PSVR2 - En föräldralös ettåring
Beat Saber och Job simulator pyttsan
Den som gillar CS liknande men med massa olika gamemodes förutom "bara" DE
Pavlov
Den som vill ha lite Rainbow Six Siege liknande spel.
Breachers
Eller kanske lite melee combat i "Diablo" ARPG stil
Legendary Tales.
osv
PSvr2 känns gammal när man använt sig av Quest 3 med pankakslinser och helt trådlös.
Möjligheten att spela med datorn eller föra över spel till headsetet från datorn, modda äldre spel till VR, lira AR spel eller så enkelt att bara ta med sig headsetet till sin kompis som får pröva.
Visst eyetracking hade varit ballt men det lär nog komma framöver i nyare headset.
Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.
Beat Saber och Job simulator pyttsan
Den som gillar CS liknande men med massa olika gamemodes förutom "bara" DE
Pavlov
https://youtu.be/eSLm7s34g7U?si=emCWQI6emerbHQjP
Den som vill ha lite Rainbow Six Siege liknande spel.
Breachers
https://youtu.be/9U8FNfJqXho?si=LAIaztgrVCxJegBS
Eller kanske lite melee combat i "Diablo" ARPG stil
Legendary Tales.
https://youtu.be/33okJlOzjoA?si=34S-eRttxml2lLxB
osv
De finns ju till andra VR-system, så de är inga säljargument för just PSVR2.
PSvr2 känns gammal när man använt sig av Quest 3 med pankakslinser och helt trådlös.
Möjligheten att spela med datorn eller föra över spel till headsetet från datorn, modda äldre spel till VR, lira AR spel eller så enkelt att bara ta med sig headsetet till sin kompis som får pröva.
Visst eyetracking hade varit ballt men det lär nog komma framöver i nyare headset.
Ja, trådlöst är ett tungt argument redan för Quest 2, och ännu mer att man kan lira Steam VR-spel också. Eftersom PSVR2 saknar båda dessa så hade den behövt förlita sig på spel och funktioner som andra inte erbjuder. Tycker Sony har missat det helt, tyvärr.
Amerikanska ledningen ville inte satsa på VR alls men blev påtvingade av japanska ledningen som jag förstått det, inte så konstigt då. Hög tveksamhet att det skulle göra nån skillnad med PC-stöd, PCVR är en pyttemarknad jämfört med standalone och det lär inte vara överdrivet många som både har en PS5 och en VR-kapabel PC, sett till hur liten demografin är från början
Det andra är väl hårdvaran, som många konstaterade vid release var sladdbundet och fresnellinser gårdagens nyheter redan när den släpptes
Jag skaffade mig nyss en Quest 2 för 1800 kr (begagnat visserligen) och det är väl så mycket pengar jag kan tänka mig att lägga på VR. PSVR2 är en sjuk dyr pryl och när de flesta spelen finns på billigare plattformar ser jag inte alls ett köp-argument. Nu är Quest 2 en generation bakom, men prisskillnaden är stor.
Jag får också deja-vu från hur Sony behandlade PSVITA, en fantastiskt produkt som de i stort bara lät självdö. Det släpptes spel, men inget som Sony marknadsförde överhuvudtaget.
"Writer and Fighter"
De finns ju till andra VR-system, så de är inga säljargument för just PSVR2.
jo iofs men det finns ju dom som inte har nått annat än en PS5 också.
En del tror att det inte finns några spel och dom som finns är typ Beat saber och Job simulator
Det håller väl kanske inte riktigt alla med om, särskilt inte vi som köpt VR-grejer.
Ni vet.
PSVR2 är en dyr teknik, men upplevelser som Horizon eller Resident evil 4 i sig gör det hela "nästan" värt det. Man hade ju förstås hoppats på väldigt mycket mer sådana magiskat spel och man blir ledsen över tanken att det skulle vara övergivet.
Metro reveal gav mig gåshud, så det är väl det man ser fram emot näst!
Anledningen till att det inte kommer massa spel till (PS)VR beror på att spel inte är kul i VR.
Vilka spel i VR har du ens spelat? Tycker helt ärligt synd om de som inte kan njuta av VR
Ni vet.
Man får tycka som man vill, och jag säger inte att du måste gilla VR för att jag gör det. Men jag kan säga att folk har köat i timmar för att testa när vi haft med oss VR på olika mässor (DH, Gamex). Och ytterst sällan har nån sagt att det inte var värt att vänta på, trots att de bara fick testa nån minut.
PSVR2 ska ha tackdå den fick fart på mitt slumrande VR-intresse. Försöker nu hitta skäl/pengar att investera i en Quest 3. Lånade hem från kollegorna på Sweclockers och blev kär. Ett kliv från Quest 2!
Men ja, PSVR2... det är synd och skam att Sony själva tycks bry sig föga. Ett kompetent VR-headset är det. Som Tomas skrev får nog andra se till att fixa festen nu när Sony själva verkar ha kastat in handduken.
Jag får också deja-vu från hur Sony behandlade PSVITA, en fantastiskt produkt som de i stort bara lät självdö. Det släpptes spel, men inget som Sony marknadsförde överhuvudtaget.
Verkligen! Vilken fantastisk maskin. Tur det fanns andra än Sony som brydde sig.
En Bamseponny av folket
Man får tycka som man vill, och jag säger inte att du måste gilla VR för att jag gör det. Men jag kan säga att folk har köat i timmar för att testa när vi haft med oss VR på olika mässor (DH, Gamex). Och ytterst sällan har nån sagt att det inte var värt att vänta på, trots att de bara fick testa nån minut.
Japp det är ju det. Man vill ju testa innan man köper är ju inte direkt billigt.!
Japp det är ju det. Man vill ju testa innan man köper är ju inte direkt billigt.!
Ett annat problem jag hela tiden ser med VR är också hur svårt det är att marknadsföra då allt ser ut som lågupplöst skit i trailers och liknande.
Blir liksom ett svårt försäljningsargument när spelen (ja faktiskt!) i många fall ser ut som Ps2-spel. Det går som inte riktigt föreställa sig att det blir stor skillnad i VR i upplevelse och sånt.
"Writer and Fighter"
Åter igen känns det som att Sony skickar ut en produkt i princip bara för att dö. Samma med PS Vita och deras Xperiatelefoner.
Med detta sagt tror jag fortfarande inte att VR är redo för det där stora kommersiella genomslaget än. Tekniken behöver utvecklas och priserna komma ned.
Ett annat problem jag hela tiden ser med VR är också hur svårt det är att marknadsföra då allt ser ut som lågupplöst skit i trailers och liknande.
Blir liksom ett svårt försäljningsargument när spelen (ja faktiskt!) i många fall ser ut som Ps2-spel. Det går som inte riktigt föreställa sig att det blir stor skillnad i VR i upplevelse och sånt.
Har en hel del kompisar som har VR-headset ifrån PSVR 1, oculus Rift någon version till Valve Index.
Det är jättehäftigt absolut, men jag blir iaf trött på att spela VR spel ganska fort.
Dels har du i princip noll kontakt med kompisar om man är i samma rum.
Så för mig finns det inte på kartan att lägga 7000kr på PSVR2, samma gäller t.ex Index.
När de har i princip samma spel som en quest har, men med aningen bättre upplevelse.
Så personligen tycker jag att VR är lite i samma träsk som Kinect var otroligt häftig produkt men har svårt att hitta den definitiva säljaren för produkten. Beat saber är kul, men hur länge?
Har en hel del kompisar som har VR-headset ifrån PSVR 1, oculus Rift någon version till Valve Index.
Det är jättehäftigt absolut, men jag blir iaf trött på att spela VR spel ganska fort.
Dels har du i princip noll kontakt med kompisar om man är i samma rum.
Så för mig finns det inte på kartan att lägga 7000kr på PSVR2, samma gäller t.ex Index.
När de har i princip samma spel som en quest har, men med aningen bättre upplevelse.
Så personligen tycker jag att VR är lite i samma träsk som Kinect var otroligt häftig produkt men har svårt att hitta den definitiva säljaren för produkten. Beat saber är kul, men hur länge?
Även om jag håller med om en del du säger där, så tycker jag VR har ett mycket större existensberättigande än Kinect. Ser man utanför VR hemma så finns det ett större användningsområde. Tänker på det här med AR-parkerna där fysiska spelplaner blandas med VR och man kan spela med vänner. Sådant är riktigt coolt och jag tror nog mer på denna typ av upplevelse än vad man får hemma. Sen bedrivs det också en del forskning inom VR utanför spelvärlden.
"Writer and Fighter"
Har en hel del kompisar som har VR-headset ifrån PSVR 1, oculus Rift någon version till Valve Index.
Det är jättehäftigt absolut, men jag blir iaf trött på att spela VR spel ganska fort.
Dels har du i princip noll kontakt med kompisar om man är i samma rum.
Så för mig finns det inte på kartan att lägga 7000kr på PSVR2, samma gäller t.ex Index.
När de har i princip samma spel som en quest har, men med aningen bättre upplevelse.
Så personligen tycker jag att VR är lite i samma träsk som Kinect var otroligt häftig produkt men har svårt att hitta den definitiva säljaren för produkten. Beat saber är kul, men hur länge?
Många av oss har förväntat oss fel saker av VR, att det ska få samma genomslag som stationära konsoler (typ Wii). Men som du är inne på är det mer osocialt, så den har svårt att bli samma familjegrej, även om vissa spel och framförallt första intrycken är snackisar. VR lever nog mer på entusiaster (som Molotov här i forumet) och folk som köper det för att köra racing och flygsimmar dedikerat.
Quest funkar lite annorlunda tack vare enkelheten och det låga priset (för Quest 1 och 2). Den har/hade mer potential att bli en sån där grej man mer kan spontanköpa och lira bara nån gång ibland utan att få utgiftsångest.
Har en hel del kompisar som har VR-headset ifrån PSVR 1, oculus Rift någon version till Valve Index.
Det är jättehäftigt absolut, men jag blir iaf trött på att spela VR spel ganska fort.
Dels har du i princip noll kontakt med kompisar om man är i samma rum.
Så för mig finns det inte på kartan att lägga 7000kr på PSVR2, samma gäller t.ex Index.
När de har i princip samma spel som en quest har, men med aningen bättre upplevelse.
Så personligen tycker jag att VR är lite i samma träsk som Kinect var otroligt häftig produkt men har svårt att hitta den definitiva säljaren för produkten. Beat saber är kul, men hur länge?
Även om jag håller med om en del du säger där, så tycker jag VR har ett mycket större existensberättigande än Kinect. Ser man utanför VR hemma så finns det ett större användningsområde. Tänker på det här med AR-parkerna där fysiska spelplaner blandas med VR och man kan spela med vänner. Sådant är riktigt coolt och jag tror nog mer på denna typ av upplevelse än vad man får hemma. Sen bedrivs det också en del forskning inom VR utanför spelvärlden.
Förstår inte varför ni fokuserar på "local mp" som nånsorts "problem".
VR om något i multiplayer är nå helt annat än vanliga spel.
Det känns verkligen som den man spelar med är brevid en mm.
Kroppsspråk, gester mm gör så myclet för inlevelsen, sen rena gameplay mechanics det andra. Som tex i en shooter kasta magasin till polaren som har slut mm.
Har en hel del kompisar som har VR-headset ifrån PSVR 1, oculus Rift någon version till Valve Index.
Det är jättehäftigt absolut, men jag blir iaf trött på att spela VR spel ganska fort.
Dels har du i princip noll kontakt med kompisar om man är i samma rum.
Så för mig finns det inte på kartan att lägga 7000kr på PSVR2, samma gäller t.ex Index.
När de har i princip samma spel som en quest har, men med aningen bättre upplevelse.
Så personligen tycker jag att VR är lite i samma träsk som Kinect var otroligt häftig produkt men har svårt att hitta den definitiva säljaren för produkten. Beat saber är kul, men hur länge?
Kinect hade ju ändå den uppenbara fördelen med att alla i vardagsrummet kunde vara med. Det är var enkelt och omedelbart, precis som Wii. Till en billig penning. VR är motsatsen.
"Felet" med PSVR2 är inte att det är "osocialt" om man är flera i samma rum, att det inte funkar som ett Nintendo wii/guitar hero.
Felet är sony eller hela Playstation plattformen i sig.
VR headsets fungerar bäst på öppna plattformar där du har kontroll.
Du ska kunna använda det som ett tillbehör i form av att "socialisera" med andra.
Spela spel, både enkla spel antingen själv eller med andra till "riktiga" spel. Både spel enkom gjorda för VR eller vanliga spel med "VR moddar" och simulatorer.
För detta ändamål fungerar pc anslutna headsets och Quest standalone utmärkt.
PSVR2 är instängt på PSN. Då måste man satsa extra
Det nämndes mycket internt bland utvecklare innan PSVR2 att Sony satsade på att man skulle kunna spela Sonys kommande spel med PSVR2. Det hade varit en selling point.
Det har inte riktigt blivigt verklighet än förutom några få spel.
Nu är PSVR2 utlämnad stort sett till spel som i första hand utvecklas för andra öppna plattformar.
Vilket på olika sett mer eller mindre gör att den som väljer PSVR2 versionen drar ett kortare strå ofta.
Många utvecklare klagar dessutom på att ledningarna hos Sony är långa, det är krångliga regler och anpassningar som måste göras.
Små utvecklare måste hitta utgivare som kan hjälpa med releaser hos Sony.
Baksidan av konsoler passar inte riktigt formatet som det ser ut nu. Sony måste bygga en bättre plattform i grunden.
Tillägger att sen tycker jag den också är för dyr för att folk ska kunna tänkas spontanköpa den till sin PS5.
Jag köpte PS5 och PSVR2 enkom för att användas tillsammans. Knappt rört PS5 annars.
Förstår inte varför ni fokuserar på "local mp" som nånsorts "problem".
VR om något i multiplayer är nå helt annat än vanliga spel.
Det känns verkligen som den man spelar med är brevid en mm.
Kroppsspråk, gester mm gör så myclet för inlevelsen, sen rena gameplay mechanics det andra. Som tex i en shooter kasta magasin till polaren som har slut mm.
Fast då ska ju kompisarna också ha VR-set. Vilket är en relativt dyr historia.
"Writer and Fighter"
Fast då ska ju kompisarna också ha VR-set. Vilket är en relativt dyr historia.
Ja eller så får man "hitta nya" kompisar att börja spela med.
Som det som så ofta är med online gaming, det brukar alltid gå att hitta folk att spela med.
Dom flesta sitter hemma och spelar ensama oftast speciellt vuxna
Tillbaka till grundfrågan.
Ja det finns för få spel där man kan spela en inne i vr med headsetet på och den andra spelar på skärmen.
Om man ska kalla det osocialt bara för att man får olika upplevelser vet jag inte.
Sen är det en teknisk lösning också.
Iom att mixed reality nu kommer mer och mer in så kan man ha "turas om spel" i mixed reality läge, när alla vet att den med headsetet inte är instängd utan ser dom andra så blir det också ett ickeproblem
Ja eller så får man "hitta nya" kompisar att börja spela med.
Som det som så ofta är med online gaming, det brukar alltid gå att hitta folk att spela med.
Dom flesta sitter hemma och spelar ensama oftast speciellt vuxna
Tillbaka till grundfrågan.
Ja det finns för få spel där man kan spela en inne i vr med headsetet på och den andra spelar på skärmen.
Om man ska kalla det osocialt bara för att man får olika upplevelser vet jag inte.
Sen är det en teknisk lösning också.
Iom att mixed reality nu kommer mer och mer in så kan man ha "turas om spel" i mixed reality läge, när alla vet att den med headsetet inte är instängd utan ser dom andra så blir det också ett ickeproblem
Så klart möjligeten att lira med andra finns. Problemet är att det ställer mycket högre krav att hitta andra online, och då minskar alltid viljan att delta. För entusiaster som du är det noll problem, men den inställningen (och möjligheterna) har inte alla tyvärr.
Så klart möjligeten att lira med andra finns. Problemet är att det ställer mycket högre krav att hitta andra online, och då minskar alltid viljan att delta. För entusiaster som du är det noll problem, men den inställningen (och möjligheterna) har inte alla tyvärr.
Vad tänker du är skillnaden mot vilket spel som helst som spelas online?
Det finns discord grupper (finns många)
Olika sorters forum eller (o)social media?
Annars är det väll bara "hoppa in på en server" i valfritt spel eller starta en egen.
Jag vet inte vad skillnaden skulle vara.
Eller jo totala antalet spelare är inte i 100 000tals klassen som vanliga spel kansle men det var spel förr inte heller endå hittade man folk att spela med
Med tanke på hur stor andel yngre tom barn man möter online så känns det som att det krävs inte så mycket mer än att äga själva spelet
Vad tänker du är skillnaden mot vilket spel som helst som spelas online?
Det finns discord grupper (finns många)
Olika sorters forum eller (o)social media?
Annars är det väll bara "hoppa in på en server" i valfritt spel eller starta en egen.
Jag vet inte vad skillnaden skulle vara.
Eller jo totala antalet spelare är inte i 100 000tals klassen som vanliga spel kansle men det var spel förr inte heller endå hittade man folk att spela med
Med tanke på hur stor andel yngre tom barn man möter online så känns det som att det krävs inte så mycket mer än att äga själva spelet
Att alla inblandade måste äga ett VR-headset. Och att hitta folk online som är lika kul att lira med som vänner/familj hemma i vardagsrummet (vilket var vad jag svarade på).
Ja eller så får man "hitta nya" kompisar att börja spela med.
Som det som så ofta är med online gaming, det brukar alltid gå att hitta folk att spela med.
Dom flesta sitter hemma och spelar ensama oftast speciellt vuxna
Tillbaka till grundfrågan.
Ja det finns för få spel där man kan spela en inne i vr med headsetet på och den andra spelar på skärmen.
Om man ska kalla det osocialt bara för att man får olika upplevelser vet jag inte.
Sen är det en teknisk lösning också.
Iom att mixed reality nu kommer mer och mer in så kan man ha "turas om spel" i mixed reality läge, när alla vet att den med headsetet inte är instängd utan ser dom andra så blir det också ett ickeproblem
Det betyder då alltså enligt dig att VR är en klassfråga, om man har råd att investera i det eller inte.
Då är det solklart en döende produkt.