Medlem
Skrivet av Godofcheese:

Bra karaktärdesign menar ni väll
Uppfriskande efter alla mindre vackra personer i västerländska spel

Sen är ju huvud-designer en kvinna, så inge sexism det handlar om med att objektifiera hur personer ser ut

Jag är lite nyfiken på vilka ”alla mindre vackra personer i västerländska spel” är.

Medlem

Kul att du gillade Steller Blade så mycket.
Kanske kommer man skaffa det i framtiden.
Varit för mycket snack om Eve design (En design som jag gillar) än om själva spelet.


signatur

Nostalgia is a hell of a drug Benny.

Medlem
Skrivet av Azedrian:

Agreed... Visst, det är överdrivet (vilket fortfarande är ok), men inte hälften så mycket som stor del av västerländsk media har emot, gud förbjude, vackra kvinnor. Tråkigt att se fz. Såg inte God of War fick sämre betyg för shirtless Kratos.

Vilken tramsig jämförelse. Kratos springer inte runt i latex-kallingar som separerar och ramar in skinkorna eller paketet på framsidan, eller en choker runt halsen etc. Inte heller glider kameran ner på sidan av Kratos så man verkligen ser paketet stå ut.

Skrivet av Godofcheese:

Bra karaktärdesign menar ni väll
Uppfriskande efter alla mindre vackra personer i västerländska spel

Sen är ju huvud-designer en kvinna, så inge sexism det handlar om med att objektifiera hur personer ser ut

För kvinnor kan inte vara sexistiska mot andra kvinnor? Kvinnor kan precis som män objektifiera andra kvinnor, bodyshamea och diskriminera. Och gissa vad? Det är mest troligt en man som gett henne direktiv över hur slutdesignen ska se ut.

Personligen skulle jag aldrig få för mig att spela ett sån här spel hur bra det än må va.

Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Det här är en recension, där tycker man saker. Det är hela poängen: att någon berättar om sina upplevelser om något. Inte att skriva saker som alla håller med om.

Jonas är dessutom väldigt tydlig med att det är hans åsikt och att alla får tycka precis vad de vill. Det blir ju väldigt konstigt om recensenten inte får tycka saker, när ni får göra det i kommentarerna?

Inga betyg har höjts eller sänkts på grund av nån klädsel. Det finns ingen gemensam agenda om kvinnors utseende som västerländska medier följer. Förlåt om jag låter dryg, men läs vad som står istället för att tolka in massa saker i texten.

Kan vi prata om spelet nu?

Och läsarna tycker också saker och kommenterar. Det är väl den naturliga diskussionen, annars är det ju ingen ide att ens har en kommentarsfält. Men jag förstår att alla är lite på tårna och taggarna utåt pga allt snack som varit om spelet på Youtube och andra ställen där många har en agenda.

Skribent
Skrivet av trickeh2k:

Själv tycker jag det är befrieande att vi fortfarande får ha spel som fortsätter vara som förväntar sig när det kommer till karaktärerna även om jag aldrig varit något direkt fan av alla anime-tjejer ska ha överdrivna fysiska attribut och minimala kläder.

Hur pass svårt att spelet? Lite svårt att utröna om man jämför det med Souls-spelen?

Allt passar i sitt sammanhang och här upplever jag helt enkelt att karaktärsdesignen för överdriven jämfört med det övrig i spelet.

Spelet är utmanande, svårt i vissa fall, men inte lika bestraffande som ett souls-spel kan vara. Det är sällan några långa promenadsträckor från senaste lägerplatsen ifall du dör och du tappar ingen xp eller valuta.

Har tyvärr svårt att direkt jämföra med souls-spelen då jag ej har så stor erfarenheter av den serien, men man måste nog gilla en utmaning om man ska uppskatta det fullt ut!

Medlem
Skrivet av WargH:

Och läsarna tycker också saker och kommenterar. Det är väl den naturliga diskussionen, annars är det ju ingen ide att ens har en kommentarsfält. Men jag förstår att alla är lite på tårna och taggarna utåt pga allt snack som varit om spelet på Youtube och andra ställen där många har en agenda.

Nu ska vi inte hymla med att folk här också har en agenda. Alla har det. Kommentarerna här i stil med ”äntligen en snygg tjej istället för de för feta fula i västerländska spel!” har en uppenbar smak av ”man kan ju inte ens säga att snygga tjejer är snygga längre!” med en längtan tillbaka till enklare tider.

Gnällkuk
Skrivet av Jonas Vågström:

Allt passar i sitt sammanhang och här upplever jag helt enkelt att karaktärsdesignen för överdriven jämfört med det övrig i spelet.

Spelet är utmanande, svårt i vissa fall, men inte lika bestraffande som ett souls-spel kan vara. Det är sällan några långa promenadsträckor från senaste lägerplatsen ifall du dör och du tappar ingen xp eller valuta.

Har tyvärr svårt att direkt jämföra med souls-spelen då jag ej har så stor erfarenheter av den serien, men man måste nog gilla en utmaning om man ska uppskatta det fullt ut!

Ok, tack


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem

Jag tycker att det verkar väldigt skoj och sitter lugn i båten tills PC-releasen som jag räknar kallt med dyker upp inom nåt år.


signatur

H-How can she slap, kupo!?

Medlem
Skrivet av Azedrian:

Agreed... Visst, det är överdrivet (vilket fortfarande är ok), men inte hälften så mycket som stor del av västerländsk media har emot, gud förbjude, vackra kvinnor. Tråkigt att se fz. Såg inte God of War fick sämre betyg för shirtless Kratos.

Kul att se hur det fortfarande finns personer som inte kan se skillnad på naket och sexualiserat

Antar att Kratos hade följande kroppsspråk i God of War också.

...eller som på den nedre bilden istället för den övre

Medlem
Skrivet av Alexraptor:

Jag håller inte med om karaktärsdesignen, men det är en ärlig och rättvis åsikt som bör respekteras. Till skillnad från FZ så har många andra spelmedia, så som IGN och Kotaku, ju betett sig extremt illa och uttryckt sig väldigt hatiskt om spelet och dess skapare.

MAXIM Korea gav ju också roligt svar på tal genom att visa upp ytterligare flera olika "realistiska kvinnor", då modellen som skannats in i spelet var en av deras.

Håller med dig där, hela diskursen blev så otroligt skev och stundtals hatisk och rasistisk i vissa fall. Svårt att fatta egentligen, ett spel liksom. Att INTE skriva ett par meningar om något man tyckte distraherade från spelet hade ju också varit fel. Fokus ligger fortfarande på spelet och dess kvalitéer och inte något annat, och beskrivningen av det låter ändå lockande.

Jaha, det om MAXIM visste jag inte, det är ju också ganska roligt! Snacka om gratis marknadsföring dels för Stellar Blade som nått ut till betydligt många fler men också för modellen och MAXIM Korea. Det hade nog "kritikerna" (inte de med faktiskt berättigad kritik) inte räknat med

Redaktör
Skrivet av WargH:

Och läsarna tycker också saker och kommenterar. Det är väl den naturliga diskussionen, annars är det ju ingen ide att ens har en kommentarsfält. Men jag förstår att alla är lite på tårna och taggarna utåt pga allt snack som varit om spelet på Youtube och andra ställen där många har en agenda.

Ja givetvis. Men jag har svårt för felaktiga påståenden som att betyget sänkts och att det sätts stämplar på oss för att en åsikt uttrycks. Msn måste få tycka saker utan att stämplas som det eller det.


signatur
Medlem
Skrivet av Godofcheese:

Bra karaktärdesign menar ni väll
Uppfriskande efter alla mindre vackra personer i västerländska spel

Sen är ju huvud-designer en kvinna, så inge sexism det handlar om med att objektifiera hur personer ser ut

Kör en Googling på "Tom of Finland" och säg att resultatet inte är sexistiskt för att det är skapat av en man

Medlem
Skrivet av ThatGreek:

För kvinnor kan inte vara sexistiska mot andra kvinnor? Kvinnor kan precis som män objektifiera andra kvinnor, bodyshamea och diskriminera. Och gissa vad? Det är mest troligt en man som gett henne direktiv över hur slutdesignen ska se ut.

Personligen skulle jag aldrig få för mig att spela ett sån här spel hur bra det än må va.

Gött, då blir plånbok gladare


signatur

"Wonderful! Time for a celebration... Cheese for everyone!"
"Epic is shit, change my mind"

Medlem
Skrivet av Ender:

Kul att se hur det fortfarande finns personer som inte kan se skillnad på naket och sexualiserat

Antar att Kratos hade följande kroppsspråk i God of War också.
https://reelgirl.com/wp-content/uploads/2012/05/pose1.jpg

...eller som på den nedre bilden istället för den övre
https://comicvine.gamespot.com/a/uploads/original/11112/11112...

Kul att se hur det fortfarande finns personer som tror att sexualisering ser likadant ut för bägge könen.

Medlem

Tack för en bra recension förresten. Har inte kört Bayonetta eller Nier, även om jag haft den sistnämnda i backkloggen ett tag. Känns som liknande om inte identisk genre, och jag lär börja där...den där dagen när "tid" magiskt infinner sig.

Medlem
Skrivet av Alexraptor:

Kul att se hur det fortfarande finns personer som tror att sexualisering ser likadant ut för bägge könen.

...eller personer som tror att sexualisering av ett kön enbart måste vara riktat till det motsatta könet

Medlem

Kul att se att mer än 90 procent av recensionen ha dlar om gameplay, grafik, ljud och underhållningsvärde.
Något som ofta kommer i andra hand idag.

(Har mer kläder än Lizzo men är tveksamt klädd?)

Medlem

När vi ändå är så djupt inne i snacket om agendor så kan jag lika gärna lägga korten på bordet.

Min agenda är att försöka få så pass många timmar med Stellar Blade i helgen som bara möjligt.

Man kan ju säkert alltid hitta något att gnälla om när det kommer till spelet, men i det här fallet så känns det konstigt nog mer vuxet att bara acceptera läget/designen som den är och antingen gå vidare eller köpa det.

Medlem

Vad har denna hobby blivit när man läser detta kommentarsfält. Dömer ingen säger bara att är tråkigt

Medlem
Skrivet av Natrium:

ja varför gör dom inte en fet tjej som ser ut som dom ramlat ner ifrån det fula trädet och träffa varje gren på vägen ner.

Sån karaktär är mycket roligare att spela. =D

Tror aldrig någon sagt liknande och mena det ^^

Med tillräckligt många poäng i genusvetenskap finns det dom som verkligen menar det.

Medlem

Alla har vi olika tycke och smak gällande karaktärsdesign.
Jag har noll lust att spela detta spel, bara genom att se Eve.
Spelade nyss igenom ME:2, den där jävla Miranda förstör ju bara så jävla mycket med sina tights som är så djupt in i skåran så man fan tror att hon kommer att klyvas. Men jag förstår ju att sånt här tilltalar pojkar


signatur

SHEPERD S HEPAURD SHEPARUD!!!

Medlem

Jaha en sånn här tråd!?

Tyck vad ni vill. Det blir ändå köp för eller senare!


signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

Medlem
Skrivet av Trycket:

Vad har denna hobby blivit när man läser detta kommentarsfält. Dömer ingen säger bara att är tråkigt

Ja, det är tråkigt. Ta spelet för vad det är och ha kul med det, gillar man det inte behöver man inte röra det.


signatur

"A lie is truth, until you recognize it as a lie. To see the truth behind those lies is probably the right thing to do. However, it may not necessarily bring happiness. Lies are Happiness."

PC-spelare
Dator: TUF Gaming B550 Pro, Ryzen 5600G, 16GB RAM, Sapphire Radeon RX 5600 XT

Medlem

Garvade hårt åt den här kommentaren på YouTube:

Citat:

Imagine feeling like youre competeing with fictional women. And losing. Phenomenal.

Källa:

"Stellar Blade is literally killing women"
https://youtube.com/watch?v=bXu0ZQNLmAM


signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

Medlem

Vad är det för fel på designen på karaktären?
Förutom att alla är rädd för snygga karaktärer idag.


signatur

-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-

Medlem

Vad kul med ett bra betyg, verkar landa på ett samlat snitt runt 85 vilket var ungefär vad jag förväntade mig

Har testat demon men sedan tog ”tyvärr” FFVII Rebirth upp min speltid. Gillade skarpt det jag hann med att prova i alla fall. Striderna var väldigt tillfredsställande och spelet flöt på fint.

Kommer bli ett köp framöver. Dock ett stort utropstecken på priset. 899kr för ett spel från en ganska oprövad utvecklare (visserligen backad av Sony) är lite att ta i.

Medlem

Den här diskussionen är helt underbar. Jag kan fortfarande inte smälta att Stellar Blade passerar över woke tröskel på grund av att huvud karaktären ser bra ut. Men sen är jag också progressiv ibland till det extra hållet. Så jag är bara lyriskt glad över hela situationen. Visst jag kunde ha fått möjlighet att ha blivit behandlad som en 25 åring+ och fått ett alternativ där Eve är helt naken. Men jag nöjer mig med den "censurerade versionen" när hon är något som en 18-25 åring kan titta på utan att förlora meningen med livet helt. Ha ha!

Medlem
Skrivet av smuts:

...Ta spelet för vad det är och ha kul med det, gillar man det inte behöver man inte röra det.

Jag tror faktiskt inte att det behöver bli mer komplicerat än såhär, vilket jag ändå tyckte recensenten gjorde ett väldigt bra jobb med att förmedla.

Medlem

Jag kan hålla med lite om att kontrollerna kunde varit lite bättre vid plattformande. Vid ett tillfälle skulle jag hoppa på ett rep men missade helt och mötte min död 😆

Utöver det är jag väldigt nöjd med allt jag stött på hitintills och när det öppnar upp sig mer vid Xion blev jag positivt överraskad trots att jag vanligtvis gillar mer linjära upplägg.
Fast jag kom precis dit mer eller mindre och har letat i varje vrå efter collectibles och pratat med alla npcer jag hittat.

Än så länge 4/5 med möjlighet till högre. Ser fram emot att fortsätta spela mer sen.

Medlem
Skrivet av Vileoxe:

Vad är det för fel på designen på karaktären?
Förutom att alla är rädd för snygga karaktärer idag.

Nog för att jag skulle kunna spela ett spel med snyggingen på bilden, men jag är rädd att hans kroppsspråk (trots att jag hört att han är klädd som Kratos i God of War) skulle kunna dra ner spelinlevelsen i vissa spel...som Super Mario Galaxy t ex.

Skriv svar