Rapport: Minst sju år gamla spel dominerar vårt spelande

Robot
Rapport: Minst sju år gamla spel dominerar vårt spelande

I toppen finns spel som Fortnite, Roblox, CS och... Starfield.

#2023, #newzoo


Medlem

De spelen jag har spelat mest är Rust och Team Fortress 2. Rust släpptes i early access 2013 och TF2 kom ut 2007. Lite äldre än 7 år det


signatur

Jätteintressant information.

Medlem

Det är intressant att det ofta (alltid?) pratas om att Playstation har så mycket bra exklusiva spelserier, och så är det inget exklusivt i topp 10.

Medlem

Fortnite, Roblox och Minecraft! Det är som en screenshot på grabbhalvans dator här hemma.

Medlem

Speltid innebär ju inte att det är bäst. Multiplayer spel eller sandbox får ju återkommande spelare. Fast det känns ändå som att det stått lite stilla på just den fronten som man fastnat för. Tror fortfarande nästa generation spel kommer snart

Medlem

Jag hoppas på ett nytt moba snart. Gillar dota men det känns som det håller på att dö och fastnade aldrig för lol som kändes för simplistiskt och grafiken klickade inte alls med mig. Skulle gärna se något nytt där med lite nytänk, både för att spela och för att kolla på.

Medlem

Starfield syns bara på Xbox dvs Gamepass. Vilket monumentalt misslyckande.


signatur

I drank what?

Medlem
Skrivet av whoo:

Det är intressant att det ofta (alltid?) pratas om att Playstation har så mycket bra exklusiva spelserier, och så är det inget exklusivt i topp 10.

Det här är ju dock en lista över
antalet aktiva spelare. Ett singleplayerspel som typ The Last of Us eller God of War kommer ju aldrig, sett över ett helt år, ha lika många aktiva spelare som Fifa, Fortnite, Call of Duty, Minecraft etc. De förstnämnda spelas igenom och lämnas därhän efter 30-50 timmar, medan multiplayerspel ligger kvar med aktiva spelare året runt. Skulle jag tro.

Medlem

Lägg till 10 år för mig

Medlem

Uppfriskande att se Switchen ha en så ung topplista, bestående främst av spel till skillnad från de andra SaaS-täta spelkonsollerna.

Medlem

Spelar fortfarande ibland DayZ Battlefield 1 Red Dead redemption 2 online Monster Hunter world mf.

ZF
Medlem

Jim roterar i sin solstol på lyxkryssningen över Marianergraven.

Skrivet av whoo:

Det är intressant att det ofta (alltid?) pratas om att Playstation har så mycket bra exklusiva spelserier, och så är det inget exklusivt i topp 10.

Fel sorts spel allihop utom Helldivers.

Och om det nu verkligen finns "mänga bra exklusiva spel" så minskar naturligtvis chansen ytterligare exponentiellt att något av dem kommer upp på en lista där precis allting ingår.

Det hade alltså varit bättre med endast ett spel.

Medlem

Det skulle vara mer intressant att se listor över spel utan multiplayer.

Medlem
Skrivet av Aletheides:

Det skulle vara mer intressant att se listor över spel utan multiplayer.

Lite svårare att mäta.


signatur

Spela spel är kul ibland.

ELF
Medlem

Har flertalet spel installerade som är mer än 10 år gamla.
Försöker beta av min backlog i rätt ordning så gott jag kan. Dessutom så kan jag maxa fpsen i dessa.


signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Medlem
Skrivet av peggleball:

Uppfriskande att se Switchen ha en så ung topplista, bestående främst av spel till skillnad från de andra SaaS-täta spelkonsollerna.

Detta är väl för att Nintendo är på stenåldersnivå när det kommer till onlinefunktionalitet. Det finns men det märks att det är gamla gubbar som styr det företaget.

Medlem

Sjukt sorgligt att Halo inte ens finns med i topp 10 listan. Har bara bidragit med Valorant och CS2

Medlem

Är ju nästan bara skräp på PC/PS5/Xbox-listorna. Och en del fantastiska spel på Switch-listan.

Medlem

If it ain’t broken…

Medlem
Skrivet av whoo:

Det är intressant att det ofta (alltid?) pratas om att Playstation har så mycket bra exklusiva spelserier, och så är det inget exklusivt i topp 10.

Går inte direkt att jämföra multiplayer och singelplayer när det kommer till aktiva spelare.


signatur

-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-

Medlem

Jag orkar ofta inte lära mig nya spel längre. Inlärningskurvor har blivit en bromskloss men det sammanfaller ju med att man har väldigt lite tid att spela.

Det finns ju också en vilja att hitta en livsstil med ett spel. Ett onlinespel som du helst spelar med vänner som blir en trygg filt du bara kan svepa in dig i. Alternativet är ett starkt singelplayer som ger dig samma känsla som en bra film eller bok.

Starfield eller Jedi Survivor var nog senaste gången jag satte tänderna i ett stort spelsläpp men det är också för att jag är ett fan av science fiction. Annars är jag väldigt låst i State Of Decay 2 och Be a pro-läget i NHL 24. Jag vill bara besöka bekanta men spännande platser och sen försöka hinna sova innan plikten kallar.

Jag vet inte om jag bidrar till statistiken men jag sitter ofta och undrar hur det kan släppas så många spel hela tiden och vilka som orkar spela dem.

Medlem

Dota 2, världens bästa spel är inte ens med på listan.

Medlem

Supreme Commander, world of warships, Elite Dangerous, de ligger helt klart i topp för mig de senaste 10 åren.

Medlem

Sonen på 8år är totalt ointresserad av singelplayerspel, det är fortnite, minecraft, rocket league, forza mm som gäller ihop med kompisar eller mig. Och jag förstår kidsen, som barn vill man ju leka med andra hela tiden och inte sitta själv.

Vi har dubbel uppsättning konsoller i samma rum och att spela fortnite duo med sonen är så jäkla kul och kvalitettid delux 🙂

Redaktör
Skrivet av JompaSmash:

Sonen på 8år är totalt ointresserad av singelplayerspel, det är fortnite, minecraft, rocket league, forza mm som gäller ihop med kompisar eller mig. Och jag förstår kidsen, som barn vill man ju leka med andra hela tiden och inte sitta själv.

Vi har dubbel uppsättning konsoller i samma rum och att spela fortnite duo med sonen är så jäkla kul och kvalitettid delux 🙂

Känner igen det där: min 12-åring kör nästan uteslutande spel med kompisar. Han har testat lite GTA och annat i singleplayer, men det fastnar inte. Samma med 9-åringen i den mån hon lirar: det är mest med polare.

Har en kompis som är lärare på mellan- och högstadiet, och han säger samma sak: kidsen lirar bara multiplayer-spel.


signatur
Medlem
Skrivet av BiffTannen:

Detta är väl för att Nintendo är på stenåldersnivå när det kommer till onlinefunktionalitet. Det finns men det märks att det är gamla gubbar som styr det företaget.

Och tur är väl det så att man får lite ordentliga spel emellan all annan medelmåtta.

Medlem
Skrivet av Mirage:

Starfield syns bara på Xbox dvs Gamepass. Vilket monumentalt misslyckande.

öhh.... vet inte riktigt hur man ska ta den där kommentaren...

Hade ju varit förvånande om den dök upp på PS eller Switch.
Det måste ju betyda att Baldurs Gate 3 är ett misslyckande för det är ju inte med alls. eller att något av Sonys egna titlar inte finns med på någon lista, trots att de portat dem till PC.

De enda singleplayer spelen som finns med på listorna (bortsett från switch) är Sims 4 och Starfield.

vilket monumentalt misslyckande av alla singleplayer spel?

Medlem
Skrivet av Phyrino:

öhh.... vet inte riktigt hur man ska ta den där kommentaren...

Hade ju varit förvånande om den dök upp på PS eller Switch.
Det måste ju betyda att Baldurs Gate 3 är ett misslyckande för det är ju inte med alls. eller att något av Sonys egna titlar inte finns med på någon lista, trots att de portat dem till PC.

De enda singleplayer spelen som finns med på listorna (bortsett från switch) är Sims 4 och Starfield.

vilket monumentalt misslyckande av alla singleplayer spel?

Man ska ta det som trollande och gå vidare med sitt liv ☺️


signatur

SHEPERD S HEPAURD SHEPARUD!!!

Medlem
Skrivet av Issue:

Man ska ta det som trollande och gå vidare med sitt liv ☺️

Man får hoppas det.
sarkasm och ironi är ofta svårt att få fram i text. (obs, inte sarkasm)

Medlem

Tveksam lista.. starfail ör med men inte bg3? Bg3 och hogwarts borde ha många fler timmar än starfail då det faktiskt är spel som folk spelar.

12
Skriv svar