Kingdom Come: Deliverance skapar magi utan magi

Medlem

Detta spel är one of a kind otroligt


signatur

work hard play hard

Medlem

Kul och snyggt spel. Älskar open world och det här spelet passade mig, fast naturen var rätt död när du lämnade vägarna, omkring 10 meter av vägen så försvann all växtlighet och det fanns (nästan) inga svampar eller örter att plocka upp.

Sparsystemet var "sämst of the sämst", men som tur är fanns det en mod för det.

Roligaste ögonblicket jag hade var när jag stötte på en NPC lite norrut jag stötte på som sa "Let's try our strengths against each other". Jag satte 2-3 pilar i honom, han rasade ihop, jag sa till skärmen "My strength is Archery" och red vidare.

Medlem

Jag spelade igenom spelet förra året. Det var en underbar upplevelse som vågade gå utanför de traditionella ramarna och gav en väldigt ny upplevelse. Men, jag kan inte rekommendera spelet på grund av ett stort tekniskt fel på PC som utvecklarna inte har åtgärdat på fem år. När man i ett av de sista uppdragen av huvudkampanjen ska ladda in nästa del så kraschar spelet. Det går inte att komma runt detta problemet utan att använda moddar och fusk. Man måste installera en mod som låter en fuska så man manuellt kan skapa en ny laddfil medans spelet laddar in nästa uppdrag. Gör man det så kan spelet ladda in nästa del, sen kan man ta bort fusk modden.

Att Warhorse inte har fixat ett sånt stort problem och enligt de kommentarer jag läst, glömt eller ignorerat alla som rapporterat det gör att jag inte kan rekommendera spelet trots hur bra det är i övrigt.


signatur

Medlem i Asgard, en svensk Star Citizen organisation.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/ASGARD

Min referral code: STAR-92KM-Q67T, https://robertsspaceindustries.com/referral-program
Använd gärna när du skapar ditt konto. Relaterade frågor? Skicka gärna ett PM.

Medlem
Skrivet av Johan Lorentzon:

Har spelet någon funktion att flytta savegamen mellan konsolerna? Tänker som Witcher 3 fick? Är nice att kunna spela på Xbox och sen bara köra på Switch bärbart.

Verkar tyvärr inte finnas, har i alla fall inte sett något sånt i menyerna

Medlem

Jäklar vilken välskriven recension, man blir nästan sugen att testa det igen. Har försökt köra igång det två gånger men inte riktigt tagit tiden till det. Men har bara hört bra saker om spelet.


signatur

En glad kalmarit boende på Gotland!

Medlem

Härlig recension! Tror nästan att jag måste ge spelet en ny chans vid tillfälle. Vet att jag kommer tycka om det om jag bara lyckas ta mig över tröskeln. Dessvärre har det ett smärre berg till tröskel 😅

Spelade några timmar i fjol. Slutade med med en ilsken avinstallation. Fick känslan av att vartenda system i spelet var gjort för att besvära mig. Allt från hur mina armar tycktes gjorda av gele när jag fick stryk av den lokala alkisen, till hur det inte gick att spara när jag behövde ta en break. (Och några saker till, men dem har jag lyckats förtränga. Vet bara att de var något.)


signatur

När jag växte upp lyssnade jag mycket på Blümchen och Rollergirl. Jag tror att det har format mig som människa.

Medlem

Fantastiskt spel men man måste ta sig tid att avnjuta det utan stress. En stor del av spelets magi är att vandra längs små bäckar i spelets fantastiska skogar, leta örter, jaga vildsvin, laga mat etc.

Stridssystemet är både bra och dåligt. Det är otroligt djupt men jag kan inte minnas att jag kom in i ett skönt flow på samma sätt som man gör i exempelvis Ghost of Tsushima. Bågskyttet är dock otroligt tillfredsställande och det tar en himla massa träning innan du ens har en chans att träffa något på mer än 20 meters avstånd.

Medlem
Skrivet av Chicobello:

Bågskyttet är dock otroligt tillfredsställande och det tar en himla massa träning innan du ens har en chans att träffa något på mer än 20 meters avstånd.

Många kor och får fick sätta livet till för mina skills.

Medlem
Skrivet av Nomman:

Härlig recension! Tror nästan att jag måste ge spelet en ny chans vid tillfälle. Vet att jag kommer tycka om det om jag bara lyckas ta mig över tröskeln. Dessvärre har det ett smärre berg till tröskel 😅

Spelade några timmar i fjol. Slutade med med en ilsken avinstallation. Fick känslan av att vartenda system i spelet var gjort för att besvära mig. Allt från hur mina armar tycktes gjorda av gele när jag fick stryk av den lokala alkisen, till hur det inte gick att spara när jag behövde ta en break. (Och några saker till, men dem har jag lyckats förtränga. Vet bara att de var något.)

Alkisen har jag aldrig lyckats spöa, och det är lite med meningen för att visa en att man kan behöva lösa saker på andra sätt (t.ex. be sina kamrater om hjälp). Längre fram spöar man alkisar med nävarna som om det inte fanns någon morgondag (om man vill).
Man är mer eller mindre värdelös på strid i början och måste verkligen öva, ge det ett nytt försök med den inställningen och någon mod som gör att man får spara när man vill kanske.

Medlem
Skrivet av Pretorian24:

Ska jag våga testa detta? 40 kr på Xbox. Kan det stämma?

https://www.xbox.com/sv-SE/games/store/kingdom-come-deliveran...

Det stämmer, var iaf det jag betalade för royal edition

Medlem
Skrivet av LancelotSwe:

Jäklar vilken välskriven recension, man blir nästan sugen att testa det igen. Har försökt köra igång det två gånger men inte riktigt tagit tiden till det. Men har bara hört bra saker om spelet.

Tack, det var kul att höra!

Medlem

Bra recension.

Nu var det några år sen jag spela senast men då var det fortfarande (med mods) själva stridssytemet som gjorde att jag inte orkade ta mig igenom det. Något med det känns...ja dåligt helt enkelt. I övrigt ett av de bästa rollspelen jag lirat på år och dar, utan tvekan det bästa historiska.

Detta är ett av dom få spelen som skapat ett kärn minne för mig .hittade en liten glänta med liten bäck som var som tagen direkt ur min och min broders barndoms lekar .det var som en exakt kopia.bara stog och tittade i säkert 10 minuter. Måste spela spelet igen och hitta den lilla gläntan

Verkligen bara drogs raka vägen tillbaka till våra vilda fäktninga lekar där i gläntan. jag och min broder.


signatur

New life, New hope

Medlem

Kul läsning! Gillade spelet men tyckte att det tappade enormt i strider med fler än en motståndare, samt på ett visst ställe i spelet där man isoleras och blir fråntagen all sin gear. Att komma ut från detta stället kändes bara tråkigt och jag gillade det inte alls.


signatur

"A lie is truth, until you recognize it as a lie. To see the truth behind those lies is probably the right thing to do. However, it may not necessarily bring happiness. Lies are Happiness."

PC-spelare
Dator: TUF Gaming B550 Pro, Ryzen 5600G, 16GB RAM, Sapphire Radeon RX 5600 XT

Medlem
Skrivet av smuts:

Kul läsning! Gillade spelet men tyckte att det tappade enormt i strider med fler än en motståndare, samt på ett visst ställe i spelet där man isoleras och blir fråntagen all sin gear. Att komma ut från detta stället kändes bara tråkigt och jag gillade det inte alls.

Tack! Det känns som att systemet främst är byggt för dueller och är riktigt starkt i grunden där men inte helt anpassat för 1vX. Senare i spelet så blir det även lite väl enkelt att utnyttja striderna till sin fördel (master strikes/clinch) och där hade jag velat se mer djup. Däremot så kommer jag att ha svårt att gå tillbaka till ett mer "traditionellt" system som är vanliga i andra spel.

Medlem
Skrivet av Monstertarzan:

Tack! Det känns som att systemet främst är byggt för dueller och är riktigt starkt i grunden där men inte helt anpassat för 1vX. Senare i spelet så blir det även lite väl enkelt att utnyttja striderna till sin fördel (master strikes/clinch) och där hade jag velat se mer djup. Däremot så kommer jag att ha svårt att gå tillbaka till ett mer "traditionellt" system som är vanliga i andra spel.

Medhåll där.
I grunden tycker jag fäktningen är rätt bra då det inte bara är hjärndött knapphamrande som i jämförbara actionsrollspel i förstapersonsvy, "Skyrim". Tycker det kan vara ganska kul att fäktas i KCD också när man börjar få in snärten i systemet. Men som du säger så funkar det inte speciellt bra att skifta mellan flera motståndare. Det är bångstyrigt och krångligt på ett negativt sätt. 1v1 gillar jag dock systemet hyfsat.

Dödgrävaren

Spelade det när det var nytt, buggigt som fasen men man kan ursäkta buggar i ett spel som försöker, och KCD lyckas verkligen mer än det misslyckas. Ett favoritspel helt klart, få spel lyckas med att få en att känna sig som en riktig grisbonde i början på äventyret. Enda minuset för mig är väl att man blir lite väl mycket mördarmaskin mot slutet om man har ett bra vapen å skillat upp ordentligt.

Skribent

Fascinerande spel. Jag intervjudae Daniel Vávra om spelet på Gamescom, vill jag minnas. Han pratade om Kingdom Come nästan som en historisk, interaktiv dokumentär som skulle ge spelaren en smak av hur det var att leva på den tiden.

Ett av de bästa spel jag spelat de senaste 10 åren. Jesus Christ be praised!

Medlem
Skrivet av Joakim Kilman:

Fascinerande spel. Jag intervjudae Daniel Vávra om spelet på Gamescom, vill jag minnas. Han pratade om Kingdom Come nästan som en historisk, interaktiv dokumentär som skulle ge spelaren en smak av hur det var att leva på den tiden.

Håller med och därmed "magi utan magi", det är definitivt en del av charmen och vad som gör Kingdom Come till en så jordnära upplevelse.

Medlem
Skrivet av Joakim Kilman:

Fascinerande spel. Jag intervjudae Daniel Vávra om spelet på Gamescom, vill jag minnas. Han pratade om Kingdom Come nästan som en historisk, interaktiv dokumentär som skulle ge spelaren en smak av hur det var att leva på den tiden.

Tycker karaktärerna känns en smula för modernt skrivna för att det på allvar ska kännas trovärdigt som "interaktiv dokumentär", mycket moderna jargonger och svordomar etc.

Medlem

Ett av mina favorit spel någonsin, kör igenom två gånger. Så jäkla bra spel

Skribent
Skrivet av Majoren:

Tycker karaktärerna känns en smula för modernt skrivna för att det på allvar ska kännas trovärdigt som "interaktiv dokumentär", mycket moderna jargonger och svordomar etc.

Sånt där är alltid svårt. De kan ju inte prata tidsenligt, för då skulle ingen begripa ett smack. Men för modern jargon i ett historiskt spel kan vara distraherande. Jag kan bli väldigt distraherad av motsatsen också. Har överlag väldigt svårt för den "rollspelsengelska" man lägger sig till med i en del spel, som nu senast i Dragon's Dogma 2, eller en del Final Fantasy-spel, och så vidare.

Medlem

Körde det när det var nytt men sen kom nåt annat och man blev distraherad tills nu i veckan när jag läste recensionen

Installerade på nytt och det är gemytligt långsamt spel utan någon större stress. Striderna är jäkligt svåra för jag har inte riktigt listat ut hur i h-e man använder svärden och skölden intuativt. Jag förstår principen men det sätter sig aldrig i ryggraden så man får hela tiden försöka om och om igen när man är så kass som jag är på fighter i detta spelet, tur att det inte går ut på att fightas konstant.

Sen stör jag mig på att det inte går att spara utan att slösa Schnapps men hittade en work around genom att SAVE & QUIT och helt enkelt starta om spelet istället för att slösa stålar på att köpa "spara-dricka" snål som man är

Medlem
Skrivet av brewitz:

Körde det när det var nytt men sen kom nåt annat och man blev distraherad tills nu i veckan när jag läste recensionen

Installerade på nytt och det är gemytligt långsamt spel utan någon större stress. Striderna är jäkligt svåra för jag har inte riktigt listat ut hur i h-e man använder svärden och skölden intuativt. Jag förstår principen men det sätter sig aldrig i ryggraden så man får hela tiden försöka om och om igen när man är så kass som jag är på fighter i detta spelet, tur att det inte går ut på att fightas konstant.

Sen stör jag mig på att det inte går att spara utan att slösa Schnapps men hittade en work around genom att SAVE & QUIT och helt enkelt starta om spelet istället för att slösa stålar på att köpa "spara-dricka" snål som man är

Finns en mod så du kan spara när du vill. Finns på nexus.

Medlem

Tack för denna! Blev ett köp. Höll på att bryta ihop ett antal gånger första gången jag skulle meka upp ett lås med handkontroll. Fy fan.

Medlem
Skrivet av kalaspuffar:

Finns en mod så du kan spara när du vill. Finns på nexus.

Det gör det säkert, men jag moddar aldrig av ren princip. Antingen så spelar jag spelet som det är tänkt med alla skavanker som de har eller så får jag hitta en "inbyggd" work around som i KC:D.
När man gör det så bökigt att spara som jag så hamnar man lite halvvägs så som det är tänkt och man går inte "all in" och sparar var femte sekund som det ibland slutar med i en del spel

Nä, det är skönt att kunna spara inför en strid då jag är i princip alltid tar mig vatten över huvudet och när jag väl förlorar så slipper jag starta upp en sparfil som gjordes1,5h IRL-tid tidigare i spelet för att jag bara lullat runt i skogen och plockat svamp o bär och luktat på blommorna innan jag väl sprang på banditerna och råkade mucka gräl.

Skribent
Skrivet av brewitz:

Sen stör jag mig på att det inte går att spara utan att slösa Schnapps men hittade en work around genom att SAVE & QUIT och helt enkelt starta om spelet istället för att slösa stålar på att köpa "spara-dricka" snål som man är

Det där la de faktiskt till med en patch. Från början gick det bara spara med snapsen, annars fick man förlita sig på autosparningarna. Vilket var lite väl brutalt så de ändra lite.

Men de ville inte heller göra så man kan spamspara/ladda, så därför lade till så det fortfarande är lite "drygt" att spara och ladda.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem
Skrivet av brewitz:

Det gör det säkert, men jag moddar aldrig av ren princip. Antingen så spelar jag spelet som det är tänkt med alla skavanker som de har eller så får jag hitta en "inbyggd" work around som i KC:D.
När man gör det så bökigt att spara som jag så hamnar man lite halvvägs så som det är tänkt och man går inte "all in" och sparar var femte sekund som det ibland slutar med i en del spel

Nä, det är skönt att kunna spara inför en strid då jag är i princip alltid tar mig vatten över huvudet och när jag väl förlorar så slipper jag starta upp en sparfil som gjordes1,5h IRL-tid tidigare i spelet för att jag bara lullat runt i skogen och plockat svamp o bär och luktat på blommorna innan jag väl sprang på banditerna och råkade mucka gräl.

Förstår hur du tänker. 😁

Medlem
Skrivet av Johan Lorentzon:

Det där la de faktiskt till med en patch. Från början gick det bara spara med snapsen, annars fick man förlita sig på autosparningarna. Vilket var lite väl brutalt så de ändra lite.

Men de ville inte heller göra så man kan spamspara/ladda, så därför lade till så det fortfarande är lite "drygt" att spara och ladda.

Åfan. Det hade jag ingen aning om men nu när du säger det så minns jag inte att jag gjorde så när jag spelade vid release så det kanske var en av detaljerna jag lackade ur på och lade ner spelet då.

123
Skriv svar