Spel tillåter virtuella krigsbrott?

Vad som är acceptabelt i riktigt krig och bla bla. Skulle man sätta ett vapen på en gamer och skicka han in i ett riktigt krig med full skottlossning skulle 99,99% sitta skita på sig i ett hörn och ropa efter mamma. Att sedan tro majoriteten av dom som vågar göra något annat sedan skulle börja skjuta harmlösa civila för att dom gjort det i ett spel hemma vid datorn är ju sinnesjukt.

Det är skillnad på spel och verklighet.

Medlem
Skrivet av Sebastian Lind:
Skrivet av Phosphor:
Skrivet av almblad:

Kan jag gå ut och våldta små 10-åring i IRL ??? Nej just de därför spelar vi spel....

Om det hade varit lagligt så hade det varit andra bullar ))))))

WTF?

WTF upphöjt med två.

skrämmande ju WTF x3

Medlem

Verkar vara mycket snack om spelrelaterat våld nuförtiden.

Det är ingenting att bry sig om. Det var så mycket snack om skräckfilmer förut och hur dem påverkade ungdomars hjärnor eftersom dem blev så "verklighetstrogna". Titta nu på hur många filmer som bryter mot gränserna (SAW någon?).

Nädu, sånt här går över med tiden. Spel är för nöje, och enbart för att jag spelar ett våldsamt spel betyder inte att personen i fråga är våldsam. Nu får det bli skärpning, massmedia!

Skrivet av Almblad:

Kan jag gå ut och våldta små 10-åring i IRL ??? Nej just de därför spelar vi spel....

Om det hade varit lagligt så hade det varit andra bullar ))))))

Tyvärr finns redan ett sådant spel. Kan säga att spelet är Japanskt gjort, men mer nämner jag inte.

Inaktiv

Ett spel ska få innehålla vad tillverkaren vill inte vad nån jävla moraltantorganisation vill, det är upp till tillverkaren om man vill ha med militärtribunaler i sitt spel/konstverk/verk.

Medlem

Gud så löjligt... Det verkar som att vissa har lite att göra.

Medlem

Men, vad är detta? Det är ju för bövelen spel och inte verklighet. Tycker man kan ta och se på "The Sims" i vilket man kan lära sig att om ungen är dryg och högljudd om nätterna så kan man placera den på trottoaren för att man inte ska bli väckt av dess skrik.

SPEL

Medlem
Skrivet av MakkeK:

...Schack innehåller torn som våldtar drottningar...

Intressant tolkning.

Medlem
Skrivet av almblad:

Kan jag gå ut och våldta små 10-åring i IRL ??? Nej just de därför spelar vi spel....

Om det hade varit lagligt så hade det varit andra bullar ))))))

Also QFT

High-five bro!

Medlem

bara för att man KAN göra en sak är inte det samma sak som man VILL göra det


signatur

1: Intel Xeon W3680 @ 3.3Ghz - 48Gb DDR3 - GTX970 4Gb

Inaktiv

Jag förstår poängen med deras kritik. Många sitter bakom sina skärmar och skrattar, men någonstans måste man ändå sätta gränsen för annars blir det bara bajs av det...

Så vi kan börja våldta barn och kvinnor i Call of Duty 10?

För det är inte alls ovanligt med våldtäckter i krig, ska man ha med det i spel också som ett alternativ att förnedra och förgöra fienden?

Sen tycker jag det är idiotiskt att jämnföra tv-spel och film.

En film hyllar väldigt sällan människor som dödar civila och torterar, inte vad jag sett.

Jag själv spelar spelen de kritisera men jag tycker inte deras kritik är att skratta åt, man bör ändå tänka till och försöka förstå varför vissa tycker så.

Medlem

Shit, är dom helt totalt jävla dumma i huvudet? Låt våra spel vara ifred Det klagas aldrig på sånt här i filmer


signatur

Game long and prosper

Medlem

Hela grejjen med spel är väl att komma ifrån verklighetens tråkiga vardag...

Medlem

Asså, dom kan ju undvika vissa saker t.ex våldtäkt o liknande men det ska ju fortfarande ha med vissa viktiga delar som kan ge en bra touch till spelet. Korruption är något som existerar i många delar av världen och är en viktig del som spel skaparna borde ha med i tanken.
Tycker att spel som har med lite olagliga saker o liknande är väldigt bra eftersom det ger lite annorlunda gameplay till skillnad från andra spel som inte låter en göra ett endaste skit >.<

Medlem

Dom har säkert rätt. Men det är redan försent. Hade världen varit en bra plats att leva på så hade det inte funnits krig, krigs-spel osv...

Men det är för sent. Men det är bra att några bryr sig iaf.
alla är vi olika

Medlem

Varken MGS4 eller FC2 låter spelaren döda civila och tortera fångar. Faktum är att FC2 inte ens innehåller civila, utöver i slutet av vissa uppdrag.

Medlem

men för helv... då kan de ju lika gärna slopa varenda jävla deckar bok som finns inklusive ex antal filmer osv... u get my point, de ger sig på den avdelningen inom underhållning som vuxna förstår sig minst på... lågt...


signatur

There are times when the world asks ordinary men to do extraordinary things.

Medlem
Skrivet av RagNy:

men för helv... då kan de ju lika gärna slopa varenda jävla deckar bok som finns inklusive ex antal filmer osv... u get my point, de ger sig på den avdelningen inom underhållning som vuxna förstår sig minst på... lågt...

Word!


signatur

Game long and prosper

Inaktiv

hur löjligt får det bli?


signatur

Waffleman, 300 meters. northwest!

Medlem

Gränserna flyttas hela tiden fram för vad som ska vara tillåtet och "normalt". I film, spel och i verkligheten. Det finns ingen som vågar sätta ner foten och säga stopp. Men så ser vi också vart vi är på väg. Totalt missantropiskt samhälle!
All heder åt dem som vågar säga ifrån!

Medlem
Skrivet av Jonny:

Gränserna flyttas hela tiden fram för vad som ska vara tillåtet och "normalt". I film, spel och i verkligheten. Det finns ingen som vågar sätta ner foten och säga stopp. Men så ser vi också vart vi är på väg. Totalt missantropiskt samhälle!
All heder åt dem som vågar säga ifrån!

+1

Medlem

Japp, samma vanliga idioti som poppar upp emellanåt! När ska det börja dyka upp aktivister för försvara digitala karaktärers integritet och känslor..? lol

Medlem

Ja gud så trevligt,skulle dom få sin vilja skulle de väll sluta med att en tiondel av spelat består av att man sitter i en krigsrätt..

Medlem

På ett avsnitt av den amerikanska serien "Bullshit" så låter de en ung pojke skjuta (kommer inte ihåg åldern, runt 10) ett M16 gevär. Sluta med att han börja gråta när han upptäckte vilken kraft det finns i ett sånt gevär. Det enda han gjorde om dagarna var att spela Call of Duty: Modern Warfare.

Så trots all den "träningen" han hade gjort så var verkligheten så långt ifrån vad spelet lärt honom. Men nu kan ju vem som helst säga att deras inslag bara var något liberalt reklam trick, så ja kan även tillägga att min lillebror som är 14 år gammal ÄLSKAR Left 4 Dead. Han spelar det i ett mörkt rum och även om han är hemma ensam, men jag hade problem att få honom att se Shaun of the Dead, och om någon i mina föräldrars hus tittar på någon ren skräckfilm så är han rädd att komma in i rummet till och med.

Det finns ju även en massa undersökningar och annat av riktiga forskare men jag har aldrig varit helt säker på att min åsikt att tv-spel inte har något med verkligheten att göra var den rätta eftersom det även finns undersökningar som visar motsatsen (om än dock de undersökningarna oftast kommer från Texas eller Tyskland eller något liknande ställe).

Det var då tills jag nu sett en pojke börja gråta av verkligheten att skjuta ett vapen som normalt sitter och skrattar och pratar om att döda framför tv:n, och min bror som på ett tv-spel kan döda zombies med headset i ett mörkt rum mitt i natten ensam hemma men som inte klarar av att se "I Am Legend".

Trött på att läsa om en debatt som i mina ögon redan är över, och som varit över innan den ens började, film, musik och allt annat från hårfrisyrer till talat språk har redan diskuterats till döds innan tv-spel kom in i bilden.

Spel som tillåter virtuella krigsbrott
Spel som tillåter låtsas krigsbrott

Meningarna betyder samma sak.

Medlem

Kanske är dom som borde kolla upp sig om de inte kan se skillnad på spel och verklighet. Vilka jävla muppar...

*Återgår till min terroristträning på flygplatsbanan i MW2*


signatur

PC = Olympics, Consoles = Special Olympics
PC Master race

Medlem

Jag läste en gång en bok med en drake i. Ganska orealistiskt. Borde inte det förbjudas? Helst vill man ju bara läsa intressanta och realistiska historier om hur tant Agda på 85 år spenderar sina förmiddagar på Fässbergshemmet.

Medlem
Skrivet av MMLazarus:

Jag tycker det är fint att sådanna organisationer kan få lite gratis press med detta. Just nu så verkar det ju vara det mest omtalade så därför uttaler dom sig så.
Smart.

Och självklart så påverkas vi av de film vi ser, den litteratur vi läser och dom spel vi spelar.
Desensitizing är ett välkänt och väldokumenterat sätt att flytta folks gränser. Om ni inte tror mig så ta ett titt på vad man för kanske 25 år sen ansåg vara grovt våld på film. Och jämför det med dagens.

Först av allt så har du inte sett mycket film om du tror att det finns värre saker idag än för 25 år sedan. Och för 25 år sedan så var folk rädda för homosexuella människor för att de inte vill få AIDS om de kom för nära, så denna desensitizing du pratar om kommer inte ifrån någon underhållning utan ifrån bättre förståelse. Kan dra in religion i detta med men kommer för långt ifrån vårat topic då tror jag.

Medlem

Men herregud, ett spel är väl ett spel. Vem fan bryr sig?

QRT
Medlem
Medlem

Jag undrar seriöst hur många grovt förståndshandikappade de finnns som läser artiklar på FZ.se.

Folk pratar om hur dessa organisationer absolut inte ser någon skillnad - vilket de inte verkar har uttalat sig om. Det jag tolkar det de menar (från FZ:s grovt huggna citat) är att tekniken börjar närmar sig virtual reality. Därmed så borde speltillverkare som nischar sig mot realistiska slag också ge realistiska följder. De vill inte banna våldsamma spel bara poängtera att utvecklaren får ett ansvar.

Era jämförelser med ej interaktiva medium är skrattretande. Snälla försök inte att jämföra detta med drakar(vilket vi är uppvuxna med att veta inte finns på riktigt) i böcker och filmer. Då det dels är orealistisk setting och dels så är det inte INTERAKTIVT.

Sedan vill jag också poängtera att nyheten inte nämner vilka spel som kan ha överträtt folkrätten utan bara ett litet urval av de som testades.

Men jag vill minnas att senast man försökte göra ett realistisk spel med realistiska följder så blev det ramaskri från andra moralkärringar och de tappade publishern. D.v.s. Six Days in Fallujah.

Jag tycker det är sorgset att nu när de kommer upp röster som kollar nyktert på situationen och faktiskt håller en vettig debatt om var problem kan finnas möts av dessa "vuxna" fjortonåringar(menade så klart 23-åringar) utan bättre förståelse som inte kan hålla sig lika sansad.

EDIT:
För att förtydliga så har ingen av organisationerna anklagat 10-åriga pojkar för att läras upp till en mördararmé. Då har man missat frågan över huvud taget. De finns en åldersrekommendation på förpackningen och det är upp till föräldern hur den gör. Men frågan hanterar helt enkelt varför realistiska spel som eftersträvar realism inte har realistiska konsekvenser.


signatur

(PS. Detta inlägg har ingenting med sympatier mot sovietunionen, gamla nazityskland eller något annat politiskt styre att göra. DS.)

Medlem
Skrivet av Javas:

Shit, är dom helt totalt jävla dumma i huvudet? Låt våra spel vara ifred Det klagas aldrig på sånt här i filmer

Håll käften om du inte vet vad du pratar om, filmer kritiseras visst vid denna dag baserat på dess innehåll som kan uppfattas omoraliskt.

Saxat från wikipedia om filmen Antichrist(2009 - ja tvåtusennio):

The ecumenical jury at the Cannes festival gave the film a special "anti-award" and declared the film to be "the most misogynist movie from the self-proclaimed biggest director in the world".[23][26][27] Cannes festival director Thierry Frémaux responded that this was a "ridiculous decision that borders on a call for censorship" and that it was "scandalous coming from an 'ecumenical' jury".[27]

The film has also come under attack for its explicit and often disturbing sexuality, including the opening scene showing a toddler falling to its death while He and She have sex on the bed nearby. The film has also invited controversy for its graphic sexual violence. In one controversial scene, She hits His testicles with a wooden plank so hard that it is implied they are crushed. While He is unconscious, she masturbates him until he ejaculates blood. She then drills a hole through his shin to bolt him onto a grindstone. In a later scene, She cuts off her own clitoris with a pair of rusty scissors.[28]

Om vi ska vara nitpicky om det ska gälla just orealistiska konsekvenser i realistiska krigsskildringar så kan det ta längre tid att skrapa ihop något.


signatur

(PS. Detta inlägg har ingenting med sympatier mot sovietunionen, gamla nazityskland eller något annat politiskt styre att göra. DS.)

Skriv svar