Alan Wake 2 är Remedys snabbast säljande spel någonsin

Robot
Alan Wake 2 är Remedys snabbast säljande spel någonsin

Över 50 % bättre än Control.

#Alan-wake-2, #Remedy


Medlem

Någon info kring om och när det kommer till Steam?

Medlem
Skrivet av Nyhet:

...och dessutom tre gånger så många digitala exemplar.

Alan Wake 2 är digital only, så den siffran säger inte så mycket. Tar man bort fysisk försäljning kommer självklart den digitala dominera. 😃

Medlem

haha det är väl inte helt konstigt det sålt mer digitalt då det bara finns som digitalt så det var rätt meningslös jämförelse from Remedy's sida tycker jag


signatur

Det finns bara tre grupper av människor i världen.
De som kan matte och de som inte kan det.

Quake-konnässsör

Synd, tänkte köpa det till PS5. Men när det enbart var digitalt så orkade jag inte köpa det. Men det blev och se på en genomspelning på youtube av spelet istället.

Dex
Medlem

Är inte 1.3 miljoner ändå ganska lite för ett spel som blev så himla hyllat av både spelare och kritiker och kom till alla plattformar?

Visst är inte denna genren speciellt mainstream, men lite intressant att Spider-Man 2 som ungefär blev lika hyllat sålde över 10 miljoner exemplar på PS5. Spider-Man är ju så klart ett välkänt namn av väldigt många så finns förmodligen betydligt bättre jämförelser, men ändå

Remedy verkar ju väldigt nöjda och det är ju så klart det viktigaste och dom har ju bättre kolla än mig, men ändå ganska förvånande tycker jag

It's not a lake, it's an ocean

Roligt för Remedy, även om spelet förtjänar det tiodubbla. De hade kunnat sälja ännu fler ex om de släppt det fysiskt.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

It's not a lake, it's an ocean
Skrivet av Dex:

Är inte 1.3 miljoner ändå ganska lite för ett spel som blev så himla hyllat av både spelare och kritiker och kom till alla plattformar?

Visst är inte denna genren speciellt mainstream, men lite intressant att Spider-Man 2 som ungefär blev lika hyllat sålde över 10 miljoner exemplar på PS5. Spider-Man är ju så klart ett välkänt namn av väldigt många så finns förmodligen betydligt bättre jämförelser, men ändå

Remedy verkar ju väldigt nöjda och det är ju så klart det viktigaste och dom har ju bättre kolla än mig, men ändå ganska förvånande tycker jag

Alan Wake är betydligt mer nischat än Spider-Man. Remedy gör typiskt sett ganska smala spel. Det finns förstås anledningar till att det var så svårt för dem att hitta finansiärer till uppföljaren.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Dex
Medlem
Skrivet av Ruffles:

Alan Wake är betydligt mer nischat än Spider-Man. Remedy gör typiskt sett ganska smala spel. Det finns förstås anledningar till att det var så svårt för dem att hitta finansiärer till uppföljaren.

ja som jag skrev var nog Spider-Man 2 ett dumt exempel

Men till exempel survival spelet Enshrouded har också sålt strax över 1 miljon på endast PC, men kostar förvisso mindre, men är också ett early access spel.
Som sagt så verkar Remedy nöjda och det är ju det viktigaste, men ändå förvånad att det inte har sålt mer än så med tanke på hur hyllat det är av nästan alla.

Medlem
Skrivet av bronie:

Någon info kring om och när det kommer till Steam?

Troligen ALDRIG, Epic är ju utgivaren.


signatur

"Wonderful! Time for a celebration... Cheese for everyone!"
"Epic is shit, change my mind"

Medlem
Skrivet av Dex:

Är inte 1.3 miljoner ändå ganska lite för ett spel som blev så himla hyllat av både spelare och kritiker och kom till alla plattformar?

Visst är inte denna genren speciellt mainstream, men lite intressant att Spider-Man 2 som ungefär blev lika hyllat sålde över 10 miljoner exemplar på PS5. Spider-Man är ju så klart ett välkänt namn av väldigt många så finns förmodligen betydligt bättre jämförelser, men ändå

Remedy verkar ju väldigt nöjda och det är ju så klart det viktigaste och dom har ju bättre kolla än mig, men ändå ganska förvånande tycker jag

Ja, 1,3 miljoner är jättedåligt i förhållande till hur hyllat det var. Det är nästan flopp.

Remedy är självklart besvikna men måste låtsas vara nöjda.


signatur

Memento Mori

Medlem

Jag hade gärna köpt men nu när det är hos Epic så är det som det är.

Skrivet av Godofcheese:

Troligen ALDRIG, Epic är ju utgivaren.

Control kom till Steam efter ett år eller så, men det var nog dikterat på förhand förutsättningarna, att det skulle släppas senare dvs.
Alan Wake remastered å andra sidan är fortfarande exklusivt hos Epic.
Det talar väl inte för ett släpp i närtid åtminstone.


signatur

In peace, sons bury their fathers, in war, fathers bury their sons.

Medlem

Ett spel som verkligen dröjer sig kvar. Actiondelen är väl den svagaste men story och musik är verkligen 10-10

Medlem

Det är tråkigt att en del inte köper spelet pga brist på fysisk utgåva eller epic-exklusiviteten. Jag hoppas spelet kommer till fler pc-plattformar när dlc släpps, typ en GOTY-edition eller nått, så fler kan spela det. Remedy har tänk som en indie-utvecklare men ambition som en AAA-studio vilket verkar ge bra spel.

Jag är ändå glad att epic stöttade remedy, annars hade spelet nog inte blivit likadant i slutändan.

Medlem
Skrivet av Kavakava83:

Ett spel som verkligen dröjer sig kvar. Actiondelen är väl den svagaste men story och musik är verkligen 10-10

Verkligen. Det blev lite väl mycket pillande med bevis och manuskript stundtals men det var verkligen ett fantastiskt spel med FANTASTISK grafik, framförallt maxat på PC


signatur

Processor: Intel Core i7 13700kf
Grafikkort: Palit GeForce RTX 4080 GameRock 16GB
RAM: 32 GB DDR5 6000mhz CL36
Högtalare: Sonos Arc, Sub Mini + 2 Sonos Era 300
VR: Meta Quest Pro + Link-kabel + bHaptics Tactsuit x16

Något är ju lite tokigt när detta är deras snabbast säljande spel någonsin, samtidigt har det fortfarande inte ens gått plus minus noll. Snacka om skev budgetering om ett spel måste bli studions största succé nånsin för att förhoppningsvis break even på sikt. Spelindustrin i ett nötskal.

Låt säga att spelet hade blivit lite halvkasst eller underpresterat kommersiellt... Hade det varit tack och godnatt för Remedy då?

Medlem

Jag kommer minnas spelet som överskattat och med tråkiga spelmoment med Alan.

Medlem

Remedy känns som dom är i sin bästa form sedan Max Payne 2, typ.

Både Control och Alan Wake 2 är unika men samtidigt väldigt välpolerade spel som kan kvalitativt mäta sig med de spel som representerar 'världsklass'.


signatur

subterranean homesick alien

It's not a lake, it's an ocean
Skrivet av Dex:

ja som jag skrev var nog Spider-Man 2 ett dumt exempel

Men till exempel survival spelet Enshrouded har också sålt strax över 1 miljon på endast PC, men kostar förvisso mindre, men är också ett early access spel.
Som sagt så verkar Remedy nöjda och det är ju det viktigaste, men ändå förvånad att det inte har sålt mer än så med tanke på hur hyllat det är av nästan alla.

Epic och Remedy var knäpptysta i flera månader så det fanns ju tecken på att det inte sålt så värst bra. Epic-exklusiviteten samt, i mindre omfattning, enbart digital release lär vara två förklaringar.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem
Skrivet av Castor.T:

Jag hade gärna köpt men nu när det är hos Epic så är det som det är.

Control kom till Steam efter ett år eller så, men det var nog dikterat på förhand förutsättningarna, att det skulle släppas senare dvs.
Alan Wake remastered å andra sidan är fortfarande exklusivt hos Epic.
Det talar väl inte för ett släpp i närtid åtminstone.

Epic var inte utgivare till Control, där var det bara en deal som dom hade gjort


signatur

"Wonderful! Time for a celebration... Cheese for everyone!"
"Epic is shit, change my mind"

Gen
Medlem
Skrivet av Castor.T:

Control kom till Steam efter ett år eller så, men det var nog dikterat på förhand förutsättningarna, att det skulle släppas senare dvs.
Alan Wake remastered å andra sidan är fortfarande exklusivt hos Epic.
Det talar väl inte för ett släpp i närtid åtminstone.

Exakt, nog därför många väntade på Steam releasen av Control.
Tror dessvärre att AW2 aldrig dyker upp på Steam.

Skrivet av Sebastian Lind:

Något är ju lite tokigt när detta är deras snabbast säljande spel någonsin, samtidigt har det fortfarande inte ens gått plus minus noll. Snacka om skev budgetering om ett spel måste bli studions största succé nånsin för att förhoppningsvis break even på sikt. Spelindustrin i ett nötskal.

Låt säga att spelet hade blivit lite halvkasst eller underpresterat kommersiellt... Hade det varit tack och godnatt för Remedy då?

Hade det lagts ut på Steam så hade det sålt ruskigt bra men Tim Sviny har ju sina idéer.

Citat:

Hade det lagts ut på Steam så hade det sålt ruskigt bra men Tim Sviny har ju sina idéer.

Vet inte om det är en felskrivning eller medvetet, men "Tim Sviny" är ju så klockrent oavsett vilket.

Gen
Medlem
Skrivet av Sebastian Lind:

Vet inte om det är en felskrivning eller medvetet, men "Tim Sviny" är ju så klockrent oavsett vilket.

Medvetet

Medlem
Skrivet av Godofcheese:

Epic var inte utgivare till Control, där var det bara en deal som dom hade gjort

Ja det är ju en väsentlig skillnad, glömde bort det.


signatur

In peace, sons bury their fathers, in war, fathers bury their sons.

Skrivet av Gen:

Luv it!

Hade kunnat tänka mig att köpa spelet men då det inte finns på skiva så får det vara.

Medlem
Skrivet av Sphere of No Form:

Hade kunnat tänka mig att köpa spelet men då det inte finns på skiva så får det vara.

Ja, de extra speltimmarna som en version på skiva hade tillfört är avgörande. Dom fick ju tyvärr inte plats i molnet


signatur

Ingen konsoll, men lurar på en PS5, eller nya Xbox.

Skrivet av kallandes:

Ja, de extra speltimmarna som en version på skiva hade tillfört är avgörande. Dom fick ju tyvärr inte plats i molnet

Ja, sen är det jättebra att man kan sälja sin digitala produkt när man spelat klart.

Medlem
Skrivet av Sphere of No Form:

Ja, sen är det jättebra att man kan sälja sin digitala produkt när man spelat klart.

Ingen som köper, utan den exklusiva kampanjen på skivan i alla fall, tyvärr


signatur

Ingen konsoll, men lurar på en PS5, eller nya Xbox.

Medlem

Jag var väldigt frestad att köpa spelet då när Epic Store sålde det till rabatterat pris (i januari?), men valde ändå till slut att inte köpa det eftersom jag redan har alldeles för många ospelade spel.

12
Skriv svar