Nedräkning på Baldur's Gate-sajten

Medlem
Skrivet av Gabe:

Hehe, Trent Oster twittrade nyss.

Citat:

"You guys killed my server #baldursgate #itsjustacountdowndammit"

Lär dock inte vara något mot imorgon=).

Medlem
Skrivet av PcGamer:
Skrivet av Gabe:

Hehe, Trent Oster twittrade nyss.

Citat:

"You guys killed my server #baldursgate #itsjustacountdowndammit"

Lär dock inte vara något mot imorgon=).

Precis det jag tänkte också. Om servern inte ens klarar trafiken nu...

Medlem

edit: Nu funkar den igen.


signatur

Cptn BaseballBatBoy!

Medlem
Skrivet av jonis:

edit: Nu funkar den igen.

Japp och de har ändrat musiken sedan sist jag kollade sidan, bara 13 timmar kvar=)

Medlem
Skrivet av wobser:

Om det skulle vara ett nytt spel i traditionell BG stil så hoppas jag verkligen att dom väljer att göra det i 2D.

Lite svårt att göra det i 3D i Infinity Engine...

Tror antingen:

iOS (kan alltid hoppas, ipad är perfekt för denna typ av spel, Infinity Engine funkar rätt bra också - tänker på portningen som redan finns.)

Uppdaterad grafik i högre upplösning (väldigt troligt då Trent's studio ju trots allt är en studio som gör remakes - Overhaul Games gjorde precis en remake av MDK2)


signatur
Inaktiv
Skrivet av neonille:

Hmmm....jag gissar på ett nytt Baldurs Gate. Ni som vill ha ett nytt som liknar det gamla, dream on säger jag bara...

massa text

precis så!

Medlem

Problemet med ett nytt BG ligger i mina ögon mer med D&D licensen än om det är top down eller inte.
Har ju som sagt gått några år och även utgåvor av rollspelet det baseras på så skulle ett nytt göras tror jag på inget vis det får baseras på gammla AD&D 2ed som orginalet var utan mer den nyare D&D 4 ed vilket skulle paja spelkänslan enormt mycket mer än om det är topdown eller ej.
Så nej hellre en remake som förbättrar en klassiker än något nytt som drar namnet i smusten, finns redan nog med skräp som försökte leva på Baldurs Gate namnet

Medlem

Nu har inte jag spelat Baldur´s gate så mycket förutom att jag prova 1an lite.. men var det inte bara 1an och 2an som var bra? och alla dessa alliance var väl inte mycket att hänga i granen?


signatur

Discogs: joary639
Twitter: joary639
Backloggery: joary639

Medlem

Det jag hoppas på är Baldur's Gate: Dark Alliance III, alternativt en upphottning av 1 & 2 så man kan köra dem på PS3. Har inte hittat ett enda liknande spel till PS3 förutom möjligen Dungeon Siege 3. Kör nog hellre något av BG-spelen dock.

Medlem
Skrivet av neonille:

Hmmm....jag gissar på ett nytt Baldurs Gate. Ni som vill ha ett nytt som liknar det gamla, dream on säger jag bara...

*Spelet kommer vara multiplayerfokuserat.
*Combaten kommer vara pissenkel och "flashig" för att locka till sig alla casuals.
*Det kommer att finnas 8 klasser. 3 från början, 5 av dom släpps senare som dlc.
*Handlingen kommer att vara skriven på en kafferast
*Det kommer släppas till konsol först, släpps till pc efter 2 månader, självklart är det buggigt som tusan och laggar även på en 20.000:- dator. Detta patchas sedan efter ungefär en månad...dock endast om spelet säljer mer än 5 miljoner ex...annars skiter dom i det.

Spelet kommer hyllas till skyarna av alla kritiker (som givetvis har spelat det till X360) men på metacritic kommer det få en score på ungefär 3.1

Ohh ja just det ja...glömde det viktigaste.
Det kommer vara i First person view mode. För det passar inte med den gamla kameravinkeln till konsol....

Ser fram emot detta

Huvudsaken är iallafall att du inte är bitter

Medlem
Skrivet av joary639:

Nu har inte jag spelat Baldur´s gate så mycket förutom att jag prova 1an lite.. men var det inte bara 1an och 2an som var bra? och alla dessa alliance var väl inte mycket att hänga i granen?

Kommer ihåg första BG, såg sjysst ut och jag gillade konceptet (samt att det är Forgotten Realms), men jag fastnade aldrig för turbaserad stridsföring. Däremot gillade jag BG: Dark Alliance 1 och 2 just för dess Co-op. Kanske inte är vad majoriteten vill ha, men passar mig och lill-tjejen som handsken. Tycker det är lite för få sådana spel till PS3, så jag hoppas att det blir goda nyheter.

Om inte annat så kommer väl D3 till konsoll också förr eller senare

Medlem

Att ipad3 släpps samtidigt i US spär på mina förhoppningar om en iOS version... Trent twittrade ju även för några veckor sedan att de behövde en Mac för sin studio "och vad det kunde betyda".


signatur
Medlem
Skrivet av Ender:
Skrivet av neonille:

Hmmm....jag gissar på ett nytt Baldurs Gate. Ni som vill ha ett nytt som liknar det gamla, dream on säger jag bara...

*Spelet kommer vara multiplayerfokuserat.
*Combaten kommer vara pissenkel och "flashig" för att locka till sig alla casuals.
*Det kommer att finnas 8 klasser. 3 från början, 5 av dom släpps senare som dlc.
*Handlingen kommer att vara skriven på en kafferast
*Det kommer släppas till konsol först, släpps till pc efter 2 månader, självklart är det buggigt som tusan och laggar även på en 20.000:- dator. Detta patchas sedan efter ungefär en månad...dock endast om spelet säljer mer än 5 miljoner ex...annars skiter dom i det.

Spelet kommer hyllas till skyarna av alla kritiker (som givetvis har spelat det till X360) men på metacritic kommer det få en score på ungefär 3.1

Ohh ja just det ja...glömde det viktigaste.
Det kommer vara i First person view mode. För det passar inte med den gamla kameravinkeln till konsol....

Ser fram emot detta

Huvudsaken är iallafall att du inte är bitter

Tänkte PRECIS samma sak, haha.

Medlem
Skrivet av joary639:

Nu har inte jag spelat Baldur´s gate så mycket förutom att jag prova 1an lite.. men var det inte bara 1an och 2an som var bra? och alla dessa alliance var väl inte mycket att hänga i granen?

Har bara kört lite från del två av Alliance och det var helt okej, ligger väl mellan Icewind Dale och Diablo när det kommer till RPG delen av spelet. Mer likt Diablo när det kommer till action delen.

http://www.youtube.com/watch?v=7OOrDPou_Mg&feature=related
Här är början av första delen, även om jag utan tvekan vill se en ny version av BG så hade jag inte sagt nej till en remake på BG : DA, hellre det än ett BG som är en besvikelse.

Medlem
Skrivet av PcGamer:
Skrivet av joary639:

Nu har inte jag spelat Baldur´s gate så mycket förutom att jag prova 1an lite.. men var det inte bara 1an och 2an som var bra? och alla dessa alliance var väl inte mycket att hänga i granen?

Har bara kört lite från del två av Alliance och det var helt okej, ligger väl mellan Icewind Dale och Diablo när det kommer till RPG delen av spelet. Mer likt Diablo när det kommer till action delen.

http://www.youtube.com/watch?v=7OOrDPou_Mg&feature=related
Här är början av första delen, även om jag utan tvekan vill se en ny version av BG så hade jag inte sagt nej till en remake på BG : DA, hellre det än ett BG som är en besvikelse.

Håller helt med, blev lite grinig då jag insåg att PS3'an inte var bakåtkompatibel med PS2 titlar. Mina föräldrar har både 1'an och 2'an, så jag hade gärna lånat dom

Medlem
Skrivet av Ender:

Kommer ihåg första BG, såg sjysst ut och jag gillade konceptet (samt att det är Forgotten Realms), men jag fastnade aldrig för turbaserad stridsföring.

BG har aldrig varit turbaserad, antingen kommer du ihåg fel eller så blandar du ihop BG med något annat spel, eller du kanske menar att det går att pausa (eller snarare är ett krav om man ska hinna ge order till sina karaktärer, då förstår jag vad du menar) ;).?

Detta är BG 1 (med BG 2´s motor) http://www.youtube.com/watch?v=SeSyhDMHWKI&feature=related. Gillar man RPG och inte spelat denna serie så har man missat något, jag har inte ens själv spelat klart första spelet och anser det vara det absolut bästa RPG jag spelat. När andra delen släpptes tvekade jag inte att köpa det, kan säga att det är inte många spel som jag köpt en uppföljare på kort efter release om jag inte spelat klart föregående spel eller själv testat det.

Medlem
Skrivet av PcGamer:

BG har aldrig varit turbaserad, antingen kommer du ihåg fel eller så blandar du ihop BG med något annat spel, eller du kanske menar att det går att pausa (eller snarare är ett krav om man ska hinna ge order till sina karaktärer, då förstår jag vad du menar) ;).?

Njae, "turbaserat" var nog mer fel ord. Det här med att man skulle pausa och välja sina (och sina följeslagares?) attacker föll inte mig i smaken. Är mer för action typ Diablo i det avseendet

Medlem
Skrivet av Ender:
Skrivet av PcGamer:

BG har aldrig varit turbaserad, antingen kommer du ihåg fel eller så blandar du ihop BG med något annat spel, eller du kanske menar att det går att pausa (eller snarare är ett krav om man ska hinna ge order till sina karaktärer, då förstår jag vad du menar) ;).?

Njae, "turbaserat" var nog mer fel ord. Det här med att man skulle pausa och välja sina (och sina följeslagares?) attacker föll inte mig i smaken. Är mer för action typ Diablo i det avseendet

Misstänkte att det var så du menade, ja det är ju mer eller mindre ett krav för att överleva. Om du gillar BG världen så rekommenderar jag helt klart att se när någon annan spelar i så fall, du missar ett spel som få idag kommer i närheten av. Bioware när de var som allra bäst, dagen jag hörde att EA köpt upp dom var en dag av sorg. Slutade aldrig att hoppas men tyvärr verkar det som jag fick rätt i att det köpet skulle innebära slutet för det bolag som på allvar fick mig intresserad av RPG spel.

Medlem

Dwarf 2H hammer pwnage incoming. A solid hit!

Medlem
Medlem
Skrivet av Fleshcutter:

Dwarf 2H hammer pwnage incoming. A solid hit!

Finns inga 2h hammare i AD&D 2, finns väl inte ens i 3? Varken IWD1&2 eller BG1 och 2 hade andra 2h vapen än 2h svärd (2h yxa i IWD2).

Angående turbaserat så har BG alltid varit turbaserat, men turns utspelas samtidigt, men AD&D gör sig bäst i riktig turbaserat t.ex. Temple of Elemental Evil då reglerna är designade runt det.

Kommer inte vara ett nytt Baldurs Gate, finns inget att fortsätta på storyn är slut, finito done. Samt Wizards of the Coast har inte gett ut några rättigheter att göra ett BG3, och skulle dom göra det så kommer det vara med senaste reglerna i AD&D vilket är väldigt annorlunda mot hur det fungerade i BG1 och 2. Så det finns egentligen bara 2 möjliga scenarion remake med upphottat GUI och upplösning eller remake till Android/IOS tablets.


signatur

Varning, ovanstående text kan innehålla särskrivning.

Medlem
Skrivet av Wardancer:
Skrivet av Fleshcutter:

Dwarf 2H hammer pwnage incoming. A solid hit!

Finns inga 2h hammare i AD&D 2, finns väl inte ens i 3? Varken IWD1&2 eller BG1 och 2 hade andra 2h vapen än 2h svärd (2h yxa i IWD2).

Angående turbaserat så har BG alltid varit turbaserat, men turns utspelas samtidigt, men AD&D gör sig bäst i riktig turbaserat t.ex. Temple of Elemental Evil då reglerna är designade runt det.

Kommer inte vara ett nytt Baldurs Gate, finns inget att fortsätta på storyn är slut, finito done. Samt Wizards of the Coast har inte gett ut några rättigheter att göra ett BG3, och skulle dom göra det så kommer det vara med senaste reglerna i AD&D vilket är väldigt annorlunda mot hur det fungerade i BG1 och 2. Så det finns egentligen bara 2 möjliga scenarion remake med upphottat GUI och upplösning eller remake till Android/IOS tablets.

Efter BG2 så planerades 3an men som las ner.
http://en.wikipedia.org/wiki/Baldur%27s_Gate_III:_The_Black_H...

Medlem
Skrivet av donhenri:
Skrivet av Wardancer:
Skrivet av Fleshcutter:

Dwarf 2H hammer pwnage incoming. A solid hit!

Finns inga 2h hammare i AD&D 2, finns väl inte ens i 3? Varken IWD1&2 eller BG1 och 2 hade andra 2h vapen än 2h svärd (2h yxa i IWD2).

Angående turbaserat så har BG alltid varit turbaserat, men turns utspelas samtidigt, men AD&D gör sig bäst i riktig turbaserat t.ex. Temple of Elemental Evil då reglerna är designade runt det.

Kommer inte vara ett nytt Baldurs Gate, finns inget att fortsätta på storyn är slut, finito done. Samt Wizards of the Coast har inte gett ut några rättigheter att göra ett BG3, och skulle dom göra det så kommer det vara med senaste reglerna i AD&D vilket är väldigt annorlunda mot hur det fungerade i BG1 och 2. Så det finns egentligen bara 2 möjliga scenarion remake med upphottat GUI och upplösning eller remake till Android/IOS tablets.

Efter BG2 så planerades 3an men som las ner.
http://en.wikipedia.org/wiki/Baldur%27s_Gate_III:_The_Black_H...

Ett BG3 som inte hade någonting med BG1 och 2 att göra och lika gärna kunnat heta Forgotten Realms Herpaderpderp. Då story och karaktärer var helt nya. Baldurs Gate sagan är färdig, vore bara patetiskt att döpa ett nytt spel till det som inte har någonting med storyn eller karaktärerna att göra. Iofs är det standard att göra så nu men ja...


signatur

Varning, ovanstående text kan innehålla särskrivning.

Medlem
Skrivet av Wardancer:
Skrivet av donhenri:
Skrivet av Wardancer:
Skrivet av Fleshcutter:

Dwarf 2H hammer pwnage incoming. A solid hit!

Finns inga 2h hammare i AD&D 2, finns väl inte ens i 3? Varken IWD1&2 eller BG1 och 2 hade andra 2h vapen än 2h svärd (2h yxa i IWD2).

Angående turbaserat så har BG alltid varit turbaserat, men turns utspelas samtidigt, men AD&D gör sig bäst i riktig turbaserat t.ex. Temple of Elemental Evil då reglerna är designade runt det.

Kommer inte vara ett nytt Baldurs Gate, finns inget att fortsätta på storyn är slut, finito done. Samt Wizards of the Coast har inte gett ut några rättigheter att göra ett BG3, och skulle dom göra det så kommer det vara med senaste reglerna i AD&D vilket är väldigt annorlunda mot hur det fungerade i BG1 och 2. Så det finns egentligen bara 2 möjliga scenarion remake med upphottat GUI och upplösning eller remake till Android/IOS tablets.

Efter BG2 så planerades 3an men som las ner.
http://en.wikipedia.org/wiki/Baldur%27s_Gate_III:_The_Black_H...

Ett BG3 som inte hade någonting med BG1 och 2 att göra och lika gärna kunnat heta Forgotten Realms Herpaderpderp. Då story och karaktärer var helt nya. Baldurs Gate sagan är färdig, vore bara patetiskt att döpa ett nytt spel till det som inte har någonting med storyn eller karaktärerna att göra. Iofs är det standard att göra så nu men ja...

Precis, tyckte inte heller att storyn var särskild bra i wikipedia länken och det var lika gärna att de la ner den. Frågan är ju vad det blir för story om det nu blir en trilogi? Man kan ju inte fortsätta med samma karaktär då den skulle förmodligen vara en demigod eller deity tills nu

Medlem
Skrivet av donhenri:
Skrivet av Wardancer:
Skrivet av donhenri:
Skrivet av Wardancer:
Skrivet av Fleshcutter:

Dwarf 2H hammer pwnage incoming. A solid hit!

Finns inga 2h hammare i AD&D 2, finns väl inte ens i 3? Varken IWD1&2 eller BG1 och 2 hade andra 2h vapen än 2h svärd (2h yxa i IWD2).

Angående turbaserat så har BG alltid varit turbaserat, men turns utspelas samtidigt, men AD&D gör sig bäst i riktig turbaserat t.ex. Temple of Elemental Evil då reglerna är designade runt det.

Kommer inte vara ett nytt Baldurs Gate, finns inget att fortsätta på storyn är slut, finito done. Samt Wizards of the Coast har inte gett ut några rättigheter att göra ett BG3, och skulle dom göra det så kommer det vara med senaste reglerna i AD&D vilket är väldigt annorlunda mot hur det fungerade i BG1 och 2. Så det finns egentligen bara 2 möjliga scenarion remake med upphottat GUI och upplösning eller remake till Android/IOS tablets.

Efter BG2 så planerades 3an men som las ner.
http://en.wikipedia.org/wiki/Baldur%27s_Gate_III:_The_Black_H...

Ett BG3 som inte hade någonting med BG1 och 2 att göra och lika gärna kunnat heta Forgotten Realms Herpaderpderp. Då story och karaktärer var helt nya. Baldurs Gate sagan är färdig, vore bara patetiskt att döpa ett nytt spel till det som inte har någonting med storyn eller karaktärerna att göra. Iofs är det standard att göra så nu men ja...

Precis, tyckte inte heller att storyn var särskild bra i wikipedia länken och det var lika gärna att de la ner den. Frågan är ju vad det blir för story om det nu blir en trilogi? Man kan ju inte fortsätta med samma karaktär då den skulle förmodligen vara en demigod eller deity tills nu

Det problemet uppstod redan i Throne of Bhaal, AD&D är inte direkt gjort för att hantera gubbar av de leveln. Jag menar typ Elminister är väl lvl 18 mage eller så och han är ju magiker av episka proportioner. Efter några minuter in i Throne of Bhaal så är min Cleric lvl 30 (med fullt 6 manna party hela tiden). Beyond broken Men ja det finns ingenting att fortsätta på med Bhaal storyn, enda som skulle finnas är väl kanske nån Prequel eller en helt random Bhaal Spawn men det känns inte så relevant.


signatur

Varning, ovanstående text kan innehålla särskrivning.

Medlem
Skrivet av Wardancer:

Angående turbaserat så har BG alltid varit turbaserat, men turns utspelas samtidigt, men AD&D gör sig bäst i riktig turbaserat t.ex. Temple of Elemental Evil då reglerna är designade runt det.

Som jag förstått det är det en kombination av de båda men själv kör jag "realtid". Var så länge sedan jag spelade spelet att jag glömt bort att det faktiskt fanns en inställning för att köra det som ett turbaserat spel (eller ja så nära det går att komma iaf).

Medlem
Skrivet av Ender:

Det jag hoppas på är Baldur's Gate: Dark Alliance III, alternativt en upphottning av 1 & 2 så man kan köra dem på PS3. Har inte hittat ett enda liknande spel till PS3 förutom möjligen Dungeon Siege 3. Kör nog hellre något av BG-spelen dock.

Det är nog inte särskilt troligt. Alla citat de gömt på sidan hittills har varit från Baldur's Gate 1 & 2.

Medlem
Skrivet av Wardancer:
Skrivet av donhenri:
Skrivet av Wardancer:
Skrivet av donhenri:
Skrivet av Wardancer:
Skrivet av Fleshcutter:

Dwarf 2H hammer pwnage incoming. A solid hit!

Finns inga 2h hammare i AD&D 2, finns väl inte ens i 3? Varken IWD1&2 eller BG1 och 2 hade andra 2h vapen än 2h svärd (2h yxa i IWD2).

Angående turbaserat så har BG alltid varit turbaserat, men turns utspelas samtidigt, men AD&D gör sig bäst i riktig turbaserat t.ex. Temple of Elemental Evil då reglerna är designade runt det.

Kommer inte vara ett nytt Baldurs Gate, finns inget att fortsätta på storyn är slut, finito done. Samt Wizards of the Coast har inte gett ut några rättigheter att göra ett BG3, och skulle dom göra det så kommer det vara med senaste reglerna i AD&D vilket är väldigt annorlunda mot hur det fungerade i BG1 och 2. Så det finns egentligen bara 2 möjliga scenarion remake med upphottat GUI och upplösning eller remake till Android/IOS tablets.

Efter BG2 så planerades 3an men som las ner.
http://en.wikipedia.org/wiki/Baldur%27s_Gate_III:_The_Black_H...

Ett BG3 som inte hade någonting med BG1 och 2 att göra och lika gärna kunnat heta Forgotten Realms Herpaderpderp. Då story och karaktärer var helt nya. Baldurs Gate sagan är färdig, vore bara patetiskt att döpa ett nytt spel till det som inte har någonting med storyn eller karaktärerna att göra. Iofs är det standard att göra så nu men ja...

Precis, tyckte inte heller att storyn var särskild bra i wikipedia länken och det var lika gärna att de la ner den. Frågan är ju vad det blir för story om det nu blir en trilogi? Man kan ju inte fortsätta med samma karaktär då den skulle förmodligen vara en demigod eller deity tills nu

Det problemet uppstod redan i Throne of Bhaal, AD&D är inte direkt gjort för att hantera gubbar av de leveln. Jag menar typ Elminister är väl lvl 18 mage eller så och han är ju magiker av episka proportioner. Efter några minuter in i Throne of Bhaal så är min Cleric lvl 30 (med fullt 6 manna party hela tiden). Beyond broken Men ja det finns ingenting att fortsätta på med Bhaal storyn, enda som skulle finnas är väl kanske nån Prequel eller en helt random Bhaal Spawn men det känns inte så relevant.

Elminster är lvl 1 fighter/ 2 rouge/ 9 cleric/ 24 wizzard/ 5 archmage

Medlem
Skrivet av PcGamer:
Skrivet av Wardancer:

Angående turbaserat så har BG alltid varit turbaserat, men turns utspelas samtidigt, men AD&D gör sig bäst i riktig turbaserat t.ex. Temple of Elemental Evil då reglerna är designade runt det.

Som jag förstått det är det en kombination av de båda men själv kör jag "realtid". Var så länge sedan jag spelade spelet att jag glömt bort att det faktiskt fanns en inställning för att köra det som ett turbaserat spel (eller ja så nära det går att komma iaf).

Nja alltså som sagt är det turbaserat men turerna sker samtidigt, hela spelmekaniken och bakomliggande statistik sker helt turbaserat. En turn är en viss tid i spelet, under den turen kan din krigare t.ex. göra 2 attacker, din magiker kasta en spell. Sen bestäms vem som får göra sina attacker/spells etc först av den karaktärens initiativ och lite tärningar. Så spelaren i Infinity engine spelen ser det som realtid och folk flyttar när du klickar men de gör sina attacker, kastar sina spells, aktiverar effekter etc turbaserat. Därför kan man t.ex. inte springa iväg från vissa attacker/spells utan de kan gå rakt igenom en vägg eller dylikt för att träffa karaktären som flyttade sig medans de var i luften då de redan var beräknade att träffa honom.

Det som går aktivera är att spelet automatiskt pausar efter varje tur är färdig, ger man då inga order mellan de pauserna så är spelet så att säga helt turbaserat. Men det blir inte turbaserat så som de flesta tänker sig (alltså som typ schack).


signatur

Varning, ovanstående text kan innehålla särskrivning.

Medlem
Skrivet av rubbiten:

Elminster är lvl 1 fighter/ 2 rouge/ 9 cleric/ 24 wizzard/ 5 archmage

Ja och han är uber super duper magiker of doom som inte har någon motsvarighet. Här kommer mitt party med 2 st lvl 30 rangers, 1 lvl 30 cleric, 1 lvl 28 mage/lvl 8 rogue och en lvl 17 druid/fighter och en lvl 30 fighter.

Ok visst att protagonisten kanske blir så hög level för han är bhaalspawn of doom men de andra är random yeppar och man märker att hela spelsystemet inte riktigt fungerar med så höglevlade gubbar då AC t.ex. blir i princip irrelevant för allt o alla har typ THAC0 -10. AD&D2 gör sig bäst nånstans mellan lvl 4 och 10. I AD&D 3'ish (NWN, IWD 2) så fungerar det betydligt vettigare upp till typ lvl 20. Har ingen koll alls på hur AD&D 4 och nyare ser ut förutom att det tydligen är nån slags shitstorm över att det är streamlinat.


signatur

Varning, ovanstående text kan innehålla särskrivning.

Skriv svar