Analys: För varje såld Xbox-konsol säljs två PS5:or

Robot
Analys: För varje såld Xbox-konsol säljs två PS5:or

Detta enligt data från GTA-utgivaren.

#playstation, #take-two, #xbox


Medlem

Kul för Sony, Tråkigt för Microsoft och tråkigt för konkurrensen aka konsumenterna.


signatur

Switch OLED, PS4 slim, PS3, New 3DS XL, Wii, GC, N64, GBA & NES
PC: 5800X3D ■ 32GB■ RTX 3070 ■ 27"1440p@165 Hz

Redaktör

Det låter som ungefär samma skilnad som mellan Xbox One och PS4, enligt uppskattningarna då.


signatur
Medlem
Skrivet av korvmos:

Kul för Sony, Tråkigt för Microsoft och tråkigt för konkurrensen aka konsumenterna.

Håller med. Men jag skulle säga att Xbox kommer ligga efter tills dom börjar få ordning på sin spelproduktion igen som har legat i dvala sedan förra generationen. Den enda serien som har släppts någorlunda kontinuerligt är ju Forza.
Under 360 eran släppte som jättemånga intressanta spel och skapade mer fokus indie spel med sin Arcade satsning. Då låg Sony långt efter enligt mig.
Fattar inte riktigt vad dom gör för brist på pengar har dom ju inte med MS i ryggen.


signatur

PSN: OAKTHYR

Qus
Medlem

Av någon anledning skulle jag aldrig välja en Xbox framför en PS. Har svårt att säga varför men jag har alltid varit skeptisk till xbox.

It's not a lake, it's an ocean
Skrivet av Qus:

Av någon anledning skulle jag aldrig välja en Xbox framför en PS. Har svårt att säga varför men jag har alltid varit skeptisk till xbox.

De flesta har sina preferenser, men just "skeptisk" låter som en dålig anledning att skippa ett format.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem
Skrivet av Qus:

Av någon anledning skulle jag aldrig välja en Xbox framför en PS. Har svårt att säga varför men jag har alltid varit skeptisk till xbox.

Jag gillar båda, men Xboxen är knäpptyst till skillnad från PS som låter som en dammsugare. Och Xbox kontrollen ligger bättre i handen. PS har å andra sidan PSVR så matchen blir oavgjord.

Medlem
Skrivet av Patrik1975:

Jag gillar båda, men Xboxen är knäpptyst till skillnad från PS som låter som en dammsugare. Och Xbox kontrollen ligger bättre i handen. PS har å andra sidan PSVR så matchen blir oavgjord.

Låter ditt ps5 som en dammsugare? låter helt otroligt.... ingen i kretsen hör ens våra ps5or


signatur

PC: i5-10600K | 3070 Ti | 32GB DDR4 | nVME 1TB

Medlem
Skrivet av Patrik1975:

Jag gillar båda, men Xboxen är knäpptyst till skillnad från PS som låter som en dammsugare. Och Xbox kontrollen ligger bättre i handen. PS har å andra sidan PSVR så matchen blir oavgjord.

då är det nåt fel den ska inte låta som en dammsugare ps5.

Inaktiv
Skrivet av Patrik1975:

Jag gillar båda, men Xboxen är knäpptyst till skillnad från PS som låter som en dammsugare. Och Xbox kontrollen ligger bättre i handen. PS har å andra sidan PSVR så matchen blir oavgjord.

Vilken variant av ps5:an har du som låter som en dammsugare ? Har nog inte hört någon som haft det problemet.

Medlem

Låter lite för lågt, hade förväntat mig 3:1 eller 4:1, speciellt med tanke på att Xbox inte har exklusiva spel. Måste vara Series S pris som lockar då den är överväldigande majoriteten av sålda Xbox:ar.

Medlem
Skrivet av Qus:

Av någon anledning skulle jag aldrig välja en Xbox framför en PS. Har svårt att säga varför men jag har alltid varit skeptisk till xbox.

Inget fel på boxen, men har man en pc, finnsingen nytta av den, sels för gamepass.

Sedan spelen är ju inget hänga i granen som ms kommer med tråkigt nog.


signatur

Spela spel är kul ibland.

Medlem
Skrivet av Patrik1975:

Jag gillar båda, men Xboxen är knäpptyst till skillnad från PS som låter som en dammsugare. Och Xbox kontrollen ligger bättre i handen. PS har å andra sidan PSVR så matchen blir oavgjord.

Låter som att du får lämna in din ps5a på lagning 😅

Medlem
Skrivet av Patrik1975:

Jag gillar båda, men Xboxen är knäpptyst till skillnad från PS som låter som en dammsugare. Och Xbox kontrollen ligger bättre i handen. PS har å andra sidan PSVR så matchen blir oavgjord.

Vilka spel gillar du mest då? Tänker att det är just spelen som är huvudpoängen med en konsol.


signatur

PSN: OAKTHYR

Medlem
Skrivet av Patrik1975:

Jag gillar båda, men Xboxen är knäpptyst till skillnad från PS som låter som en dammsugare. Och Xbox kontrollen ligger bättre i handen. PS har å andra sidan PSVR så matchen blir oavgjord.

Hör inte min ps5 överhuvudtaget vid spelande.

Medlem

Lika bra Xbox lägger ner sin konsolförsäljning. Låt Sony ha monopol. Nintendo kör ändå sitt eget race.

Medlem
Skrivet av Patrik1975:

Jag gillar båda, men Xboxen är knäpptyst till skillnad från PS som låter som en dammsugare. Och Xbox kontrollen ligger bättre i handen. PS har å andra sidan PSVR så matchen blir oavgjord.

Det enda ljudet min PS5 ger ifrån sig är ett litet pip när man startar den, i övrigt är den knäpptyst. 🤔

Medlem
Skrivet av Bro Exotic:

Låter lite för lågt, hade förväntat mig 3:1 eller 4:1, speciellt med tanke på att Xbox inte har exklusiva spel. Måste vara Series S pris som lockar då den är överväldigande majoriteten av sålda Xbox:ar.

Man får tänka på att det i cirka två år inte gick att sälja så mycket mer då det inte gick att tillverka tillräckligt många för att möta efterfrågan. Förra året är det dock möjligt att PS5 sålde flera gånger så mycket då PS5-försäljningen ökade kraftigt samtidigt som Xbox backade.

Medlem
Skrivet av theBoosing:

Låter ditt ps5 som en dammsugare? låter helt otroligt.... ingen i kretsen hör ens våra ps5or

Skrivet av SWEBarb:

då är det nåt fel den ska inte låta som en dammsugare ps5.

Skrivet av ChriL:

Låter som att du får lämna in din ps5a på lagning 😅

Skrivet av erson:

Hör inte min ps5 överhuvudtaget vid spelande.

Skrivet av RaXha:

Det enda ljudet min PS5 ger ifrån sig är ett litet pip när man startar den, i övrigt är den knäpptyst. 🤔

Den optiska enheten låter som fan när den läser. Det började ca 6-8 månader efter jag fick den på launch. Sony själva har erkänt felet och man fixar det genom att sätta i en skiva, ta ut den och skruva på en skruv. I vissa fall funkar det, i andra fall dör optiska enheten så jag lever med oljudet.


signatur

I drank what?

Som jag fattat det så säljer Series S betydligt bättre än Series X. Bilden till artikeln borde se ut så här:

Medlem
Skrivet av Mirage:

Den optiska enheten låter som fan när den läser. Det började ca 6-8 månader efter jag fick den på launch. Sony själva har erkänt felet och man fixar det genom att sätta i en skiva, ta ut den och skruva på en skruv. I vissa fall funkar det, i andra fall dör optiska enheten så jag lever med oljudet.

ingenting jag någonsin upplevt.

Medlem

Ja, och till och med Switch säljer bättre än Xbox.. Ooops! https://www.gizmochina.com/2023/12/04/sony-leads-global-conso...

Xbox har liksom ingen riktig USP! Allt som Xbox har kan man på något sätt få någon annanstans, iaf mer eller mindre. Ska bli intressant att se vad de presenterar i veckan.

Skrivet av Patrik1975:

Jag gillar båda, men Xboxen är knäpptyst till skillnad från PS som låter som en dammsugare. Och Xbox kontrollen ligger bättre i handen. PS har å andra sidan PSVR så matchen blir oavgjord.

Det är inte normalt att den ska låta så. Jag skulle lämnat in den för reparation/byte.

Ambassadör
Xbox

Allt annat hade ju varit märkligt. PS har som huvudfokus att sälja konsoler, Xbox har inte haft det sedan de började släppa alla sina spel direkt på PC förra generationen.

Dock så hade Xbox naturligtvis kunnat sälja fler konsoler om man inte ignorerade stora delar av världen utanför anglosfären.

Vad det gäller ljud-diskussionen så låter varken min Series X eller PS5 något.


signatur

Jump in.

Medlem
Skrivet av JerkerRaner:

Inget fel på boxen, men har man en pc, finnsingen nytta av den, sels för gamepass.

Sedan spelen är ju inget hänga i granen som ms kommer med tråkigt nog.

Jag köpte en ny XBOX förra året istället för att behöva lägga ut sådana stora summor som krävs för att få en hyffsat bra gamingPC.

PC:n använder jag dock fortfarande mycket till gamla klassiker som t.ex. OpenTTD eller C & C-serien.

Medlem

Blir inte ett dugg förvånad. Sony är kända för att producera spel av hög kvalitet och har en större fanbase, och sen släpps ju även Xbox-spel till PC, och går att streama hyfsat bra över molnet. Detta bidrar till att det säljs färre enheter.

Medlem
Skrivet av Sphere of No Form:

Som jag fattat det så säljer Series S betydligt bättre än Series X. Bilden till artikeln borde se ut så här:

https://cdn.mos.cms.futurecdn.net/KtGrhaEEM7a6YvHUVrKzWM.jpg

Är en series s som en ps4 och series x som en ps5?
Xbox namn efter Xbox 360 makes no sens?

Medlem

Oavsett vad man tycker om xbox och ms så är det inte bra för playstation heller om So y "vinner för lätt".
Det märks väll redan, det är sömnkalas på PS5 man går på repeat.
Konsolerna kommer bara bli mer ointressanta. Det enda som drar kommer vara Nintendo.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Var det inte 1:3 på One och PS4?

Isåfall är 1:2 inte så illa.

Medlem
Skrivet av Mortaigne:

Vad det gäller ljud-diskussionen så låter varken min Series X eller PS5 något.

Skivspelarna låter absolut så man hör när det är tyst i spelet. Men inte som på Xbox 360

Fläkten har jag aldrig reagerat på med min series x där är Nintendo switch värst av de aktuella konsolerna jag äger.

12
Skriv svar