Sony också kritiska till Windows 8

Inaktiv
Skrivet av mumin:
Skrivet av Shimo:
Skrivet av FreddeWn:

Jag vet inte om jag riktigt fattar..
Kan de inte släppa spel utan att använda sig utav Microsofts "kommande onlinestruktur"?

Du har nästan rätt.

De kan inte släppa spel till Windows 8 utan att följa licensreglerna. De kan fortfarande släppa spel till öppna plattformar, som t.ex. Win7 och Linux.

Problemet i Windowsfallet kommer när den tekniska utvecklingen tagit sig förbi vad Win7. Det är då Linux potentiellt kommer in i bilden som den nya öppna plattformen (utan licensregler, licenspengar och strikt marknadskontroll).

Vars finns det magiska licencereglerna för utveckling av 3e parts programvara (vilket spel är) för Windows 8?

Jag är också väldigt intresserad av att veta vem som har trollat den här killen till att tro detta. Shimo, är du under uppfattningen att man inte kan köra alla gamla spel och program i W8? För det är exakt vad du säger.

Medlem
Skrivet av DrToker:
Skrivet av mumin:
Skrivet av Shimo:
Skrivet av FreddeWn:

Jag vet inte om jag riktigt fattar..
Kan de inte släppa spel utan att använda sig utav Microsofts "kommande onlinestruktur"?

Du har nästan rätt.

De kan inte släppa spel till Windows 8 utan att följa licensreglerna. De kan fortfarande släppa spel till öppna plattformar, som t.ex. Win7 och Linux.

Problemet i Windowsfallet kommer när den tekniska utvecklingen tagit sig förbi vad Win7. Det är då Linux potentiellt kommer in i bilden som den nya öppna plattformen (utan licensregler, licenspengar och strikt marknadskontroll).

Vars finns det magiska licencereglerna för utveckling av 3e parts programvara (vilket spel är) för Windows 8?

Jag är också väldigt intresserad av att veta vem som har trollat den här killen till att tro detta. Shimo, är du under uppfattningen att man inte kan köra alla gamla spel och program i W8? För det är exakt vad du säger.

Se ovan.

Det är jag som lagt för mycket vikt på vad som uppenbarligen var spekulationer i artikeln.

Framtiden kommer dock klargöra vad Microsofts planer är.
Självklart hoppas jag på en öppen windows-plattform, då jag egentligen inte har tid att sitta och confa en Linuxinstallation.. ...sitta och undra om man ställt in brandväggen ordentligt <.<

Windows är bekvämt.


signatur

En demonstration: Demon.
Ett demonstrations-ex: Demot.

Inaktiv
Skrivet av Shimo:
Skrivet av DrToker:
Skrivet av mumin:
Skrivet av Shimo:
Skrivet av FreddeWn:

Jag vet inte om jag riktigt fattar..
Kan de inte släppa spel utan att använda sig utav Microsofts "kommande onlinestruktur"?

Du har nästan rätt.

De kan inte släppa spel till Windows 8 utan att följa licensreglerna. De kan fortfarande släppa spel till öppna plattformar, som t.ex. Win7 och Linux.

Problemet i Windowsfallet kommer när den tekniska utvecklingen tagit sig förbi vad Win7. Det är då Linux potentiellt kommer in i bilden som den nya öppna plattformen (utan licensregler, licenspengar och strikt marknadskontroll).

Vars finns det magiska licencereglerna för utveckling av 3e parts programvara (vilket spel är) för Windows 8?

Jag är också väldigt intresserad av att veta vem som har trollat den här killen till att tro detta. Shimo, är du under uppfattningen att man inte kan köra alla gamla spel och program i W8? För det är exakt vad du säger.

Se ovan.

Det är jag som lagt för mycket vikt på vad som uppenbarligen var spekulationer i artikeln.

Framtiden kommer dock klargöra vad Microsofts planer är.
Självklart hoppas jag på en öppen windows-plattform, då jag egentligen inte har tid att sitta och confa en Linuxinstallation.. ...sitta och undra om man ställt in brandväggen ordentligt &lt;.&lt;

Windows är bekvämt.

Sorry! Sidan uppdaterar inte som den ska och jag missar inlägg. 90% av världens datorer kör Windows, så jag tror inte Microsoft skulle stänga ner skrivbordet och ge människor en anledning att byta till nåt annat.

Skulle de göra det så skulle jag också byta.

Medlem
Skrivet av Shimo:

Det är jag som lagt för mycket vikt på vad som uppenbarligen var spekulationer i artikeln.

Framtiden kommer dock klargöra vad Microsofts planer är.
Självklart hoppas jag på en öppen windows-plattform, då jag egentligen inte har tid att sitta och confa en Linuxinstallation.. ...sitta och undra om man ställt in brandväggen ordentligt &lt;.&lt;

Windows är bekvämt.

Trots att jag jobbat en massa år som Windows konsult, ubuntu smider. Next-next finish, behöver inte fundera så mycket. Körde det rätt länge som mediacenter och det funkade riktigt bra, sen blev jag lat, köpte en boxee box

Medlem
Skrivet av DrToker:
Skrivet av Shimo:
Skrivet av DrToker:
Skrivet av mumin:
Skrivet av Shimo:
Skrivet av FreddeWn:

Jag vet inte om jag riktigt fattar..
Kan de inte släppa spel utan att använda sig utav Microsofts "kommande onlinestruktur"?

Du har nästan rätt.

De kan inte släppa spel till Windows 8 utan att följa licensreglerna. De kan fortfarande släppa spel till öppna plattformar, som t.ex. Win7 och Linux.

Problemet i Windowsfallet kommer när den tekniska utvecklingen tagit sig förbi vad Win7. Det är då Linux potentiellt kommer in i bilden som den nya öppna plattformen (utan licensregler, licenspengar och strikt marknadskontroll).

Vars finns det magiska licencereglerna för utveckling av 3e parts programvara (vilket spel är) för Windows 8?

Jag är också väldigt intresserad av att veta vem som har trollat den här killen till att tro detta. Shimo, är du under uppfattningen att man inte kan köra alla gamla spel och program i W8? För det är exakt vad du säger.

Se ovan.

Det är jag som lagt för mycket vikt på vad som uppenbarligen var spekulationer i artikeln.

Framtiden kommer dock klargöra vad Microsofts planer är.
Självklart hoppas jag på en öppen windows-plattform, då jag egentligen inte har tid att sitta och confa en Linuxinstallation.. ...sitta och undra om man ställt in brandväggen ordentligt &amp;lt;.&amp;lt;

Windows är bekvämt.

Sorry! Sidan uppdaterar inte som den ska och jag missar inlägg. 90% av världens datorer kör Windows, så jag tror inte Microsoft skulle stänga ner skrivbordet och ge människor en anledning att byta till nåt annat.

Skulle de göra det så skulle jag också byta.

Med tanke på att en betydande del av de 90 procenten är datorer på företag, och inte privatdatorer så är spelsupporten nog inte så viktig. Företag kommer nog inte byta bort sina Business-editions till en "färghink" (win8 ).

Vad försöker jag säga? Humm. Tror att Win8 är just riktat till privatpersoner, samma marknad som iPad/konsoler. Jag kan bara hoppas att de fortfarande tror på PCn som spelplattform, och inte "konsolifierar" den.

Nu får jag sluta yra i nattmössan.
Här är lite bra musik istället! : http://open.spotify.com/album/7ppypgQppMf3mkRbZxYIFM


signatur

En demonstration: Demon.
Ett demonstrations-ex: Demot.

Medlem
Skrivet av Sven slaggare:

Folk verkar tro att Microsoft kommer ta bort alternativ att installera program från Internet, DVD skivor etc.

Ni kommer fortfarande kunna installera spel ifrån Steam. Det är inte som att Windows 8 inte är kompatibel med tidigare Windows program. Skillnaden är att man kommer kunna VÄLJA om man vill utveckla program för Windows RunTime istället Native. Detta kommer göra det möjligt att skriva program som fungerar på båda x86 och ARM versionen av Windows 8.

Spel kommer troligtvis fortfarande vara skrivna Native (För att få support för tidigare Windows versioner som Vista och 7)

Sen verkar folk tro att Microsoft kommer tvinga en att uppgradera till Windows 8. Från wikipedia (Om Windows 7)
Mainstream support until January 13, 2015.
Extended support until January 14, 2020.
Vilket betyder att Microsoft kommer stödja Windows 7 ett antal år till.

Eller så väljer vi i dagsläget att bojkotta runtime, och få microsoft att förstå att vi inte är intresserade

Inaktiv

"Hotet" om att gå över till Linux är ju ett skämt, finns inte en chans att dom gör det. Kanske utökar dom stödet men knappast mer, lycka till att få varenda gamer och svensson att byta från Windows till ett Linux. Säger ju sig självt hur omöjligt det är. Men visst fixar man till ett LinuxGaming OS så varför inte?

Sen har jag inte använt Linux på en helvetes massa år, men spelstödet är ju knappast bekvämt. Därtill ska då drivrutiner och allt annat jox fixas till, nej tack jag har redan varit med under alla år Windows har jävlats och nu äntligen så fungerar det ok. Jag har verkligen ingen lust att gå tillbaks till bootdisketter med XMS minne etc för att få ett spel att fungera

Sony är ju bara sura för att dom inte kom på/hade möjligheten först. Dom om några älskar ju att låsa in konsumenterna, tack för rootkiten och alla exploits, samt downtime Sony.

Sen som det skrivs ovan, Steam etc kommer ju att finnas kvar, men visst finns det en risk då dom flesta dumma användarna ser en inbyggd affär i sitt OS och stannar troligen där.

Edit: Det är för övrigt väldigt tråkigt att se hur MS använder sin dominans och bara trycker in mer och mer features i sitt OS, inte alls bra för konkurrensen. Innan fanns det inte ens en "arkiverare" (winzip/winrar) eller bildvisare etc, nu är väldigt mycket inbyggt från början och det måste skada alla andra företag. Hoppas verkligen inte att MS blir ett nytt Apple och tjohej allt är låst och "förenklat".

Medlem

Gör Linux lite mer PnP och släpp bättre drivers till det så kommer Linux äga upp Microsoft.

Medlem
Skrivet av walter_iego:

Du kanske ska testa innan du dömer ut det?

Blir du glad om det skulle visa sig att du får bättre prestanda med befintliga komponenter?

Skrivet av chopper:

Dina gamla windows spel kommer att fungera i win8. Mycket gnäll o tyckande om metro och lite förståligt men det är mycket bra under huven i win 8.
Och på min speldator kommer jag antagligen välja bort metro och ha det på win plattan.
Blir väl som det mesta nytt en stund att lära sig det som är bra i win8.

Men förstår att de stora aktörerna som klagat inte vill ha konkurens!

Jodå under huven finns det MKT bra nytt med W8.
Men ni kan ju bara tro att det går att stänga av och undvika Metro......
"Vadå? Win+r och skriv" är ett argument som har kommit titt som tätt........ JA det funkar.....om man står ut med att få upp Metro i HELSKÄRM varenda efla gång man skall göra det.....
Det tröttar iaf ut mig såpass mkt att jag inte kommer att använda W8.
Metro och W8s uppbyggdnad SKRIKER mobilt om sig och hör inte hemma på en desktop.

Ah säger ni då......du har ju desktop-"appen".....som suger getpung i jämförelse med dagens skrivbord....

Och JA...jag HAR suttit o lekt med de olika släppen av W8 och det testandet har avskräckt mig.
SÅ oerhört oeffektivt att behöva dra ut musen till skärmhörnera för att komma åt vissa menyer....speciellt om man har flera skärmar och utdraget skrivbord. Och i det läget så öppnar sig Metro BARA på mittenskärmen.
SÅ användarovänligt på en stationär dator utan touch att hälften vore nog....

Ja, oj vad alla kommer att börja köra Linux nu. Inte. För alla fördelar Linux innebär (och det är många, jag håller med!) kommer en handfull oöverstigliga nackdelar. Nej tack.

Inaktiv
Skrivet av Gaara:
Skrivet av Castor.T:

Visste faktiskt inte att Sony ens utvecklade åt PC.

Hört talas om Everquest?

och star wars galaxies.


signatur

Lagom är aldrig för mycket eller för litet.

Medlem

vad säger de stora hårdvarutillverkarna? de som pumpar ut datorer, pads och mobiler med dessa os som mer eller mindre är påtvingade.

Medlem

Om utvecklingen fortsätter åt hållet med ett mer slutet windows finns ju säkerligen möjligheten för MS att börja ta licenspengar för saker som utvecklas till deras OS.

Om du vill koda något som stöds av deras OS kanske du blir tvungen att betala 20% royalites? Det kan ju i framtiden bli samma sak med Windows som för Xbox där alla som ska utnyttja platformen måste betala X% till MS.

Men det jag hört låter bara som spekulationer men man ska ju inte underskatta MS girighet.

Medlem

Ojdå, är Sony (Playstation) kritiska mot Microsoft (Xbox) Windows 8.

Som en blixt från klar himmel

Medlem
Skrivet av Redstar:

Efter att ha sett consumer preview:n på w8 så är jag nu helt säkert jag inte kommer skaffa det. Det var nån som sa att det egentligen inte är ett nytt windows utan snarare ett helt nytt os. Jag avskyr metro, så enkelt är det, clownfärger och ologiska förändringar i funktionaliteten som tex windows-knappen och liknande. Iofs är det min åsikt, jag är fortfarande kvar på vista då jag tyckte w7 var för annorlunda. Fast nu känns w7 mer intressant efter att ha sett w8, och jag vet inte om jag tänker vänta på w9, speciellt inte om ms fortsätter på den här linjen.

Windows 7 är i stort sett Vista men med förbättringar både när det gäller prestanda och användarvänlighet så steget från Vista till Win 7 är inte i närheten lika stort som det från Windows XP till Vista. Windows 7 är helt enkelt ett förbättrat Vista, rekommenderas absolut då Win 7 är ett av de bästa OS som Microsoft släppt (enligt mig).

Inaktiv
Skrivet av Nemezis:

Ojdå, är Sony (Playstation) kritiska mot Microsoft (Xbox) Windows 8.

Som en blixt från klar himmel

Att Sony har mage att klaga,
deras skit operativsystem dom har i ps3 är det ju ingen spelprogramerare som gillar.


signatur

Lagom är aldrig för mycket eller för litet.

Medlem

Kommer nog köra med Win7 ett bra tag till och efter det kanske det blir Linux som jag aldrig har prövat tidigare. Jag har inte exakt hört några dåliga saker om Linux förutom att det är få spel till det.

Medlem
Skrivet av PcGamer:
Skrivet av Redstar:

Efter att ha sett consumer preview:n på w8 så är jag nu helt säkert jag inte kommer skaffa det. Det var nån som sa att det egentligen inte är ett nytt windows utan snarare ett helt nytt os. Jag avskyr metro, så enkelt är det, clownfärger och ologiska förändringar i funktionaliteten som tex windows-knappen och liknande. Iofs är det min åsikt, jag är fortfarande kvar på vista då jag tyckte w7 var för annorlunda. Fast nu känns w7 mer intressant efter att ha sett w8, och jag vet inte om jag tänker vänta på w9, speciellt inte om ms fortsätter på den här linjen.

Windows 7 är i stort sett Vista men med förbättringar både när det gäller prestanda och användarvänlighet så steget från Vista till Win 7 är inte i närheten lika stort som det från Windows XP till Vista. Windows 7 är helt enkelt ett förbättrat Vista, rekommenderas absolut då Win 7 är ett av de bästa OS som Microsoft släppt (enligt mig).

W7 är vad Vista BORDE varit....

Medlem
Skrivet av Lonefox:
Skrivet av PcGamer:
Skrivet av Redstar:

Efter att ha sett consumer preview:n på w8 så är jag nu helt säkert jag inte kommer skaffa det. Det var nån som sa att det egentligen inte är ett nytt windows utan snarare ett helt nytt os. Jag avskyr metro, så enkelt är det, clownfärger och ologiska förändringar i funktionaliteten som tex windows-knappen och liknande. Iofs är det min åsikt, jag är fortfarande kvar på vista då jag tyckte w7 var för annorlunda. Fast nu känns w7 mer intressant efter att ha sett w8, och jag vet inte om jag tänker vänta på w9, speciellt inte om ms fortsätter på den här linjen.

Windows 7 är i stort sett Vista men med förbättringar både när det gäller prestanda och användarvänlighet så steget från Vista till Win 7 är inte i närheten lika stort som det från Windows XP till Vista. Windows 7 är helt enkelt ett förbättrat Vista, rekommenderas absolut då Win 7 är ett av de bästa OS som Microsoft släppt (enligt mig).

W7 är vad Vista BORDE varit....

Instämmer helt

Medlem

Ser inte alls bra ut för Microsoft nu med Win 8 iallafall.

Medlem

When Windows 8 lies in ashes...Then you have my permission to use Linux. (Japp drog Bane's citat i min egna version)

Medlem

Kritiken mot Windows 8 låter mer och mer fånig (och det lät som trams från början).

Medlem
Skrivet av mumin:
Skrivet av Shimo:
Skrivet av Aevir:

Förlåt om jag är kritiskt till ditt inlägg men har du någon källa om de licensregler du pratar om?

Så vitt jag har uppfattat det så är det endast Windows 8:s Appstore som är "stängd" och har regler och kräver avgifter från utvecklarna för att använda tjänsten, men jag har inte alls hört något om dessa "licensregler" för att utveckla mjukvara utanför Windows Appstore som du nämner.

Skrivet av mumin:

Vars finns det magiska licencereglerna för utveckling av 3e parts programvara (vilket spel är) för Windows 8?

Jag läste det astrophe-anyone-pc-space här. Jag grundar mina inlägg på denna artikelns diskussion om vad microsofts framtida planer med detta nya tänk kan vara.
Ni har rätt att det inte uttryckligen står att licenskravet gäller för hela Win8.

Edits: Försöker få hyperlänken att funka som den ska... Vilket fallerar.

Jag har läst igenom den artikeln tidigare. Tyvärr har så många nyhetssidor kört viskningsleken mellan varandra. Det finns vissa saker i artikeln som givetvis stämmer, som att dom vill ha en appstore, vem vill inte ha det då Apple &amp; Google tjänat bra på sina stores.

Men den enda som kommenterat den artikeln har dock rätt:

"Yes. Windows 8 will let you buy PC games, but only from the Xbox store."

- That statement is completely false. You can still install standard programs, such as Steam, just as you did in Windows 7.

Det hela blir nog bättre då Steve Balmer byts ut mot Sinofsky - han som piskade fram Windows 7 och numera piskar fram Windows 8

Tummen upp! Skönt att iaf några kommentarer kommer med lite fakta.

Klart man har rätt att tycka illa om Win8 men de flesta som kommenterar här hoppar bara på hat-tåget utan att veta vad de pratar om. Som vanligt.

Medlem
Skrivet av Cyberz:

Så där ja.....
Mer linux åt folket!

Rättning; Mer lätthackade datorer för hackers!
Linux är så jävla enkelt att komma åt jämfört med Windows och Apples OS.
Som att peta på en vägg och se den falla ihop,
Linux är värdelöst, kommer alltid att vara det sämre OSet.

OnT; Många klagar på Win8 av en orsak; den inbyggda butiken.
De ser det som ett hot mot deras intäkter om de inte fritt kan påtvinga andra sina programvaror,
Valve kommer ju förlora stort på färre kommer köra Steam, då de är parasiter som överlever via inkomsterna ifrån andra publishers som säljer via Steam.

Medlem

Windows enda fördel mot Linux är användarvänligheten men priset för den är prestanda. Linux vore egentligen ett bättre OS för spel om man löste kravet på en högre kunskapsnivå för att använda det.
Jag är dock ganska säker på att om populariteten ökade så skulle det problemet lösas ganska snabbt, särskilt som Linux inte är beroende av att en enskild utvecklare står för förbättringarna.

Det som får mig att oroa mig för Win8 är inte bara Windows Marketplace, utan att man har lagt Desktop som en app under Metro. Det finns ingen anledning att göra så om man inte har tänkt ersätta den och egentligen är steget inte så långt därifrån till Wine, som gör det möjligt att köra windowsprogram under Linux.

Rena Metro-appar kommer säkerligen att få alla fördelar i framtiden och eftersom dessa MÅSTE säljas via Marketplace så är det för mig helt klart vad MS siktar på.

Medlem
Skrivet av Aresz:

Sen har jag inte använt Linux på en helvetes massa år, men spelstödet är ju knappast bekvämt. Därtill ska då drivrutiner och allt annat jox fixas till, nej tack jag har redan varit med under alla år Windows har jävlats och nu äntligen så fungerar det ok. Jag har verkligen ingen lust att gå tillbaks till bootdisketter med XMS minne etc för att få ett spel att fungera

Ubuntu är numera lika enkelt att installera som Windows / OS X. Och att sköta. Vad får dig att tro att du måste sköta Linux som under DOS-tiden (för spel)?
Man kan numera installera Ubuntu från Windows.
Hur många har installerat Windows? Grejen är att det kommer förinstallerat när folk köper ny burk.
Det hela handlar bara om lite grundkunskaper i datorhantering.

Inaktiv
Skrivet av Hammond:
Skrivet av Aresz:

Sen har jag inte använt Linux på en helvetes massa år, men spelstödet är ju knappast bekvämt. Därtill ska då drivrutiner och allt annat jox fixas till, nej tack jag har redan varit med under alla år Windows har jävlats och nu äntligen så fungerar det ok. Jag har verkligen ingen lust att gå tillbaks till bootdisketter med XMS minne etc för att få ett spel att fungera

Ubuntu är numera lika enkelt att installera som Windows / OS X. Och att sköta. Vad får dig att tro att du måste sköta Linux som under DOS-tiden (för spel)?
Man kan numera installera Ubuntu från Windows.
Hur många har installerat Windows? Grejen är att det kommer förinstallerat när folk köper ny burk.
Det hela handlar bara om lite grundkunskaper i datorhantering.

Min exempel från DOS var menat som ett skämt, därav ;). Vad jag menar är att när det väl strular lär det vara mycket krångligare att fixa i Ubuntu än i Win, speciellt om man tänker på gemene svenssons datorkunskaper. Men visst säger du att det är lika enkelt att använda som Windows och att man kan vänta sig fullt drivrutinsstöd så är det bara att vänta på spelen.

123
Skriv svar