Diskutera - Hur länge är spelskapare skyldiga att hålla spel vid liv?

Robot
Diskutera - Hur länge är spelskapare skyldiga att hålla spel vid liv?

När är det okej att stänga ner ett gammalt spel?

#diskutera, #the-crew, #ubisoft


Medlem

Så länge som det är lönsamt, och sedan när det inte längre än lönsamt, offline-patch så att community kan ta över.
Alla som betalat för det bör kunna spela det, även fast utvecklarna inte längre vill tillhandahålla serverdriften.

Det är min önskan. Men tyvärr inte en verklighet idag.

Medlem

Borde lagstiftas att de som satsar på GaaS med tillhörande intäktsmodell så ska man vara skyldiga att hålla servrarna levande tills antalet aktiva spelare är 0 eller återbetala alla köp.

Medlem

Man borde lagstifta om en högre gräns istället. Ett par månader vore lämpligt så att de kan lägga resurserna på singleplayer-spel istället

Medlem
Skrivet av kebbe:

Borde lagstiftas att de som satsar på GaaS med tillhörande intäktsmodell så ska man vara skyldiga att hålla servrarna levande tills antalet aktiva spelare är 0 eller återbetala alla köp.

Varför? Gäller detta Netflix också?

Medlem

Om man inte betalar en löpande avgift har jag svårt att se hur man ska kunna räkna med att spel ska hålla i säg 10+ år och att utvecklarna ska lägga ner tid på att supporta det. Däremot kan/bör det vara tydligt innan köp hur länge onlinesupporten kommer finnas så man kan ta ställning innan man köper.


signatur

Frilansande animatör - Tidigare projekt: https://www.imdb.com/name/nm4133995/

Medlem

Ser att det pratas en del om lagstiftning. Man får då tänka på att det ju rimligen redan finns lagstiftning på plats, i form av det avtal som ingås mellan säljaren (utvecklaren/distributören) av spelet och köparen. Det finns ju en EULA man godkänner genom att spela spelet och det är vad som står i den som gäller.

Medlem
Skrivet av Neroz:

Så länge som det är lönsamt, och sedan när det inte längre än lönsamt, offline-patch så att community kan ta över.
Alla som betalat för det bör kunna spela det, även fast utvecklarna inte längre vill tillhandahålla serverdriften.

Det är min önskan. Men tyvärr inte en verklighet idag.

Givetvis önskvärt att det fungerar på det viset. Dock får man tänka på att den där off-line patchen kan innehålla kod som utvecklaren inte vill dela med sig av, av olika anledningar.

Medlem

Det skulle vara bra om utvecklarna om möjligt gjorde så att man kan spela offline eller åtminstone inte hindra andra för att om möjligt fixa detta själva.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem
Skrivet av ErikSvensson:

Däremot kan/bör det vara tydligt innan köp hur länge onlinesupporten kommer finnas så man kan ta ställning innan man köper.

This! Vilket inte har skett i det här fallet. Jag köpte The Crew men spelar det inte längre, barnen kan dra igång det emellanåt dock. Uselt att det bara släcks ner och jag tycker helt klart det måste till nån form av reglering här.
När man ger de lillfingret..

Medlem
Skrivet av Kaptens:

Ser att det pratas en del om lagstiftning. Man får då tänka på att det ju rimligen redan finns lagstiftning på plats, i form av det avtal som ingås mellan säljaren (utvecklaren/distributören) av spelet och köparen. Det finns ju en EULA man godkänner genom att spela spelet och det är vad som står i den som gäller.

EULA är inte lagstiftning. Och i de områden det finns lagstiftning spelar det ingen roll vad EULA försöker avtala bort.

Ambassadör
Xbox
Skrivet av Neroz:

Så länge som det är lönsamt, och sedan när det inte längre än lönsamt, offline-patch så att community kan ta över.
Alla som betalat för det bör kunna spela det, även fast utvecklarna inte längre vill tillhandahålla serverdriften.

Det är min önskan. Men tyvärr inte en verklighet idag.

Det här låter mest vettigt.


signatur

Jump in.

Medlem

så länge många nog spelar antar jag. men tycker lätt att 10-15 år


signatur

//monster

Medlem

Om ett spel med online funktion stänger ner tycker jag att företagen bör släppa en match som tillåter P2P servrar så att spelarna kan fortsätta.

Eller som BF där man kan hyra servrar.

Medlem

Vad vi tycker spelar ingen roll, det måste till nån lag som bestämmer det där.

Medlem

Dom får väl göra som tex Microsoft, när de säger att vi patachar ett viss operativsystem till ett visst år / datum. Sen får man köra det på egen risk. Man kan inte förvänta sig att ett spel man köpte för 10 år sedan ska fungera på ett framtida OS som inte ens var uppfunna då spelet gjordes. Mycket teknik hinner ändras med drivrutiner och annat.

Samma med datum på livsmedel, det finns ett bäst före datum, något liknande får väl speltillverkarna göra.

Vissa spel kommer nya versioner av varje år, tex NHL eller Formel 1, de spelen kan man ju bara förväntas att de patchas tills nästa version kommer.

Medlem
Skrivet av kebbe:

Borde lagstiftas att de som satsar på GaaS med tillhörande intäktsmodell så ska man vara skyldiga att hålla servrarna levande tills antalet aktiva spelare är 0 eller återbetala alla köp.

De borde i alla fall göra det fritt för vem som helst att starta upp en server för spelet, om de tar beslut att stänga ner.

Medlem
Medlem

I all oändlighet.

Medlem

Tills jag inte finns på denna planet mer.... om ens det

Medlem

Det är ju något man går in fullt medveten om när man köper ett spel som har denna affärsmodellen, Man kan inte klaga sen när det läggs ner, är det inte lönsamt att ha servern upp så är det inte, det är ingen välgörenhet. Inte fan hade ni gått till jobbet gratis.

Medlem
Skrivet av Maysay:

Varför? Gäller detta Netflix också?

Visste inte att Netflix var ett engångsköp följt av rullande kostnad, trodde det såldes som en prenumerationstjänst. Men visst, tycker absolut att streamingtjänsterna ska tvingas ha kvar allt innehåll på sina tjänster (inklusive musiken som används i verken) och förbjudas att redigera bort ”olämpligt innehåll”.

Varför? För att liveservicemodellen ska komma med ett ansvar och kostnad för de som väljer att använda den. Bäst vore om regeverket gjorde det så överdrivet klmplicerat och dyrt att modellen sågs som olönsam och försvann helt. 👍

Medlem

Babylons fall klarade sig inte ens ett år. Jag tog platina när det var 0 aktiva spelare 😅

Medlem

Minsta man kan göra är väl att tillhandahålla serverprogramvara så att folk kan använda egen hårdvara för att fortsätta spela?

Medlem

Ska man lägga ner ett spels servers ska man släppa server tools imo detta borde vara standard, gärna mod/map editor så man kan hålla spelet i liv.

Många speljättar ser ut att ha glömt att spel som började som en mod är värdens mest spelade spel idag

Medlem

Detta är något vi kommer se mer och mer av, servern för Gran Turismo: Sport stängs snart också och då Gran Turismo 7 kräver online även vid singleplayer så kommer det ske så småningom också.

Skrivet av Neroz:

Så länge som det är lönsamt, och sedan när det inte längre än lönsamt, offline-patch så att community kan ta över.
Alla som betalat för det bör kunna spela det, även fast utvecklarna inte längre vill tillhandahålla serverdriften.

Det är min önskan. Men tyvärr inte en verklighet idag.

Kommer knappast bli någon verklighet heller, tyvärr. Finns ingen chans att dom vill spendera utvecklingskostnader för en offline-patch när spelet inte är lönsamt. Då är det mycket mer lockande att bara överge det.

Medlem

Ca 5 år (offline) efter man har sålt sista copia. Det skal vara möjligt att göra annat en att spela, och sen gå tillbaka, samma som Forza 7 som fortfarende funkar även om det inte sälges!

Medlem

Kul att ämnet kom upp idag, då en bekant skickade ett utmärkt exempel från idag.
Utannonsering om Global Launch och Shutdown i samma tweet:

Medlem

Går inte spelet köras offline? Isf är det sjukt dåligt.

Medlem
Skrivet av rosski:

EULA är inte lagstiftning. Och i de områden det finns lagstiftning spelar det ingen roll vad EULA försöker avtala bort.

Helt riktigt att EULA inte är lag. Det var slarvigt uttryckt. Min poäng kvarstår dock. När man köper en programvara (eller spel i detta fallet) godkänner man ett antal villkor som gäller kring användandet av spelet. Ett av villkoren, i spel som kräver någon form av onine-tjänst, är rimligen att tillverkaren har rätt att sluta tillhandahålla den online-tjänsten, och att köparen då inte har rätt att kräva pengarna tillbaka. Köper man spelet har man godkänt dessa villkor, oavsett vad man tycker om dem.

12
Skriv svar