Sony patentsöker system för att auto-spela "tråkiga" delar av spel

Robot
Sony patentsöker system för att auto-spela "tråkiga" delar av spel

"Playstation, samla 25 grispungar."

#Sony, #nyhetstips


Medlem

Så typ hela Starfield med andra ord?


signatur

"All those moments will be lost in time... like tears in rain. Time... to die." - Roy Batty

Medlem

Eller så struntar man i att lägga in tråkiga delar i spelet. Det ger ju inga fina bilder om Sonys utvecklarkompetens iallafall.

Medlem

Så hejdå grinding och filler uppdrag.

Medlem
Skrivet av Kiske:

Eller så struntar man i att lägga in tråkiga delar i spelet. Det ger ju inga fina bilder om Sonys utvecklarkompetens iallafall.

Exakt, om man är så jäkla talanglös att skapa roliga spel så kanske man ska undvika att skapa dem.

En simpel mekanik som funkar bättre är en fråga "du har redan gjort det här en gång, vill du skippa det"?

Medlem

Det är ju många spel som har grinding/farming som stor beståndsdel, och som lite skulle tappa sitt existensberättigande om ett sånt system kom till.

Medlem
Skrivet av Witchfinder:

Det är ju många spel som har grinding/farming som stor beståndsdel, och som lite skulle tappa sitt existensberättigande om ett sånt system kom till.

Jag hoppas alla som grindar i spel gör det för att det är kul. Låter som slöseri av tid om man väljer att spela spel man inte gillar


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Flakmonkey
Skrivet av Ichinin:

Exakt, om man är så jäkla talanglös att skapa roliga spel så kanske man ska undvika att skapa dem.

En simpel mekanik som funkar bättre är en fråga "du har redan gjort det här en gång, vill du skippa det"?

Problemet är väl att vad som är roligt är subjektivt. Somliga gillar ju repetition och ser utfyllnad och prickar på en karta som något positivt medan andra skyr det som pesten. Så en möjlighet att kunna hoppa över såna delar är väl utmärkt för de som vill det?

Medlem

Så precis som i alla mobil MMOs? Tryck på auto och hitta på något annat att göra?

Medlem
Skrivet av Kiske:

Eller så struntar man i att lägga in tråkiga delar i spelet. Det ger ju inga fina bilder om Sonys utvecklarkompetens iallafall.

Nu vet jag inte vad Sony syftar på i det här fallet men jag tänker att det passar i en del live service spel som Diablo 4, Fallout 76, kanske Gta Online osv. där man gör lite dagliga aktiviteter för att tjäna pengar eller loot.
Sen kanske inte den sortens moment ens borde vara med i spel men det är ju ändå miljontals spelare som spelar liknande spel.


signatur

PSN: OAKTHYR

Medlem
Skrivet av Molotov:

Jag hoppas alla som grindar i spel gör det för att det är kul. Låter som slöseri av tid om man väljer att spela spel man inte gillar

Grinden är väl ofta inte kul utan det är vad grinden eventuellt leder till som är kul. Tror inte att spel som Destiny eller WoW hade varit så populära om man inte fått ny utrustning i slutet av en raid.
Precis som att det är inte alla timmar man spenderat med att vaska eller gräva efter guld som är roligt utan om man faktiskt råkar hitta något


signatur

PSN: OAKTHYR

Medlem

Assassins Greed...?

Medlem

Inte konstigt att planeten är på väg att dö…

Först ett antal spelare som bränner ström för att grinda i timmar, sen en massa serverhallar som bränner lika mycket för att spelarna ska kunna göra det automatiskt.

Kan vi inte bara ge spelarna det de vill ha direkt istället och spara några CPU-cykler?

Medlem
Skrivet av Kiske:

Eller så struntar man i att lägga in tråkiga delar i spelet. Det ger ju inga fina bilder om Sonys utvecklarkompetens iallafall.

Svårt eftersom att människor är olika. Delar du tycker är tråkiga behöver inte vara detsamma som jag tycker är öken.

Spela spel är till stor del repetetiva moment, så det passar nog bra att köra en generativ AI lösning i cloud som får lära sig hur spelaren spelar spelet och sedan ta över där spelaren själv väljer. Att låta spelaren själv välja vad man spelar själv är bättre än att försöka sätta någon hård gräns på vad som är rolig gameplay eller inte och slakta content i spel därefter.

Så Sony har något på gång här.

Medlem
Skrivet av Billyballong:

Inte konstigt att planeten är på väg att dö…

Först ett antal spelare som bränner ström för att grinda i timmar, sen en massa serverhallar som bränner lika mycket för att spelarna ska kunna göra det automatiskt.

Kan vi inte bara ge spelarna det de vill ha direkt istället och spara några CPU-cykler?

Det där om att gå över ån för att hämta vattten passar onekligen bra in här. Har vi verkligen så mycket resurser att vi kan slösa dem på sånt här? Bättre då att bara välja den level och utrustning du vill starta med. Det kommer garanterat kosta en slant också. Betala 100 kr extra så leveras spelet färdigspelat med alla trophys.

KoP
Medlem

Så meningslös "uppfinning". Är väl inte svårare än att man inte tvingar sig själv att göra tråkiga saker i spel?

Medlem
Skrivet av Aletheides:

Svårt eftersom att människor är olika. Delar du tycker är tråkiga behöver inte vara detsamma som jag tycker är öken.

Spela spel är till stor del repetetiva moment, så det passar nog bra att köra en generativ AI lösning i cloud som får lära sig hur spelaren spelar spelet och sedan ta över där spelaren själv väljer. Att låta spelaren själv välja vad man spelar själv är bättre än att försöka sätta någon hård gräns på vad som är rolig gameplay eller inte och slakta content i spel därefter.

Så Sony har något på gång här.

Jo för spel som tilltalar alla brukar ju vara jätteroliga.

ELF
Medlem

Är det så tråkigt så skulle jag sluta spela istället. Annars kommer man långt med lättare svårighetsgrad.


signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Medlem
Skrivet av GustavA:

Jo för spel som tilltalar alla brukar ju vara jätteroliga.

Finns inga spel som tilltalar alla.

Medlem
Skrivet av OAKTHYR:

Grinden är väl ofta inte kul utan det är vad grinden eventuellt leder till som är kul. Tror inte att spel som Destiny eller WoW hade varit så populära om man inte fått ny utrustning i slutet av en raid.
Precis som att det är inte alla timmar man spenderat med att vaska eller gräva efter guld som är roligt utan om man faktiskt råkar hitta något

Jag vet inte, då jag spelade wow hade då jag kul.
Ett spel som har tråkig grind är ett dåligt spel och speldesign, som sagt slöseri på tid.
Låter lite som mobilspel som man ska köpa sig förbi.
Skulle aldrig spela tråkiga spel helt enkelt och spel jag tröttnar på slutar/pausar jag


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Aletheides:

Finns inga spel som tilltalar alla.

Nej men det hindrar dem inte från att försöka. Spelen är så sprängfyllda med innehåll att man blir trött innan man har bläddrat igenom menyerna och startat upp det bara för att alla ska hitta något de tycker om och lockas att köpa spelet. Sänk målen istället och gör mindre spel. Spelar AC mirage nu och det måste vara det bästa AC Ubisoft har gjort sedan Blackflag. Så hoppas jag att det fortsätter.

Medlem

Undrar också om sådana här funktioner skulle godkännas av de MMO spel som finns på Playstation, som Elder Scrolls Online. Där brukar det ju inte direkt uppskattas om man låter ett program sköta spelandet.

Medlem

Släpptes det inte ett mmo spel nyligen där man kunde välja att auto grinda? Har för mig jag såg någon video eller stream där man kunde starta någon typ av inbyggd bot som sprang runt och döda skit åt en.

Medlem
Skrivet av GustavA:

Nej men det hindrar dem inte från att försöka. Spelen är så sprängfyllda med innehåll att man blir trött innan man har bläddrat igenom menyerna och startat upp det bara för att alla ska hitta något de tycker om och lockas att köpa spelet. Sänk målen istället och gör mindre spel. Spelar AC mirage nu och det måste vara det bästa AC Ubisoft har gjort sedan Blackflag. Så hoppas jag att det fortsätter.

Som vanligt, smaken är som baken. Tyckte själv Mirage är bland det sämsta som släppts i serien.

Medlem
Skrivet av ELF:

Är det så tråkigt så skulle jag sluta spela istället. Annars kommer man långt med lättare svårighetsgrad.

Man kan ju låta ai köra sido uppdrag de är ju ofta rätt tråkiga men kanske ger någon bonus. Eller låta ain ta med roman på olika aktiviteter (kör igenom gta 4 för tillfället)
Är ju inte mycket konstigare än att man väljer fast travel ibland. Att ha alternativet tycker jag är positivt. 🙂

Medlem

Slutar väl med att man gör spelen extremt dryga med flit. För endast 2.99$ kan du skippa detta

Medlem
Skrivet av benwick:

Slutar väl med att man gör spelen extremt dryga med flit. För endast 2.99$ kan du skippa detta

Du menar som free to play idag?

Medlem
Skrivet av eaggi:

Så precis som i alla mobil MMOs? Tryck på auto och hitta på något annat att göra?

Tja, eller också bara installera Progress Quest på en gång. Finns nu även för Android:
https://play.google.com/store/apps/details?id=com.github.pkun...

Medlem
Skrivet av deezel:

Som vanligt, smaken är som baken. Tyckte själv Mirage är bland det sämsta som släppts i serien.

Vad var ditt problem med det? Tyckte det var ett helt acceptabelt AC-spel. Inte något mästerverk direkt, kändes och såg lite lågbudget ut, men ändå lite som kall mellanmjölk en varm sommardag. Skönt med något lite mer begränsat i omfattning efter flera hundra timmar i Origins/Odyssey/Valhalla.

Medlem

Jag tycker att alla ska kunna spela tv-spel så om det här kan hjälpa folk som har funktionsnedsättningar och liknande så är det ju kanon. Men om man ska använda det bara för att t.ex. grinda så känns det märkligt, då är det bättre att utvecklare designer sina spel bättre.

12
Skriv svar