Kaffe – hur många koppar per dag?

En eller två när jag är hemma och fem eller sex på jobbet. Främst för att det alltid finns minst en kanna ståendes så då är det lätt att fylla på koppen när man går förbi...

Skrivet av Hanzo:

Sebastian, vi får kidnappa Fredrik och frälsa honom med en kopp!… Jag kan nog hjälpa till nästa gång han kommer förbi Skövde.

Haha, absolut. Om jag ser honom i Småland kommer jag tvångsmata honom med en kopp. På ett snällt sätt! Snälltvång.

Skrivet av Devan:

Har ingen aning om vem det är eller vad du menar, men snygg slips!

Medlem

Noll. Drack så mycket ett tag att jag tillslut fick motsatt effekt. Blev trött av kaffe och kunde inte koncentrera mig.
Tror jag fått överkänslighet mot koffein. Tål det inte längre för jag kan dricka koffeinfritt kaffe men det gör jag knappt längre ändå för alla andra dricker med koffein så blir bara omständigt.

Medlem

3 koppar per dag, black as midnight on a moonless night!


signatur

|.|

Medlem

1-2 koppar direkt på morgonen på jobbet men snus är viktigare på morgonen för mig. Somnar iofs alltid med snus så blir mest ett byte efter tandborstningen. Dricker aldrig kaffe hemma, onödig utgift när man kan dricka det gratis på jobbet. Innan när jag jobbade i produktion mera så blev det 4-5 koppar om dagen men det var inte bra för sömnen! Nu håller jag det direkt till morgonen, sover ändå aldrig så försöker minimera den effekten lite.

Medlem

2 svinstarka koppar per dag


signatur

C-64, 64kb RAM, The Final Cartridge III, 5,25" 1541-II, WICO Bathandle <---In action Spelmusik

Medlem
Skrivet av Mr_Qi:

3 koppar per dag, black as midnight on a moonless night!

Exakt samma här

Medlem

Jag drack alldeles för mycket kaffe under tio års tid. Kanske 5-8 koppar per dag och sen blev det ofta att jag bara drack kaffe på lördag och söndag tills jag åt kvällsmat. Detta gjorde att jag fick kraftig hjärtklappning ett par gånger vilket ledde till att jag slutade helt med kaffe.
Nu dricker jag te istället. Saknar fortfarande kaffet ibland men inte huvudvärken på morgonen innan jag tog första koppen.


signatur

PSN: OAKTHYR

Medlem

Inte en endaste. Visst, nu dricker jag istället en eller två brukar energidricka om dagen istället, men tycker bara inte om smaken av kaffe. Eller lukten för den delen.

Medlem
Skrivet av Zymac:

Jag dricker 5 rejäla muggar om dagen, med mjölk, magen gillar inte svart.

Mjölk?! Ta undan kojäveln härifrån! Det ska va svart o rivet!


signatur

🎮 PlayStation 5 | Xbox Series X
📺 LG C2 55" (2022 EVO)

Medlem

Noll, inte testat kaffe sedan barnsben när jag smakade av morsan.

Medlem

samtliga dagar inleder jag med en dubbelkopp i espressomaskinen (espressomacchiato), sedan blir det singelkoppar varannan timme ungefär tills arbetsdagen är slut, för att runda av med en eller ett par hemma. På helgerna kan det bli fler eller förre beroende på när jag kommer upp ur sängen. Eftersom jag är så karaktärsstark så försöker jag att inte dricka efter 8...på vardagar iaf.

Medlem

3-4 koppar på arbetsdagar. 1-2 på helger.

ZF
Medlem

Skaffade en pytteliten bryggare som jag tänkte skulle hålla ner intaget.

Men nu blir det emellanåt att jag bara slänger i en skopa i koppen och hällar vettenkokarvatten på som med pulverkaffe istället.

Förvånande hur väl sumpen håller sig på botten av koppen dock. Inte som jag minns det från mormors kokkaffe. Men kaffemalningen kanske ändrats sen dess. Eller så lever vi i Matrix och allt är egentligen små plastbitar numera bättre simulerade.

Skrivet av Force:

Noll, det borde du lägga till som svar med!
Har aldrig förstått mig på saken med kaffe, eller andra saker man "måste lära sig" att gilla.

Bröstmjölk livet ut då..

Det där är ett argument som inte fungerar i verkligheten. Även om jag råkat på en del som faktiskt gör sitt bästa för att applicera det i sin vardag. Men oftast är de ju mer som förväxta tioåringar än jättebäbisar.

Kostcirkeln stannade bekvämt i två halvor med hamburgare och godis liksom.

Skrivet av Beertagne:
Medlem
Skrivet av Mr_Qi:

3 koppar per dag, black as midnight on a moonless night!

Cooper.
OnT: noll. Ibland en kopp, kanske en per månad.

Geeks Gaming

Låg på 2 koppar om dagen, morgon och eftermiddag men har faktiskt lyckats sluta nu

Medlem
Skrivet av Beertagne:

Mjölk?! Ta undan kojäveln härifrån! Det ska va svart o rivet!

En skvätt grädde!?


signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

Releasehästryttare

Hade havremjölk inte kostat dubbelt så mycket som vanlig mjölk så hade jag kört det istället.

Medlem

Grädde i kaffet alltså...

För mig brukar det bli tre-fyra koppar om dagen - oavsett om jag är på kontoret eller hemma. Jag hade en period där jag missbrukade energidrycker, men kaffe känns mer hälsosamt så nu blir det bara köffe.

Jag har aldrig varit en vän av att förvanska och besudla kaffe med en massa olika tillsatser och smaker. För några år sedan tog en tjej med någon typ av smaksättning (vanilj, har jag för mig) och hällde det i företagets bryggkaffe. Fy fan vad det smakade, rent ut sagt.

Hon blev följaktligen dömd för mordförsök och sitter av ett femtonårigt straff på Kumla.

Medlem

😂


signatur

🎮 PlayStation 5 | Xbox Series X
📺 LG C2 55" (2022 EVO)

Medlem
Skrivet av Fredrik Eriksson:

Till mina saliga föräldrars stora fasa har jag aldrig druckit kaffe. Synd och skam, är det tydligen!

Då är vi två!


signatur

utassault.net - Assault i UT99 (Still Alive!)

Medlem

6 standard koppar enligt en standard kaffebryggare, inte dom små mätt grejerna. vilket blir runt 600-700ml kaffe om jag går efter hur mycket av ens 460ml mugg som fylls. massa sötningsmedel, en liten skvätt mjölk. kör på morgonen och sedan undviker jag koffein för resten av dagen


signatur

Konsoler: Xbox One, Xbox One S (hos kompis), Xbox One X, Xbox Series X, PS4, PS4 Pro
CPU: AMD Ryzen 5 7600X
GPU: Gigabyte Geforce RTX 3060 Ti 8GB Eagle OC 2.0
MEM: Corsair 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL36 Vengeance

Medlem

Noll

1 liter Trocazero/dag blir det minst

Medlem
Skrivet av caracarn:

Noll

1 liter Trocazero/dag blir det minst

Du kan lika gärna dricka rengöringsmedlet för toastolen. Det är nyttigare för dina organ.

KoP
Medlem
Medlem

Är jag ledig hemma så brygger jag en halv kanna på morgonen som brukar vara ca 2,5 mugg med kaffe. Sen räcker det för mig resten av dagen.

Är jag på jobbet vill kollegorna fika både här å där så då blir det alltid någon kopp extra skulle jag tro.

Medlem

Saknar det viktigaste alternativet omröstningen. Noll.

(Är väldigt känslig för koffein, så när jag väl dricker det mår jag pyton.)


signatur

När jag växte upp lyssnade jag mycket på Blümchen och Rollergirl. Jag tror att det har format mig som människa.

Medlem
Skrivet av ZF:

Bröstmjölk livet ut då..

Det där är ett argument som inte fungerar i verkligheten. Även om jag råkat på en del som faktiskt gör sitt bästa för att applicera det i sin vardag. Men oftast är de ju mer som förväxta tioåringar än jättebäbisar.

Kostcirkeln stannade bekvämt i två halvor med hamburgare och godis liksom.

Skillnad på att tvinga sig själv att börja gilla något jämfört med att ens smaklökar utvecklas naturligt. Jag hatade exempelvis broccoli och svamp när jag var liten, väntade några år och testade det igen, nu älskar jag det. Kaffe smakar exakt lika illa som första gången jag testade det, och det lär det alltid göra så vidare jag inte tvingar mig själv att gilla det.


signatur

Gillar du bra och ösig musik? Checka mitt band INCIVILITY på Spotify

Releasehästryttare
Skrivet av Nomman:

Saknar det viktigaste alternativet omröstningen. Noll.

(Är väldigt känslig för koffein, så när jag väl dricker det mår jag pyton.)

Då hade ju omröstningen blivit skev då många som inte dricker kaffe inte hade besökt en tråd som handlar om kaffe...

Bättre du trycker på avstå röst eller inte röstar alls tack!

Medlem
Skrivet av Majoren:

Du kan lika gärna dricka rengöringsmedlet för toastolen. Det är nyttigare för dina organ.

Men inte lika gott! Samt att mina organ är alla i prima skick

123
Skriv svar