Inaktiv
BF3 och Origin

Hejsan allihopa.

Aldrig varit någe super stort fan av BF serien, men gillat de spel som jag lirat som är:

BF1942.
BF Vietnam.
BF2
BF Special forces
BF 2142

Blev väldigt sugen på att köpa BF3 dock så läste jag något otrevligt angånde Origins, som BF ska använda och ska vara exklusivt till tydligen.

Om man inte använder sitt konto/spel på 24månader, så tar dem bort kontot och/eller spelet.
http://en.wikipedia.org/wiki/Origin_%28digital_distribution_p...

Enklaste länken, hur känner ni inför detta?
Jag känner att lusten för spelet har försvunnit helt, då spelet kommer inte använda Steam utan vara Origins egna system.

Använder hellre Steam som alla andra polare använder.

Medlem

Fast EA har haft download limit tidigare och det var nog på detta sätt de löste det.. När jag köpte C&C Red Alert 3 via EA download så kunde jag bara ladda ner det under 5års tid. Saken var ju att jag fick ner hela spelet och man behöver inte ha något extra igång (Steam t.ex.) för att kunna spela det. Allt jag behövde göra var att bränna ut RA3 på en dvd så var det klart.

Du kommer inte behöva ha ett aktivt konto på Origin, eller ha den ens igång för att kunna spela BF3, men du behöver den ju så klart för att tanka ner spelet igen om du inte bränt ut det på skiva och olyckan händer.
Visst är det uselt att de tar bort ens konto om man är inaktiv i 2 år. Enligt Blizzard så skulle de haft något liknande (de verkar ha slopat det dock).

Jag kan tänka mig att det enda du behöver göra för att nollställa nedräkningen av de där 24månaderna är att logga in på kontot via hemsidan eller origin app'en. Och hur ofta är man inte inloggad på steam även om man inte ens är inne på friends eller spelar något spel.
Har inte tagit ner appen för jag tänker köpa spelet i butik så jag behöver inte "skiten". Men det borde ju finnas en "login when windows start" eller liknande, så man automatiskt loggar in.
Origin skulle heller inte vara tvunget att vara igång för dem som vill spela Star wars.

Inaktiv

Då har du mycket större erfarenhet än mig när det gäller EAs download manager, vet bara att jag blir sur när den inte kan hitta patchar till mina spel :), visste för övrigt inte att man kunde bränna ut dem på CD, får man en CD-key mailad till sig?

Jag har dock sett flera människor som skaffade Alice: Madness Returns och noterade att Origin drog en rejäl massa mer än Steam och var tvunget att vara igång för att lira.

Annars tycker jag det är lite väl onödigt att man måste logga in en gång minst var andra år, har BF2 och BF2 special forces, där jag aldrig lirat Special Forces online.

Men om jag uppfattar dig rätt, om jag köper BF tex via webhallen, så behöver jag inte ens Origin förutom att installera de möjligen? Skulle bli rätt sur om jag köper en fysik kopia och den sen blir värdelös för jag inte loggat in.

Medlem

Jo de sa att Origin kommer behövas för titlar, men inte alla. Man kommer vara tvungen att ha deras applikation igång likt steam för dessa.

Just Star Wars TOR var titeln som inte behövde Origin och jag antar det är mest spekulationer än så länge men pga BF3's popularitet så väljer de att inte ha Origin som krav. BF3 finns på t.ex. Direct2Drive som inte heller kräver en app likt steam (om inte spelet i sig kräver steam).
Men jag kan tänka mig att EA vill pusha ut Origin till BF3 användare ,så även om det inte krävs för att spela så kanske spelet patchas via Origin, hoppas inte det, för BC2's patchning funkade helt ok.

Angående CD-key så fick jag min i mailen för RA3 och det är väl det enda sett de har att gå till väga kan jag tro.

Att man måste logga in vart annat år är väl något de räknat med att folk gör. Nu i början lär Origin ha minst lika många buggar och problem Steam hade när det kom, men EA hoppas ju folk köper fler spel via Origin som de kommer spela på daglig basis. Om WoW eller CoD spelen var via Origin så skulle man ju knappast brytt sig om att de tar bort ens konto efter två års inaktivitet för man är ändå online varje dag.
Visst, de är Activision spel, men det var logiska exempel.

Jag hoppas bara att spelen blir billigare där än på Steam. Det är fortfarande bra mycket billigare att gå till en butik och köpa ett spel än att göra det via Steam (nya spel dvs).
Har just testat Origin och det tar upp lika mycket minne när det "idlar" ca 85MB. Det har också integrerats med Xbox Live och PSNetwork samt Facebook (man kan iaf hitta folk via dem). Även om jag inte använder någon av dessa tjänster så är det ju en bonus

Måste ändå säga att jag är nyfiken på hur Origin är men det lär bli när man hittar något billigt gammalt spel så man verkligen använder det. Man har ju redan ganska många spel på Steam.

Citat:

Men om jag uppfattar dig rätt, om jag köper BF tex via webhallen, så behöver jag inte ens Origin förutom att installera de möjligen? Skulle bli rätt sur om jag köper en fysik kopia och den sen blir värdelös för jag inte loggat in.

Enligt DICE så skulle det inte krävas internetanslutning för att spela singleplayer, och Origin har inget offline läge. Thus kan det inte krävas Origin för att spela, men allt kan ändras på bara en månad, och det är 4 månader kvar till release
Dessutom så har jag köpt flera spel som kräver att man har steam trots det är retail versioner. Dawn of War serien, Just Cause2 är två exempel på spel som KRÄVER att steam är igång trots jag köpt dem på skiva. Även om man kan vara i offline så måste ju programmet vara igång så meningen med att köpa spelet på DVD istället för online har försvunnit lite när företagen vill använda Steam som DRM.
Kan inte så många spel på rak arm som är ett singleplayer spel som kräver att man är online för att spela förutom Assassins creed spelen.

Inaktiv

Tackar för svaren Fuidama

Har haft så dålig upplevelse med EA sen tidigare så jag har varit ganska negativ till BF3 hittils, men jag tror jag känner mig lite säkrare på att jag vill köpa de nu efter att fått flera svar

Hoppas nu bara att BF3 blir lika bra som man tror och att vi inte får map packs ect.

Medlem
Skrivet av Kharif:

Tackar för svaren Fuidama

Har haft så dålig upplevelse med EA sen tidigare så jag har varit ganska negativ till BF3 hittils, men jag tror jag känner mig lite säkrare på att jag vill köpa de nu efter att fått flera svar

Hoppas nu bara att BF3 blir lika bra som man tror och att vi inte får map packs ect.

Tjaa eeh Back to Karkand är ju i princip en DLC i stil med BC2 Vietnam. 4 "nya" banor, lite nya vapen och fordon. Skillnaden är ju att man får just den gratis när man förbokar.
Men BF3 måste hållas vid liv så behöver de antingen släppa modverktyg (helst) eller flera DLC'er.
Är inte Black ops uppe i 3 DLC redan?

Inaktiv
Skrivet av Fuidama:
Skrivet av Kharif:

Tackar för svaren Fuidama

Har haft så dålig upplevelse med EA sen tidigare så jag har varit ganska negativ till BF3 hittils, men jag tror jag känner mig lite säkrare på att jag vill köpa de nu efter att fått flera svar

Hoppas nu bara att BF3 blir lika bra som man tror och att vi inte får map packs ect.

Tjaa eeh Back to Karkand är ju i princip en DLC i stil med BC2 Vietnam. 4 "nya" banor, lite nya vapen och fordon. Skillnaden är ju att man får just den gratis när man förbokar.
Men BF3 måste hållas vid liv så behöver de antingen släppa modverktyg (helst) eller flera DLC'er.
Är inte Black ops uppe i 3 DLC redan?

Fast Black Ops kör ju med 5 banor för 150kr, Bad Company 2 till PC hade väl ingen kostnad för banor?

Medlem

Bad Company 2 Vietnam DLC'n betalade jag 99kr för:
http://www.webhallen.com/spel/pc/123452-battlefield-bad_compa...
Men Vietnam tillkom det iaf nya vapen och fordon. Känns som mer valuta för pengarna imo.
Sedan tillkom det dock det lite lama Specact kit'et som bara innehöll lite nya skins på karaktärerna och vapnen för drygt 50kr, bara ett av vapnen var det direkt skillnad på jämfört med icke-specact varianten. Och achievements till dessa också för den som bryr sig om sånt.
http://store.origin.com/store/eaemea/sv_SE/pd/productID.19236...

Medlem

Fast det kom ju också gratis banor. Till PC i alla fall.

Medlem

Mjo de är sant, glömde bort dem eftersom de flesta banorna var samma bana med annat game mode. Det kom 7 VIP map pack gratis med uppdateringarna till PC (och gratis till de som använde VIP koden). Om jag läser tabellerna rätt på hemsidan så tillkom det 6 nya banor.

Black Ops har väl tre DLC'er nu (varav en inte är släppt ännu) och de innehåller 5 banor vardera? Inte så insatt i dem eftersom Perksen i spelet förstör balansen för mycket, så jag släppte spelet efter rätt kort tid.
Hoppas inte BF3 får perks likt CoD, skulle inte kännas rätt i en taktisk shooter utan det passar ju CoD som är mer en fullt ös, hjärnlös shooter.

1
Skriv svar