Tim Schafer om svårigheterna att jobba med utgivare

Robot
Tim Schafer om svårigheterna att jobba med utgivare

"Jag försöker inte baktala dem", säger Tim Schafer, som förklarar att utgivarna ofta avlägsnar de lite mer riskfyllda idéerna i spel under utveckling.

#double-fine-productions, #costume-quest, #stacking, #adventure


Medlem
Tim Schafer om svårigheterna att jobba med utgivare

Kostar det att lägga upp en patch? Det var något nytt man fick höra.


signatur

PS3 Slim 320GB (1TB) | Wii U Premium | Xbox 360 250GB | X1 1TB | PS5 + Corsair MP600 Core 2TB | New 3DS XL + Katsukity's Capture Card | PS Vita 32GB | Ryzen 5800X3D, 32GB DDR4 3000Mhz, 240GB SSD, 4TB SSD (Kingston KC3000), Radeon 6700XT, 3TB+4TB HDD, B450M-DS3H | Nintendo Switch

Medlem
Skrivet av ohem:

Kostar det att lägga upp en patch? Det var något nytt man fick höra.

Känns ju helt sjukt i så fall.

Medlem
Skrivet av ohem:

Kostar det att lägga upp en patch? Det var något nytt man fick höra.

Förvånar mig dock inte det minsta om det är för båda systemen.... även fast man har pengar så vet man ju nästan varför det nu det tar tid att få ut en patch på sina ställen..

FYSATANS JÄVLAR!!!??? 40000 dollar för att bara lägga upp en patch!?

Medlem

Motsvarande 265,000:- för att lägga upp EN patch? Hur kunde jag i en sekund få för mig att storföretagen inte var giriga monster...

Jag som pirat hade aldrig på ett seriöst plan trott att folk låtit det fungera såhär (på rak arm för övrigt), för vi pirater utgår ifrån att existerande distribution bör och skall användas fritt för att hjälpa alla inblandade. Mer kultur till mer människor.

Så är tydligen inte fallet.

Medlem

40 000 dollar för en patch?! Fy helvete..

Medlem

Jag förstod inte riktigt vart detta kommer ifrån, är det en exklusiv intervju av FZ eller ihopplock? Uttrycka källor i text och inte bara eventuell länk, eller om det är en exklusiv intervju uttrycka det vore najs.


signatur

subterranean homesick alien

Medlem

Så går det när kapitalism styr i samhället..........Greed lead to the dark side.


signatur

Visa lite respekt swordfish. Tråd rensad.

Medlem

En kamel är en häst designad av en kommitté.

Jag kan ju informera somliga om att utan kapitalism hade vi inte haft några spel över huvud taget. Kapitalism är inte samma sak som girighet, som pinsamt många tycks inbilla sig. Bara att läsa på.

Medlem

40 000 dollar för en patch?! det är ju för fan 266 000 kronor! HELVETE HELLER!

Medlem
Skrivet av sparriskrigaren:

Jag kan ju informera somliga om att utan kapitalism hade vi inte haft några spel över huvud taget. Kapitalism är inte samma sak som girighet, som pinsamt många tycks inbilla sig. Bara att läsa på.

Exakt. TACK VARE kapitalismen så har vi Xbox, patchar, medicin, och ... ja, typ allt annat användbart man kan komma på i samhället.

Utan all "ond" kapitalism, banker, finansföretag, etc så hade vi knappt haft el i husen nu.

Medlem
Skrivet av sparriskrigaren:

Jag kan ju informera somliga om att utan kapitalism hade vi inte haft några spel över huvud taget. Kapitalism är inte samma sak som girighet, som pinsamt många tycks inbilla sig. Bara att läsa på.

40 000 för en patch är kapitalism i sitt esse.

Medlem

40 000 Dollar för en patch? jessssssssssssus, snacka om att det blir dyrt att släppa ett buggigt spel :S

Inaktiv

I dessa 40.000 dollar så räknas nog extra kostnader in som löner, extra jobb osv.

Medlem
Skrivet av showerguy:

I dessa 40.000 dollar så räknas nog extra kostnader in som löner, extra jobb osv.

Troligt, nu när man tänker på det.

Skrivet av White:
Skrivet av sparriskrigaren:

Jag kan ju informera somliga om att utan kapitalism hade vi inte haft några spel över huvud taget. Kapitalism är inte samma sak som girighet, som pinsamt många tycks inbilla sig. Bara att läsa på.

Exakt. TACK VARE kapitalismen så har vi Xbox, patchar, medicin, och ... ja, typ allt annat användbart man kan komma på i samhället.

Utan all "ond" kapitalism, banker, finansföretag, etc så hade vi knappt haft el i husen nu.

Kul att den här materialistiska historietolkningen ni stoltserar med - ni vet, övertygelsen om att det ekonomiska systemet (i motsats till människors innovation, aka idealistisk historietolkning) är ansvarigt för alla våra uppfinningar och nya teknologier - är en av Marx främsta bidrag till socioeknomisk teori, och dessutom basen för Marxismen och dess variationer.

Så man kan helt klart basha kapitalismen och samtidigt vara källan till påpekandet om kapitalismens framgångar (dvs, ni ekar Marx tankar just nu och inte tvärtom).

Kan också påpeka att jag inte är vare sig vänster eller höger - bara påläst.

Medlem

Det har ju sina fördelar med avgift för patchar. Då ser fler till att göra spelet rätt från början och spelarna slipper ladda ner patshar stup i kvarten i varenda spel.

Medlem
Skrivet av Frux:

Det har ju sina fördelar med avgift för patchar. Då ser fler till att göra spelet rätt från början och spelarna slipper ladda ner patshar stup i kvarten i varenda spel.

Skulle nog knappast tro att kostnaden vore annorlunda. Arbetet kostar väl lika mycket oavsett i vilket skede av spelets utveckling det handlar om?

Medlem

40 laxar!!!?


signatur

Meep!

Medlem

Som jag har förstått det så är kostnaden för patcharna så höga (iaf på xbox) då allting ska passera Microsofts kvalitétskontroll innan det kommer ut och sen får man betala en summa för bandbredden som kan tänkas användas för att distribuera patchen (storlek * antal aktiverade kopior eller nått sånt). Minns inte vilket företag som gick ut med den informationen tyvärr så jag kan inte ge något källa.

/ LordDaimos

Medlem
Skrivet av LordDaimos:

Som jag har förstått det så är kostnaden för patcharna så höga (iaf på xbox) då allting ska passera Microsofts kvalitétskontroll innan det kommer ut och sen får man betala en summa för bandbredden som kan tänkas användas för att distribuera patchen (storlek * antal aktiverade kopior eller nått sånt). Minns inte vilket företag som gick ut med den informationen tyvärr så jag kan inte ge något källa.

/ LordDaimos

Dock så är det helt gratis att släppa 3 stora patcher per spel (eller om det var 5, de ändrar siffran lite nu och då iaf) samt att krisiska patcher/uppdateringar, alltid är gratis att släppa. Sen får du släppa ytterligare 3 stora (title updatre) patcher varje gång du släpper ny DLC, vilket knappast är ett problem för spelskapare idag då de ofta släpper mer DLC än patcher
Men visst, gör du ett väldigt buggigt spel och släpper dåliga patcher som inte fixar något, då får du betala för din egen inkompetens, då kanske man lär sig till nästa gång (Bethesda)

Medlem
Skrivet av sparriskrigaren:

Jag kan ju informera somliga om att utan kapitalism hade vi inte haft några spel över huvud taget. Kapitalism är inte samma sak som girighet, som pinsamt många tycks inbilla sig. Bara att läsa på.

Nja, att vi har spel kan vi tacka människans kreativitet och önskan att skapa för. Att vi har en spelindustri däremot, det är kapitalismens förtjänst.

Skrivet av White:
Skrivet av sparriskrigaren:

Jag kan ju informera somliga om att utan kapitalism hade vi inte haft några spel över huvud taget. Kapitalism är inte samma sak som girighet, som pinsamt många tycks inbilla sig. Bara att läsa på.

Exakt. TACK VARE kapitalismen så har vi Xbox, patchar, medicin, och ... ja, typ allt annat användbart man kan komma på i samhället.

Utan all "ond" kapitalism, banker, finansföretag, etc så hade vi knappt haft el i husen nu.

På samma sätt kan vi tacka krig för en hel del användbara prylar, men det betyder inte att krig är något bra och önskvärt.

Medlem
Skrivet av Fairfax:

På samma sätt kan vi tacka krig för en hel del användbara prylar, men det betyder inte att krig är något bra och önskvärt.

Haha. Att du ens jämför krig med kapitalism visar hur lite du förstår.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Halmdocka

Medlem
Skrivet av showerguy:

I dessa 40.000 dollar så räknas nog extra kostnader in som löner, extra jobb osv.

Nej, det tror jag inte med tanke på att han precis efter säger att det inte är samma problem med Steam dvs. de kan släppa hur många patchar de vill "gratis". Så han syftar nog helt enkelt på att det faktiskt kostar $40k att släppa en patch på konsolerna.

Skrivet av Grumbledock:
Skrivet av LordDaimos:

Som jag har förstått det så är kostnaden för patcharna så höga (iaf på xbox) då allting ska passera Microsofts kvalitétskontroll innan det kommer ut och sen får man betala en summa för bandbredden som kan tänkas användas för att distribuera patchen (storlek * antal aktiverade kopior eller nått sånt). Minns inte vilket företag som gick ut med den informationen tyvärr så jag kan inte ge något källa.

/ LordDaimos

Dock så är det helt gratis att släppa 3 stora patcher per spel (eller om det var 5, de ändrar siffran lite nu och då iaf) samt att krisiska patcher/uppdateringar, alltid är gratis att släppa. Sen får du släppa ytterligare 3 stora (title updatre) patcher varje gång du släpper ny DLC, vilket knappast är ett problem för spelskapare idag då de ofta släpper mer DLC än patcher
Men visst, gör du ett väldigt buggigt spel och släpper dåliga patcher som inte fixar något, då får du betala för din egen inkompetens, då kanske man lär sig till nästa gång (Bethesda)

Tror inte det är så då Valve har uttryckt sin irritation till viss del angående att patcha L4D 1 & 2 på Xbox. Tydligen så får inte patcharna vara större än en viss mängd MB (vill minnas att det var 20 MB men kan ha fel) samt att de inte får släppa gratis DLC heller utan måste ta betalt för dem och det är därför DLCs för L4D har kostat på Xbox medan det har varit gratis på PC.

Microsoft har många skumma regler när det gäller allt det där tydligen.


signatur

Live like a windrammer as you fuck!

Medlem
Skrivet av sparriskrigaren:

Jag kan ju informera somliga om att utan kapitalism hade vi inte haft några spel över huvud taget. Kapitalism är inte samma sak som girighet, som pinsamt många tycks inbilla sig. Bara att läsa på.

Spel var från början inte ett sätt att tjäna lätta pengar på, spel var från början ren och skär passion, de som utvecklade spel kunde bara drömma om att bli rika på kuppen, de gjorde de för att de brann för det. Idag har spel blivit en av de största branscherna ja, men det har som sagt var inte alltid varit så, innovation har fått gå till förmån för att utveckla spel som man vet säljer på förhand (anledningen till alla dessa otaliga uppföljare som egentligen bara är mer av samma sak). Spelbranschen har alltid varit en riskfaktor det är först på senare tid utgivarna upptäckt de "säkra" spelen som ger mest inkomster. Personligen har jag tröttnat rejält på att spela samma spel i annan form eller se inslag från spel som jag ogillar (som att Killzone 2 använder sig av samma sabla system för att ge spelaren illusionen av stora slag som i CoD 4 vilket var den största anledningen till att jag inte gillade det spelet lika mycket som tidigare delar). Nej jag ser mycket hellre att vi spelare sponsrar dessa utvecklare än några utgivare som bara bryr sig om en enda sak, speciellt när det kommer till utvecklare som DF som gör väldigt annorlunda spel.

Utan kapitalism så hade vi inte haft en lika blomstrande spelindustri, det stämmer ja men spel hade vi haft. Star Wars var från början inte en film som många trodde på, den var ett projekt från en man som brann för att få göra den film han så länge velat göra. Att den sedan råkade bli en av de mest framgångsrika filmen genom tiderna kunde man inte veta då och på samma sätt var det med spel, spel var från början något som betraktades som en hobby och de som utövade denna hobby ansågs vara "nördar". EA var en gång i tiden en utvecklare som också brann för denna form av konst och deras namn betyder ju ordagrant elektronisk konst, dagen då de bytte namn var också början på det "giriga" EA vi har idag. Men EA är inte värst längre, finns ett företag som jag ogillar ännu mer och det företaget är Ubisoft. Nej jag ser mycket hellre att utvecklare får stöd för sina spel på det här sättet, ingen utgivare (och således inte några sabla aktie ägare som lägger sig i) utan bara fansen och utvecklarnas äkta kärlek för dessa ettor och nollor.

Medlem
Skrivet av White:
Skrivet av Fairfax:

På samma sätt kan vi tacka krig för en hel del användbara prylar, men det betyder inte att krig är något bra och önskvärt.

Haha. Att du ens jämför krig med kapitalism visar hur lite du förstår.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Halmdocka

På vad sätt har jag fel i det jag skrev? Om det är argumentationsfel du vill undvika så vore det bra om du själv inte begår dem.

Medlem

The Shock Doctrine,Inside Job,The Corporation,Food Inc,Gasland,Capitalism: A Love Story. http://www.youtube.com/watch?v=acLW1vFO-2Q

It,s called the american dream cause you have to be asleep to belive it.


signatur

Visa lite respekt swordfish. Tråd rensad.

Medlem
Skrivet av swordfish:

The Shock Doctrine,Inside Job,The Corporation,Food Inc,Gasland,Capitalism: A Love Story. http://www.youtube.com/watch?v=acLW1vFO-2Q

It,s called the american dream cause you have to be asleep to belive it.

Tråkigt att säga det men han har så himla rätt, gäller för sverige såväl som för USA. Individer är inget de som styr landet vill ha, de vill ha människor som tänker likadant och som tänker som de vill att man ska göra och de gör allt de kan för detta (som att "indoktrinera" oss vid ett tidigt stadium i skolorna).

Medlem

Får jag föreslå att FZ byter titel på den här nyheten till "En patch kostar 40k på konsoler"
Det verkar ju vara det som folket brydde sig om


signatur

// Bacon <3

12
Skriv svar