PS5 Pro kommer i år, spår branschfolk

Robot
PS5 Pro kommer i år, spår branschfolk

Kan öka PS5-intresset när folk gör sig redo för GTA VI.

#ps5, #ps5-pro


Medlem

Nice! Hoppas den inte är lika ful ._.

Medlem

Tycker dessa mellansteg borde skippas helt. Borde satsa mera på att få ut fler spel som dessutom får bättre optimering till nuvarande hårdvara. Sedan kanske korta livscykeln något år med nästa generation som såklart ska vara helt bakåtkompatibel.

Medlem

Förstår mellanstegen förra generation då de behövdes för 4K skärmar men nu känns det lite onödigt.

Medlem

Ja PlayStation gillar ju att Remastra sina spel så varför inte konsolen. 🙄

Obs ironi. Eller?

Medlem

Jag anser tvärtemot att bättre HW behövs, extremt frustrerande att behöva välja mellan performance/fidelity mode i spel. Jag vill köra 60 fps i maximal möjlig grafik/upplösning.

Tror inte jag kommer köpa en Pro denna generation, gjorde det i förra. Blir till att spara pengarna till en PS6. Om Sony har svårt att sänka priset på PS5 nu så vågar man knappt tänka vad en Pro kan kosta.

Medlem
Skrivet av whoo:

Jag anser tvärtemot att bättre HW behövs, extremt frustrerande att behöva välja mellan performance/fidelity mode i spel. Jag vill köra 60 fps i maximal möjlig grafik/upplösning.

Ja det är helt sjukt att detta inte är standard. Kändes som att det stora hoppet mellan senaste generationen skulle vara just 4k/60fps. Det börjar verkligen bli dags nu med tanke på att man har lirat 4k/60fps+ ett bra tag nu på PC.

Medlem

Uppgradering måste vara tillräckligt stor och inte till allt för stor kostnad. Typ dubbel prestanda för 7995 och sänk ordinarie ps5 till 3995.

Medlem

Om man sänker priset på den nuvarande PS5:an kan det fungera för att få upp försäljningen.

Medlem

9999:- det blir riktpriset

Medlem
Skrivet av Freeman79a:

Ja PlayStation gillar ju att Remastra sina spel så varför inte konsolen. 🙄

Obs ironi. Eller?

Ja eftersom Playstations spel är så ini helvete bra och dom lyckas ändå göra dom bättre med remasters. Så att folk köper dom buntvis, så varför inte.
Xbox å andra sidan skulle antagligen lyckas göra sina spel ändå sämre om dom gjorde remakes på dom så att absolut ingen skulle köpa dom.

Obs ironi. Eller?

Redaktör
Skrivet av Constantine:

Ja det är helt sjukt att detta inte är standard. Kändes som att det stora hoppet mellan senaste generationen skulle vara just 4k/60fps. Det börjar verkligen bli dags nu med tanke på att man har lirat 4k/60fps+ ett bra tag nu på PC.

Fast inte med en pc för 6-7 000 kr.


signatur
Medlem

Finns snart fler versioner av PS5 än bra exklusiva spel som släppts till plattformen under hela generationen.

Medlem
Skrivet av Constantine:

Ja det är helt sjukt att detta inte är standard. Kändes som att det stora hoppet mellan senaste generationen skulle vara just 4k/60fps. Det börjar verkligen bli dags nu med tanke på att man har lirat 4k/60fps+ ett bra tag nu på PC.

Går såklart snabbt att fixa, det är bara att sänka grafiken. Precis som man kan sänka grafiken på PC för att kunna spela med högre upplösning och fler fps.
Inte sugen på att sänka grafiken? Spela på 4K 30fps då.
Det är en omöjlig ekvation att efter fråga bästa grafik, bästa upplösning och bästa fps.

Medlem

Efter Sonys släpp av Playstation 5 slim, förväntar jag mig att Pro är typ 512 mb mer i minne.
Slim-varianten var ju knappt synligt mindre än originalet.

Medlem
Skrivet av Håkan:

Efter Sonys släpp av Playstation 5 slim, förväntar jag mig att Pro är typ 512 mb mer i minne.
Slim-varianten var ju knappt synligt mindre än originalet.

Den är inte menad som en ny betydligt mindre "slim". Den är till för att få ner materialkostnader.

Medlem
Skrivet av Håkan:

Efter Sonys släpp av Playstation 5 slim, förväntar jag mig att Pro är typ 512 mb mer i minne.
Slim-varianten var ju knappt synligt mindre än originalet.

Med tanke på att alla specifikationer har läckt redan kommer du bli rejält överraskad hur pass mycket starkare den är.

Måste kunna garantera 4k60fps och inte kosta mer än 10k för att det ska vara intressant.

Medlem

Tänk om sony släppte playstation 6 i stället.
Undrar hur många som skulle bli sur då.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem
Skrivet av Håkan:

Går såklart snabbt att fixa, det är bara att sänka grafiken. Precis som man kan sänka grafiken på PC för att kunna spela med högre upplösning och fler fps.
Inte sugen på att sänka grafiken? Spela på 4K 30fps då.
Det är en omöjlig ekvation att efter fråga bästa grafik, bästa upplösning och bästa fps.

Finns det ett läge för 60fps 4k med sämre texturer? Har inte prövat ändra något.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

ZF
Medlem
Skrivet av Kanelen_1337:

9999:- det blir riktpriset

Tydligen kommer den även spela LaserDisc.

Medlem

Då får man la spara skatteåterbäringen... 😃

Medlem

Jahapp, då borde man väl sälja sin PS5:a innan "vanligt folk" har fått med sig att det kommer en Pro-version inom (någorlunda) kort, så man kan få något rimligt för den. Är egentligen färdig med alla exklusiva spel jag vill spela på den, helt tills GTA6 landar.

Medlem

Nej, jag tror det är dags snart att lägga ner det här med konsoler helt.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av ulphen:

Förstår mellanstegen förra generation då de behövdes för 4K skärmar men nu känns det lite onödigt.

Stabilare 4k-upplevelse och ray-tracing och högre framerate. Kommer antagligen köra PSVR2 bättre också. Så ser absolut nyttan i denna! Vill hellre spela GTA VI på en Pro än vanlig PS5 då det lär vara tungdrivet

Förövrigt har det ryktats ett bra tag att den släpps i November i år!

Nu säger läckare också att PS5 Pro kommer ha egen variant av DLSS så förutom mer råkraft kommer det också kunna köra 4k60 stabilare med uppskalning!

Medlem
Skrivet av Gertzy:

Stabilare 4k-upplevelse och ray-tracing och högre framerate. Kommer antagligen köra PSVR2 bättre också. Så ser absolut nyttan i denna! Vill hellre spela GTA VI på en Pro än vanlig PS5 då det lär vara tungdrivet

Förövrigt har det ryktats ett bra tag att den släpps i November i år!

Nu säger läckare också att PS5 Pro kommer ha egen variant av DLSS så förutom mer råkraft kommer det också kunna köra 4k60 stabilare med uppskalning!

Instämmer! Jag är nöjd med min PS5, men just att behöva välja på 4K/30fps eller 1080p/60fps känns trist. Om PS5 Pro ger 4K/60fps (och framför allt i GTA 6 😀) så är det ett givet köp för mig!


signatur

En av två halvor i spelpodden Gejma. 🎮

Medlem
Skrivet av Margy:

Den är inte menad som en ny betydligt mindre "slim". Den är till för att få ner materialkostnader.

Så mindre materialkostnader och mer vinst, samtidigt släpper de konsolen dyrare än vanliga? 🫠

Medlem
Skrivet av Molotov:

Nej, jag tror det är dags snart att lägga ner det här med konsoler helt.

Jag med, vanliga PS5 blir min sista

Medlem

Tveksamt att den skulle kosta mer än $599.
Vi vet alla hur det gick senast Sony försökte sig på det och det var mer pengar på den tiden. Nu har vi dessutom en lågkonjunktur på det.

12
Skriv svar