Apples mixed reality-headset Vision Pro släpps i februari

Robot
Apples mixed reality-headset Vision Pro släpps i februari

Kan beställas inom kort, men säljs bara i USA.

#apple, #ar, #mixed-reality, #vision-pro, #vr


Medlem

Jag tar 2, bra att ha en backup ifall barnen skulle råka ta sönder en, tror ni de kommer med ett 2 för 1 erbjudande snart?

Medlem
Skrivet av Jinxad:

Jag tar 2, bra att ha en backup ifall barnen skulle råka ta sönder en, tror ni de kommer med ett 2 för 1 erbjudande snart?

Vad ska du/ni ha den till?

Medlem
Skrivet av Jinxad:

Jag tar 2, bra att ha en backup ifall barnen skulle råka ta sönder en, tror ni de kommer med ett 2 för 1 erbjudande snart?

Lika bra med tre då, så du kan vaska en

Medlem
Skrivet av Fearnox:

Vad ska du/ni ha den till?

vad menar du? det är ju apple!

Medlem
Skrivet av Fearnox:

Vad ska du/ni ha den till?

Man ska ju ha ett Vision Pro centralt i vardagsrummet så man kan skryta om det för sina gäster, ett i köket så man alltid har recepten inom synhåll medan man kockar och ett på dass så man kan kolla Solsidan medan man torkar sig. Allt annat är fattigt leverne.


signatur

Ryzen 9 5900x & RTX 3070 Ti | Nintendo Switch | PlayStation 5
PSN: DocPjotor | Steam: Gorrsnus

Releasehästryttare
Skrivet av deezel:

Lika bra med tre då, så du kan vaska en

Medlem
Skrivet av Pjotor:

Man ska ju ha ett Vision Pro centralt i vardagsrummet så man kan skryta om det för sina gäster, ett i köket så man alltid har recepten inom synhåll medan man kockar och ett på dass så man kan kolla Solsidan medan man torkar sig. Allt annat är fattigt leverne.

Sitta på dass med denna synen ska man inte underskatta!

Måste även kombineras med en japansk toastol för extra komfort såklart.

Medlem

Jag gissar på 45k här med tanke på hur sjuka priserna är i Sverige just nu när det gäller teknik.
Övertygad om att det kommer vara en ball pryl även om jag inte är någon Apple gubbe. Men en gissning är nog att även om man har pengarna så är det klokt att vänta till gen2 eller 3 som vanligt..

Medlem

Finns inget gaming fokuserat med denna produkt än iaf. jag tror inte att sitta och spela ipad/iphone spel på en virtuell 2d skärm är riktigt det man skaffar denna för.
Dock är jag av åsikten om att det finns en del VR-spel som även fast dom inte är designade för spel utan kontroll skulle gå att köra med bara händerna. Även fast det många gånger skulle kännas lite fattigt att inte känna att man håller i nått.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Tror AR är framtiden och Apple har ju en tendens att sätta trender så detta kan nog vara startskottet på något samhällsförändrande.

Detta skriver jag inte som den apple fanboy jag är utan bara ett rent antagande, personligen ser jag AR framtiden som något hemskt.


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem
Skrivet av Soulless:

Tror AR är framtiden och Apple har ju en tendens att sätta trender så detta kan nog vara startskottet på något samhällsförändrande.

Detta skriver jag inte som den apple fanboy jag är utan bara ett rent antagande, personligen ser jag AR framtiden som något hemskt.

Varför är det hemskt, du är ju inte tvingad att bära AR glasögon.
Apple har väll dessutom en hel del AR funktioner i sina telefoner, ör det nått som är hemskt också? Du får ursäkta men känns som att plocka nått ur luften man aldrig använt eller tänkt anväbda och säga "vad hemskt"


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Tycker den är spännande. Kanske öppnar upp en ny spelgenre, och lockar in en ny kundkrets

Medlem

Ska bli skoj att se reviews på denna.

Medlem
Skrivet av Molotov:

Varför är det hemskt, du är ju inte tvingad att bära AR glasögon.
Apple har väll dessutom en hel del AR funktioner i sina telefoner, ör det nått som är hemskt också? Du får ursäkta men känns som att plocka nått ur luften man aldrig använt eller tänkt anväbda och säga "vad hemskt"

Tanken på ett samhälle där alla går runt med digital information i synfältet 24/7 är för mig hemsk. Ger black mirror vibbar.


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem
Skrivet av Soulless:

Tanken på ett samhälle där alla går runt med digital information i synfältet 24/7 är för mig hemsk. Ger black mirror vibbar.

Det är nog väldigt långt bort. AR kommer användas i andra syften före det blir en sån sak som en "mobiltelefon", är inte ens säkert att det blir så.
Dessutom är du ju inte tvingad att bära dom själv, går alldeles utmärkt att vara utan konstant bärandes på en telefon idag och kommer garanterat gå alldeles utmärkt att vara utan brillor 😂

Teknik-rädsla, nått som kommer med åldern?


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Skägg.
10 Chambers

När priset går ner under 20K kan det bli en intressant produkt. Är främst intresserad av kopplingen mellan Macbook och headset, att sitta med 2-3 virtuella skärmar när man jobbar på distans.


signatur
Medlem

Undra vad en oöppnad, first edition, av ett sånt här headset kommer gå för, säg om 10-15 år?
Gick ju en iPhone för halv miljon kronor förra året.
Rent investeringsmässigt kan det vara en grej, men också mycket pengar att satsa på. Är det många som gjort det, så blir det ju inget värde.

Redaktör
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

När priset går ner under 20K kan det bli en intressant produkt. Är främst intresserad av kopplingen mellan Macbook och headset, att sitta med 2-3 virtuella skärmar när man jobbar på distans.

Det har ryktats om att en lite-version kan komma 2025. Känns väl rimligt om de överhuvudtaget vill sälja till fler än företag.


signatur
Skägg.
10 Chambers
Skrivet av Tomas Helenius:

Det har ryktats om att en lite-version kan komma 2025. Känns väl rimligt om de överhuvudtaget vill sälja till fler än företag.

Verkligen, har svårt att tro att det inte skulle bli så. Men ska bli väldigt intressant att se hur denna version tas emot.


signatur
Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

När priset går ner under 20K kan det bli en intressant produkt. Är främst intresserad av kopplingen mellan Macbook och headset, att sitta med 2-3 virtuella skärmar när man jobbar på distans.

Austin Wintory har sagt att många inom musikvärlden som han känner är intresserade.
Att ha obegränsad arbetsyta även i små miljöer lär ha ett ganska stort värde, speciellt i större städer.

Ska bli intressant med reviews, skulle nog gissa på att kvalitén är betydligt mer intressant än priset.
Kan man skapa ett produktivt headset redan nu för under 50 000Kr så är det revolutionerande.
Priset sjunker ju med tiden och vissa andra optimeringar kan säkert också göras i närtid.

Skulle gissa på att man till och med får ett bättre headset 2030 för under 20K, med minst M3 och lättare/bättre ergonomi.

Apple har tydligen också experimenterat en del med 3D video på iPhone som kan vara relaterat till headsetet framöver.

Vet inte hur långt det har kommit, men AR/VR CAD låter ju också som en perfekt kombo och det passar bland annat ypperligt till 3D printer.

Edit* man får inte glömma att konkurrenterna också är på tåget med produkter, tillexempel Sony visade bland annat ett nytt headset under CES för produktivitet. Dock så verkar Sonys variant inte bli lika mycket multiverktyg utan förmodligen främst riktar sig till designers, men det är ändå intressant.

Medlem
Skrivet av Molotov:

Det är nog väldigt långt bort. AR kommer användas i andra syften före det blir en sån sak som en "mobiltelefon", är inte ens säkert att det blir så.
Dessutom är du ju inte tvingad att bära dom själv, går alldeles utmärkt att vara utan konstant bärandes på en telefon idag och kommer garanterat gå alldeles utmärkt att vara utan brillor 😂

Teknik-rädsla, nått som kommer med åldern?

Nej, snarare du som läser ut för mycket av min kommentar, vet inte varför du blev så triggad, jag menade inget illa.


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Skribent
Skrivet av Fearnox:

Apple har tydligen också experimenterat en del med 3D video på iPhone som kan vara relaterat till headsetet framöver.

Iphone 15 Pro/Pro Max har fått nyss stöd för spatial video (3D-video) som kan spelas upp på Vision Pro.


signatur

Din vänliga kvartersrecensent.

Skribent

Jag gillar tanken och filosofin bakom AVP, men samtidigt blir jag avskräckt av en batteritid på 2,5 timmar. Och som med alla first gen produkter blir man en testpilot. Hade varit kul att testa dock.


signatur

Din vänliga kvartersrecensent.

Medlem
Skrivet av Mike Stranéus:

Iphone 15 Pro/Pro Max har fått nyss stöd för spatial video (3D-video) som kan spelas upp på Vision Pro.

Du kan spela upp det på en Quest 2/3 också om du vill se hur det ser ut.

Medlem

Först nänjer sig folk vid genomskinliga skärmar modell samsungs senaste, strax efter det är folk mjuka och redo för virtuella arbetsmiljöer.

Så…tre-fem år?


signatur

1338 - One Step Above

Medlem
Skrivet av Soulless:

Nej, snarare du som läser ut för mycket av min kommentar, vet inte varför du blev så triggad, jag menade inget illa.

Nej jag blev inte triggad. Triggad betyder att man blir sur över nått. Blev bara intresserad av att höra.
Du är inte ensam, man läser massa på sweclockers också kommentarer om olika saker där folk ör negativa, verkar oroliga och rädda för ny teknik.
Eftersom åldern med åren stigit på siter som FZ och SweC och "negativa kommentarer" om ny teknik ofta dyker upp börjar jag undra om flertalet användare börjar bli den där gubben som sa "internet är en fluga" eller vad det nu var 😂


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Molotov:

Nej jag blev inte triggad. Triggad betyder att man blir sur över nått. Blev bara intresserad av att höra.
Du är inte ensam, man läser massa på sweclockers också kommentarer om olika saker där folk ör negativa, verkar oroliga och rädda för ny teknik.
Eftersom åldern med åren stigit på siter som FZ och SweC och "negativa kommentarer" om ny teknik ofta dyker upp börjar jag undra om flertalet användare börjar bli den där gubben som sa "internet är en fluga" eller vad det nu var 😂

Nog för att man börjar komma upp i ålder men jag har inget generellt teknikförakt för det. Jag tror det är lite av en myt att äldre är negativa till teknik, de får ofta den stämpeln bara för att de kanske inte är intresserade eller inte ser behovet. Även om det såklart finns de som bara rakt av dömer ut något som är nytt.

Tycker AR (och VR) är riktigt läckert och är självt ett stort fan av VR för spel men tanken på en framtid där alla går runt med AR glasögon/linser/visir och matas med digital information hela tiden är vad jag tycker känns hemskt.


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem
Skrivet av Soulless:

Nog för att man börjar komma upp i ålder men jag har inget generellt teknikförakt för det. Jag tror det är lite av en myt att äldre är negativa till teknik, de får ofta den stämpeln bara för att de kanske inte är intresserade eller inte ser behovet. Även om det såklart finns de som bara rakt av dömer ut något som är nytt.

Tycker AR (och VR) är riktigt läckert och är självt ett stort fan av VR för spel men tanken på en framtid där alla går runt med AR glasögon/linser/visir och matas med digital information hela tiden är vad jag tycker känns hemskt.

Ok, jag ser set som ett intressant framtida hjälpmedel och verktyg.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Nån som vet om det är möjligt att använda dessa utomhus när man är ute och går, sitter på nått café eller tåget osv?

12
Skriv svar