör allting mer låst är inte heller något positivt, det är ett steg bakåt. De är inte Apple folk kommer inte acceptera att bli inlåsta i en dyr produkt om det inte har ett äpple som logga!

Hur menar du att allting blir mer låst? Är det bara Windows Store du syftar på?

Även om säkerheten har blivit bättre så kommer man ändå behöva tredjeparts-skydd. Speciellt banker och liknande. Så det är inget argument som spelar så stor roll.

visst det är kanske främst store som har gjort att det upplevs som mer stängt, men det är ju inget positivt om det uppfattas så. Jag tänker även på deras försök till att skapa ett upplägg liknande apples. ta integrationen med 360 och windows-mobiler. inget fel att de gör så, men varför stänga ute en massa kunder genom att t.ex. enbart kunna styra 360:n via en windows-mobil? Hade varit smartare att låta även oss andra ta del av det och locka till sig fler kunder

Nu var det inte det som det handlade om, men det är lite den inställningen som gör mig tveksam.

Sen är det en smaksak, men jag gillar verkligen inte "metro" eller vad de kallar det numera. Det hör inte hemma på en pc. På en tablet eller mobil, visst, men inte på en pc.


signatur

Hidden Call of Dangerous Duty in Enemy Territory: 1942

Medlem
Skrivet av Propy:
Skrivet av 73mpl4R:
Skrivet av Propy:

Jag hade t.ex. inte velat gå till en bank som kör något som ser ut att höra hemma på en mobil.

Inte ens när säkerheten har blivit bättre?

Skrivet av Propy:

och att de gör allting mer låst är inte heller något positivt, det är ett steg bakåt. De är inte Apple folk kommer inte acceptera att bli inlåsta i en dyr produkt om det inte har ett äpple som logga!

Hur menar du att allting blir mer låst? Är det bara Windows Store du syftar på?

Även om säkerheten har blivit bättre så kommer man ändå behöva tredjeparts-skydd. Speciellt banker och liknande. Så det är inget argument som spelar så stor roll.

visst det är kanske främst store som har gjort att det upplevs som mer stängt, men det är ju inget positivt om det uppfattas så. Jag tänker även på deras försök till att skapa ett upplägg liknande apples. ta integrationen med 360 och windows-mobiler. inget fel att de gör så, men varför stänga ute en massa kunder genom att t.ex. enbart kunna styra 360:n via en windows-mobil? Hade varit smartare att låta även oss andra ta del av det och locka till sig fler kunder

Nu var det inte det som det handlade om, men det är lite den inställningen som gör mig tveksam.

Sen är det en smaksak, men jag gillar verkligen inte "metro" eller vad de kallar det numera. Det hör inte hemma på en pc. På en tablet eller mobil, visst, men inte på en pc.

För banker handlar det snarare om nedlåsning och tunga brandväggar än antivirus, vilket blir lättare att administrera med de nya servrarna.

Nej, om det uppfattas så av allmänheten är det kanske inte så bra, även om de flesta verkar gilla nedlåsning och allt-i-ett-lösningar. Själv så uppfattar jag inte alls det så, det fungerar som vanligt för mig. Jag håller verkligen med dig här, gillar inte heller att de går mot Apple, och inför en centraliserad hantering av sina mobiler och Xbox. Det blir såklart smidigare för de som bara använder Microsoft-produkter (vilket jag antar är tanken), men det hade varit bättre om det varit oberoende tycker jag också.

Gillar man inte Modern UI (Metro) så gör man det inte. Jag bryr mig inte så mycket om det, du klickar ändå på ikoner när du kommer in i Desktop-läget, så för mig gör det ingen skillnad. Sökläget är det enda jag känner har blivit smidigare med Modern UI, annars så funkar det som en genvägsplattform bara.

Medlem

Gillar att Win8 har antivirus direkt från starten inbyggt så man slipper tredjeparts antivirusskydd och att andra skydd ska funka bättre än de gjort tidigare.

http://www.prisjakt.nu/pryl/dator/2266_inbyggt_antivirusprogr...

Medlem

Om man tänker på hur mycket gester det finns i iOS X så tror jag ändå på win8 för laptops med multi-touch trackpad och/eller att det släpps möss motsvarande apples magic mouse som tar klick och touch.

Medlem

Som jag fattat det så är det bara touchstöd via metro. Jag har en kombinerad speldator och htpc och hade gärna använt detta om man kunde styrt metro via gamepad och eller fjärrkontroll precis som på en xbox. Men detta verkar inte fungera och då är det värdelös. Varför inte gå hela vägen och göra Win8 till användbart via mus tangentbord, touchscreen, gamepad, fjärrkontroll samt kinect? Då hade det varit lite lockande... nu känns det inte riktigt meningsfullt tyvärr..

Medlem

Tänker inte skaffa. Ser ingen som helst poäng med det. Sjuan fungerar bra.


signatur

Jag tröttnade på min gamla signatur, men kom inte på något vitsigt att skriva som inte kändes fånigt, så det blev den här harangen i stället.

Medlem

Nu när Skype har släppts till windows 8 tänker jag testa att köra 100% (förutom spel) i metro på desktop PCn... får se hur det går.

Medlem
Skrivet av Ztreek:

Varför får jag en tanke att vilja vråla "Dålig PC port!!" ?

Windows 8 är inte anpassad för PC... men.. Windows är ju till PC... what.

Beror på hur du definierar PC :P, enligt microsoft så är deras nya surfplattor PCs vilket jag kan hålla med om till viss del eftersom de har tillgång till mus och tangentbord, men visst det är väldigt touchanpassat.

Annars tycker jag att folk slänger lite väl mycket skit på detta operativsystemet, ni ska veta att detta är utan tvekan det bäst presterande windows någonsin, det är bättre än windows 7 på alla plan om man bortser från metro som jag personligen inte gillar. Dock har jag hört ganska många som verkar gilla det så det är väl bara en personlig preferens.

Det brukar dock vara lite bittert precis innan microsoft lanserar nya operativsystem och detta är ganska nytt men jag tror det kommer bli bättre med tiden, nu är ju också program påväg som kan fixa tillbaka startmenyn och liknande.

Det jag mest stört mig på i windows 8 är att det är ett ganska o intuitivt operativsystem. Det förklarar sig inte särskilt väl vilket jag tror kommer vara ett problem för många människor. Så här finns det mycket positivt som den nya aktivitetshanteraren, inbyggd iso mount, inbyggt antivirus, mycket bättre prestanda, bättre anpassning för högre upplösning, bättre flerskärmsstöd. Det är en sak jag måste flika in också, om ni har 2 skärmar eller fler så kommer ni nog inte störa er överdrivet mycket på metro för du kan bara kör skrivbordet på den ena skärmen hela tiden ändå så det måste jag säga att det tog bort en del av problemet. Sedan finns det en del negativt som tagits upp av många här i kommentars fältet.

Medlem
Skrivet av Aevir:

Blir förmodligen ett köp i framtiden men väntar nog tills nästa servicepack släpps till Windows 8. Kostar bara ett par hundra att uppgradera (från Windows 7) så jag ser ingen mening med att stå över detta!

kommer inte komma nåt servicepack till windows 8 då alla uppdateringar ska rulla ut på en gång så fort nåt är fixat ska det atomatiskt hämtas och installeras. det du kan vänta dig efter win 8 är win 8.5 osv som de nu har ändrat till då dem ska släppa ny version oftare

Medlem
Skrivet av Grimmy-:

Som jag fattat det så är det bara touchstöd via metro. Jag har en kombinerad speldator och htpc och hade gärna använt detta om man kunde styrt metro via gamepad och eller fjärrkontroll precis som på en xbox. Men detta verkar inte fungera och då är det värdelös. Varför inte gå hela vägen och göra Win8 till användbart via mus tangentbord, touchscreen, gamepad, fjärrkontroll samt kinect? Då hade det varit lite lockande... nu känns det inte riktigt meningsfullt tyvärr..

Här kom ju en sådan pryl som jag tänkte mig
http://feber.se/pc/art/255309/buffalo_slpper_ocks_mss_fr_win/

Medlem
Skrivet av Lepr:
Skrivet av totte1015:

Haha sicken jävla skit.

Vartannat släpp av Microsofts operativsystem verkar vara skit.

Klockren analys!

Win 1 - Bra
Win 2 - Dåligt
Win 3(.1 och .11) - Bra
Win 95 - Dåligt
Win 98 - Bra
Win ME - Dåligt
Win 2000 - Bra
Win XP - Dåligt
Win Vista - Bra
Win 7 - Dåligt

Enligt din analys så skall ju Win 8 bli bra?

Bäst är fortfarande Windows 2000 enligt mig. Synd att det inte finns någon support för nyare hårdvara tyvärr


signatur

CPU: AMD FX-8350 @ 4.7GHz Mobo: Asus Crosshair V Formula-Z GFX: Zotac GF560Ti 448 Core RAM: 8GB RAM HD: 1 x WD Black 500GB + 1 x WD Green 1TB

Hobbyjapan 🇯🇵
Andreas Eklöv 🌿
Skrivet av LordOfTerror:
Skrivet av Lepr:
Skrivet av totte1015:

Haha sicken jävla skit.

Vartannat släpp av Microsofts operativsystem verkar vara skit.

Klockren analys!

Win 1 - Bra
Win 2 - Dåligt
Win 3(.1 och .11) - Bra
Win 95 - Dåligt
Win 98 - Bra
Win ME - Dåligt
Win 2000 - Bra
Win XP - Dåligt
Win Vista - Bra
Win 7 - Dåligt

Enligt din analys så skall ju Win 8 bli bra?

Bäst är fortfarande Windows 2000 enligt mig. Synd att det inte finns någon support för nyare hårdvara tyvärr

Ja hade det inte varit hopplöst att lira eller ta del av multimediainnehåll hade jag hållit mig kvar vid Windows 2000 länge, lätt min favorit av Windows-utgåvorna.


signatur

Allmän Japan-konnässör och smått besatt av allt som heter JRPG och Metroid.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Plattformar: PC, PS5, PS4 Pro, Nintendo Switch, N3DS, PS Vita, IOS/Android.

Medlem
Skrivet av Buio:
Skrivet av MrMadMan:

Det här är inget annat än ett enormt missförstånd. Microsoft har inte "stängt" eller "låst" något alls.

Ska man släppa en Metro-app så _måste_ den släppas via Microsofts affär. Microsoft tar 20-30% på alla intänkter på det som säljs där. Säg t.ex. att Adobe släpper Photoshop Elements för Metro. Helt plötsligt ska Microsoft ta 20-30% av Adobes intänkter. Grattis!

För att tvinga in användarna i nya interfacet så tar de bort startmenyn och ersätter den med Metro.

Och EU stämde Microsoft på miljardbelopp för att de bundlade IE med operativet. Det är skrattretande i jämförelse med hur låst Windows 8 plus Metro är.

Metro-appar är dock något NYTT i W8. Program som fungerar i W7 kommer att fungera precis likadant i W8. Det som är "låst" är ju något som bara rör utverklare.

Medlem
Skrivet av Buio:

Och EU stämde Microsoft på miljardbelopp för att de bundlade IE med operativet.

Fattar inte varför. Det är som om Apple skulle stämmas för att de har bundlat Safari med sina datorer, tablets och mobiler (och att vissa funktioner är låsta för andra webbläsare).


signatur

////Mr.Waterboy
Frukta inte vapnet, frukta bossen som använder det.

Skriv svar