Fallout (Prime Video)

Medlem
Skrivet av Danster:

Sett en timme (av 75 min (!)) av första avsnittet. Och det är... för tråkigt.

Och för tillrättalagt "mångfaldigt". Efter tvåhundra år i ett vault, kan det verkligen existera personer med indiskt utseende? Om det så var några få indiska familjer måste det skett extrem inavel för att dessa ska bestå ett par sekel senare. Alla borde ju vara mixed, men uppenbarligen lever segregationen kvar under jord.

Jobbig färgskala, för glättigt.

Överlag svagt manus och skådespel.

Kanske för tidigt att döma ut, jag kan ge det ett avsnitt till, men det måste bli REJÄLT mycket bättre för att jag inte ska ge upp detta i ett väldigt tidigt stadium.

Tänk att hänga upp sig på att det är orealistiskt med mörkhyade människor i ett Vault,
när man i samma avsnitt gräver upp en ca 250 år gammal ghoul ur en grav 😄

Medlem
Skrivet av Danster:

Sett en timme (av 75 min (!)) av första avsnittet. Och det är... för tråkigt.

Och för tillrättalagt "mångfaldigt". Efter tvåhundra år i ett vault, kan det verkligen existera personer med indiskt utseende? Om det så var några få indiska familjer måste det skett extrem inavel för att dessa ska bestå ett par sekel senare. Alla borde ju vara mixed, men uppenbarligen lever segregationen kvar under jord.

Jobbig färgskala, för glättigt.

Överlag svagt manus och skådespel.

Kanske för tidigt att döma ut, jag kan ge det ett avsnitt till, men det måste bli REJÄLT mycket bättre för att jag inte ska ge upp detta i ett väldigt tidigt stadium.

Typ hela första timman handlar ju om just inavel i gruppen och det är därför man öppnar till valv 32 så du kan inte tittat speciellt noga, haft det i bakgrunden bara kanske?

Tycker själv att de fångar Fallout charmen och världen extremt bra och tycker likt flera andra i tråden att detta kan vara den bästa spel adaption som släppts, hittills.(Inte sett alla avsnitt än)

Medlem
Skrivet av Danster:

Sett en timme (av 75 min (!)) av första avsnittet. Och det är... för tråkigt.

Och för tillrättalagt "mångfaldigt". Efter tvåhundra år i ett vault, kan det verkligen existera personer med indiskt utseende? Om det så var några få indiska familjer måste det skett extrem inavel för att dessa ska bestå ett par sekel senare. Alla borde ju vara mixed, men uppenbarligen lever segregationen kvar under jord.

Jobbig färgskala, för glättigt.

Överlag svagt manus och skådespel.

Kanske för tidigt att döma ut, jag kan ge det ett avsnitt till, men det måste bli REJÄLT mycket bättre för att jag inte ska ge upp detta i ett väldigt tidigt stadium.

Antar att du hade samma problem med hudfärg i spelen

Medlem

En trea känns väldigt snålt. Älskar detta 4.5 points from me.


signatur

7900XTX
7800X3D

Medlem
Skrivet av Danster:

Sett en timme (av 75 min (!)) av första avsnittet. Och det är... för tråkigt.

Och för tillrättalagt "mångfaldigt". Efter tvåhundra år i ett vault, kan det verkligen existera personer med indiskt utseende? Om det så var några få indiska familjer måste det skett extrem inavel för att dessa ska bestå ett par sekel senare. Alla borde ju vara mixed, men uppenbarligen lever segregationen kvar under jord.

Jobbig färgskala, för glättigt.

Överlag svagt manus och skådespel.

Kanske för tidigt att döma ut, jag kan ge det ett avsnitt till, men det måste bli REJÄLT mycket bättre för att jag inte ska ge upp detta i ett väldigt tidigt stadium.

Vad tror du, ska alla se ut som dina ariska arketyper? En liten tanig psykopatisk jävel med en liten hitler muscha och storhetsvansinne? "För mångfaldigt" LOL vilken konstruktiv kritik. Hail på dig stackare.


signatur

7900XTX
7800X3D

Medlem

Nu när man sett alla avsnitten måste jag säga att den var riktigt bra, definitivt den näst bästa speladaptionen efter TLoU. Helt klart värd alla de höga betygen.
Nu blir det väl en lång väntan på nästa säsong bara, tyvärr


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Medlem

Ja nu har jag kollat klart på den och sista avsnitten gjorde en inte det minsta lilla besviken. Som jag sa tidigare så har dom verkligen lyckats fånga Fallout-vibben från dom senaste spelen och jag tycker dom gjorde ett riktigt bra jobb med storyn och vävde in detaljer i storyn som förankrade den officiella storyn i Fallout. Betyget landar någonstans mellan 4-5. Riktigt bra och jag ser fram emot nästa säsong som jag förstått redan fått grönt ljus av Amazon innan dom ens släppte första säsongen vilket visar ju att dom verkligen tror på IP:et i serieformat.

Klar och som jag gillade det! Grymt!

Medlem
Medlem
Skrivet av Zerkish:

Sjödugligt, varken mer eller mindre, är mitt intryck efter två avsnitt. Spelar inte i samma liga som Last Of Us serien, ens i närheten.

Kommer se klart den bara för det är fallout.

Typ alla serier jag ser på kräver 2-3 avsnitt innan man fastnar, så låter normalt

Medlem

Fick så tunga Netflix vibes att jag trodde det var de som gjort serien.
Ingen atmosfär, konstig pacing, ytligt manus, pinsamma off-key skämt och dialog (även för att vara Fallout), off-camera våld på konstiga ställen för att spara på effekter antar jag, märkligt cgi blod, en ytlig token transperson klämde de in också så de kunde klappa sig själva på axeln (men det får man väl inte reagera på i detta forumet).

KoP
Medlem

Sett dom två första avsnitten och gillar det skarpt! Kommer dra ut på tittandet utav resterande avsnitt från och med nu. Finns ingen mening med att dra av en hel säsong på 1-2 dagar.

Den som spar han har! 🙂

Medlem

Det känns lite snabbt att avgöra efter 2,5 avsnitt men stämningen känns överlag helt rätt. Man prickar det inte till hundra som tex den mörka humorn men man gör ett ärligt försök som faktiskt är helt ok.

Älskar musiken som känns spot on.

Jag är inte helt hemma med maximus men det kanske växer med tiden.

Tycker man gjort ett betydligt bättre jobb med denna serie än sagan om ringen.

Medlem
Skrivet av Razerrudy:

Vad är det för fel på folk? Ni läser en recension som ger 3/5 och sen säger att ni inte tänker se den pga detta. Bilda er eran egen uppfattning och dansa inte efter andras pipa. Kan ju för er betygsknarkare berätta att den har har 91% på rotten tomatoes och fick 9/10 på IGN. Är så trött på den här adhd generationen......Attention span som en bananfluga

Kan bara hålla med. Många som inte håller med mig när jag säger att johnny depps bästa film är fear and loathing in las vegas. Gör det filmen sämre för mig bara för att folk inte tycker samma? Nejdå 😊


signatur

Star citizen - swedish umbrella. Ett ideellt svenskt nätverk mellan organisationer och enskilda spelare.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.gg/apN3dqYGM7

Medlem
Skrivet av HiRoller:

Fick så tunga Netflix vibes att jag trodde det var de som gjort serien.
Ingen atmosfär, konstig pacing, ytligt manus, pinsamma off-key skämt och dialog (även för att vara Fallout), off-camera våld på konstiga ställen för att spara på effekter antar jag, märkligt cgi blod, en ytlig token transperson klämde de in också så de kunde klappa sig själva på axeln (men det får man väl inte reagera på i detta forumet).

Nu får ni väl bestämma er. Gör de en stor deal av transpersonen, så är det woke. Gör de ingen deal alls av transpersonen utan de bara existerar i världen, så är det en tokenkaraktär. Hur ska en transperson framställas för att ni ska bli nöjda?

Medlem
Skrivet av Kyraal:

Tänk att hänga upp sig på att det är orealistiskt med mörkhyade människor i ett Vault,
när man i samma avsnitt gräver upp en ca 250 år gammal ghoul ur en grav 😄

Fast det argumentet tycker jag är dåligt. Liknande argument användes mot Game of Thrones de sista säsongerna "Så du kan acceptera att drakar existerar men inte att *någon typ av avstickare från världsuppbyggnaden*".
Det argumentet innebär att bra världsuppbyggnad inte kan berömmas och att dålig världsuppbyggnad inte kan kritiseras.

Hollywood har svårigheter med att anställa rätt skådespelare. Föreställ dig en klassisk filmscen där protagonisten blir rånad av ett gäng brottslingar; vilka skådespelare ska anställas för att gestalta rånarna? Hollywood vågar inte peka ut en speciell grupp, så de blandar skådespelare från varje hörn av jorden för att ta rollen som organiserad kriminalitet. De är mördare och våldtäktsmän! Men absolut inte rasister, usch, nej, fy!

Likaså när terroristgrupper ska gestaltas; tyska skådespelare? syriska? ryssar eller irakier? Inget av dem, det blir en blandning av allihop. De vågar inte peka ut någon geografisk zon eller religion, så istället erbjuds tittarna en kärleksfull, "we are the world", terroristgrupp som sedan ska bomba kvinnor och barn.
Det set väldigt platt och mesigt ut.

Fallouts tidsperiod i USA hade segregerade kaféer, bussar och vattenfontäner. Är det historia man ska stoppa huvudet i sanden för? Det är iögonfallande att se att det ignoreras i en tv serie om den tidsperioden.

Ska man acceptera att det inte finns någon preferens eller rasism i denna värld så borde inte mångfalden heller existera, alla människors unika utseenden hade beblandas till ett generiskt, gemensamt utseende.

Medlem

Fyfan vad cringe. Avgå alla.

Medlem
Skrivet av Kyraal:

Nu får ni väl bestämma er. Gör de en stor deal transpersonen, så är det woke. Gör de ingen deal alls av transpersonen utan de bara existerar i världen, så är det en tokenkaraktär. Hur ska en transperson framställas för att ni ska bli nöjda?

Inte alls.

Medlem
Skrivet av Byssan:

Inte alls.

Det är 2024, inte 1924

Medlem

Herre, det är en serie. Inte en konspirationsteori som försöker hjärntvätta folk. Underhållning.

Jag gillade att det fanns en del Fallout-igt splatter och humor. Bra underhållning.

Medlem

kul att läsa att en del inte ska se serien för den inte fått högre betyg än 3. Själv brukar jag ge alla serier 20 min för att skaffa en egen uppfattning.

Vem har någonsin gått på bio bara för en "kulturmoviefanatic" säger att en s/v mono-ljudfilm från finska urskogarna filmad på 60-talet är fantastisk. En recensent ger sin personliga åsikt och sen bör man själv ta ställning till hur man ställer sig till den åsikten. När jag var yngre gick vi alltid på bio när en viss TV-recensent dissade en viss film och vi gick aldrig och kollade på en film när denna "hen" gav en film högt betyg och vi lever fortfarande och har inga men över det.

Sammanfattning efter 8 avsnitt av prime Fallout - slutet gör att man vill se säsong 2. Det är då det tydligen händer...det var kanske lite väl lång transportsträcka för manus att komma vidare...

Men som Fallout fan diggar man alla referenser...men jag gillar inte "hennes" naiva sätt...face slap känns det som att man skulle vilja ge vid mer än ett tillfälle för hur kan man vara så xxx och mr T60 verkar ofta mer vara lost än veta vad han ska göra. Mycket huvudgegga hos huvudrollsinnehavarna...segare än fudge under en kall vårnatt.

Bra tanke och props men en del dåliga manusbeslut som sänker totalbetyget. Trots det är det värt att damma igenom alla 8 avsnitt om man gillar Fallout. Nuka cola forever....

Medlem
Skrivet av alias:

Vad tror du, ska alla se ut som dina ariska arketyper? En liten tanig psykopatisk jävel med en liten hitler muscha och storhetsvansinne? "För mångfaldigt" LOL vilken konstruktiv kritik. Hail på dig stackare.

Rent realistiskt skulle jag nog vänta mig en grupp av likfärgade mulatter(kan man ens säga så numera?) Det hade ju berott på vad som gick in från början. Om det var endast 25% vita från början hade jag väntat mig att det knappt synts efter 200+ år. Poängen är nog att det vore osannolikt med distinkta hudfärger i en så isolerad grupp, speciellt då man hade velat mixa för att öka chanserna för bra gener.

Känns dock som att i Fallout är kanske inte realism den högsta prioriteringen.

Medlem
Skrivet av Kyraal:

Nu får ni väl bestämma er. Gör de en stor deal av transpersonen, så är det woke. Gör de ingen deal alls av transpersonen utan de bara existerar i världen, så är det en tokenkaraktär. Hur ska en transperson framställas för att ni ska bli nöjda?

Ni? Jag identifierar mig som en han/honom, tack.

Medlem
Skrivet av Zerkish:

Rent realistiskt skulle jag nog vänta mig en grupp av likfärgade mulatter(kan man ens säga så numera?) Det hade ju berott på vad som gick in från början. Om det var endast 25% vita från början hade jag väntat mig att det knappt synts efter 200+ år. Poängen är nog att det vore osannolikt med distinkta hudfärger i en så isolerad grupp, speciellt då man hade velat mixa för att öka chanserna för bra gener.

Känns dock som att i Fallout är kanske inte realism den högsta prioriteringen.

Eh? Inte säker på vad du vill säga men spelar överhuvudtaget hudfärger någon som helst roll? Att rollerna spelas bra av skådespelarna måste betyda allt. Hudfärg ingenting. (kanske det du vill säga) Vill man ha dem blåa, oranga, lila, vad spelar det för roll i det stora hela? En bra film eller serie hänger knappast på det förutom för ett fåtal som retar sig på allt som inte liknar dem själva fast de säkert äter skitmat och har 50 kilos övervikt och är missnöjda med livet.


signatur

7900XTX
7800X3D

Skribent
Skrivet av GinTonic66:

kul att läsa att en del inte ska se serien för den inte fått högre betyg än 3. Själv brukar jag ge alla serier 20 min för att skaffa en egen uppfattning.

Vem har någonsin gått på bio bara för en "kulturmoviefanatic" säger att en s/v mono-ljudfilm från finska urskogarna filmad på 60-talet är fantastisk. En recensent ger sin personliga åsikt och sen bör man själv ta ställning till hur man ställer sig till den åsikten. När jag var yngre gick vi alltid på bio när en viss TV-recensent dissade en viss film och vi gick aldrig och kollade på en film när denna "hen" gav en film högt betyg och vi lever fortfarande och har inga men över det.

...

Klippt citat, citerar endast jag funderade över.

20 min? Har du sett serier som tar tid på sig och sakta bygger en story, och inte kastar dig rakt in i händelsernas centrum? Breaking Bad, Better Call Saul, The Wire, Game of Thrones för att nämna några. Inget fel med det alltså, blev bara förvånad över det du skrev om 20 min. Inte hört någon bestämma sig så snabbt förut, brukar röra sig om några avsnitt.

Fast. Om någon går på bio för att en "kulturfilmsfantast" de gillar säger att en film är bra, är inte det samma sak som att ni gick på bio för att en recensent ni tyckte var kass sa att filmen var kass?

(Får jag gissa att recensenten i fråga var Ronny Svensson med Ronnys Rullar? )

Medlem
Skrivet av Shadee:

Klippt citat, citerar endast jag funderade över.

20 min? Har du sett serier som tar tid på sig och sakta bygger en story, och inte kastar dig rakt in i händelsernas centrum? Breaking Bad, Better Call, Saul, The Wire, Game of Thrones för att nämna några. Inget fel med det alltså, blev bara förvånad över det du skrev om 20 min. Inte hört någon bestämma sig så snabbt förut, brukar röra sig om några avsnitt.

Fast. Om någon går på bio för att en "kulturfilmsfantast" de gillar säger att en film är bra, är inte det samma sak som att ni gick på bio för att en recensent ni tyckte var kass sa att filmen var kass?

(Får jag gissa att recensenten i fråga var Ronny Svensson med Ronnys Rullar? )

LOL ja 20 minuter attention span är väl att ta i till och med. Därför så få filmer och serier kan göras som verkligen är bra nuförtiden.


signatur

7900XTX
7800X3D

Medlem
Skrivet av alias:

Vad tror du, ska alla se ut som dina ariska arketyper? En liten tanig psykopatisk jävel med en liten hitler muscha och storhetsvansinne? "För mångfaldigt" LOL vilken konstruktiv kritik. Hail på dig stackare.

Han skriver ju ordagrant att alla borde se "mixed" ut.
Det är väl inte särskilt osannolikt att folk i en sådan situation skulle blandas med varandra mer och mer allteftersom tiden går.

Hur du får det till att Danster skulle tro att alla skulle se ariska ut säger nog mer om dig än Danster.

Medlem

Bara sett första avsnitt. tyckte fan det var svin bra


signatur

Allätare

Medlem

Har jag väntat typ ett år på detta!!!?
Har slösat ca 9 timmar på något som inte har givit mig något.
ÄLGVANDRINGEN på SVT har gett mig mer spänning än den här J....! skit serien, drama drama.
Om jag vill se drama finns det klart mycket bättre serier att lägga tiden på.
Dom som giller serien är självklart dom som spelat spelet, jag trodde inte att var tvungen att spela för att uppskatta skiten...men men

Medlem
Skrivet av jeppe109:

Han skriver ju ordagrant att alla borde se "mixed" ut.
Det är väl inte särskilt osannolikt att folk i en sådan situation skulle blandas med varandra mer och mer allteftersom tiden går.

Hur du får det till att Danster skulle tro att alla skulle se ariska ut säger nog mer om dig än Danster.

Ok, bra då.


signatur

7900XTX
7800X3D

Skriv svar