Blizzard-veteranen Mike Ybarra tycker att man borde kunna dricksa bra spel

Robot
Blizzard-veteranen Mike Ybarra tycker att man borde kunna dricksa bra spel
Medlem

kanske hade funkat, sänk priserna på spelen och låt folk ge dricks i stället


signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

Medlem

Det kan man redan. Det kallas "micro transactions i fullprisspel". Spelbranschen behöver inte ytterligare ett sätt att ta betalt på.

Medlem

Ja. Om de börjar ge titlar digitalt helt kostnadsfritt (med alla DLC). Sen kan man dricksa om man var nöjd.
Den affärsidén kan jag köpa. Så är det ju med flera open-source project.


signatur

| Ryzen 5 3600, 16gb DDR4, GTX 1070, Samsung 970 EVO Plus 1TB, Windows 10 Pro | Nintendo Switch| Wii U| PS4 | Xbox Series X | PSvita OLED |New 3DS XL |+Diverse retrokonsoler|

Medlem
Skrivet av Bennii:

Det kan man redan. Det kallas "micro transactions i fullprisspel". Spelbranschen behöver inte ytterligare ett sätt att ta betalt på.

Jo, micro transaction utan att få nått utan bara dina goda välvilja. Snart kommer det gissar jag.
Säkert sen med nån form av stats hur mycket man dricksat.
Vissa gillar ju att skryta med pengaslöseri.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Quake-konnässsör

Vad är det för droger de tar egentligen, lever de i en helt annan värld? De får kanske vad de begär för spelen, om det är för mycket så köper inte spelarna det. Tycker Ybarra kan gå och lägga sig igen och tänka över det han själv har sagt. Men, han vill väl göra sig själv aktuell genom att sprida idiotiska idéer för att göra sig själv till en nyhet. Kanske göra sig lite aktuell på arbetsmarknaden för Liveservice spel.

När kommer nVidia börja med det här också? 5090 kortet för 43 000 kronor är så jävla bra, ska nog skicka in lite mera pengar för att grafikkortet fungerar bra, här ta 20 000 till.

Medlem

Då är det inte långt till att man håller nere lönerna för spelutvecklare för "de får ju dricksen"

Medlem

Tycker nog inte att han har fel. Att det skulle finnas en möjlighet att ge pengar direkt till utvecklaren om man önskade.

Sen är detta den riktiga världen så hade säkert blivit på ett helt annat vis.


signatur

En glad kalmarit boende på Gotland!

Medlem

Man kan alltid gifta ett spel om man har pengar över som han verkar ha.

Medlem

Låter som en bra idé. Sänk priset på spelen med 25% och låt kunderna dricksa resten om de tycker spelet var bra. Fast förmodar att han inte menar att man skall sänka priset på spelen utan att slutkund bara skall kunna betala ännu mer.

Medlem

Tycker det är lite komiskt att han inte nämner ett enda Blizzard spel som bra och "värt" detta dricks...

Redaktör
Ponny

Det finns ju gratis indiespel man kan betala valfri summa för. Det är bra!

Sen är väl inte min spontana känsla att jag inte vill dricksa AAA-spel. Det görs ju ofta (som sagt) redan via mikrotransaktioner, och dricks skulle jag gissa inte skulle hamna hos utvecklarna "på golvet". Det finns andra sätt att visa uppskattning, så som Steam-upptummar, "word of mouth" och så. Görs bra spel kommer de sälja.


signatur

En Bamseponny av folket

Medlem

När jag tänker dricks i detta fall så kommer jag att tänkta på hur Grinding Gears gör med PoE. Det är ju iofs helt gratis men du får ju tillgång till hela spelet. Vill du dock se lite coolare ut kan du ju köpa till skins etc... Dock svårt att först ta typ 700-800kr för ett spel och sen ska du dricksa på det.
Känns svårsmält...

Medlem

Hade mer än gärna sett den här möjligheten - inte för att använda den till AAA-spel som ligger på $60+ och har en uppsjö mikrotransaktioner, ingamevaluta, Season Pass, DLC etc. etc. (som det verkar som @Bennii och @almblad är inne på), men det finns en rad indie-spel som jag har fått så mycket underhållning av att jag gärna hade skickat en slant till utvecklaren. Dessa spel har dessutom inga/få/billiga DLC:er, och att skicka som gåva (som @Ribcage föreslår) förutsätter ju att man har vänner som inte redan har spelen... eller vänner överhuvudtaget. 😅

Factorio, Starcom-spelen (Nexus och Unknown Space), Stardew Valley och Terraria är tre exempel jag kommer på, på rak arm, men det finns många fler. En del indie-utvecklare har förvisso Patreon eller liknande där man kan pytsa in lite extra om man vill, men långt ifrån alla. Patreon är ju också tänkt som en prenumerationstjänst, vilket inte riktigt är detsamma som att skicka en valfri slant en gång - visst går det att prenumerera och sedan direkt avregistrera sig, men det känns onödigt bökigt för något som borde vara enkelt att lösa.

Jag hade gärna gett en valfri liten extra slant utan att egentligen få någonting för den (alla känner inte det behovet, @Molotov) för de spel jag personligen fått ut mer underhållning än jag betalat för. Givetvis så länge det inte påverkar grundlön o.s.v. (som @Aletheides är inne på), men det känns inte lika sannolikt när det kommer till studior med en eller ett fåtal aktiva utvecklare. Har redan köpt spelen på olika plattformar (Steam+GOG ex.) i flera fall, men det känns osmidigt, av flera anledningar.

Sen har sannolikt @LancelotSwe en poäng i att möjligheten hade nyttjats cyniskt om den hade existerat på bred front.


signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Medlem

Detta finns redan. Letar man på steam så finns där flera köpspel med DLC som inte ger något utan uttryckligen är dricks till utvecklarna.

Svenska "Book of Travels" t.ex.
https://store.steampowered.com/app/1783460/Book_of_Travels__Cup_of_Kindness/


signatur

Skippy R.I.P. 17/7 2006

Medlem
Skrivet av SID 6.7:

Detta finns redan. Letar man på steam så finns där flera köpspel med DLC som inte ger något utan uttryckligen är dricks till utvecklarna.

Svenska "Book of Travels" t.ex.
https://store.steampowered.com/app/1783460/Book_of_Travels__Cup_of_Kindness/

Finns kanske på ett fåtal spel, men det är väl ett tämligen styltigt system? Summan är fast och man kan bara köpa DLCn en gång.


signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Medlem

Jag har tänkt tanken med, speciellt än så länge när det fortfarande går att spela begagnade spel på skiva. Jag köpte nyligen Alone in the Dark begagnat för en billigare peng än vad det finns i nyskick än så länge, dock med lite skämskudde att "tänk om jag gillar spelet och så har jag inte stöttat utvecklarna/utgivaren?"

I ett sådant läge hade jag gärna kunnat dricksa i efterhand som stöttning.

Medlem

Kan tänka mig att dricksa indieutvecklare men dom exempel han nämner har pengar så det räcker.

Medlem

Dricksa storbolag är som att bara ge dem extra pengar. Som på krogen nu med dricksning på betaldosan, pengar direkt till ägaren men personalen står utan. Förlegat system som funka när det var cash och man inte skatta för det.

Nä skippar.

KoP
Medlem

Ingen dricksar mig när jag gör mitt jobb så varför ska jag dricksa andra som gör sitt jobb? 😐

Citat:

Som exempel listar han Horizon Zero Dawn, God of War, Red Dead Redemption 2, Baldur's Gate 3 och Elden Ring.

Jo jo ja ja.. Rockstar behöver ju verkligen mera pengar. 😒

Medlem

Blizzard kan dricksa mig...


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem

De som gör spel bör sluta uttala sig om skit runt spelen. Blir bara dåligt 90% av fallen (påhittad siffra men ofta i alla fall)

Detta borde räcka om man har ett bra spel.

Gör bra trailers som visar spelet. Ljug inte för köparna.

Skrivet av Molotov:

Jo, micro transaction utan att få nått utan bara dina goda välvilja. Snart kommer det gissar jag.
Säkert sen med nån form av stats hur mycket man dricksat.
Vissa gillar ju att skryta med pengaslöseri.

Lite som fz gör då. Där får man ju en symbol som visar att man betalar. De har dessutom tre olika nivåer.

Medlem

Låter som en fantastisk idé!

Om dom inför ett system där jag får tillbaka $5 för varje spel förstörande bugg, varje funktion som inte fanns med som dom lovade att ha och varje funktion, bana eller liknande som har försvunnit som fanns med i förra spelet.

Medlem
Skrivet av Lilagröt:

Lite som fz gör då. Där får man ju en symbol som visar att man betalar.

Japp.
Jag tycker inte det är fel i det fallet dock, det handlar om sponsring av sidan.
Blizzard behöver ingen sån sponsring av spelare, men kan väll mycket väl göra en "rankinglista" baserat på det för att trigga sådan som just triggas igång av att visa upp sig.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Molotov:

Japp.
Jag tycker inte det är fel i det fallet dock, det handlar om sponsring av sidan.
Blizzard behöver ingen sån sponsring av spelare, men kan väll mycket väl göra en "rankinglista" baserat på det för att trigga sådan som just triggas igång av att visa upp sig.

Finns till viss del i många spel i form av premium skins och sånt. Minns även battlefield 3 där kunde man få en symbol som visade att man hade köpt premium.
De får hålla på om de blir glada av det tycker jag. Skadar ju inte mig som inte bryr mig så länge det inte ger en stor fördel i gameplay.

Medlem
Skrivet av Lilagröt:

Finns till viss del i många spel i form av premium skins och sånt. Minns även battlefield 3 där kunde man få en symbol som visade att man hade köpt premium.
De får hålla på om de blir glada av det tycker jag. Skadar ju inte mig som inte bryr mig så länge det inte ger en stor fördel i gameplay.

inte riktigt samma sak.
att "dricksa" utan att få nått är ett steg längre än att betala för tex premium.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Känns ändå som om att det finns en del sätt att göra det här på redan.

För egen del så kan man ju säga att jag t ex,

- Har lagt enormt med tid på League of Legends och köpt en del skins, inte så mycket för att jag bryr mig, utan för att jag fått ut så mycket av det spelet är det känns fint att ge något tillbaka.
- Köpt The Last of Us till PS3, PS4, och PS5 för att jag vill ha ett bra spel även om jag sällan spelar det.
- Köper Hollow Knight i present till kompisar när de fyller år. De har oftast aldrig ens hört talas om spelet, så de får nog ses som "helt nya kunder".


signatur

Heja Blåvitt

Medlem
Skrivet av Molotov:

inte riktigt samma sak.
att "dricksa" utan att få nått är ett steg längre än att betala för tex premium.

Ne det håller jag med om.

Testpilot

Tänk att föreslå detta precis när branschen har höjt priserna.

Medlem
Skrivet av KoP:

Ingen dricksar mig när jag gör mitt jobb så varför ska jag dricksa andra som gör sitt jobb? 😐

Jante i ett nötskal. 😅 Fram för fler sätt att belöna sådana som förtjänar det - och vem som förtjänar vad borde vara upp till var och en att avgöra! Och det säger jag som har engagerat mig statligt ett antal år och absolut inte får ta emot något extra för det jag gör.

Skrivet av Pihlbaoge:

Känns ändå som om att det finns en del sätt att göra det här på redan.

För egen del så kan man ju säga att jag t ex,

- Har lagt enormt med tid på League of Legends och köpt en del skins, inte så mycket för att jag bryr mig, utan för att jag fått ut så mycket av det spelet är det känns fint att ge något tillbaka.
- Köpt The Last of Us till PS3, PS4, och PS5 för att jag vill ha ett bra spel även om jag sällan spelar det.
- Köper Hollow Knight i present till kompisar när de fyller år. De har oftast aldrig ens hört talas om spelet, så de får nog ses som "helt nya kunder".

Fast det är ju som sagt rätt bökiga system för att stötta utvecklare egentligen - visst, en del spel har en så stor uppsättning premium-grejer att köpa att man kan välja och vraka så att man kan lägga ungefär så mycket man vill, men att köpa extra kopior av spel och/eller som gåva blir jäkligt osmidigt. Fasta och ibland lite högre priser än man kanske hade velat ge som extra, och att behöva ha antingen fysiska kopior eller vänner att ge till... nja, omständligt.


signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

12
Skriv svar