Lara Croft utnämnd till tidernas mest ikoniska spelkaraktär i BAFTA-omröstning

Robot
Lara Croft utnämnd till tidernas mest ikoniska spelkaraktär i BAFTA-omröstning

Och Baldur's Gate 3 lyckas knuffa sig in även här.

#Bafta, #Lara-croft


Medlem

Agent 47 på en tredjeplats? Vilket skämt.

Medlem

Att BG3s karaktärer kommer på tal kan väl mycket väl ha att göra med "nyhetens behag". Var många namn på listan jag blev imponerad av att de fanns med.

Lara Croft känns som en rättvis vinnare iaf. Inte personlig favorit, men mycket förstålig.

Var tusan var Samus Aran dock?

Hcz
Medlem
Skrivet av Loxus:

Agent 47 på en tredjeplats? Vilket skämt.

Rockman - Megaman
Finns inte ens med säger lite också. =/

Ja den här listan tåls ju diskuteras över. Det är alltså tidernas mest ikoniska spelkaraktärer?! Är dessa 2 karaktärer från BG 3 tex endast med i BG 3 eller förekom dom i tidigare spel i serien? Hade säkerligen kunnat byta ut dessa 2 mot tex Gordon freeman och Doomguy som ex. Lara Croft på första plats är kanske inte helt åt pipsvängen fel, men nog borde den platsen gått till Super Mario.

Medlem

Bara det faktum att Gordon Freeman inte är med på listan alls säger allt! Dom som har haft något med listan att göra har ingen koll över huvud taget!

Medlem

Jag hade nog hellre sett Mario som etta..Men det är bara min åsikt.

Medlem

Ja så går det då man frågar random folk i ett centrum vilka spelkarkatärer de känner igen. Men kul att vinnaren i alla fall inte var någon helt random som typ fall guy.

Läste om detta för några dar sen. Helt meningslös omröstning... En subjektiv lista kan väl aldrig vara fel, men den här listan är fel. Väldigt mycket recency bias och brittisk patriotism i den.

Medlem

Underbart att se att Kazuma Kiryu letar sig in på en lista även i väst

Medlem

Arthur Morgan i all ära. Jag gillar honom men jag skulle nog hellre sett John Marston på listan.

Medlem

Denna lista toppar listan över de sämsta listorna. Grattis!

Medlem

Shadowheart? Astarion? Vad är det för trams. Om de nu ska ha med någon därifrån så är ju Minsc femtioelva gånger mer känd, eller Sarevok, eller Boo.

Känns som en lista som går att jämnföra med att man frågar dagens kids (<20år) vilket som är det bästa spelet genom tiderna och de har inte en aning om vad nes, snes, sega är eller än tidigare spel.

Medlem

Vad är det här för verklighetsfrånvänd lista? Eftersom det handlar om Bafta hade jag kanske köpt det om de listade den Brittiska spelhistoriens mest ikoniska karaktärer, men som det är nu så är det bara löjligt.

Medlem

Jag kan inte se vilken plats Geralt of Rivia hamnade på, men det är säkert på grund av att jag inte druckit kaffe än...fortfarande John Blund i ögonen, såklart...kollar igen om en stund.

Medlem

Lol med bg3, speciellt att man till och med måste skriva spelet, så kända var dessa karaktärer.

Listor som dessa: Cancel i stället för Publish.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem

Donkey Kong? Bowser? Doomguy? Gordon Freeman? Z-blocket från Tetris??


signatur

🖥️ RTX 4090 | i9-13900KF | 64GB

Medlem

Detta känns som en lista som representerar de mest populära karaktärerna just nu hos dem som röstade, inte de mest ikoniska hos allmänheten. Konstig placering på flera karaktärer i listan och många saknas ju helt som t ex Samus Aran, Donkey Kong, Zelda, Mega Man, Geralt, Luigi, Bowser, osv osv.

Dessutom så ser det konstigt ut när Mario inte är #1, det måste ju vara den mest ikoniska TV-spelskaraktären genom alla tider.

Medlem

Förresten, ska inte FZ kontra med en egen lista? Kanske efter att världens bästa skurk blivit korad?

Medlem

Var är Duke Nukem? Bör ju lätt ligga top 10.

Medlem

Pikachu tycker jag nog borde kvala också! Finns nog ingen mer ikonisk Pokémon och dessutom är ju Pokémon ett vida stort varumärke som slukar dem flesta på marknaden.

Skribent
Skrivet av Casimir2323:

Detta känns som en lista som representerar de mest populära karaktärerna just nu hos dem som röstade, inte de mest ikoniska hos allmänheten. Konstig placering på flera karaktärer i listan och många saknas ju helt som t ex Samus Aran, Donkey Kong, Zelda, Mega Man, Geralt, Luigi, Bowser, osv osv.

Dessutom så ser det konstigt ut när Mario inte är #1, det måste ju vara den mest ikoniska TV-spelskaraktären genom alla tider.

Jag tänker också att det är de mest populära karaktärerna både för spelarna och utanför i mainstreamkulturen. I alla fall om man tittar på Ms Croft. Hon blev ju en rejält stor grej, reklamfilmer, playboy och what not. Hon var nog den första karaktären som tog sig utanför spelkulturen och blev mainstream, så jag kan köpa henne på första plats. Men det är helt klart konstigt att Mario är så långt ned.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem
Skrivet av Casimir2323:

Detta känns som en lista som representerar de mest populära karaktärerna just nu hos dem som röstade, inte de mest ikoniska hos allmänheten. Konstig placering på flera karaktärer i listan och många saknas ju helt som t ex Samus Aran, Donkey Kong, Zelda, Mega Man, Geralt, Luigi, Bowser, osv osv.

Dessutom så ser det konstigt ut när Mario inte är #1, det måste ju vara den mest ikoniska TV-spelskaraktären genom alla tider.

Håller med, detta känns som "2023's most iconic characters" och inte "of all time". Tror de som röstade missförstod uppdraget.

Medlem

Var är Ryu och Chun Li?

Medlem
Skrivet av Raid25:

Jag hade nog hellre sett Mario som etta..Men det är bara min åsikt.

haha ville säga detsamma, känns mer mainstream och bidragit mer till spel revolutionen

Medlem
Skrivet av Johan Lorentzon:

Jag tänker också att det är de mest populära karaktärerna både för spelarna och utanför i mainstreamkulturen. I alla fall om man tittar på Ms Croft. Hon blev ju en rejält stor grej, reklamfilmer, playboy och what not. Hon var nog den första karaktären som tog sig utanför spelkulturen och blev mainstream, så jag kan köpa henne på första plats. Men det är helt klart konstigt att Mario är så långt ned.

Jag tänker att britterna helt enkelt röstade fram en brittisk TV-spelskaraktär, det var nationaliteten som avgjorde. Hon kanske är mer känd än Mario i Storbrittanien... men tveksamt. Typ som att Sverige skulle rösta fram Abba till världens bästa band i samband med att vi delade ut Polarpriset.

Medlem

Ingen Donkey Kong, Mega Man, Bomberman, Samus Aran, Simon Belmont, Kirby, Chun-Li, Slime från Dragon Quest, Chris Redfield eller Jill Valentine? Okej.


signatur

Besök oss gärna på POPKORN.nu och ha en bra dag! ;)

Skribent
Skrivet av Casimir2323:

Jag tänker att britterna helt enkelt röstade fram en brittisk TV-spelskaraktär, det var nationaliteten som avgjorde. Hon kanske är mer känd än Mario i Storbrittanien... men tveksamt. Typ som att Sverige skulle rösta fram Abba till världens bästa band i samband med att vi delade ut Polarpriset.

Jag har inte så mycket emot att Lara är längst upp med tanke på att hon kan anses vara en av karaktärerna som drog spel in till att bli mainstream. Men resten av listan går ju att diskutera.

Sen, om vi röstar upp Abba som världens bästa band så tror jag faktiskt många utanför Sverige skulle hålla med.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem
Skrivet av Johan Lorentzon:

Jag har inte så mycket emot att Lara är längst upp med tanke på att hon kan anses vara en av karaktärerna som drog spel in till att bli mainstream.

Lara Croft borde såklart vara med på listan och av den anledningen, och jag hade inte haft något emot att ha henne högt upp, bland topp-5, men jag ifrågasätter huruvida hon verkligen är så aktuell inom mainstream att hon är mer ikonisk än självaste Super Mario. Tomb Raider som varumärke och Lara Croft som karaktär/ikon känns rätt så passé vid det här laget. Hade man frågat tusen random människor på gatan vem Mario är och vem Lara Croft är så tror jag verkligen att märkbart fler människor känner till Mario. Ingen av Tomb Raider-filmerna har förresten spelat in mer än en miljard dollar, lååångt ifrån snarare. Super Mario-filmen från här om året spelade däremot in en bra bit över en miljard dollar. Jag tror inte det är något snack om saken om vem som är den mer populära/allmänt kända karaktären av de två.


signatur

Besök oss gärna på POPKORN.nu och ha en bra dag! ;)

Medlem

Gordon Freeman?

12
Skriv svar