Diskutera – Vilken genre ligger närmast ditt hjärta?

Robot
Diskutera – Vilken genre ligger närmast ditt hjärta?

Rappa shooters. Tung strategi. Pusselknåp. Vilken är din favoritgenre?

#diskutera


Medlem

Får jag bara välja en enda så är nog survival den genre som jag ligger närmast hjärtat (vakna naken på en strand är en personlig favorit, både i spel och irl), men jag spelar det mesta förutom AAA-titlar. Det finns ingen egentlig anledning till att jag undviker större titlar, utan mer att jag sparar dom till senare och aldrig känner att det blir dags att spela dom.

Medlem

Jag spelar mest plattformsspel i 2d, strategispel/management, rollspel och fps.
Jag skulle vilja pröva något nytt.

En genre jag saknar är snowboardspel. Släpps såna fortfarande? Älskade Supreme Snowboarding och 1080.

Medlem

Utan tvekan rollspel. Primärt action-rpg, alltså ex elder scrolls, fallout, witcher, cyberpunk, outer worlds, kingdom come, osv. Stora öppna världar med loot överallt och en miljard sidospår som hela tiden snor fokus. Dock ogillar jag skarpt "intressepunktsinflation" som exempelvis Ubisoft verkar älska. Jag vill gärna hitta saker "av en slump" eller på grund av eget utforskande, inte för att det dök upp en prick på radarn en kilometer bort.

Medlem

Hey you, you're finally awake


signatur

Meep!

Medlem

Framför allt strategispel här. Har plöjt alldeles för många timmar i Civilization (ett, två och fyra) Stellaris, Total War Rome II etc.
(Räknas Xcom Enemy Within som strategispel? Lägg till det också i så fall.)


signatur

Jag tröttnade på min gamla signatur, men kom inte på något vitsigt att skriva som inte kändes fånigt, så det blev den här harangen i stället.

Skribent

Peka-klicka, shooters (gärna onlinevarianten), stadsbyggare, rollspel, på senare år även vissa typer av survival/crafting-spel. Men om jag tvingas välja en enda genre för resten av livet så blir det mmorpg.


signatur

Pianocovers av spelmusik – Forumtråd på FZ |Youtube

Medlem

Turbaserade spel & RTS (eller Strategi överlag)

Medlem

Spel som verkligen får mig att känna starkt. Genre spelar ingen större roll för mig


signatur

Processor: Intel Core i7 13700kf
Grafikkort: Palit GeForce RTX 4080 GameRock 16GB
RAM: 32 GB DDR5 6000mhz CL36
Högtalare: Sonos Arc, Sub Mini + 2 Sonos Era 300
VR: Meta Quest Pro + Link-kabel + bHaptics Tactsuit x16

Medlem

Action, RPG, strategi är de jag kör mest.

Medlem

Jag har egentligen en ganska bred spelsmak, men om jag måste välja en genre blir det RPG. Både omgångsbaserade som Baldurs gate 3, och realtids-action a'la Witcher 3.

Jag kollade hur Wikipedia klassificerar Romance off the Three Kingdoms-spelen eftersom de innehåller så många saker jag gillar.

Och ja, de här orden i valfri kombination och valfritt antal fungerar rätt bra för att beskriva mina favoritspel.
"turn-based tactical role-playing simulation grand strategy wargames"

Men sen spelar jag det mesta. Det finns nog ingen genre som jag undviker helt.

Medlem

Milsim/survival typ Tarkov.

Medlem

Västerländska RPG är det som ligger mig varmast om hjärtat, alla dagar i veckan. Sen kan det bli en del strategi och FPS, men står sig relativt slätt i jämförelse.


signatur

Good. Bad. I'm the guy with the gun

Medlem

Den otroligt breda genren actionäventyr med rollspelsinslag.

Medlem

Min favoritgenre måste vara retro fps shooters.
Älskar fortfarande Quake, Duke Nukem 3D och Doom som exempel.
Även nya spel som kör med retro-tema gillas, tex Ion Fury.

Medlem

Taktiska fps typ Ready or not är min favorit genre

Medlem

Definitivt fps från 90-talet och början av 2000.


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Medlem

Shooters så som Crysis, Hexen, Doom eller Open world som GTA 5.

Medlem

Fightingspel och det sedan fatal fury 2 på neo geo

Medlem

Storydrivna singelplayeräventyr är det jag helst spelar.


signatur

Kunskapsförmedlare.

Medlem

Gillar spel med öppen värld och starka storyelement. T.ex Witcher 3, RDR2 osv absolut mest. Sen spelar jag ofta spel från många olika genrer.

Medlem

Simracing och ARPGs.
Har gillat racing-spel sedan RC Pro-Am men mitt sim-intresse startades av Sega Rally på arkad, blev skapligt less när kabinetten gick sönder och byttes ut mot ett par flipperspel. Något år senare blev det Grand Prix Legends (med ratt från Saitek) och Gran Turismo.
Sen blev det Simbin och PS2-versionerna av GT. Testat så gott som allt som har med simracing att göra sedan GPL nu när jag tänker tillbaka på det men tror nog att iRacing, Live for Speed och GT5 är dom viktigaste titlarna i mitt liv. Träffat förbaskat många vänner tack vare den trion av spel. Om veckan/dagen varit "meh" så finns det ingen bot lika bra som ett par lopp med likasinnade människor.

Diablo 2.. Ptja, jag behöver kanske inte förklara den titeln här på FZ, hah. Path of Exile har jag idag ohälsosamma mängder tid i. En flock av mina vänner spelar både sim-racers och PoE så har alltid något att göra med någon.

Varmt om hjärtat? Japp, inte bara lite.

Gnällkuk

Co-op survival & ARPGs


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem

ARPG helt klart.

Medlem

Västerländska rpg, har en svaghet för strategi och en del moba i mina yngre dagar.

Medlem

På PC: FPS.
På PlayStation: JRPG.
På Nintendo-konsoler: plattformsspel (Super Mario).

Måste jag välja en genre så är det nog japanska rollspel.

Medlem

RPG/Strategi/Simulator, blandningar av dom 3 elementen är min kopp kaffe. Föredrar även turordning över Realtid/Action. Ju långsammare spel desto bättre.

Medlem

Alla spel som inte bara går ut på att ta död på sin omgivning hela tiden.
Nästan bara singelspel.


signatur

CARPE JÄVLA DIEM

It's not a lake, it's an ocean

Om man tittar på vad jag spelade i fjol är det action/äventyr som är min huvudsakliga genre. Men jag älskar fortfarande plattformsspel också.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

123
Skriv svar